Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Snabbrecension - Samsung LE46A796 vs Sony Bravia KDL-46W4500

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Bravia KDL-46W4500 (TV) 4 8.913042 (22) Inga priser
Samsung A796 46" LED TV - LE46A796 (TV) 1 8.749998 (19) Inga priser
30 relaterade trådar
Sony X4500 & W4500 Bravia LCD (1200 inlägg) 10 år sedan
Sony KDL-46W4500 problem (14 inlägg) 13 år sedan
Samsung A7 och A9 LCD serier (977 inlägg) 13 år sedan
Sony 32/40/46/52 W4000/W42X0/W4500 dina problem. (157 inlägg) 14 år sedan
Firmware KDL-XXW4500? (0 inlägg) 15 år sedan
Fråga ang: Samsung LE-46A796 (5 inlägg) 16 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 16 år sedan
Sony 32/40/46/52 W4000/W42X0/W4500 Inställningar & Tips. (108 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE46A796R2, surround från HDMI? (0 inlägg) 16 år sedan
Samsung klarar inte 24p korrekt (84 inlägg) 16 år sedan
DVI -> HDMI. Vad gör man med ljudet? (50 inlägg) 16 år sedan
Dags att köpa TV! (1 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE-46A796 UTGÅENDE?+ (5 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE-46A796R1 vs R2 (4 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE46796 eller nya LE-46B657? (5 inlägg) 17 år sedan
När REA på LCD? (24 inlägg) 17 år sedan
KDL-46W4500 och regnbågar (25 inlägg) 17 år sedan
Bör jag reklamera min 46W4500? (51 inlägg) 17 år sedan
Sony KDL-46W4500 - SLUT? (12 inlägg) 17 år sedan
Skillnad på Samsung A756 och A856? (13 inlägg) 17 år sedan
46W4500 vs 52W4000 (23 inlägg) 17 år sedan
Tips angående TV-köp (100 Hz eller inte?) (6 inlägg) 17 år sedan
Ännu en Vilken tv ska jag köpa tråd! (12 inlägg) 17 år sedan
Gästbok för Darkie (2 inlägg) 17 år sedan
Avgörandets ögonblick: PZ85, W4000 eller A656....eller PZ800? (49 inlägg) 17 år sedan
46" TV - vilken? (31 inlägg) 17 år sedan
Är 100 hz överskattat på LCD TV? (5 inlägg) 17 år sedan
Vilken LCD 46-52" till PS3 med budget under 20k? (23 inlägg) 17 år sedan
Sony KDL40X4500 eller Samsung LE-46A786? (0 inlägg) 17 år sedan
Köpa ny 46" LCD (11 inlägg) 17 år sedan

Postad 23 February 2009 - 12:00

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Samsung LE46A796 vs Sony Bravia KDL-46W4500 är två TV-apparater som är intressanta för alla som är på jakt efter något i 15000-20000-segmentet. I min jakt på den perfekta TVn (som jag insett inte finns) har jag haft båda hemma och tänkte att en liten snabbgenomgång av för- och nackdelar mellan dessa kunde vara till nytta och nöje för minhembios medlemmar!

1) Design/kvalitetskänsla.

Postad bild

Postad bild

Samsungen är nog den apparat som tilltalar den som gillar stilren design. Alla knappar är integrerade i ramen och det finns egentligen ingenting som sticker ut. Den ser ut som en snygg tavla. Sonyn är fulare med större ram och lampor som lyser när TVn är påslagen. Sony vinner dock på funktionell design - Samsungens infällda touchknappar i ramen är snyggt men inte särskilt användarvänligt. Sonyn har knapparna placerade på toppen vilket fungerar jättebra. En fråga är dock hur det fungerar när man har TVn monterad på väggen - då är nog Samsungens knappar att föredra.

Sonys fjärrkontrol är skön i handen och precis lagom avancerad. Tyvärr saknas knappbelysning vilket Samsung har och det är en stor fördel när ser film i mörkt rum.

Vinnare: Samsung

2) Anslutningar.

Båda apparaterna har standardingångar såsom komposit, komponent, scart (x2), VGA och HDMI. Sony saknar S-video-ingång vilket kanske inte är ett jättestort problem, men det känns ändå lite tråkigt eftersom många äldre apparater med fördel ansluts så. Båda apparaterna har optiskt ljud ut och skickar ut Dolby Digital om sändningarna stödjer det. Sony har ethernet för DNLA och det fungerar okej, men en PS3a eller annan mediaserver är mycket mer användbar. Det som avgör matchen är antalet HDMI-ingångar - Samsung har 4 och Sony har 3.

Vinnare: Samsung

3) Funktioner/gränssnitt.

Båda TV-apparaterna har ett menysystem som är för avancerat för beräkningskapaciteten. Det går helt enkelt riktigt segt att navigera och byta ingångskälla. Värst är ändå Samsung. Tycker också att Sonyns menyer är mer lättöverskådliga.

Funktionsmässigt är apparaterna ganska lika och erbjuder gott om inställningsmöjligheter för att finkalibrera bild och ljud. Skillnader som bör nämnas är att Sonyn har DNLA-stöd. Du kan alltså koppla upp den mot ditt hemmanätverk och spela musik eller visa bilder som ligger på din dator. Funktionen fungerar väl, även om navigationens seghet drar ner lusten att använda funktionen ordentligt. En PS3a gör ett betydligt bättre jobb här.

Båda apparaterna har en kanalguide-funktion där du kan se vilka TV-program som visas på kanalerna just nu. Sonyns guide är lite snabbare och överskådligare.

Vinnare: Sony

4) Bildkvalitet

Den kanske viktigaste punkten av alla - bildkvaliteten. Också tveklöst den punkt där det är svårast att utse en vinnare. De är helt enkelt bra på olika saker, och om man tog de bästa egenskaperna från båda apparaterna skulle man förmodligen få den perfekta TVn.

SD-material: När man tittar på lågupplöst material, t.ex. kabeltv eller DVD gör Sonyn det bästa jobbet att skala upp signalen. Den presenterar en mer detaljrik bild med färre artefakter och mindre kantighet. Skillnaden är inte natt och dag, men ändå klart märkbar. Vinnare: Sony

HD-material: Med högupplöst material minskar skillnaderna mellan apparaterna och det ser riktigt bra ut på båda. Sonyn är dock fortfarande snäppet bättre på att hantera alla pixlar på bästa möjliga sätt. Det ser lite bättre ut. Vinnare: Sony

Rörelsehantering: Om jag får välja en enskild egenskap där Sonyn verkligen briljerar är det rörelsehanteringen. Båda apparaterna har 100hz-teknik som kan ställas in i olika lägen beroende på hur kraftigt den ska mjuka upp rörelserna. Det bästa resultatet på Sony får man med Standard-läget. Den interpolerar då bilderna för att skapa "mellanbilder" och det blir betydligt mjukare och mer behagligt att titta på. Sportfantaster kommer uppskatta att även snabba rörelser bibehåller skärpa med denna inställning. Sonyn lyckas med detta utan att lägga till en massa artefakter i bilden. Samsungen ser bäst ut med läge "Låg" på 100hz. Tyvärr blir det inte alls lika mjukt som i Sonyn och artefakterna kring objekt som rör sig är tydliga. I HD ökar skillnaderna ännu mer. Sonyn klarar nämligen av att återge 24p perfekt från bluray utan minsta hack eller judder. Samsung hackar till var 7e sekund vid 24hz. Oacceptabelt! 60hz fungerar bättre, men då blir bilden istället orolig och juddrig. Dessutom har Samsung stora problem med något så enkelt som undertexter samtidigt som 100hz är aktiverat. När undertexterna ändras samtidigt som bilden bakom panorerar kan man märka tydliga hack. KLAR vinnare: Sony

Bakgrundsbelysning/svärta: Om rörelsehanteringen är Sonyns starka sida är bakgrundsbelysningen och svärtan den punkt där Samsung visar var skåpet ska stå. Det är inte så konstigt med tanke på att Samsung använder en teknik som heter "Smart-LED". Istället för konvetionell bakgrundbelysning med florocenta tuber som täcker hela skärmen har Samsung en mängd små vita dioder som kan släckas/tändas/tonas lokalt. På så sätt kan skärmen bli helt svart. Och det fungerar verkligen bra! Mörka scener får ett liv och detaljer som jag tidigare bara sett på Pioneers Kuro-plasma. Nackdelen med Smart-LED är att små ljusa föremål mot mörk bakgrund får en viss glödeffekt runt sig, eftersom diod-zonerna som kan tonas upp/ner fortfarande är relativt stora. Det är dock inget riktigt problem och jag har aldrig stört mig på det. Jämnheten i svärtan på 796an är grymt bra. Lite bleeding i övre högra hörnet, men det syns oftast inte eftersom dioderna tonas ner i mörka scener när bleeding ofta syns.

Sony får bakläxa på den här punkten. Allt prat om bleeding och clouding på W4500 stämmer precis in med vad jag upplevde på mitt exemplar. Jag hade fem tydliga "spotlights" där bakgrundsbelysningen lös igenom väldigt tydligt. Utöver det fanns det även ljusare områden mitt på skärmen. Svärtan som sådan är ok, men cloudingen och bleedingen förstör uppelevelsen i mörka scener - även när backlight är på minsta möjliga inställning. Problemet blir dessutom större när TVn varit påslagen ett tag. Problemet med bleeding/clouding verkar variera mycket mellan olika exemplar. Det finns nöjda ägare som påstår sig ha helt jämn bakgrundsbelysning. Problemet verkar dock vara såpass utbrett att det är lotteri vilken kvalitet man får på panelen. Det värsta med Sonyn, och det som ledde till att jag reklamerade den, är en tydligt regnbågseffekt i bakgrundsbelysningen som är tydligt vid kontrastrikt bildmaterial, t.ex. vita undertexter i en mörk scen. Hur allvarligt detta är beror givetvis på hur känslig man är för flimmer/regnbågseffekter, men för mig var det så allvarligt att jag inte kunde titta på TV eller film utan att konstant märka av det. Jag rekommenderar alla som är spekulanter att försöka titta på TVn i ett mörkt rum med backlight neddraget (som man oftast använder TVn i hemmet) för att se om det är ett problem eller inte. KLAR vinnare: Samsung

Betrakningsvinkel: Det råder inga som helst tvivel om att Sonyn vinner denna rond. Visst blir bilden sämre från sidan även med Sonyn, men inte till samma grad som Samsung där bilden blir ljusare och svärtan blir klart sämre. Eventuellt finns det 796or med bättre paneltyp än den som sitter i mitt exemplar och som har bättre betrakningsvinkel. Vinnare: Sony

Totalvinnare, bildkvalitet: Oavgjort. Sonyn vinner på färgåtergivning, rörelsehantering och bildkvalitet på SD-material. Samsung har överlägsen svärta, bättre jämnhet i panelen och framförallt lugn bakgrundsbelysning som inte ger ifrån sig regnbågseffekt i kontrastrika områden.

6) Ljudkvalitet

Den som inte planerar att koppla tvn till hemmabiosystemet kommer att trivas bäst med Sonyn. Den har ett fylligare ljud, även om den inte bjuder på några hifiupplevelser. Samsung låter för tunt för att få godkänt, men å andra sidan gillar jag att högtalarna inte syns. Vinnare: Sony

7) Service/support

Varken Sony eller Samsung har bra telefonsupport. Först när man kopplas vidare till en tekniker kan man få användbar hjälp. Samsungs prestigeservice fungerar kanonbra, de kommer ut till ditt hem och reparerar TVn där om det är möjligt. Sony vill att du skickar in TVn till ett serviceställe även om problemet är av enklare sort. Båda erbjuder pixelgaranti. Vinnare: Samsung

SAMMANFATTNING

Båda apparaterna är bra, vilken som är bäst beror på vad du tycker är viktigt. Personligen valde jag att reklamera Sonyn p.g.a. den flimriga bakgrundsbelysningen och den ojämna svärtan på panelen. Lyckas du hitta en W4500 med jämn panel och om du inte störs av regnbågseffekten (se till att testa med låg backlight i ett mörkt rum!) är den mycket intressant. Den klarar mjuka rörelser betydligt bättre än Samsung och bildkvaliteten är snäppet vassare. Samsung bjuder dock på svärta i världsklass vilket gör underverk för filmupplevelsen. Designen är också bättre. Och LED-belysningen ger en perfekt lugn bild utan regnbågar. För mig vinner Samsung.

/ Jacob

Redigerat av ja.jo, 23 February 2009 - 12:03.

Postad 23 February 2009 - 17:22

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Vaddå "snabb"-recension? Erkänn - det där har du laggt lite tid på o det skall du ha credit för :) Trevligt läsning o framför allt begripligt även för en tekniskt okunnig - mer sånt! Utan att ha tekniskt belägg för skillnaderna mellan Sonyn o Samsungen upplever jag själv Samsungen som något bättre, men som sagt - det är ju till slut den enskildes "tyckande" som fäller avgörandet när det skall köpas.

Postad 23 February 2009 - 17:24

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Väldigt bra recension måste jag säga.....Men ja skulle nog tagit Sonyn :)

Postad 23 February 2009 - 19:12

torbjornjonsson
  • torbjornjonsson
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Rörelsehantering: Om jag får välja en enskild egenskap där Sonyn verkligen briljerar är det rörelsehanteringen. Båda apparaterna har 100hz-teknik som kan ställas in i olika lägen beroende på hur kraftigt den ska mjuka upp rörelserna. Det bästa resultatet på Sony får man med Standard-läget. Den interpolerar då bilderna för att skapa "mellanbilder" och det blir betydligt mjukare och mer behagligt att titta på. Sportfantaster kommer uppskatta att även snabba rörelser bibehåller skärpa med denna inställning. Sonyn lyckas med detta utan att lägga till en massa artefakter i bilden. Samsungen ser bäst ut med läge "Låg" på 100hz. Tyvärr blir det inte alls lika mjukt som i Sonyn och artefakterna kring objekt som rör sig är tydliga. I HD ökar skillnaderna ännu mer. Sonyn klarar nämligen av att återge 24p perfekt från bluray utan minsta hack eller judder. Samsung hackar till var 7e sekund vid 24hz. Oacceptabelt! 60hz fungerar bättre, men då blir bilden istället orolig och juddrig. Dessutom har Samsung stora problem med något så enkelt som undertexter samtidigt som 100hz är aktiverat. När undertexterna ändras samtidigt som bilden bakom panorerar kan man märka tydliga hack. KLAR vinnare: Sony

/ Jacob

En väldigt bra recension, tackar. Hur besvärande är det för samsungen med hackandet och juddret?
Är det Samsung LE46A796R2WXXE som du har?

Postad 23 February 2009 - 19:27

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Bra initiativ. Bra jobbat

Postad 24 February 2009 - 13:13

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Tack tack. Kul att ni gillar det.

Kommer lite fler jämförelser vad det lider.

/ Jacob

Postad 24 February 2009 - 13:31

Unregistered92c38b94
  • Unregistered92c38b94
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Japp, bra recension. ;)

Och har man inget 24Hz judder så vinner Samsung, hehehe :blink:

Postad 24 February 2009 - 13:52

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Japp, bra recension. ;)

Och har man inget 24Hz judder så vinner Samsung, hehehe :D

Det är inte judder, det är hack :blink: Även utan hacken har Sony bättre rörelsehantering/100Hz-teknik. Mjukare och inga små framedrops när man använder undertexter t.ex.

Dock vinner Samsung även för mig men inte p.g.a. rörelsehanteringen :)

/ Jacob

Postad 05 March 2009 - 01:04

Unregistered5dd8600d
  • Unregistered5dd8600d
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Bra jobbat! :blink:

Postad 05 March 2009 - 09:09

Starbar
  • Starbar
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag kan hålla med där. Jag tittade på Samsungen först men det blev Sonyn... den känns och är bättre men det är ju som sagt en smaksak. Regnbågseffekten är så pass lite att jag inte märker det, om jag inte springer fram och tillbaka framför tv:en. Jag har fått tv:en utbytt en gång för detta FEL. Och Sony själva sa att det var fel på tv:en, jag fick en ny på engång. För på den så såg man det så väl. Den jag har nu ser man lite regnbågseffekt när man går förbi tv:en... men jag tror dom flesta sitter stilla när man tittar på tv. Eller? Jag ser inga fel alls med texter osv. förutom att när det är svart undertext med vita bokstäver så kan tv:en ändra kontrasten på hela skärmen när texten kommer och går. Vita undertexter i en mörk scen, funkar bra. Flimmer har jag inte märkt av heller. Klockren tv. Men som tur har man ju 2 års garanti. Jag är inne på min 4:e tv nu.. (på en vecka) pga pixelfel på 2 st men den jag har nu är klockren. Fortsättning följer......

//S

Postad 05 March 2009 - 10:23

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Jag kan hålla med där. Jag tittade på Samsungen först men det blev Sonyn... den känns och är bättre men det är ju som sagt en smaksak. Regnbågseffekten är så pass lite att jag inte märker det, om jag inte springer fram och tillbaka framför tv:en. Jag har fått tv:en utbytt en gång för detta FEL. Och Sony själva sa att det var fel på tv:en, jag fick en ny på engång. För på den så såg man det så väl. Den jag har nu ser man lite regnbågseffekt när man går förbi tv:en... men jag tror dom flesta sitter stilla när man tittar på tv. Eller? Jag ser inga fel alls med texter osv. förutom att när det är svart undertext med vita bokstäver så kan tv:en ändra kontrasten på hela skärmen när texten kommer och går. Vita undertexter i en mörk scen, funkar bra. Flimmer har jag inte märkt av heller. Klockren tv. Men som tur har man ju 2 års garanti. Jag är inne på min 4:e tv nu.. (på en vecka) pga pixelfel på 2 st men den jag har nu är klockren. Fortsättning följer......

//S

Jag såg aldrig nån regnbågseffekt när jag gick förbi TVn. Jag såg den vid ögonrörelser när man tittar på TVn. Vi kanske pratar om olika saker?

På de fyra W4500 som jag sett har regnbågseffekten synts när backlight är inställd i lågt läge (vilket ofta krävs för att dölja så mycket som möjligt av bleeding och clouding) och ljusa objekt (t.ex. undertexter) visas över mörk bakgrund.

/ Jacob

Postad 05 March 2009 - 12:47

Starbar
  • Starbar
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Vi pratar säkert om samma sak. Men regnbågseffekten kanske visar sig på lite olika sätt. Jag kan se lätt av det när det är svart bild, sätt på tex AV1, AV2 eller HDMI, Då kan man lätt se en regnbågseffekt när man rör på huvudet eller går förbi TVn. Men när det är vanlig bild en serie eller film med lite ljusare bilder i, ser jag inga regnbågar alls. Titta lite uppifrån, alltså att du har huvudet lite högre än tvn då ser man dom.

Jag har däremot ingen clouding eller bleeding alls. Min Bakgrund är helt svart, inga ljusa partier. Men så har jag inte heller rört tvn's panel.. trycker man på den (ramen) så kan det lätt uppstå cloudings. Det roliga är att när det är tex en helt ljus/vit bild ser jag inga regnbågseffekter överhuvudtaget. Så jag låter helgen gå sen får jag se om den är helt 100.. annars blir det ett byte igen. Men denna Sony är ju klockren, bilden, allt. Nöjd som f--n. SAMSUNGEN tror jag att jag inte hade varit nöjd med. Har tittat mycket på A766 och A796 Led.

Postad 05 March 2009 - 13:44

Starbar
  • Starbar
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag såg nu på dina bilder du hade tagit på Sonyn att du hade väldigt mycket regnbågar.. på min ser man knappt någon. Den jag fick utbytt var det så där mycket. Det verkar ändå skilja från tv till tv. Jag ska kolla det där med vit undertext på svart bakgrund. Men jag har inte märkt nått fel hittils faktiskt. Jag återkommer.

//S

Postad 05 March 2009 - 18:11

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Starbar,

Om du är nöjd och inte ser problemet ska du absolut inte byta. Risken är att du får en TV med mer regnbågseffekt och/eller bleeding.

Jag såg inte heller några regnbågar när det var ljusa bilder på skärmen, men för mig var det tillräckligt irriterande att det syntes ibland för att jag skulle välja att reklamera. 796an har absolut inga regnbågseffekter alls, nånstans.

/ Jacob

Postad 06 March 2009 - 09:17

Starbar
  • Starbar
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Ja, jag velar lite men kan du rekommendera Samsungen? Jag har tänkt på den också.. men hört lite nackdelar där med.

Det där med Bleeding... menar du att det är när bilder finns "kvar" ett par sekunder in i nästa blid(Mörk/svart)? Jag har lite så ibland men det är väl för att det tar ju ett tag för pixlarna att ställa om sig.. eller har jag fel.

Sen regnbågar på vita undertexter på savrt/mörk bakgrund ser jag inte alls av. Inge cloudnings heller.

Postad 06 March 2009 - 10:05

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Ja, jag velar lite men kan du rekommendera Samsungen? Jag har tänkt på den också.. men hört lite nackdelar där med.

Det där med Bleeding... menar du att det är när bilder finns "kvar" ett par sekunder in i nästa blid(Mörk/svart)? Jag har lite så ibland men det är väl för att det tar ju ett tag för pixlarna att ställa om sig.. eller har jag fel.

Sen regnbågar på vita undertexter på savrt/mörk bakgrund ser jag inte alls av. Inge cloudnings heller.

Hej!

Om du är nöjd ska du självklart behålla din TV. W4500 är en minst lika bra som 796. De har olika för/nackdelar, som du kan se i min post däruppe. Störs du inte av bleeding/clouding/regnbågar så blir du nog bara missnöjd av att byta mot 796, förutom svärtan då som är bättre tack vare LED-tekniken.

Bleeding betyder att bakgrundsbelysningen på TVn lyser genom panelen på vissa stälen. Det syns oftast bara när TVn visar svart bild.

/ Jacob

Postad 14 March 2009 - 23:14

mrmoney
  • mrmoney
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej.

Ville tacka för denna detaljrika recension. En av dom bättre recensionerna om jag ska vara ärlig.

Själv så står jag och funderar på just dessa två tvn. Vet inte riktigt vilken jag ska välja.
Jag har hört mkt och sett lite av den "lag" som pratas om vid panorering och kamera rörelsen på Samsung 796 och gör mig lite orolig eftersom jag blir störd på sånt. Medan så gillar jag svärtan på samsung. Hur mkt stör man sig på lagget efter ett tag och vänjer man sig vid det? Hur ser det ut när man spelar t ex Xbox360 på den?

Mina föräldrar har Sonyn och den fungerar riktigt bra... fast jag är mer sugen på LED tekniken...

Postad 26 March 2009 - 17:34

Unregistered00eec4b7
  • Unregistered00eec4b7
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Har låst mig lite på en sony 46W4220 (W4000 samma modell i princip)

Dock så påstod någon att sony ligger långt efter samsung i tekniken och att jag borde välja en samsung istället.
Sonyn har bra inputlag så det är bra när Ps3an kommer fram.

Ska jag satsa på sonyn eller en samsung i samma prsklass? A656 alt. A676
Är en 46" jag vill ha med full HD i prisklassen 12-13 tusen.

Postad 01 April 2009 - 21:16

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Jag måste revidera min recension lite...

Jag hade tidigare en 796a utan S-märkning på baksidan (det stod ingenting efter modellbeteckningen, dvs inte A-panel utan okänd panel).

Jag har nu bytt mot en 796a med S-panel. Båda är gjorda i Slovakien, men där tar likheterna slut. Vilken jäkla skillnad!

+ Avsevärt bättre betrakningsvinkel. På den förra blev det kontrastfattigt och svärtan försämrades markant när man bara flyttade sig i soffan. Nu är betrakningsvinkeln lika bra som vilken annan Samsung som helst, dvs något sämre svärta och lite sämre färger från sidan, men inga jätteskillnader.

+ Mindre LED-ljus-spill runt små ljusa objekt! På den gamla syntes det tydligt redan i tvns menyer att ljuset skapade "halos" mot svart bakgrund, men nu ser man knappt att smart-LED är aktiverat.

+ Inget grönstick i svärtan från sidan

+ Mycket bättre bild även direkt framifrån. Färgerna är mycket rikare och detaljerna är bättre i mörka områden. Jag upplever att panelen är snabbare med mindre släpeffekt.

+ Ingen clouding (den gamla hade lite som endast syntes när Smart LED var avslaget).

Hur påverkar det resultatet med W4500? Svårt att säga. Min spontana känsla är att 796an nu vinner även på bildkvalitet så när som på rörelsehanteringen som inte skiljer mellan 796orna. 796 är ett rekommenderat köp över W4500! Särskilt eftersom det bara skiljer 500kr numera.

/ Jacob

Postad 06 April 2009 - 10:41

Topper
  • Topper
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
vågar man gissa på skämt :D
Bara 500kr mer för 796 jomen visst i wish :wub:

Postad 06 April 2009 - 11:45

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Jag betalade 17990 för en 46" 796a på Audio Video i Uppsala. Då packade de upp den i förväg och kontrollerade att det var en S-panel. Föredömlig service.

Samma butik vill ha 17490 för en 46" W4500.

/ Jacob

Postad 06 April 2009 - 13:38

Vidio
  • Vidio
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag betalade 17990 för en 46" 796a på Audio Video i Uppsala. Då packade de upp den i förväg och kontrollerade att det var en S-panel. Föredömlig service.

Samma butik vill ha 17490 för en 46" W4500.

/ Jacob

9400 för min på SoundVision. Man tackar ja! S-panel var det, men det kollades nog inte innan. Hade det inte varit det hade jag sålt den för 14.000 på blocket och köpt en med S-panel! :wub:

Postad 06 April 2009 - 13:55

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

9400 för min på SoundVision. Man tackar ja! S-panel var det, men det kollades nog inte innan. Hade det inte varit det hade jag sålt den för 14.000 på blocket och köpt en med S-panel! :wub:

Grattis, men det är väldigt få förunnat att kunna köpa 46" A796 för 9400 från butik. 17990 är helt OK pris.

/ Jacob

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.