Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Unga människor föredrar komprimerat ljud

94 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 March 2009 - 08:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Är det bara jag som blir både lite mörkrädd men samtidigt heller inte direkt förvånad över denna undersökning som Sweclockers har publicerat?

Vad tycker ni andra, är ni förvånade eller bara upprörda eller nånting annat?

Själv tycker jag det är en skrämmande och tråkig utveckling om man även ser till hur även originalmusik idag behandlas som lite går i samma fotspår (läs. loudness war).

Ljudfiler i 128 kbps MP3 låter bättre än okomprimerad musik, detta anser studenter som deltagit i en informell studie vid Stanford University i USA.

Läs mer på: Sweclockers , Gizmodo , O'Reilly (ursprunglig artikel)

*** Plockade bort större delen av artikeltexten med hänvisning till regel 8.1 (Tomas_D700)

Redigerat av Tomas_D700, 18 March 2009 - 17:50.

Postad 13 March 2009 - 08:14

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0
Det går utför... :)

Postad 13 March 2009 - 08:30

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Skrämmande, förstår inte hur dom får ihop att mp3-ljudet är bättre!

Postad 13 March 2009 - 09:24

Kischen
  • Kischen
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Läste bara igenom källan lite snabbt, står det något om vad man använde för utrustning?

Dom flesta jag känner sitter med sunkiga datorhögtalare och fattar inte vad jag menar med lossless:/ Same same but different enligt dem.

Postad 13 March 2009 - 09:36

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Ja när man dagligen ser ungdomarna sitta och lyssna på musik genom inbyggda högtalaren på sin mobil i mono så är det ju inte så konstigt att ljudidealen blir helt uppåt väggarna fel. Sen att dom tycker det är helt ok är ju ännu värre :)

Redigerat av masse70, 13 March 2009 - 09:36.

Postad 13 March 2009 - 09:38

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Fast jag har förståelse för att man kan föredra 128kbps mp3or till viss typ av redan hårdkomprimerad skräning rockmusik. Det är redan försent att göra nåt liksom, bara att jämna ut hela skiten till ett streck med 0kbps :) .

Postad 13 March 2009 - 09:49

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
De flesta, även många audiofiler, vänjer in sig vid det ljud som de lyssnar på, och omvandlar det till sin referens.
Häri ligger enligt mig det allra mesta av inpelningstid av elektronik etc, vilket ständigt är på tapeten.

Det är ändå skrämmande, men inte helt oväntat. Det sker med det mesta, tex hur saltad och kryddad mat man föredrar.

Postad 13 March 2009 - 18:04

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Väldigt trist någon borde ge sig ut på stan o snacka med dom. :)

Postad 13 March 2009 - 18:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Fast jag har förståelse för att man kan föredra 128kbps mp3or till viss typ av redan hårdkomprimerad skräning rockmusik. Det är redan försent att göra nåt liksom, bara att jämna ut hela skiten till ett streck med 0kbps :) .

Haha, jepp ! ;)

Men tycker att detta e helt vansinnigt... herre gud.. :) :)

Postad 13 March 2009 - 18:31

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Hör detta nästa varje dag... Varför lyssnar på på FLAC? Och varför har du inte en en Ipod? Varför har du igen bra bas, varför inte köpa Logitec Z-550?

Hahaha man blir lite galen till slut! En polare som har Z-550 ska alltid skryta när man kommer med han "grymma bas" Den har typ 0db vid 50hz HAHAHAHAH! "jätte bra till film jo visst..."

Postad 13 March 2009 - 18:57

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0
mjah, inte helt oväntat egentligen faktiskt :)

Jag minns än idag min första riktiga AHAupplevelse när det kommer till HiFi, skedde när Takt&Ton i Luleå befann sig en våning upp i Shoppingcentret (början på 90talet) och dom hade riggat upp ett par Linn Keilidh med aktivt filter och 3 separata slutsteg med Linn Karik som källa och Per Jonsson där spelade några klassiker, ren magi tyckte jag det var och traskade hem och lyssnade på min sketna Pioneer tornstereo som jag innan tyckte lät riktigt bra! :) Helgen efteråt var jag på en liten fest hos en polare som hade ett par aktiva Linn Kaber med en LP12a som källa och där kom min andra AHAupplevelse på kort tid och jag insåg att.. FAAN då, min pioneer återger ju inte musiken som det ska låta egentligen.

Efter det var jag fast :)

Jag är helt övertygad om att dessa ungdomar som lyssnar på 128Kb MP3 och tycker det låter alldeles utmärkt inte har fått chansen att höra hur jäkla bra det faktiskt kan låta med rätt utrustning inkopplad, oavsett om man gillar stampet i Linn eller Denons neutrala framtoning eller andra ljudkaraktärer osv. Komprimerat ljud på högre nivå låter pannkaka tycker jag, det låter "okej" på lägre lyssningsnivå om man städar eller gör annat men så fort man fokuserar på musiken, sluter ögonen i sweetspot och bara lyssnar, så hör man hur skit det låter om man gör en direkt a-b jämförelse mellan 128Kb och 320Kb eller flac eller ren CD som källa OM man har utrustning som i övrigt klarar av att återge musiken korrekt eller på sånt vis som tilltalar en själv. Jag är väldigt tveksam till hur dom egentligen har genomfört detta test, jag kan inte tänka mig att dom har ansträngt sig för att rigga upp ett kompetent system som fixar att påvisa dom rejäla skillnader som förekommer. Bara på min egen ganska blygsamma stereo så hör man markant skillnad och det hör inte bara jag utan även mina kära vänner som kommer på besök hör också dessa skillnader och dom är rätt stora.

Diskussionen påminner inte alls om vinyl kontra CD heller som en del får det till på swecs forum.. Den diskussionen handlar (i mitt eget tycke) mer om vad man själv tycker låter bättre, båda formaten kan prestera riktigt riktigt bra, i denna jämförelse tror jag inte att dom har utfört testet på ett bra vis.

Postad 13 March 2009 - 18:58

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Kan vara så att till risiga inspelningar så dämpar mp3 det värsta eller så va anläggning sådan att det helt enkelt lät för ljust/vasst med okomprimerat..

Postad 13 March 2009 - 19:26

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Jag är inne på ditt spår också Shike. Tror många ungdomar idag inte lyssnar på så mycket annat än just nedladdade mp3 som inte håller någon vidare kvalitet. Men många bryr sig inte om ljudkvaliten, bara det låter så är de nöjda. Detta har nog gjort att de är såpass vana vid att lyssna på mp3 att när de lyssnar på samma låt okomprimerat så hör de antingen ingen skillnad eller så tycker dem att det låter sämre just för att det inte låter som deras skitiga mp3 gör. :) Men synd är det!

Postad 13 March 2009 - 20:29

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Om du går hem till svenssons hemmabio så har nog 99/100 för högt uppskruvad sub till. I deras öron låter det ju korrekt och skulle du skruva ner den till "verklig" nivå skulle de klaga på att det är för lite bas.

Som några andra är inne på man vänjer sig ganska fort vid en viss typ av ljud. Detta gäller inte bara komprimering utan även färgning av ljud. Finns säkert många här som tycker att deras egna stereoapparater är korrekt och dylikt, ta fram mätmicken säger jag bara åt er så ska ni se på annat och få svaret om att vänja sig svart på vitt.

// Sat

Postad 13 March 2009 - 20:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Många här har kommit med många bra teorier och anledningar till varför det blivit såhär.

Visst fattar man ju att man själv och alla andra "vänjer" sig vid en viss typ av ljud precis som man "vänjer" sig vid en viss typ av bild (läs. loudness på ljudsidan vs dynamic-mode på bildsidan som exempel).

Men samtidigt som att även jag säkerligen inte vid en mätning skulle ha "rätt" ljud eller bild för den delen så är ju det en sak.

Om jag tex skulle ha min sub skruvad lite högt eller ha "hängmatta" på min eq om jag nu hade en så är ju det visserligen inte "korrekt" om man ser till naturtrogenhet osv.

Skillnaden här är ju att jag tycker att en något uppskruvad bas eller likn. är klart mindre påverkan på ljudkvaliteten/naturtrogenheten än tex om källan skulle vara komprimerad överdrivet hårt och manipulerad både vad gäller bitrate och dynamiskt omfång.

Bara jag som anser det?

Redigerat av masse70, 13 March 2009 - 20:39.

Postad 13 March 2009 - 20:42

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Det här är ju lite sorgligt. Men detta gällde endast rockmusik, och som en kommentar på Reddit lyder:

"The article tries very hard to marginalize a major point. The area of ROCK was preferred at lower bitrates. you know, the music genre that explored feedback as an instrument and buys distortion pedals at wholesale prices..."

Postad 13 March 2009 - 21:03

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Masse70. Jag förstår vad du menar med en lite uppskruvad sub och jag menar inte att du skall ta det personligen. Tänkte främst hur många tror du inte köper rätt dyra grejer i tron om att de låter hifi.

Ställer in de i vardagsrummet och vrider upp subben så att porslinet i köket dallrar till filmerna. Sedan bjuder han in liter kompisar som blir imponerade och tycker desamma. 2 år senare går han på en mässa och få höra på DYRA grejer tycekr att de låter skit då de saknar bas och dylikt. Han har med andra ord vänt sig och "tror" att hans grejer låter rätt.

Det är inte menat pernsoligen till någon och kan inte påstå att jag själv har en helt korrekt anläggning. Det var väl inte det tråden handlar om heller ville bara klara ut detta så det inte blir några sura miner och tråden bangar ur.

Tror de är så varn vid att allt skall låta lika högt och sakna dynamik. Själv i mina yngre dagar byggde jag billjud, lyssnar på komprimerad Metal och hade basar så hela bilen gunga runt. Tyckte det var häftigt och "korrekt" idag vet jag bättre...

// Sat

Postad 13 March 2009 - 21:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Masse70. Jag förstår vad du menar med en lite uppskruvad sub och jag menar inte att du skall ta det personligen. Tänkte främst hur många tror du inte köper rätt dyra grejer i tron om att de låter hifi.

Ställer in de i vardagsrummet och vrider upp subben så att porslinet i köket dallrar till filmerna. Sedan bjuder han in liter kompisar som blir imponerade och tycker desamma. 2 år senare går han på en mässa och få höra på DYRA grejer tycekr att de låter skit då de saknar bas och dylikt. Han har med andra ord vänt sig och "tror" att hans grejer låter rätt.

Det är inte menat pernsoligen till någon och kan inte påstå att jag själv har en helt korrekt anläggning. Det var väl inte det tråden handlar om heller ville bara klara ut detta så det inte blir några sura miner och tråden bangar ur.

Tror de är så varn vid att allt skall låta lika högt och sakna dynamik. Själv i mina yngre dagar byggde jag billjud, lyssnar på komprimerad Metal och hade basar så hela bilen gunga runt. Tyckte det var häftigt och "korrekt" idag vet jag bättre...

// Sat

Det är kolugnt tog det inte alls personligt! :)

Men ville göra nån form av gränsdragning för vad jag anser vara att "förstöra" ljud och vad som mer handlar om personlig preferens.

Att tex dra på lite bas eller diskant tycker inte jag förstör "Hifi" kvaliteten på en skiva.

Dock tycker jag det andra jag nämnt förstör ljudupplevelsen desto mer på samma skiva.

Postad 13 March 2009 - 21:11

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Som sagt, skrämmande, men de växer väl upp de med :) Jag är 24 och har lämnat mp3 för gott! låter hemskt i mina öron! spotify går däremot bra!

Postad 13 March 2009 - 21:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Är inte så förvånad egentligen över att ungdommar tycker mp3 låter "bättre" De är vana vid just det ljudet, kommer ihåg när cdn kom och jag som var van vid lp-skivor tyckte att cd-ljudet var platt och tråkigt förundrades över att ungdommar föredrog cdn, men de var ju vana vid det. Det tog iofs inte så lång tid innan jag också gillade cdn, berodde väl dels på att tekniken blev bättre och dels på att man vande sig vid det ljudet.

Postad 13 March 2009 - 21:29

Unregisteredeaefbf2e
  • Unregisteredeaefbf2e
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Som sagt, skrämmande, men de växer väl upp de med :) Jag är 24 och har lämnat mp3 för gott! låter hemskt i mina öron! spotify går däremot bra!

Spotify??, Jag provade den tjänsten och ljudet är ju under all kritik!, avslutade genast mitt abbo och tänker inte återvända...

Postad 13 March 2009 - 23:21

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Heheh! Spotify äger ju! Kanske inte ljudmässigt men till vanlig lyssning är det skit bra ju! :blink:

Postad 14 March 2009 - 00:16

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Jag tycker att iden med spotify är bra men utbudet suu*ger.
Ljudkvaliten på låtarna är rätt varierande.

Jag tycker också det är skrämmande att många ungdomar tycker att mp3 är bättre än riktig okomprimerad musik men som det sagts tidigare i tråden så är redan mycket av musiken som ges ut på cd skivor redan bearbetad så det är väl skit in skit ut.

Jag gjorde även en jämförelse med ett gammalt kassettband som är inspelat ifrån radion för mer än 20år sedan & jag spelade upp det bland bandet i min anläggning & till min stora förvåning så slår det en vanlig 128kbs mp3 fil med hästlängder trotts att band slits med tiden då dom legat i en ica kasse i källaren eller i en byrålåda.

Men jag får väl bara lov att hålla med er andra att många ungdomar har nog inte fått chansen att provlyssna på en riktig anläggning med bra musik till & det är väldigt synd.
Sen har jag även märkt att väldigt många ungdomar har väldigt dåligt intresse för musik om dom inte håller på med musik själva eller har föräldrar som hjälpt dom på traven i musikens värld förstås!

Postad 14 March 2009 - 00:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Låter lite sorgligt, helt klart.

Men kommer ihåg i början av MP3ornas tid när jag laddade ner en del. Tyckte att elektronisk musik gjorde sig bättre i MP3format jämför med musik med "riktiga" instrument. Känns som man var rätt ute enligt undersökningen. Fler nyanser i instrument........

Redigerat av genstruktur, 14 March 2009 - 00:31.

Postad 14 March 2009 - 00:31

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Själv föredrog jag min 300kronor's bandspelare i pakethållaren på cyckeln, men sen kom Sony med sin Walkman för kasett(självklart) då fanns det ingen återvändå. Efter det så va det ett ständigt jakt efter bättre ljud.

Postad 14 March 2009 - 01:36

disromance
  • disromance
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Tyvärr är det även så att största andelen av musiken ungdomar lyssnar på idag inte kräver speciellt bra anläggningar, det är ändå bara samplade lopar, lite prat och en refräng som upprepas 1000 gånger. Allt görs på någons lokala pc burk. Är musiker själv och vet att det framförallt är ”riktiga” instrument som tjänar på ett bra ljud i slutändan, speciellt akustiska sådana. Det är bara att inse att vi går en mörk framtid till mötes med sönderkomprimerad musik som inte ens ges ut i albumformat och samtliga filmer anpassade för att ses på mobiltelefonen eller usel bild och ljud kvalitet (för här har jag också märkt en attitydskillnad, ”kvaliteten är ok den är ju gratis nedladdad”).

Postad 14 March 2009 - 09:42

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0

Det är bara att inse att vi går en mörk framtid till mötes med sönderkomprimerad musik som inte ens ges ut i albumformat och samtliga filmer anpassade för att ses på mobiltelefonen eller usel bild och ljud kvalitet (för här har jag också märkt en attitydskillnad, ”kvaliteten är ok den är ju gratis nedladdad”).

Mycket väl talat särskilt de sista orden!

// Sat

Postad 14 March 2009 - 09:47

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Man bör vara tolerant, men när människor spelar "musik" med telefoner och bärbar datorer har jag svårt att inte reagera. Exempelvis under studier på universitet, under grupparbeten kommer någon med den formidabla idén att sätta på musik medan vi studerar.
"Men vi har ju inget att spela med..." säger jag.
Svaret bli "Var har du varit de senaste tio åren" varpå personen i fråga tar upp sin mobiltelefon och skrider till verket. Olåten som kommer ur telefonen är plågsam, pinsam (andra människor ser och hör...) och förvränger det artisten vill förmedla. Jag frågar personen vad han brukar lyssna på, det typiska svaret;
"Jag lyssnar på allt utom Dansband." Jag har redan dragit rätt slutsats:
"Vad är din senast köpta skiva? Och har du några favoritband?" Ni kan ju gissa vilket svar jag fick, han laddar ner och har inga speciella favoritband. Han är alltså inte speciellt musikintresserad, bortsett från att alla människor (arv?) gillar musik i någon form har han inte något större musikintresse.
För en nörd (jag) gäller det att knipa käft i dessa lägen, personen i fråga är väldigt trevlig men om jag skulle börja beskriva vad jag tycker om musik och ljud, skulle han nog tycka att jag är ett UFO alternativt en kandidat för dårhuset. Det enda som fungerar och får folk att lyssna är om man har tajming och lyckas driva med sig själv, ungefär som farbror Barbro. Då kan folk fråga om är de där sant, eller om jag du så hemma.

Postad 14 March 2009 - 10:07

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Man bör vara tolerant, men när människor spelar "musik" med telefoner och bärbar datorer har jag svårt att inte reagera. Exempelvis under studier på universitet, under grupparbeten kommer någon med den formidabla idén att sätta på musik medan vi studerar.
"Men vi har ju inget att spela med..." säger jag.
Svaret bli "Var har du varit de senaste tio åren" varpå personen i fråga tar upp sin mobiltelefon och skrider till verket. Olåten som kommer ur telefonen är plågsam, pinsam (andra människor ser och hör...) och förvränger det artisten vill förmedla. Jag frågar personen vad han brukar lyssna på, det typiska svaret;
"Jag lyssnar på allt utom Dansband." Jag har redan dragit rätt slutsats:
"Vad är din senast köpta skiva? Och har du några favoritband?" Ni kan ju gissa vilket svar jag fick, han laddar ner och har inga speciella favoritband. Han är alltså inte speciellt musikintresserad, bortsett från att alla människor (arv?) gillar musik i någon form har han inte något större musikintresse.
För en nörd (jag) gäller det att knipa käft i dessa lägen, personen i fråga är väldigt trevlig men om jag skulle börja beskriva vad jag tycker om musik och ljud, skulle han nog tycka att jag är ett UFO alternativt en kandidat för dårhuset. Det enda som fungerar och får folk att lyssna är om man har tajming och lyckas driva med sig själv, ungefär som farbror Barbro. Då kan folk fråga om är de där sant, eller om jag du så hemma.

Usch vad man länner igen sig, men hänger inte denna frågan ihop lite med ålder och i stor grad ekonomi! Det är ju svårt att konkurrera med något som är gratis, inte för att en HIFI-anläggning behöver kosta mkt mer än några tusen för att få välljud, men ändå!

hur många 15-åringar har råd med en fin anläggning? hur många har råd att köpa cd-skivor regelbundet?

Postad 14 March 2009 - 12:14

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Det där med ekonomi håller jag med om. Det som är enligt min mening sorgligt att allt färre unga har en medveten musiksmak och bryr sig om vad de lyssnar på. Farsoter (obs min åsikt) som MTV och RIX FM, etc, har blivit så inflytelserika att de styr vad människor lyssnar på. Kanske framförallt unga människor. Jag anser att den musik som spelas på MTV och RIX FM är tråkig och slätstruken. Det är nästa bara musik som inte är speciell på nåt sätt, den följer mall 1:A, dvs lättlyssnat, oprovocerade och komprimerat till max.

Redigerat av Alchemist, 14 March 2009 - 12:15.

Postad 14 March 2009 - 12:37

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Jag tror att de flesta yngre inte är speciellt musikintresserade, dom vill bara ha något som låter. Kvaliteten är inte så viktig.
Sen är dom ju unga och jag tror inte att dom störs lika mycket av förvrängd musik. Deras öron är fortfarande hela utan "degradering". Själv hör jag nästan direkt när musiken är tex hårt komprimerad, för jag hatar skramliga eller onormalt låtande cymbaler och det är där det hörs mest. Jag får ont i öronen av det.

Men sorgligt är det :blink:

Redigerat av Unregisterede10e9503, 14 March 2009 - 12:38.

Postad 14 March 2009 - 12:48

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Jag tycker också det är skrämmande att många ungdomar tycker att mp3 är bättre än riktig okomprimerad musik men som det sagts tidigare i tråden så är redan mycket av musiken som ges ut på cd skivor redan bearbetad så det är väl skit in skit ut.

Men sen när blev ungdomar intresserade av att sitta och lyssna och försöka höra det varma och homogena ljudet på bussen påväg till skolan?
För på en mp3.fil så hör man ju vad dom sjunger?
Det är väl det folk är ute efter.

Och sen att dom inte har "testat/hört en bättre anläggning är ju också en sak.

(Man kan väl säga att jag talar för ungdomarna, då jag är en av dom), och inte en enda 14åring som jag har pratat med vet vad FLAC är för någon fil...fast det vet man ju om man har ett intresse för hifi(som mig tex) och ja som sagt ungdomar har inte intresset för "fin musik/hifi"

Det är väl inte fel att lyssna på mp3.filer?? Men här värkar det som att det är att lyssna på en atombomb i rymden(det vill säga man hör inget ting)

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 14 March 2009 - 12:49.

Postad 14 March 2009 - 13:12

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Ja det har nog mycket med ekonomin att göra.
Näe ungdommarna lyssnar inte efter varma och homogena ljudet det jag menade med skit in skit ut är att även om det är mp3 dom lyssnar på så kan ljudet vara förstört & komprimerat redan då cd skivan släpptes av skivbolaget.

Intresset gör ju mycket men jag har även haft ungdomar på besök bla grannens grabb & han verkar tycka att det där med bra ljud är kul.

Men sen vad du menar med "fin musik/hifi" vet jag inte.

Postad 14 March 2009 - 13:29

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Visst har det med ekonomi att göra men inte pga av att man inte har råd utan för att man är snål och inte vill betala
för det man hör och ser. Man skiter i kvaliten och vänjer sig med att lyssa och se på låtar och filmer med taskig kvalite. Många av mina vänner tycker att jag är knäpp som köper dyra filmer på BD och min musik på CD. Trots att vissa av dom tjänar över 50'/månaden så är dom för snåla för att köpa sin musik.
Sen springer deras ungar och lånar filmer hos mig :/

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 14 March 2009 - 13:29.

Postad 14 March 2009 - 13:36

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Det där med ekonomi håller jag med om. Det som är enligt min mening sorgligt att allt färre unga har en medveten musiksmak och bryr sig om vad de lyssnar på. Farsoter (obs min åsikt) som MTV och RIX FM, etc, har blivit så inflytelserika att de styr vad människor lyssnar på. Kanske framförallt unga människor. Jag anser att den musik som spelas på MTV och RIX FM är tråkig och slätstruken. Det är nästa bara musik som inte är speciell på nåt sätt, den följer mall 1:A, dvs lättlyssnat, oprovocerade och komprimerat till max.

Är inte purung längre :blink: men har upptäckt att jag idag har en betydligt bredare musiksmak än vad jag hade när jag var 10-25år, lyssnar på det mesta och köper skivor med allt från hårdrock till hiphop och klassiskt, vilka krav jag har på ljudkvalite beror på tillfälle, när jag jobbar eller bara slölyssnar så duger mp3 bra, men om jag verkligen ska lyssna och njuta av musik så är det cd eller flac som gäller.

Postad 14 March 2009 - 13:48

Hifi-nissen
  • Hifi-nissen
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Själv är jag mycket musik intresserad.. och räknas väll till unga människor, min kompisar värkar tycka att jag är helt knepig, för dom har ju jätte bra ljud i sina datorhögtalare som lyssnas med sketet ljudkort och hårt komprimerat ljud! Så jag vet inte vart det är på väg med musiken när alla har bra ljud i datorhögtalare, och i sina original hörlurar till ipod!

Postad 14 March 2009 - 14:25

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Jag tror att de flesta yngre inte är speciellt musikintresserade, dom vill bara ha något som låter.

Det håller jag inte med om. Snarare tvärtom, att dom är mer musikintresserade idag än förr.

Postad 14 March 2009 - 15:04

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Jag tror helt på det som fler har varit inne på, att dom inte har hört någon bättre.

Jag har en polare som har 2st hembyggda PA-högtalare med diskant horn och 10" basar. När jag snackade med han så sa han att hårdrock å musik ska dista, "Det låter hårdare! Det ska vara så!" Sedan tog jag hem honom till mig å lät han lyssna på lite musik i mina stativare. "Oj ######r vad klart ljud! O shit vad högt du kan spela utan att det skär! Jag tror även att de flesta tror att HiFi högtalare bara kan spelas i 20db. Nu går han i planerna att bygga ett par stativare :blink:

Postad 14 March 2009 - 15:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Sen om man i ärlighetens namn tänker tillbaka på äldre tider så var väl den stora massans ljud inte mycket att hurra för då heller, lp-skivor som slängdes i hög på fester, höga nåltryck små sketna högtalare på 10w alltiett-anläggningar som inte kunde göra skivor rättvisa osv, då som nu så fanns det en krets människor som hade fina anläggningar och som satte ljudkvaliten högt och var beredda att betala för det. När cdn kom så köpte många den billigaste spelaren och koppla till sin gamla alltiett om den hade aux-ingång, eller köpte man det billigaste stereotornet från Fisher vred basen på max och lyssna på de plågade högtalarna med obefintlig slaglängd som slog igenom och hade sig.

Men då som nu så poppa man vidare och var nöjd med det man hade.

Postad 14 March 2009 - 21:42

mape00
  • mape00
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Spotify??, Jag provade den tjänsten och ljudet är ju under all kritik!, avslutade genast mitt abbo och tänker inte återvända...

Har hört en del låtar från spotify där det förekommer knaster osv. men merparten är bra kodad ogg vorbis -q5. Det är overkill så det sjunger om det och är för de allra flesta alldeles transparent. Om du tycker att det är "under all kritik" så kanske du hör till dem som vant sig vid missljudande 128 kbit mp3:or från 90-talet, eller så har du kanske drabbats av "guldöron".

Till ämnet... Jag tror att många helt enkelt lärt sig att gillar distorsion och dåligt ljud och tycker att det låter "häftigt". Läste nån recension i tidningen där en skiva mastrats sönder bortom räddning för att få ett "råare sound". Det skulle helt enkelt låta så. Hade undersökningen varit med klassisk musik så hade ingen någonsin föredragit komprimerat ljud.

Redigerat av mape00, 14 March 2009 - 21:48.

Postad 14 March 2009 - 22:09

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0

Sen om man i ärlighetens namn tänker tillbaka på äldre tider så var väl den stora massans ljud inte mycket att hurra för då heller, lp-skivor som slängdes i hög på fester, höga nåltryck små sketna högtalare på 10w alltiett-anläggningar som inte kunde göra skivor rättvisa osv, då som nu så fanns det en krets människor som hade fina anläggningar och som satte ljudkvaliten högt och var beredda att betala för det. När cdn kom så köpte många den billigaste spelaren och koppla till sin gamla alltiett om den hade aux-ingång, eller köpte man det billigaste stereotornet från Fisher vred basen på max och lyssna på de plågade högtalarna med obefintlig slaglängd som slog igenom och hade sig.

Men då som nu så poppa man vidare och var nöjd med det man hade.

Precis :) Lite det jag menade med mitt gamla Pioneer stereotorn som förvisso lät högt så in i helsicke, gammal techno osv fungerade utmärkt (tyckte jag då!) med det tills jag fick ett riktigt bra system demonstrerat för mig som tydliggjorde skillnader och framförallt gjorde mig mer uppmärksam på hur dynamisk och känslosam musik faktiskt kan vara. Resultatet för mig blev att jag började lyssna på mer musik överlag eftersom att musik som tidigare lät fantastiskt dåligt helt plötsligt med ett bättre system faktiskt lät riktigt riktigt bra. Spelar man lite svårare musik i mp3 128Kb format på en Mp3spelare med halvkassa inearlurar så är det inte njutbart för fem öre och det är inte konstigt att man dissar musiken då, precis som jag gjorde för 15 år sedan. Aldrig i livet att jag då hade satt mig med ett riktigt gott glas rödvin och bara lyssnat på musik i en timma och tänkt, fi faan så bra denna snubbe sjunger och bara njutit.

Musik är så mycket egentligen, det är text som framförs och har man tid och ro i själen så kan man ta till sig det och förstå hur mycket duktiga kreativa och fantastiska människor det finns som sätter sig och ägnar tid åt att knåpa ihop dom, det tror jag inte dagens counterstrikegeneration riktigt har begripit alls. Jag begrep det inte själv när jag var yngre heller :D Röster kan vara otroligt nyanserade och förmedla en känsla som samspelar med texten för att ytterligare förstärka intrycket, orkestern eller bandet gör också otroligt mycket för att ytterligare förstärka det hela och har man inte en redig steroanläggning så hör man det helt enkelt inte. Jag tror dom som sitter med 128kb inearlurar och tycker det är helt ok rakt av missar en jädra massa information som bara ligger där framför deras fötter utan att ens fatta det. Man måste ta till sig detta för att verkligen kunna uppskatta en bra stereo och vet man inte ens om att det existerar.., så är inte resultatet speciellt oväntat alls ;) När denna generation växt upp en 10 år till ungefär så sitter dom i våra skor och säger samma saker som vi säger ;) I mångt och mycket anser jag detta vara en mognadsfråga.

Redigerat av Unregistered1017, 14 March 2009 - 22:11.

Postad 14 March 2009 - 22:25

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Precis :) Lite det jag menade med mitt gamla Pioneer stereotorn som förvisso lät högt så in i helsicke, gammal techno osv fungerade utmärkt (tyckte jag då!) med det tills jag fick ett riktigt bra system demonstrerat för mig som tydliggjorde skillnader och framförallt gjorde mig mer uppmärksam på hur dynamisk och känslosam musik faktiskt kan vara. Resultatet för mig blev att jag började lyssna på mer musik överlag eftersom att musik som tidigare lät fantastiskt dåligt helt plötsligt med ett bättre system faktiskt lät riktigt riktigt bra. Spelar man lite svårare musik i mp3 128Kb format på en Mp3spelare med halvkassa inearlurar så är det inte njutbart för fem öre och det är inte konstigt att man dissar musiken då, precis som jag gjorde för 15 år sedan. Aldrig i livet att jag då hade satt mig med ett riktigt gott glas rödvin och bara lyssnat på musik i en timma och tänkt, fi faan så bra denna snubbe sjunger och bara njutit.

Musik är så mycket egentligen, det är text som framförs och har man tid och ro i själen så kan man ta till sig det och förstå hur mycket duktiga kreativa och fantastiska människor det finns som sätter sig och ägnar tid åt att knåpa ihop dom, det tror jag inte dagens counterstrikegeneration riktigt har begripit alls. Jag begrep det inte själv när jag var yngre heller :D Röster kan vara otroligt nyanserade och förmedla en känsla som samspelar med texten för att ytterligare förstärka intrycket, orkestern eller bandet gör också otroligt mycket för att ytterligare förstärka det hela och har man inte en redig steroanläggning så hör man det helt enkelt inte. Jag tror dom som sitter med 128kb inearlurar och tycker det är helt ok rakt av missar en jädra massa information som bara ligger där framför deras fötter utan att ens fatta det. Man måste ta till sig detta för att verkligen kunna uppskatta en bra stereo och vet man inte ens om att det existerar.., så är inte resultatet speciellt oväntat alls ;) När denna generation växt upp en 10 år till ungefär så sitter dom i våra skor och säger samma saker som vi säger ;) I mångt och mycket anser jag detta vara en mognadsfråga.

En del tecno just kan vara otroligt svårt att återge om det är en bra mix, finns otroligt mycket detaljer som inte kommer fram på en mp3 eller högtalare med lite för dålig upplösning. Nästan lite som den där triangeln som ofta försvinner i ett klassiskt verk eller med en symfoniorkester.

Postad 14 March 2009 - 22:27

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0

En del tecno just kan vara otroligt svårt att återge om det är en bra mix, finns otroligt mycket detaljer som inte kommer fram på en mp3 eller högtalare med lite för dålig upplösning. Nästan lite som den där triangeln som ofta försvinner i ett klassiskt verk eller med en symfoniorkester.

Absolut :) Vad jag menade på var att då, så tyckte jag det lät helt okej :D Jag vet bättre numera dock ;)

Postad 15 March 2009 - 11:04

Troublesome
  • Troublesome
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Frågan vi måste ställa oss är: VAR ÄR FÖRÄLDRARNA!? :)

Själv klarar jag av att lyssna på mp3 på minst 256 kb/s, under det så börjar det låta riktigt illa - speciellt rockmusik. Jag har verkligen fått upp ögonen för FLAC och tycker att den största fördelen är att man inte blir lyssningstrött, vilket man snabbt blir med mp3. Tyvärr har jag ingen bärbar spelare som klarar FLAC (bakläxa på det) så jag är begränsad till att lyssna via datorn och dess usla ljudkort. Det finns alltid plats för förbättring!

Men jag tror att det ligger mycket i lyssningströttheten. Man kan tycka att en dåligt kodad mp3 låter super på feta datorhögtalare men hur kul blir det att lyssna på en hel skiva? 2-3 låtar är vad man klarar av ungefär, därefter blir det ganska påfrestande.

Postad 15 March 2009 - 12:29

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Jag har rippat hela min skivsamling till mp3, 320kbps, som jag lagt in i ett usb-minne som ska användas till xbox 360 . Skönt att ha när man bara slölyssnar. Tyvärr är det enda formatet som fungerar på 360, annars hade det blivit flac eller wav. Men ändå tycker jag det låter helt okay. Jag kan inte höra nämnvärd skillnad från originalet. Använder Audiograbber och kör utan komprimering. Använder man bara en bra avkodare så funkar mp3 med hög bitrate.
Känns lite grann som om att jag inte orkar bry mig så mycket längre. Väldigt många plattor har ju iaf så dålig inspelningskvalitet. Iaf när det gäller metal.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 15 March 2009 - 12:33.

Postad 15 March 2009 - 16:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

mjah, inte helt oväntat egentligen faktiskt :)

Jag minns än idag min första riktiga AHAupplevelse när det kommer till HiFi, skedde när Takt&Ton i Luleå befann sig en våning upp i Shoppingcentret (början på 90talet) och dom hade riggat upp ett par Linn Keilidh med aktivt filter och 3 separata slutsteg med Linn Karik som källa och Per Jonsson där spelade några klassiker, ren magi tyckte jag det var och traskade hem och lyssnade på min sketna Pioneer tornstereo som jag innan tyckte lät riktigt bra! :D Helgen efteråt var jag på en liten fest hos en polare som hade ett par aktiva Linn Kaber med en LP12a som källa och där kom min andra AHAupplevelse på kort tid och jag insåg att.. FAAN då, min pioneer återger ju inte musiken som det ska låta egentligen.

Efter det var jag fast :D

Jag är helt övertygad om att dessa ungdomar som lyssnar på 128Kb MP3 och tycker det låter alldeles utmärkt inte har fått chansen att höra hur jäkla bra det faktiskt kan låta med rätt utrustning inkopplad, oavsett om man gillar stampet i Linn eller Denons neutrala framtoning eller andra ljudkaraktärer osv. Komprimerat ljud på högre nivå låter pannkaka tycker jag, det låter "okej" på lägre lyssningsnivå om man städar eller gör annat men så fort man fokuserar på musiken, sluter ögonen i sweetspot och bara lyssnar, så hör man hur skit det låter om man gör en direkt a-b jämförelse mellan 128Kb och 320Kb eller flac eller ren CD som källa OM man har utrustning som i övrigt klarar av att återge musiken korrekt eller på sånt vis som tilltalar en själv. Jag är väldigt tveksam till hur dom egentligen har genomfört detta test, jag kan inte tänka mig att dom har ansträngt sig för att rigga upp ett kompetent system som fixar att påvisa dom rejäla skillnader som förekommer. Bara på min egen ganska blygsamma stereo så hör man markant skillnad och det hör inte bara jag utan även mina kära vänner som kommer på besök hör också dessa skillnader och dom är rätt stora.

Diskussionen påminner inte alls om vinyl kontra CD heller som en del får det till på swecs forum.. Den diskussionen handlar (i mitt eget tycke) mer om vad man själv tycker låter bättre, båda formaten kan prestera riktigt riktigt bra, i denna jämförelse tror jag inte att dom har utfört testet på ett bra vis.

Underbart det där, minna själv min motsvarande upplevelse... :rolleyes:
Det va hemma hoss en av farsans polare som hade en ritkigt trevlig settupp, minns ej alls vilka högtalare det va men ritkigt fina grejer i vilket fall och trevlig elektronik m.m.
Sedan ett rum som va lite tillfixat, och det lät helt löjligt bra !
sedan så fick jag mig att par Luxor8071 och då fick jag samma upplevelse igen... :P

Då började mitt intresse på ritkigt !

Jag tycker att det e ganska "bra"

missförstå mig rätt nu, det är absolut inget man sitter och njuter till framför "stora stereon", men det e helt perfekt till när man sitter och slösurfar vid datan eller håller på med annat och bara vill ha något att lyssna på.
Men klart jag fördrar ju i 99 fall av 100 att starta foobar och dra på min Flac ;)

Jag tror helt på det som fler har varit inne på, att dom inte har hört någon bättre.

Jag har en polare som har 2st hembyggda PA-högtalare med diskant horn och 10" basar. När jag snackade med han så sa han att hårdrock å musik ska dista, "Det låter hårdare! Det ska vara så!" Sedan tog jag hem honom till mig å lät han lyssna på lite musik i mina stativare. "Oj ######r vad klart ljud! O shit vad högt du kan spela utan att det skär! Jag tror även att de flesta tror att HiFi högtalare bara kan spelas i 20db. Nu går han i planerna att bygga ett par stativare :D

Haha, där ser du ;)
och du har ändå ett allt annat än fördelaktigt rum.....
men kul att du fick dessa kommentarer :P

Jepp, stämmer otroligt bra, väldigt dynamisk musik som kan vara välrigt svårt faktiskt... Trentemoller, Infected mushroom, Yello m.m. ritkigt bra grejer !

Jag har rippat hela min skivsamling till mp3, 320kbps, som jag lagt in i ett usb-minne som ska användas till xbox 360 . Skönt att ha när man bara slölyssnar. Tyvärr är det enda formatet som fungerar på 360, annars hade det blivit flac eller wav. Men ändå tycker jag det låter helt okay. Jag kan inte höra nämnvärd skillnad från originalet. Använder Audiograbber och kör utan komprimering. Använder man bara en bra avkodare så funkar mp3 med hög bitrate.
Känns lite grann som om att jag inte orkar bry mig så mycket längre. Väldigt många plattor har ju iaf så dålig inspelningskvalitet. Iaf när det gäller metal.

Min "MP3" (en Cerative x-fi) tar Wav (tror väldigt många tar Wav faktiskt...) så jag kör konvert från Flac till Wav eller rippar av direkt till Wav så jag får ju nästan lika bra som flac/cd på MP3'n :P
Dock så låter inte MP3'n ens i närheten av lika bra som på datorn... jag har ett "ok" ljudkort i alla fall, x-fi titanium fitality..... (såklart alltid X-fi/Crystalizer skiten avstängd !!!!)
Gör sitt jobb bra, men idag så skulle jag köpt ett Asus kort i stället, men men... lätt att vara efterklok :)

Postad 15 March 2009 - 23:04

Unregistered44719
  • Unregistered44719
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hehe, kul att läsa denna tråden då man själv är "dagens ungdom" :)

Men som så många av er har påpekat så beror det på kassa mp3-rips i kasssa mp3-spelare *host iPod host* i kassa in-ear lurar. Jag är själv en sån som inte klarar av att lyssna med skräplurar, de som följer med till iPoden är ju under all kritik och jag förstår inte hur mina medmänniskor kan använda sånna. Men de har väl aldrig faktiskt använt riktiga lurar som Sennheiser eller AKGs.
Nått som jag också stör mig på ordentliget är när det är i 128kbps, speciellt när jag lyssnar på Winnerbäck eller Melissa Horn. Köpte hennes skiva nyligen endast för att kunna rippa om den.
Sen beror det lite på taskig ekonomi och okunskap. Men jag försöker vilseleda mina medmänniskor iaf. :D

Postad 15 March 2009 - 23:13

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Jag har rippat alla mina CD skivor i VBR. Lyssnar bara på dom genom media center. Jag hör ingen skillnad från originalet iaf. Det ska dock tilläggas att jag bara lyssnar på rap musik, och det lämpar sig kanske inte för finlyssning ändå.

Postad 16 March 2009 - 08:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag har rippat alla mina CD skivor i VBR. Lyssnar bara på dom genom media center. Jag hör ingen skillnad från originalet iaf. Det ska dock tilläggas att jag bara lyssnar på rap musik, och det lämpar sig kanske inte för finlyssning ändå.

Jo det tycker jag, inget fel med den musik stilen, bara det att inspelningarna sätter ju gränsen, och just inspelningarna brukar vara allt annat än bra.....
samma gäller tyvärr den mesta rock musik, punk m.m. ;)

Postad 16 March 2009 - 13:47

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Inte alls förvånande. Jag har lite vänner, familj, ingifta och andra som inte för sitt liv kan förstå mitt intresse för "bra ljud". Visst kan de förstå att jag vill köpa mycket dyrare saker än dem men de kan inte förstå att jag aldrig laddar ner från nätet eftersom jag helt enkelt inte står ut med ljudet utan köper CD istället. Enligt dem är det ju så marginell skillnad om något det bara är dumt att köpa CD. Vill man absolut köpa kan man använda I-Tunes som är så "otroligt smidigt och bra". Jag börjar vänja mig men för mig är detta galenskap. Samma personer är generellt kvalitetsmedvetna och tycker sig kunna finna glädje i detaljer vad gäller t.ex. konst, mat, vin, osv. De kan t.ex. lägga 150 kr på ett rödvin och tycka det är mycket bättre än en flaska för 60 spänn. Jag håller visserligen ofta med men kan inte förstå att de inte kan hålla med mig att CD-ljudet ju låter bättre än en 160 kbs MP3.

Jag tror inte man ska söka svaret hos "undomen" utan hos teknik, utbud, osv. Mina vänner - som alltså är i medelåldern - har också (precis som ungdomarna) ganska stor "datorvana" och är tekniskt intresserade. Lägger man sedan till hur man konsumerar musiken ... tja, då kanske man är "hemma". Vi som uppskattar bra ljud har exklusiva grejjer och lyssnar helst hemma stillasittande i soffan. Detta är vårt nöje och vi tycker inte att MP3 på tåget eller ljud i bakgrunden när vi går omkring och städar alls uppfyller samma behov. Visst kan vi också uppskatta detta men då är det som sagt andra behov av rytm, glädje, energi, trallvänlighet, osv som kan gälla. Handen på hjärtat: när du befinner dig i ett annat rum än musiken och diskar så är du inte så noga med ljudet?!

Jag tror att det stora flertalet - medelsvennson - konsumerar musik och ljud på ett annat sätt än oss. Det fyller ett annat behov. När utbudet blivit så otroligt mycket större har allt detta bara accentuerats. Låt oss hoppas att vi är tillräckligt många för att det alltid ska finnas en nischmarknad för kufar som tycker om bra ljud och t.ex. CD-formatet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.