Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till hemmabio/stereo i vardagsrum av Kronkan

85 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 mars 2009 - 23:11

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Kommentarer till hemmabio i kombination med stereo av Kronkan

#2

Postad 14 mars 2009 - 23:11

skogsturken
  • skogsturken
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Mycket snyggt.

#3

Postad 14 mars 2009 - 23:29

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0
Ser mycket trevligt ut hos dig!Låter säkert underbart bra oxå!

#4

Postad 15 mars 2009 - 08:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Underbart att se bilder på denna Vinylspelare. Ett jättevackert album med fin elektronik och bra foto. Du borde kolla in mina album, jag har ett med bara bilder på diverse vinylspelare.

#5

Postad 15 mars 2009 - 09:13

roffekungen
  • roffekungen
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
trevlig anläggning du förskaffat dig riktigt sjyssta högtalare inget att klaga på där roligt att du också kombinerar stereo och hembio på bästa sätt tummen upp.

#6

Postad 15 mars 2009 - 09:13

roffekungen
  • roffekungen
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
trevlig anläggning du förskaffat dig riktigt sjyssta högtalare inget att klaga på där roligt att du också kombinerar stereo och hembio på bästa sätt tummen upp.

#7

Postad 15 mars 2009 - 09:37

Unregistered21d231e6
  • Unregistered21d231e6
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Fina produkter

#8

Postad 15 mars 2009 - 11:14

andreas_n
  • andreas_n
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Jättefin anläggning och kul att du skrivit en del till alla bilder.
Trevligt med Dared också inte så vanligt här.. :)

#9

Postad 15 mars 2009 - 15:53

ynnorc
  • ynnorc
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Intressant att se att du har fina audio-komponenter men att väljer att gå vidare mot ljudnirvana mha akustikreglering. Vettigt, du skulle troligen få satsa väldigt mycket pengar för att nå märkbart bättre ljud.

#10

Postad 15 mars 2009 - 18:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Är dessa högtalare så ostabilt tillverkade från början att du måste dämpa dem med mity-matta.... =S

#11

Postad 15 mars 2009 - 23:13

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
HejDVD-ai!! Efter att ha tittat på din hemsida förstår jag att du är en mycket kompetent och erfaren moddare. De tweeks som jag gjort på mina högtalare beror inte på att jag anser baslådan direkt vek. Utan jag vill tillföra massa/vikt för attl baslådan bättre skall stå emot rekylen och övriga vibrationer som uppstår på grund av både baselementets och luftens rörelse i lådan. Dessa krafter riskerar att överföras till diskant och mellanregisterelementen,i detta fall till elektrostaterna. Ett diskantelement som voblar runt på grund av vibrationer är ingen höjdare. I min ungdom fick vi på en fysiklektion lyssna på en Saab som först närmar sig och sedan kör ifrån en. Tonarten från motorn förändrades uppenbart. Jag tror att det kallas dobblereffekten. En av mina "teorier" är att massa ofta är bra i hifi-sammanhang. Bästa hälsningar Kronkan

#12

Postad 16 mars 2009 - 20:46

Mr Thomson
  • Mr Thomson
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Ojdå ! Här kan man verkligen säga ett skepp kommer lastat !

#13

Postad 16 mars 2009 - 21:06

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Trevliga komponenter i riggen. Kul med all lektyr oxå. Keep up the work.

#14

Postad 17 mars 2009 - 16:24

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Oj oj, imponerande grejer och mycket väl genomtänkt!

Ska bli kul att se vad som händer med dina TL-högtalare :-)

#15

Postad 18 mars 2009 - 20:43

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Hej.
Vad kul att läsa om allt du skrivit till varje bild. Själva anläggningen ser otroligt välavägd ut och spelar säkert sprudlande. Gyro SE låter ju riktigt bra och är väldigt snygg. Skoj att se Akkelis folk på forumet, Han är ju grymt trevlig och hjälpsam...
För min del är det bara att sprätta fram en tia i betyg och vi syns säkert hos Stefan.
Mvh Jas

#16

Postad 18 mars 2009 - 23:19

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Herrejävl.. hur har jag kunnat missa detta album?
Sjukt fina prylar och väl avägt hifi/boende
Mkt snyggt!

ps ser du har en supra nätkabel, märker du stor skillnad från standardkabel? är nämligen sugen på att testa bättre nätkabel än den som medföljde.

#17

Postad 19 mars 2009 - 00:16

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Tack Theoak för värmande ord. Jag upplevde att ljudet faktist blev bättre när jag bytte nätkablar. Speciellt minns jag att aktiva högtalare började andas bättre. Innan lite klämda. Det går att köpa Supra LoRad i lösmeter och kontakter i vissa butiker. Blir något billigare. Har aldrig provat dyrare nätkabel.

#18

Postad 19 mars 2009 - 07:33

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Snyggt, klassisk inredning. Men hade gärna sett att du flyttade på din skänk du har på högersidan, så din högra högtalare kan placeras där istället.

Ser lite ihoptryckt ut just nu, Sen är det ju "bara" att flytta tvn närmare dörren för att få den centrerad med :)

Har för mig att det inte är bra att ha din "nexa" dosa i supra-nätlisten. Någon som kan det där med el kan säker förklara just varför, har läst att det inte skall vara bra iaf)

Redigerat av Evil Homer, 19 mars 2009 - 07:43.


#19

Postad 19 mars 2009 - 08:08

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Hejsan . Trevligt galleri och kul med infon , tummen upp .

#20

Postad 19 mars 2009 - 08:13

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Topp-klass !

#21

Postad 19 mars 2009 - 08:36

Spinegrinder
  • Spinegrinder
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Kommentarer överflödiga, ser ut att kunna vara riktigt trevligt att avnjuta en platta hemma hos dig!

#22

Postad 19 mars 2009 - 20:45

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Niklas F. Du har rätt i att uppstället inte är det bästa. Handlar om kompromisser som fungerande gångväg till dörren och ha en bra lyssnings och tittarplats vid skrivbordet. Men jag flyttade just nu höger högtalare lite högerut. Kommer när jag målar om nästa gång justera hela anläggning något. Har tyvärr inte tänkt på att själva "nexa"dosan kan ställa till problem. Tack för kommentarerna

#23

Postad 19 mars 2009 - 21:16

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Niklas F. Du har rätt i att uppstället inte är det bästa. Handlar om kompromisser som fungerande gångväg till dörren och ha en bra lyssnings och tittarplats vid skrivbordet. Men jag flyttade just nu höger högtalare lite högerut. Kommer när jag målar om nästa gång justera hela anläggning något. Har tyvärr inte tänkt på att själva "nexa"dosan kan ställa till problem. Tack för kommentarerna



Låter som man får återkomma till ditt galleri och kolla hur du löser det, du har riktigt fina saker.
Man skall väl egentligen inte ha något som "skräpar ner" i nätlisten, det är så jag har fattat det iaf. tex nexa, lampor, dator, osv

#24

Postad 19 mars 2009 - 23:02

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej igen Niklas. Jag hållermed dig om man skall hålla nätlisterna rena. I de nätlister som levererar ström till anläggningen finns det bara sådant som tillhör själva anläggningen inklusive belysning. En av nätlisterna harjag inte redovisat i galleriet. Det består av fyra nätfilterkopplat i par. Nätfiltervill jag inte ännu redovisa på denna sida. Inte heller ferritkärnorna som finns på nätkablarna till skivspelarnas motor och transmittern. Har gjort en rent subjektiv utvärdering av "nexan" men kan på de lyssningsnivåer som nu på kvällen inte höra någon skillnad omjag drar den ur nätlisten. Detta när jag samtidigtlyssnar på en Jan Johansson "Jazz på svenska". Tack för engagemanget!

#25

Postad 20 mars 2009 - 22:05

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0
Är inne på ett återbesök i ditt galleri.Helt underbart!

#26

Postad 21 mars 2009 - 10:10

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Tack MatsE och alla andra som kommenterar. Det värmer. Har lagt ut en ny bild "översikt". Det är mycket små justeringar gjorda jämfört med det gamla uppstället men har lyckats få ut höger högtalare något. Kan absolut varken höra eller se någon nackdel.

#27

Postad 21 mars 2009 - 10:44

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Mycket trevlig setup, hade mer än gärna lagt ett öra till dessa grejer.

#28

Postad 21 mars 2009 - 11:35

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Är sugen på att se ett separat album bara för Michell Gyro då jag har läst om den länge. Men också med bilder som visar på montering av spelaren osv. Tack på förhand.

#29

Postad 21 mars 2009 - 12:05

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej Glidtassen. Gyron kommer helt rätt i byggsats men har tyvärr slängt paketeringen. Detta gör att jag inte idag kan rekonstruera monteringen. Men har spelat in en film imorse där Gyron spelar. Misslyckades att få den över till mitt galleri. Jag är totalt novis på "galleriarbete".Har lånat hustruns dator och kamera. Riktigt glad att jag överhuvudtagetfår in bilden och film in i datorn.Men skall se om jag kan lösa koden ikväll. Annars hemskt bra idé som jag defintivt kommer att göra något åt.

#30

Postad 21 mars 2009 - 14:25

steelmeister
  • steelmeister
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Vart har du köpt golvlampan som står i vardagsrummet? ;)

#31

Postad 21 mars 2009 - 15:27

Heden68
  • Heden68
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Onkyon är som den fula ankungen i denna vackra uppsättning.

#32

Postad 21 mars 2009 - 21:20

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej Steelmeister! Lampan är ärvd. Jag hittar heller inget märkning på lampan som kan vara någon ledtråd. Jag tror inte att den idag finns i nytillverkning. Men jag gillar den verkligen. Men någon annan besökare kanske vet något?

#33

Postad 24 mars 2009 - 15:47

Unregistered1122
  • Unregistered1122
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
hur lätt som helst en 10a! älskar vinylspelaren, vill en själv! dessutom Martin Logan på det.... hur grymt som helst! :DDDD

riktigt stilig lgh måste jag säga, en av mina favoriter här på minhembio!

#34

Postad 25 mars 2009 - 07:51

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Riktigt cool setup o riktigt snyggt boende du har..gillar skarpt!!

#35

Postad 27 mars 2009 - 23:47

zonco
  • zonco
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
imponerande!

#36

Postad 28 mars 2009 - 18:24

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Detta var maffigt härliga och vackra rylar fint förövrigt med ..

#37

Postad 28 mars 2009 - 23:20

Earshot
  • Earshot
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Ser fantastiskt trevligt ut, vilken schyst vinylsvarv. Härlig rigg, självklart högsta betyg, fattas bara!

#38

Postad 29 mars 2009 - 18:47

Veil
  • Veil
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Ryser av att se din anläggning ! Riktiga high end prylar :)

#39

Postad 04 april 2009 - 23:05

Ingemar100
  • Ingemar100
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Riktigt fint hem , ser riktigt trevligt ut, grymt härlig anläggning

#40

Postad 05 april 2009 - 10:28

Unregistered8afe79ec
  • Unregistered8afe79ec
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
full pott för den seriösa vinylsvarven, resten av anläggningen verkar riktigt fin den med.

#41

Postad 18 april 2009 - 22:44

GyrodecSE
  • GyrodecSE
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Mycket trevlig anläggning och snyggt hem i övrigt!

Är själv, sen drygt ett år tillbaka, ägare till en Gyrodec SE inkl TechnoArm och HR precision motor power supply. Kul att se att det finns åtminstone en till här i Sverige som har samma goda smak när det gäller denna högklassiga vinylsvarv! :unsure:

Var väldigt nöjd med grunduppställningen men jag tweakade till det ytterligare genom att skaffa dansken Gert Pedersens "GP Armboard upgradekit" vilket lyfte ljudet ytterligare en bit mot hifi- nirvana. Rekommenderar denna förhållandevis billiga uppgradering varmt! Efter denna enkla åtgärd kommer din skivspelare att låta så mycket bättre än vad den gör idag. Dessutom blir den än snyggare och mer stilren, akrylringen gör sig så mycket bättre än de tre ganska fula svarta "plaströren" som sitter vid armfästet när spelaren är helt i originalutförande.

Sneglar härnäst på att skaffa en Orbe- skivtallrik men det känns svårt att göra sig av med den mycket sexiga Gyrodec- tallriken! Det troliga är därför att denna nästa uppgradering lär dröja ytterligare en tid.... :)

Skickar här en länk till Gerts hemsida:

http://home20.inet.t...ard_english.htm

Ha det gott!


/Jocke

Redigerat av GyrodecSE, 18 april 2009 - 22:53.


#42

Postad 19 april 2009 - 11:50

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Roligt att träffa på en ägare av en Gyro. Kommer säkert att skaffa pedersens tweak. På önskelistan finns också HR precision motor power supply. Men skivtallriken till Orben skulle göra min egen anläggning för dyster. Anläggningen skulle bli för svart. Därför avstår jag från den även om denna tallrik är bättre än Gyrons. Men däremot harjag tittat på Orben chassi och konstaterat att den är mera dämpat. Så därför har jag påbörjat att bättre dämpa chassit till min egen Gyro. Detta visas på mitt galleri "Tweaks". Men kommer att dämpa ytterligare. Har preciss skruvat och ställt in en ny pickup. Så nu skall den spelas in.

#43

Postad 19 april 2009 - 12:12

MR-ETM
  • MR-ETM
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Vad fint ni hade det! vilken uppsättning du har, gillar stereo delen skarpt, syns verkligen att du gillar musik! är själv sugen på en stereo anläggning med skivspelare så klart! men man kommer ju inte vara i närheten av din klass så klart!

#44

Postad 19 april 2009 - 12:29

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Har du gjort några jämförande tester med dina Superspikes och andra?
I min gamla lägenhet var det ganska lyhört och golvet var inte så stabilt som man hade önskat, det vibrerade rätt friskt av tonerna från högtalarna.

Lösningen i mitt fall blev en kombination av SD-skummgummikuddar och granitplattor vilket dämpade vibrationerna markant. I tester jag gjort gjorde mellan de båda, gjorde Superspikes inget annat än att högtalaren stod stadigt mot underlaget, vibrationer minskades inget utan fungerade som vilken stålspike som helst.

#45

Postad 19 april 2009 - 15:18

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej TB303! Jag har inte jämfört supespiksen med andra typer av spikes. Detta med anledning av det blir ytters besvärligt att flytta högtalarna med vanliga spikes. Mitt golv är relativt stum. Annars kan man leda basen till golvet vilket inte blir så lyckat eftersom man kan anta att ljudande golv är så lyckat. Men däremot har Supespiksen hemma hos mig med mina elektrostater och mitt golv varit en lyckad kombination. Så de var bättre än de gummifötterna som levererades från fabriken. Din genomtänkta lösning liknar den som jag har till skivspelaren och rörförsteget. Där har jag granit på enkla filt-tassar. Men filten kommer säkert att bytas ut mot något mera dämpande.

#46

Postad 19 april 2009 - 16:45

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Ja, Superspikes har ju fördelen att högtalaren blir lättare flytta tex vid städning eller justering av ljudbild då de glider lätt på golvet mha tassarna :)

Det finns många dyra lösningar för att dämpa vibrationer men SD-kuddar kör jag med och det är en enkel och prisvärd lösning som verkligen funkar :(
Har använt de till allt från högljud dator som gav ifrån sig en jobbig resonans från chassit(antar jag) till DVD-spelare där den skramliga luckan blev nästan ljudlös...

Värt att testa alltså om man är i behov att dämpa vibrationer och oljud.

Redigerat av tb303, 19 april 2009 - 16:45.


#47

Postad 20 april 2009 - 07:22

GyrodecSE
  • GyrodecSE
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Såg inte förrän efter min förra kommentar att du hade börjat tweaka din GyroDec med asfaltsmassa. Om man skaffar Orbe- tallriken som uppgradering så ingår något liknande material som skall användas för att dämpa resonanserna i själva chassit.

Några frågor när det gäller dämpningen; vilken är den hörbara skillnaden med eller utan asfaltsmassan? Hur förändras ljudbilden?

#48

Postad 20 april 2009 - 22:59

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej GyrodecSE. I mycket snabb följd har jag gjort tre förändringar på skivspelaren. Mera dämpning,ny arm och sedan en ny pickup. Har svårt att exakt nu säga vad de tre delarna bidrog till det nuvarande ljudet. Pickupen tar nog minst en månad att spela in.Men det verkar bli bättre på allt. Basen bättre nyanserad även rikare klang i mellanregister. Bättre upplevd dynamik och mera 3D. Men jag vill inte spekulera i för mycket vad de olika delarna betytt. Tycker att de stegvis alla bidragit till detta. Kommer att försöka köpa pedersens tweak av tonarmsbordet.

#49

Postad 19 juni 2009 - 19:15

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0
Trevlig anläggning, Alla har vi väl drömt om en skivspelare från Michell vid något tillfälle! Kul att så många gillar vinyl och rör på det här stället.

#50

Postad 14 september 2009 - 09:00

Unregistered196ead9d
  • Unregistered196ead9d
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Rör, elektrostater och högklassig vinyl - det är till att ha ordnat det fint för sig!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.