Kommer cpu/mobo lira hd-material utan att gnälla? eller borde jag stoppa i detta också (som jag redan har i min ägo)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 16 mars 2009 - 01:06
Kommer cpu/mobo lira hd-material utan att gnälla? eller borde jag stoppa i detta också (som jag redan har i min ägo)
Postad 16 mars 2009 - 06:35
Jag hade (och detta har jag skrivit hur många gånger som helst) byggt på en E8-serie cpu med MCP7A-moderkort, men det är lite dyrare än den conf du skriver om.
Postad 16 mars 2009 - 13:21
Jag hade (och detta har jag skrivit hur många gånger som helst) byggt på en E8-serie cpu med MCP7A-moderkort, men det är lite dyrare än den conf du skriver om.
Tack för inputen. Är det värt den extra slanten för din kombination? Isf, vad gör att det är värt det?
Postad 16 mars 2009 - 18:36
Tack för inputen. Är det värt den extra slanten för din kombination? Isf, vad gör att det är värt det?
Stora grejjen är att man med säkerhet får en processor som utan problem orkar spela 'allt' även om grafikkortets hårdvaruavkodning int ekan nyttjas. Jag kör med en E8400 och den verkar orka 'allt' med lätthet.
Jag är inte helt söker på hur mycket en E5200 orkar, men jag byggde för ett år sen och tordes inte riskera att hamna med för klena grejjer.
Postad 16 mars 2009 - 19:17
Stora grejjen är att man med säkerhet får en processor som utan problem orkar spela 'allt' även om grafikkortets hårdvaruavkodning int ekan nyttjas. Jag kör med en E8400 och den verkar orka 'allt' med lätthet.
Jag är inte helt söker på hur mycket en E5200 orkar, men jag byggde för ett år sen och tordes inte riskera att hamna med för klena grejjer.
Enl det resonemanget behöver jag inte byta mobo va? Känns ju dumt att säkra upp på 2 fronter
Postad 16 mars 2009 - 19:50
Postad 16 mars 2009 - 20:10
Skall du ändå köra med det grafikkortet så räcker det moderkortet du har där, men du kommer inte kunna bitstreama hd-ljud, utan du kommer få downsamplat 7.1 PCM
Nu är jag ute på djupt vatten, när det gäller ljud. Kommer jag kunna köra ett vanligt halvbudget 5.1 system utan större krav på kvalitet?
Postad 16 mars 2009 - 21:29
1080p vågar jag inte uttala mig om då jag inte kollat på det än.
Postad 17 mars 2009 - 06:26
Postad 18 mars 2009 - 22:49
Postad 19 mars 2009 - 00:44
Ser helt okej ut. jag hade bytt fläkten på kylaren till adda + kanske inte köra en greenpower disk som systemdisk, men det är en smaksak - beror lite på vad du skall göra i övrigt på samma dator. Min HTPC är dedikerad HTPC och den rullar på en 5400 rpm 2.5 disk som är allt annat än snabb, men som disk i en HTPC funkar det ypperligt.
Okay tack, har funderat om lite ang hårddisk. Fläktar väntar jag med tills jag byggt ihop och kollat hur mkt det låter/värmer i standardutförandet.
Har kommit på en fråga till dock

Postad 19 mars 2009 - 15:21
/U.
Postad 20 mars 2009 - 10:08
En 2.5" disk i kyl-låda räcker för att göra den tyst och så kör man en NAS utanför rummet har jag kommit fram till är den bästa lösningen ur pris/pengar
Postad 20 mars 2009 - 11:09
Jag anser att SSD än så länge inte har den pris/prestanda som krävs för att den skall vara attraktiv i HTPC-världen där kravet på hastighet är lite mindre.
En 2.5" disk i kyl-låda räcker för att göra den tyst och så kör man en NAS utanför rummet har jag kommit fram till är den bästa lösningen ur pris/pengar
Du menar att den är för dyr för prestanda och storlek. Hur mycket "sämre" är prestandan jmf med en "vanlig" 2,5"-are?
Den billigaste SSD på 30 gig går ju lös på en 700-800 kr så det är ju inte alldeles överjä***t pris ändå om man nu vill att det ska va HELT tyst och svalt.
Jag kan nog tänka mig en sån lösning när jag uppgraderar mitt system. Fast då måste jag ju förstås köpa en NAS också dessutom då måste man förstås även ha passiv kylning på resten av komponenterna samt passivt nätagg . Osså rullar pengarna iväg i alltför hastig strid ;-) usch.
/U.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar