Kopiera från digitalbox(inbyggd hd) möjligt eller?
Postad 21 mars 2009 - 00:51
Postad 21 mars 2009 - 01:28
Rekomenderar dreambox då som spelar in allt helt okrypterat och kan enkelt föras över till dator och brännas ut...
Det går också koppla brännare till dom dreamboxar som har USB portar eller köpa nya dm8000 som kan ha integrerad dvd brännare men den ligger över fom flestas ekonomi... då kan man bränna ut direkt från boxen...
Kräver däremot en del pillande och grundläggande datorkunskaper....
Redigerat av Leatherface, 21 mars 2009 - 01:29.
Postad 21 mars 2009 - 16:32
Göra 1 är nog inte möjligt till en DVD-recorder, finns nog ingen digital ingång för detta.
Göra 2 skulle man ju kunna tro kan gå om DVD-recordern har en HDMI-ingång, men här kommer kryptering in och stoppar det hela (HDCP, tror jag det heter). Rätt så säker på att boxarna kör det ut på HDMI. I alla fall i HD upplösning.
Vad gäller 3, så beror det också på eventuella kopieringsskydd. Finns ju i VHS, så det kanske också finns i digitalboxar och DVD-recorders. Jag vet inte. Här finns det nog workarounds.
Däremot finns det digitalboxar som det går att få ut innehållet utan förlust digitalt. Dreambox nämndes, några mer exempel är vissa boxar från Topfield, Vantage och Dilog. Boxar från operatörerna brukar vara stoppade för detta.
Postad 21 mars 2009 - 17:29
Oklart om det ska vara en box för marknätet (fria kanalerna + Boxer) eller för Comhem (kabel-tv). Om det är Comhem tror jag inte att Dreambox funkar.
Postad 22 mars 2009 - 07:57
Rätt nyligen skaffade jag Comhems HD-PVR och spelar in allt på den. Det jag vill spara undan går enkelt att spela över till DVD-recordern analogt via Scart. Bilden blir hyfsad och mycket bättre än om jag spelar in analog kabel-tv direkt på DVD-recordern. Fast inte nära det som spelats in digitalt direkt på digitalboxen. Även HD material fungerar fast det blir bara "bra" bild, inte HD-upplösning. Det enda man snabbt lär sig är att DVD-recordern spelar in hela bilden som går till TVn. Man får alltså inte pillra på boxens fjärr så menyer, text-tv och sånt syns. Sen klipper jag bort reklamen och sparar undan på skiva.
Faktiskt jäkligt praktiskt att kunna dra ut på skiva med åtminstånde hyfsad bild. Kanal 5 körde under julen en legendariskt show med Jeff Dunham, ni vet den med Achmed - The Dead Terrorist, jag tror jag är uppe i 10 kopior nu som jag dragit ut på den till bekanta som inte såg programmet.
För övrigt tror jag att avgiften till kanalbolagen bygger på att det ska vara omöjligt att bränna ut perfekt digital bild på Blu-Ray. Om Comhem skulle ta bort krypteringen och kopieringsskyddet på de digitala bildutgångarna skulle vi nog få betala typ dubbelt för abonnemangen till filmkanalerna eftersom den svarta handeln av filmer skulle öka lavinartat.
Postad 23 mars 2009 - 11:59
Nje, inga PVR-boxar med DVD-recorder. Däremot så finns det DVD-recorders med digital tuner. I alla fall för marknätet, för comhem vet jag inte.Finns det inga andra boxar med inbyggd DVD recorders direkt
Postad 23 mars 2009 - 22:19
Nje, inga PVR-boxar med DVD-recorder. Däremot så finns det DVD-recorders med digital tuner. I alla fall för marknätet, för comhem vet jag inte.
aha för själva grejjen e den att han har en en ny samsung LCD tv med inbyggd hdbox och en blabd dom första Centrum dvd recorder från netonnet. Men vi får inte in dom digitala kanalerna till dvd, bara dom gammla analaoha utbudet ligger ju där men söker man så inga av com hems kanaler hittar vi i kanalsökningen på recordern

Postad 24 mars 2009 - 19:47
Men vi får inte in dom digitala kanalerna till dvd, bara dom gammla analaoha utbudet ligger ju där men söker man så inga av com hems kanaler hittar vi i kanalsökningen på recordern
En DVD/HDD-Recorder har i bästa fall en Digital tuner för Boxer DVB-T = Marksänt, inte för DVB-C = KabelTV-Digital.
Men om du har Comhem, så har du ju sannolikt fått med en Samsung Digitalbox, och den har två Scartuttag, så det är bara att köra in ena Scarten i TVn, och den andra i Recordern, så har du Comhems Digital-Tv i båda apparaterna.
/LbL!
Redigerat av lbl, 24 mars 2009 - 19:49.
Postad 12 juni 2009 - 15:37
Har en Samsung DCB-P770ZS/XEE med 80 Gb HDD med COMHEM-kort (ej HD-box). De är kopplad till en full-HD TV, Sony KDLW3000 via scart med bra scartkabel (Profigold). Bilden i TV är bra men kräver en lite bättre scart för bästa resultat. Det inspelade materialet på Samsungen är utmärkt, kan inte se någon egentlig skillnad frå TV-bilden. Att kopiera i realtid till en Sony HDD-brännare via scart (RGB) i syfta att spara materialet på DVD går bra med försämringen i kvalité är allvarlig, framför allt blir detaljskärpan riktigt dålig och jag är personligen ytterst ovillig till att spara över till DVD om det inte är något mycket viktigt. Förstår inte att försämringen blir så stor?? Skall sägas att jag spelar upp inspelat material från Sony-brännaren via bra komponentkablar. Har dessutom prövat att köra Samsungens inspelade material via både scart-kontakterna, (naturligtvis) utan skillnad. USB-kontaken på Samsungens front kräver FAT32 filsystem så jag har inte kunnat föra över material till extern HDD. Troligen är väl denna USB-kontakt bara för JPEG och Mp3? Hur ordnar man en FAT32 etern HDD? Någon som provat att kopiera över till sådan? Jag förökte kopiera en dokumentär på 1 timme till extern HDD men fick svaret "Ogiltig katalog" från Samsungen. Om det inte funkar att spara inspelat material så är det ju besynnerligt att utvecklinge tycks gå bakåt för oss som önskar spara intressanta program från TV!
Postad 12 juni 2009 - 17:25
Men däremot kan du ju spela in det som kommer ut från Samsungens Komponentsladdar!
Där har du ju betydligt bättre kvalitet än via Scart, nästan klockren Digitalkvalité får du ju via Komponent!
Så har din inspelare Komponentanslutning, testa då med den!
/LbL!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar