Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stora macro-tråden!

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 maj 2009 - 20:49

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0
En av de vanligaste frågorna på fotoforum, eller i trådar om fotografering brukar vara "Vilket macroobjektiv ska jag köpa?" Så jag tänkte försöka svara på många frågor som man kan ha innan man köper ett macro-objektiv eller andra hjälpmedel för att komma nära det man fotograferar.

Jag kommer i denna text enbart skriva om "äkta" macroobjektiv, alltså objektiv som ger minst avbildningsskala 1:1. Det finns idag väldigt många telezoomar som har fått tillägget macro i bokstavsdjungeln, men dessa brukar som mest ge avbildningsskala 1:3 ungefär. Det finns såvitt jag vet bara ett objektiv med "zoom" som ger minst 1:1, nämligen Canon's MP-E65/2.8 1-5x. Detta objektiv kan faktiskt ge 5:1. Nog om det, vidare till vanliga frågor!

1. Ska jag välja Tillverkare 1 105/2.8 eller Tillverkare 2 100/2.8? I princip alla macroobjektiv som produceras idag ger mycket bra bildkvalitet. Så mellan två objektiv med samma brännvidd och maxbländare så kan man i princip singla slant när det gäller bildresultatet. Istället får man titta på andra egenskaper, t.ex. byggkvalitet, inbyggd fokusmotor, om objektivet ändrar längd vid fokusering osv.

2. Vilken brännvidd ska man då välja? Macroobjektiv finns i dagsläget med brännvidder mellan 35mm och 200mm, oftast så säger man att man ska välja brännvidd lite grann efter vad man planerar att fotografera. Anledningen är att närgränsen, alltså hur nära sensorplanet du kan fokusera, flyttas längre bort från kameran i takt med att brännvidden blir längre. Detta gör att man oftast säger att macroobjektiv mellan 150-200mm passar bäst om man har tänkt sig att fotografera insekter och andra saker som kan bli skrämda om man kommer för nära. Tittar vi t.ex. på Nikons 200/4 D Micro så har det en närgräns på 50cm, man kan alltså fokusera som närmast 50cm från sensorn, och där får vi skala 1:1. Om vi istället tittar på Pentax 35/2.8 Macro Limited så har det en närgräns på 14cm från sensorn. Eftersom närgränsen anges från sensorn så får man lägga till objektivets längd för att se hur nära fronten på objektivet man kan gå. Då kanske någon tänker att då måste det ju alltid vara bättre att ha så lång brännvidd som möjligt? Nja, vill du fotografera med nämnda 200mm-macro så måste du ha ganska gott om utrymme för att kunna välja olika vinklar, något som kan göra det väldigt svårt att t.ex. fotografera blommor i en rabatt. Så det bästa är att välja brännvidd efter vad man ska fotografera helt enkelt. Ett macro-objektiv med brännvidd mellan 35-60mm kan ju också fungera utmärkt som "standardobjektiv", eller till portätt, även om man då ofta vill ha ljusstarkare objektiv.

3. Är autofokus helt onödigt när man fotograferar macro? Jag skulle säga Nej. Jag har tagit alldeles utmärkta macrobilder med autofokus, men det kan vara enklare i vissa lägen att bara slå på manuell fokus och istället flytta kameran bakåt eller framåt för att få fokus på rätt ställe.

4. Måste jag ha stativ när jag fotograferar macro? Nej. Men det kan underlätta väldigt mycket när man vill ta bilder ur annorlunda vinklar. Även när man vill maximera skärpedjupet, och då bländar ner mycket, så kan man vara tvungen att ha ett stativ eftersom slutartiden antagligen blir så lång att det finns risk för skakningsoskärpa.

Summering: Fundera först på vad det är du ska använda macroobjektivet till, välj sedan lämplig brännvidd. Finns det flera olika tillverkar som har objektiv med den brännvidden så kommer de oftast ge väldigt bra bildresultat allihop, så det som istället får avgöra, förutom pris såklart, är saker som t.ex. byggkvalitet.

Andra sätt att kunna fotografera macro: Det finns flera alternativ till ett speciellt macroobjektiv. Här är några:

Mellanringar: Dessa placeras mellan ett "vanligt" objektiv och kameran, och ökar då utsnittet. Tänk dig att objektivet är en projektor och sensorn är väggen, flyttar du projektorn bakåt kommer bilden täcka mer av väggen, ungefär på samma sätt fungerar mellanringar. Nackdelen är att du förlorar ganska mycket ljus, och du kan inte fokusera på objekt långt bort.

Macrobälg: Fungerar på ungefär samma sätt som mellanringar. Både mellanringar och bälgar kan ge avbildningsskalor bortom 1:1

Macrolinser: Enkelt förklarat ett förstoringsglas som man skruvar i filtergängan på objektivet. Till skillnad från mellanringar/bälgar så innehåller dessa linser alltså en glaslins, detta innebär att om man har otur och köper en lins av dålig kvalitet så kan man tappa mycket i bildkvalitet. Men det är ett billigt sätt att testa på macrofotografering. man tappar inte heller fokuseringsförmågan på längre avstånd.

Omvändningsring: Denna gör att man kan vända ett objektiv bak-och-fram, och därmed få en större förstoring. En variant på detta är att vända ett objektiv bak-och-fram och sätta det framför ett annat objektiv. Även dessa varianter kan ge förstoring bortom 1:1

Det var allt jag kunde komma på just nu, ge gärna förslag på tillägg/rättningar!

Postad 10 maj 2009 - 21:05

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Utmärkt förklaring om det mesta inom macro och utrustning för det! :)
Dock vill jag tillägga att det finns ännu ett zoomobjektov som ger 1:1 och mer, nämligen Minolta 1x-3x/1.7-2.8 :D

Postad 10 maj 2009 - 21:05

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Mycket bra skrivet Sir Anselm! Lätt att förstå och informativt.

Jag har provat att fota lite närbilder på blommor och insekter med mitt EF 70-300 4-5.6 IS USM (ej macro). Det har en närgräns på 1,5m vilket gör att jag får stå/sitta långt bort från objektet men ändå kan zooma in ganska duktigt. Med blommor och insekter så hjälper den långa brännvidden där, samt att jag inte skrämmer bort insekter.

Man kan ju kalla det för Macro fotografering, eller hur?
Man kan ta "närbilder" med alla objektiv. Tex så kan de flesta objektiven, tom kit objektiv, ha en ganska bra närgräns.
Men nu ska jag inte förvirra folk....

Denna tråd handlar om macro objektiv.

Vad är det då som gör ett Macro objektiv Macro? Är det en speciell lins som gör närgränsen så kort?

Redigerat av Mikael_R, 10 maj 2009 - 21:08.

Postad 11 maj 2009 - 19:31

Tec
  • Tec
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Någon som kan förklara mer om hur det funkar med omvändningsring?
Hur pass "lätt" är det att få hyfsade bilder i jämförelse med t.ex. mellanringar?
Måste t.ex. båda objektiven ha möjlighet till manuellt inställningar?
Jag har själv mellanringar som jag använder ibland men jag tycker det är svårt att få riktigt bra bilder på det sättet.

Postad 11 maj 2009 - 21:32

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

Någon som kan förklara mer om hur det funkar med omvändningsring?
Hur pass "lätt" är det att få hyfsade bilder i jämförelse med t.ex. mellanringar?
Måste t.ex. båda objektiven ha möjlighet till manuellt inställningar?
Jag har själv mellanringar som jag använder ibland men jag tycker det är svårt att få riktigt bra bilder på det sättet.

Det finns ju som sagt två modeller, antingen en ring som gör att du kan koppla ett objektiv bakochfram på kameran, och en modell där du kan koppla ett objektiv bakochfram framför ett annat objektiv. Båda sätten kräver att objektivet du monterar bakochfram har manuella inställningar, både för bländarring och fokus, men objektivet som sitter först på kameran kan fortfarande styras från kameran, så det objektivet behöver i princip inte det.

När jag testade varianten med ett objektiv framför ett annat så tyckte jag att det var ännu svårare än med mellanringar.

Vad är det med mellanringarna som är svårt? Alltså, varför blir inte bilderna bra?

Postad 12 maj 2009 - 05:36

Tec
  • Tec
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Det svåra är oftast att få fokus exakt där jag vill.
Dessutom har jag upplevt att det bildas underliga "ljus ringar" i mitten av bilden under vissa förhållanden. Vet inte om det är objektivet eller ljusets inverkar som gör det. Uppstår oftast när jag bländar ned mycket.
Annars funkar det bra ... det tar bara lite tid att få till det, och ibland går det inte alls...

Postad 12 maj 2009 - 14:37

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa mellanringar för att testa på mitt voigtlander 180, bara för skoj skull :)
Det har redan en närgräns på 1.2m och 1/4 macro. Skulle nog kunna bli rätt så fint :D

Postad 12 maj 2009 - 16:22

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

Funderar på att skaffa mellanringar för att testa på mitt voigtlander 180, bara för skoj skull :)
Det har redan en närgräns på 1.2m och 1/4 macro. Skulle nog kunna bli rätt så fint :D

Tänk bara på att ju större brännvidd du har från början desto "mer" mellanringar måste du använda för att komma ner till 1:1.

Postad 12 maj 2009 - 17:01

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
kan man använda mellan ringar på ett minolta 28-135 macro??

om man kan...länka gärna...å förklara vad som behövs...

Postad 12 maj 2009 - 19:05

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0

kan man använda mellan ringar på ett minolta 28-135 macro??

om man kan...länka gärna...å förklara vad som behövs...

Så klart man kan! :)
Det som behövs är ju Kamera + mellanringar + objektiv :D

Postad 12 maj 2009 - 19:54

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

Så klart man kan! :)
Det som behövs är ju Kamera + mellanringar + objektiv :D

Japp, fast har man ett vidvinkelobjektiv på så riskerar man att få fokuspunkten inne i objektivet. Jag skulle tro att det enklaste, och bästa, är att försöka få tag i ett ljusstarkt 50-objektiv.

Postad 12 maj 2009 - 20:02

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

Japp, fast har man ett vidvinkelobjektiv på så riskerar man att få fokuspunkten inne i objektivet. Jag skulle tro att det enklaste, och bästa, är att försöka få tag i ett ljusstarkt 50-objektiv.

jag har ett minolta 50mm....1.4.....

passar denna konverter min sonya200 å 50mm...Kenko AF Mellanring 25mm till Sony/Minolta AF..är ju på rea ochså...

http://www.cyberphot...rticle=keme25mi

vad blir det för förstoringsgrad om det funkar?

Postad 13 maj 2009 - 07:20

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

jag har ett minolta 50mm....1.4.....

passar denna konverter min sonya200 å 50mm...Kenko AF Mellanring 25mm till Sony/Minolta AF..är ju på rea ochså...

http://www.cyberphot...rticle=keme25mi

vad blir det för förstoringsgrad om det funkar?

Den borde passa, men jag tycker det var dyrt för endast en mellanring på 25mm. Förstoringsgraden borde bli ungefär 0,5x, eller skala 1:2.

Postad 13 maj 2009 - 07:42

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

Den borde passa, men jag tycker det var dyrt för endast en mellanring på 25mm. Förstoringsgraden borde bli ungefär 0,5x, eller skala 1:2.

Priset beror på at den mellanring tillåter AF :)

Postad 18 maj 2009 - 08:13

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Har du några foton på den linsen? Lite sugen hur den ser ut - har bara läst och sett hur den funkar.

Redigerat av Dreadlock, 18 maj 2009 - 08:17.

Postad 18 maj 2009 - 10:17

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Har du några foton på den linsen? Lite sugen hur den ser ut - har bara läst och sett hur den funkar.

Var det till mig? ;)
Isf kan jag fixa en bild lite senare idag.

Postad 18 maj 2009 - 13:01

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Jepp det var till dig ;)

Postad 18 maj 2009 - 14:37

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Här är 3 bilder in one.

http://farm3.static....c58ac0401_o.jpg

Här är den monterad på bälgen

http://farm4.static....1b8318907_o.jpg

Postad 18 maj 2009 - 14:48

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Shiet, hade förväntat mig att den skulle vara större! :)
Vad fick du ge för den?

Postad 18 maj 2009 - 15:09

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Shiet, hade förväntat mig att den skulle vara större! :P
Vad fick du ge för den?

Det var inte mycket, runt 15USD kanske. Köpte allt i ett paket (bälg, två objektiv, fokusvagn och adaptrar), totalt kostade allt 220USD ink. frakt.

Ja den är inte stor, men ger mycket skarpa bilder. :)

Postad 18 maj 2009 - 15:24

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Jag vill också ha något motsvarande till min! Vet du vad det finns för liknande setup för canon? :)

Postad 18 maj 2009 - 15:38

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Hittar en hel del på ebay, men man vet ju inte vad man skall leta efter - någon som har tips?

Postad 18 maj 2009 - 15:59

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Satt och googlade runt lite - vad tror ni om raynox DCR-250?

Postad 18 maj 2009 - 16:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
9 inlägg ovan mitt är utflyttade från Dagens bild - Tema Makro

Redigerat av Martin, 18 maj 2009 - 16:36.

Postad 18 maj 2009 - 17:05

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Bra martin, tänkte inte ens på att denna tråden fanns.

Postad 28 maj 2009 - 20:24

Tec
  • Tec
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Ibland när jag använder mellanringar får jag en slags "dimma" i bilden.
Själva "dimman" ligger inte på samma ställe utan kan flytta sig från gång till gång.
Någon som vet vad det är och hur jag bör göra för att undvika det?
Finns oftast på bländare mellan 4 å uppåt.
Bifogad fil  Selma_20090527_019.jpg   95,93K   0 Antal nerladdningar

Postad 29 maj 2009 - 19:36

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Ingen som provat raynox linsen?

Postad 03 juni 2009 - 09:38

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1 025 inlägg
  • 0

Ibland när jag använder mellanringar får jag en slags "dimma" i bilden.
Själva "dimman" ligger inte på samma ställe utan kan flytta sig från gång till gång.
Någon som vet vad det är och hur jag bör göra för att undvika det?
Finns oftast på bländare mellan 4 å uppåt.

Kan det vara Digital Sensor Reflection?

Postad 01 juli 2009 - 13:19

maclaes
  • maclaes
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Jättekul med en Macrotråd Sir Anselm! Har alltid tyckt att närbildsfotografering är häftigt antingen med macrooptik eller med mellanringar, bälg verkar ge mindre plats för spontaniteten.
Har ett Canon EF 100/2,8 USM macro som ger bra bilder och som har en tyst uatofocus och som inte blir längre när man fokuserar. "The minimal focus distance is 0.31m (149mm working distance) resulting in a max. magnification of 1:1"

Lägger med ett par bilder från mina första försök med macrofotografering.

Bifogad fil  Blomma1.JPG   459,29K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Blomma2.JPG   244,1K   0 Antal nerladdningar

Det går även jättebra att använda till porträttfoto
Bifogad fil  Thomas9.JPG   192,05K   0 Antal nerladdningar

/maclaes

Postad 25 juli 2009 - 16:42

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Har läst det någonstans men kommer inte ihåg om det stämmer, om man använder en 2xTC på ett 90/2.8 1:1, blir avbildningsskalan 2:1 då?

Postad 25 juli 2009 - 17:20

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0

Här är 3 bilder in one.

http://farm3.static....c58ac0401_o.jpg

Wow, vilken bländare. Det är ju hur många blad som helst!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baslåda nr5
    Anton
    2025-06-02 13:28:15
  • Nya stativ
    Anton
    2025-05-30 12:20:04
  • Powercon ”grendosa”
    Anton
    2025-05-28 20:37:24
  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.