Jag kommer i denna text enbart skriva om "äkta" macroobjektiv, alltså objektiv som ger minst avbildningsskala 1:1. Det finns idag väldigt många telezoomar som har fått tillägget macro i bokstavsdjungeln, men dessa brukar som mest ge avbildningsskala 1:3 ungefär. Det finns såvitt jag vet bara ett objektiv med "zoom" som ger minst 1:1, nämligen Canon's MP-E65/2.8 1-5x. Detta objektiv kan faktiskt ge 5:1. Nog om det, vidare till vanliga frågor!
1. Ska jag välja Tillverkare 1 105/2.8 eller Tillverkare 2 100/2.8? I princip alla macroobjektiv som produceras idag ger mycket bra bildkvalitet. Så mellan två objektiv med samma brännvidd och maxbländare så kan man i princip singla slant när det gäller bildresultatet. Istället får man titta på andra egenskaper, t.ex. byggkvalitet, inbyggd fokusmotor, om objektivet ändrar längd vid fokusering osv.
2. Vilken brännvidd ska man då välja? Macroobjektiv finns i dagsläget med brännvidder mellan 35mm och 200mm, oftast så säger man att man ska välja brännvidd lite grann efter vad man planerar att fotografera. Anledningen är att närgränsen, alltså hur nära sensorplanet du kan fokusera, flyttas längre bort från kameran i takt med att brännvidden blir längre. Detta gör att man oftast säger att macroobjektiv mellan 150-200mm passar bäst om man har tänkt sig att fotografera insekter och andra saker som kan bli skrämda om man kommer för nära. Tittar vi t.ex. på Nikons 200/4 D Micro så har det en närgräns på 50cm, man kan alltså fokusera som närmast 50cm från sensorn, och där får vi skala 1:1. Om vi istället tittar på Pentax 35/2.8 Macro Limited så har det en närgräns på 14cm från sensorn. Eftersom närgränsen anges från sensorn så får man lägga till objektivets längd för att se hur nära fronten på objektivet man kan gå. Då kanske någon tänker att då måste det ju alltid vara bättre att ha så lång brännvidd som möjligt? Nja, vill du fotografera med nämnda 200mm-macro så måste du ha ganska gott om utrymme för att kunna välja olika vinklar, något som kan göra det väldigt svårt att t.ex. fotografera blommor i en rabatt. Så det bästa är att välja brännvidd efter vad man ska fotografera helt enkelt. Ett macro-objektiv med brännvidd mellan 35-60mm kan ju också fungera utmärkt som "standardobjektiv", eller till portätt, även om man då ofta vill ha ljusstarkare objektiv.
3. Är autofokus helt onödigt när man fotograferar macro? Jag skulle säga Nej. Jag har tagit alldeles utmärkta macrobilder med autofokus, men det kan vara enklare i vissa lägen att bara slå på manuell fokus och istället flytta kameran bakåt eller framåt för att få fokus på rätt ställe.
4. Måste jag ha stativ när jag fotograferar macro? Nej. Men det kan underlätta väldigt mycket när man vill ta bilder ur annorlunda vinklar. Även när man vill maximera skärpedjupet, och då bländar ner mycket, så kan man vara tvungen att ha ett stativ eftersom slutartiden antagligen blir så lång att det finns risk för skakningsoskärpa.
Summering: Fundera först på vad det är du ska använda macroobjektivet till, välj sedan lämplig brännvidd. Finns det flera olika tillverkar som har objektiv med den brännvidden så kommer de oftast ge väldigt bra bildresultat allihop, så det som istället får avgöra, förutom pris såklart, är saker som t.ex. byggkvalitet.
Andra sätt att kunna fotografera macro: Det finns flera alternativ till ett speciellt macroobjektiv. Här är några:
Mellanringar: Dessa placeras mellan ett "vanligt" objektiv och kameran, och ökar då utsnittet. Tänk dig att objektivet är en projektor och sensorn är väggen, flyttar du projektorn bakåt kommer bilden täcka mer av väggen, ungefär på samma sätt fungerar mellanringar. Nackdelen är att du förlorar ganska mycket ljus, och du kan inte fokusera på objekt långt bort.
Macrobälg: Fungerar på ungefär samma sätt som mellanringar. Både mellanringar och bälgar kan ge avbildningsskalor bortom 1:1
Macrolinser: Enkelt förklarat ett förstoringsglas som man skruvar i filtergängan på objektivet. Till skillnad från mellanringar/bälgar så innehåller dessa linser alltså en glaslins, detta innebär att om man har otur och köper en lins av dålig kvalitet så kan man tappa mycket i bildkvalitet. Men det är ett billigt sätt att testa på macrofotografering. man tappar inte heller fokuseringsförmågan på längre avstånd.
Omvändningsring: Denna gör att man kan vända ett objektiv bak-och-fram, och därmed få en större förstoring. En variant på detta är att vända ett objektiv bak-och-fram och sätta det framför ett annat objektiv. Även dessa varianter kan ge förstoring bortom 1:1
Det var allt jag kunde komma på just nu, ge gärna förslag på tillägg/rättningar!