Hur viktigt är Watt egentligen?
61 svar till detta ämne
Postad 25 June 2009 - 17:33
Houwitser
-
Houwitser
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Tjena!
Har nu en förstärkare på 7x145 Watt (Yamaha RX-V650)
Ska snart köpa ny, men ja tycker jag tittat lite väl mycket på Watt antalet.
Hur viktigt är de egenligen? Funkar de bra med ett så lågt tal som t.ex 80 eller 90 eller bör man ha högre?
Förstärkaren ska driva Dynavoice Dynamite 10 (250W) och centern C-62 (200W) som jag även också ska köpa.
Postad 25 June 2009 - 17:58
Rotelköpes
-
Rotelköpes
-
Användare
-
-
239 inlägg
... Har nu en förstärkare på 7x145 Watt (Yamaha RX-V650) ...
Watt kan göra stor skillnad förutsatt att man faktiskt utnyttjar dem  Jag har ingen som helst expertis inom området men det är stor skillnad på Watt & Watt.  pdf:en till din rx650 säger följande: http://www.yamaha.co...info/rxv650.pdfRX-V650 Main Specifications [AUDIO SECTION] Maximum Output Power (8 ohms, 1 kHz, 10% THD) Front Channels 135 W + 135 W Center Channel 135 W Surround Channels 135 W + 135 W Surround Back Channels 135 W + 135 W Dynamic Power (1 kHz,)86/4/2 ohms 130/165/195/240 W Damping Factor (8 ohms, 20 Hz–20 kHz) 100 (speaker A) Frequency Response 10 Hz–100 kHz +0, -3 dB Total Harmonic Distortion (20 Hz–20 kHz) CD (Front Sp Out) 0.06% Utan att gå ut på allt för djupt vatten kan jag nog säga att specifikationen om 7 x 145 W är helt åt skogen. Jämför spec på HK 990: http://manuals.harma..._english_eu.pdfContinuous Average Power Per Channel (FTC) 8 Ohms: 150 Watts@< 0.03%THD20 Hz – 20 kHz, both channels driven 4 Ohms: 300 Watts@<0.3%THD Dynamic Power (IHF, 1 kHz Tone Burst) 8 Ohms: 220 Watts 4 Ohms: 440 Watts High instantaneous current capability (HCC) ±200 Amps Power Bandwidth @ Half-Rated output, 8Ω 20 Hz - 100 kHz Frequency response @ 1W (+0/-3dB) 5 Hz - 120 Så, en förstärkare som specar 80 w kan mycket väl vara betydligt mer strömkapabel än en som specar 150 w. edit: Intressant!
Vad är de där THD som är så väldigt mycket lägre på HK förstärkaren? wiki/Total_harmonic_distortion... EDIT: Tack för de svaret också. Det ska alltså vara så lite THD som möjligt. Min är alltså på 10% vilket inte verkar vara så superbra med andra ord.
De olika specarna ovan är lite som att jämföra äpplen med päron (2 kanalare för 15.000 mot en surre för 5.000) men vad jag ville lyfta fram är de olika mätmetoderna. Vad jag reagerar på och inte alls gillar är dom mätt upp förstärkaren med en testton på1 kHz, 10% THD. Inte ofta man lyssnar på det därhemma!  Kan man sen inte ange mer detaljerade data så drar jag slutsatsen (som säkert kan vara felaktig) att det rör sig om 1 x "145" w dessutom - eller max båda frontarna i stereo. Hmmm, jag glömde ju skriva det viktigaste!  ... Ska snart köpa ny, men ja tycker jag tittat lite väl mycket på Watt antalet. ...
Titta gärna på wattantalet men var kritisk till mätmetoden dom använt! Lådan som har en rosa stjärna med "7x300 W" tryckt i fet stil kan mycket väl vara mindre kapabel en som specar 7x100. Framför allt; lyssna!
Redigerat av Rotelköpes, 25 June 2009 - 18:32.
Postad 25 June 2009 - 18:02
Houwitser
-
Houwitser
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Intressant!
Vad är de där THD som är så väldigt mycket lägre på HK förstärkaren?
EDIT: Tack för de svaret också. Det ska alltså vara så lite THD som möjligt. Min är alltså på 10% vilket inte verkar vara så superbra med andra ord.
Redigerat av Houwitser, 25 June 2009 - 18:07.
Postad 25 June 2009 - 18:09
Bongo666
-
Bongo666
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
att jämföra wattantalet mellan två olika förstärkare säger kanske inte så mycket.
men två förstärkare som är identiskt (och vettigt) konstruerade (förutom max uteffekt då). med vettigt menar jag att de thd följer någorlunda hur klirrfaktorn beter sig jämte frekvens och uteffekt. Det är svårt att dra såna här generella floskler annars =). den med möjlighet till högre effektuttag har antagligen mindre distorsion då för samma volym inte behöver styra ut transistorerna lika mycket vilket ger mindre klirrfaktor. om du kollar datablad för förstärkare där distorsionen redovisas mot uteffekt ser du exempelvis att klirrfaktorn ökar exponentiellt nära max uteffekt.
jag har dock inte haft möjlighet att lyssna på förstärkare om att kunna generalisera om att högre uteffekt oftast låter trevligare. många gillar rör och de släpper ju knappt ut mycket mer än en myggfjärt om man jämför med vissa transistorförstärkare.
själv kör jag med en denon avr-1507, 75W i uteffekt och jag är nöjd, men jag kanske inte är tillräckligt hifi =).
Redigerat av Bongo666, 25 June 2009 - 18:17.
Postad 25 June 2009 - 18:44
Rotelköpes
-
Rotelköpes
-
Användare
-
-
239 inlägg
att jämföra wattantalet mellan två olika förstärkare säger kanske inte så mycket. ... själv kör jag med en denon avr-1507, 75W i uteffekt och jag är nöjd, men jag kanske inte är tillräckligt hifi =).
Hah! Ingen som jämför förstärkare här!  Det är mätmetoder som gäller för fulla muggar.  Så, medan jag har ångan uppe: http://www.usa.denon...R-1507-OM-E.pdfFront (A,  : 75 W + 75 W (8 Ω/ohms, 20 Hz ~ 20 kHz with 0.08 % T.H.D.) 110 W + 110 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.) Center: 75 W (8 Ω/ohms, 20 Hz ~ 20 kHz with 0.08 % T.H.D.) 110 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.) Surround: 75 W + 75 W (8 Ω/ohms, 20 Hz ~ 20 kHz with 0.08 % T.H.D.) 110 W + 110 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.) Surround Back: 75 W + 75 W (8 Ω/ohms, 20 Hz ~ 20 kHz with 0.08 % T. ser otroligt mycket bättre ut (i mina ögon) än specen för RX-V650
Postad 25 June 2009 - 18:52
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
Maximum Output Power (8 ohms, 1 kHz, 10% THD) Front Channels 135 W + 135 W
Årets sämsta spec? Löjigt egentligen. Hade de nöjt sig med, säg 80W så hade de kunnat speca den seriöst, iaf i 8 ohm då. Billiga Yamaha har en tendens att vara klena i lägre impedanser.
Postad 25 June 2009 - 18:54
Unregistered98ebac28
-
Unregistered98ebac28
-
Användare
-
-
201 inlägg
Gå till en seriös hifi-butik å be att få låna hem å testa... Men stirra inte ihjäl dej på watt-talen... Det är en ###### skillnad på "watt" & "riktiga" watt
Postad 25 June 2009 - 19:05
Houwitser
-
Houwitser
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Gå till en seriös hifi-butik å be att få låna hem å testa... Men stirra inte ihjäl dej på watt-talen... Det är en ###### skillnad på "watt" & "riktiga" watt
Finns ingen butik i halmstad vad ja vet som har dom grejerna jag vill ha. Jag beställer. Tror de blir bra
Postad 25 June 2009 - 22:52
Bongo666
-
Bongo666
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hah! Ingen som jämför förstärkare här! Det är mätmetoder som gäller för fulla muggar. 
Det låter ju bra =) finns det nån vettig hifitidning eller nån som har nån slags databas över avancerade mätningar på förstärkare eller hifiutrustning i allmänhet?
Postad 25 June 2009 - 23:00
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Många tillverkare så som Yamaha, Pioneer med flera mäter oftast upp sina förstärkare på en eller max två kanaler. Då får dem t.ex. resultatet 150 W på en eller två kanaler. Sedan så applicerar dem det här på alla kanaler och skriver 7x150 watt istället.
Andra märken som t.ex. H/K, NAD och Rotel mäter upp sina förstärkare med alla kanaler drivna men får då ett "lägre" resultat som t.ex. 7x50 W. Rotel mäter också sina förstärkare lite mer seriöst än Yamaha mfl. De mäter med alla kanaler drivna över hela frekvensomfånget istället för exempelvis andra märken som mäter med endast en kanal driven och vid en specifik frekvens.
Postad 25 June 2009 - 23:06
Unregistered29611
-
Unregistered29611
-
Användare
-
-
126 inlägg
Finns inga bättre eller sämre watt. Precis som det inte finns tyngre eller lättare gram.
Postad 25 June 2009 - 23:23
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Finns inga bättre eller sämre watt. Precis som det inte finns tyngre eller lättare gram.
sant, men tyvärr så är inte alltid 7x100 angivna watt från tillverkare A alltid lika med 7x100 angivna watt från tillverkare B. så en sanning med modifikation får man nog säga att det är  hur som helst. watt är inte hela grejen. inom hifi är det alltid bättre att lyssna och jämföra än att stirra på specar och jämföra, även om du kan alla tekniska detaljer så skiljer det sig som sagt från företag till företag hur de kommer fram till dem. sen vill jag bara tillägga att du kan helt strunta i wattangivelserna på högtalarna mvh
Redigerat av Unregisterede3e9db38, 25 June 2009 - 23:24.
Postad 26 June 2009 - 06:32
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
sen vill jag bara tillägga att du kan helt strunta i wattangivelserna på högtalarna
mvh
Det är väl kanske inte riktigt hela sanningen eller ? Om en högtalare pallar max 100 watt kan det ju vara bra att inte ge den 200 watt ? Eller ?
Postad 26 June 2009 - 06:54
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1309 inlägg
Det finns en istruktionsbok till yamahan och kollar man där så får man mer seriösa siffror än på reklamplanshen.. http://www2.yamaha.c...e/RX-V650_e.pdf95w 20-20000Hz 0,06% THD 8ohm alla kanaler drivna. Sidan 86. Verkar mer intressant tycker jag iaf!
Postad 26 June 2009 - 07:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
En till tråd om detta... Använd sökfungtionen...!!!! finns så mycket om detta på forumet, så man blir galen... edit: slänger in en länk, till tråd som jag har för mig va ganska bra... https://www.minhembi...;hl=hur kraftig Den där va inte så bra, här e en annan: https://www.minhembi...ic=234262<br />
Redigerat av DVD-ai, 26 June 2009 - 07:34.
Postad 26 June 2009 - 07:35
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Det är väl kanske inte riktigt hela sanningen eller ? Om en högtalare pallar max 100 watt kan det ju vara bra att inte ge den 200 watt ? Eller ?
Det är lättare att spela sönder högtalarna med för lite effekt än med för mycket! Det är ju inte så att en högtalare som är specad till 100W går sönder om man kopplar den till en förstärkare som klarar att ge 300W. Du styr ju med volymratten hur mycket högtalaren ska "få". Därför är det inte så vanligt att en högtalare blir bränd pga hög effekt. Däremot är det vanligt att en högtalare distar sönder pga förstärkaren är för svag!
Postad 26 June 2009 - 07:47
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlägg
Harman Kardon brukar köra äkta Watt medan andra tillverkare som Pioneer, Yamaha och andra märken kör med fusk watt. Däremot brukar Harman Kardon gärna visa upp ampere också, något som jag tycker är viktigare än Watt eftersom det är svårare att fuska med strömstyrkan. Av någon anledning vill dom ledande tillverkarna som Pioneer inte visa upp ampere för sina hemambio receivers
Postad 26 June 2009 - 07:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
sedan pratar vi om 100W peak inte 100W cont, eller ?! 100W cont är väldigt mycket faktiskt.... 100W peak är inte "så farligt mycket"... jag tycker att det finns anledning (som följd av att musik är dynamiskt, och man vill gärna ha minst 10dB headrom (10gånger effekter) till att stärkaren klipper, när man spelar på ens egen max volym) att ha stärkare som har gida resurser. alltså, när du spelar musik, och har 10W i cont, då ska stärkaren klara minst 100W cont för att hantera dynamiska utladdningar m.m. 10w cont är betydligt mer än vad dom flesta spelar med hemma... men beror ju helt på högtalare förstoss... jag brukar ligga på 10-20w cont, men då är det på gränsen för högtalarna... alltså ca 100-200w peak beroende på materialets kavlitet och dynamiska omfång såklart jag ser därför väldigt stor anledning till att ha stärkare på minst 2x200w, gärna mer till dom flesta högtalare, det skadar verkligen inte men vist... har man väldigt lättdrivna högtalare så mindskar ju såklart behovet ! Harman Kardon brukar köra äkta Watt medan andra tillverkare som Pioneer, Yamaha och andra märken kör med fusk watt. Däremot brukar Harman Kardon gärna visa upp ampere också, något som jag tycker är viktigare än Watt eftersom det är svårare att fuska med strömstyrkan. Av någon anledning vill dom ledande tillverkarna som Pioneer inte visa upp ampere för sina hemambio receivers 
Nu är det ju så att det finns inga "äkta watt" .... det finns effekt, och det är P=UxI Det som stärkaren lämnar är en ström med en viss spänning som i högtalarens talspole utför ett arbete = blir en effekt. Alltså, det som egentligen betyder något är stärkarens strömstyrka och spänning som den lämnar (som ju går att få ut av effekten vid en viss impedans last hoss högtalaren vid en given frekvens), Effekten varierar så otroligt med frekvensen hoss högtalaren att det är ganska ointressant att titta på effekten på det sättet som dom flesta gör... Som någon absolut sanning, och att den "levererar" 100W... Men nej det gör den ju inte, utan utvecklas det 100W i högtalarens spole vid 8ohm, så vid 4ohm så otvecklas det 200w och vid 16ohm så är det 50w osv osv.... men det blir samma amplitud i alla fall
Redigerat av DVD-ai, 26 June 2009 - 07:59.
Postad 26 June 2009 - 08:32
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Sant som du säger. Men i allmän mun så innebär "äkta watt" att dom är uppmätta på ett ärligt vis.
Postad 26 June 2009 - 08:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, så är det ju, men jag ville bara förtydliga så att inte folk på allvar tror att det är skillnad på "Watt" och "Watt" för det är det inte, antingen så finns effekten eller så inte  sedan så är det ju skillnad på hur seriöst man mäter och hur man väljer att framföra resultatet...
Men, jo, vist är det som du säger
Redigerat av DVD-ai, 26 June 2009 - 08:42.
Postad 26 June 2009 - 10:09
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Det är lättare att spela sönder högtalarna med för lite effekt än med för mycket! Det är ju inte så att en högtalare som är specad till 100W går sönder om man kopplar den till en förstärkare som klarar att ge 300W. Du styr ju med volymratten hur mycket högtalaren ska "få". Därför är det inte så vanligt att en högtalare blir bränd pga hög effekt. Däremot är det vanligt att en högtalare distar sönder pga förstärkaren är för svag!
precis vad jag syftade på. det är bättre med "för mycket" än för lite effekt. sen kan ju en effektangivelse på högtalaren missuppfattas som att högtalaren "har en effekt" på sisådär 200 watt, vilket e helt fel. en högtalare utvecklar ju ingen effekt . en vanlig passiv högtalare har ju ingen inbyggd förstärkare  mvh
Redigerat av Unregisterede3e9db38, 27 June 2009 - 15:47.
Postad 26 June 2009 - 11:23
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Har 2st Denon PMA-860 som enlgit specifikation ger var och en för sig följande
2x135w RMS 4ohm kontinuerligt båda kanalerna i drift 20hz-20khz 0,07%THD.
Eftersom jag har 2st som driver olika stora frekvensband. 20hz-150hz på ena och 150hz-20khz den andra vilket gör att jag med vild gissning får ut omkring 300w med ovanstående mätkrav per kanal. Driver ett par Dynavoice F10T med dessa. Jag skulle inte vilja driva mina med mindre.. men som sagt det är helt upp till hur man utnyttjar watten som en tidigare medlem skrev
Postad 26 June 2009 - 13:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
sen kan ju en effektangivelse på högtalaren missuppfattas som att högtalaren "har en effekt" på sisådär 200 watt, vilket e helt fel. en högtalare utvecklar ju ingen effekt
mvh
Jo det gör den ju... det är i högtalaren som effekten blir, stärkaren lämnar en spänning och en ström, som tillsammans blir en effekt. effekten syns inte för en den får göra något. I det här fallet driva högtalarkonen, så båda ja och nej... högtalaren "har ingen effekt"... (om den inte är aktiv..) utan det är steget som "har effekt" men för att kunna se den effekten så behövs något att jobba med, nämligen en högtalare och det är i högtalaren spole som effekten utväcklas. Så om man ska vara onödigt petig så är det så att stärkaren lämnar ingen effekt heller egentligen, om man inte räknar in kombinationen stärkare + en viss last. det är mer korrekt att tala om vilken spänning den lämnar och impedansen som den lastas med vid en given frekvens. Då kan man få ut hur mycket den behöver lämna i ström och sedan även mäta hur mycket ström den lämnar = man får ut den egentliga effektutväcklingen och får även ut vilken ström den skulle behöva lämna för att vara helt stabil. Men nu är ju detta jätte petigt.... jag tycker man faktiskt kan säga att högtalaren utväcklar en effekt, när man matar den med en spänning som i kombination med högtalarens Impedans vid en given frekvens ger en ström. Så, det är min snabba och riktiga förklaring för hur det fungerar Eller om vi talar förstärkare så tycker jag man kan säga att stärkaren lämnar effekt, det säger även jag, ser inger dirrekt fel i det  bara man anger en last också så som 1,2,4,8,16ohm någon av dom eller alla.... då är det relevant för då stämmer det, då anger man egentligen den effekt som utväcklas över lasten.
Postad 26 June 2009 - 13:59
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Har 2st Denon PMA-860 som enlgit specifikation ger var och en för sig följande 2x135w RMS 4ohm kontinuerligt båda kanalerna i drift 20hz-20khz 0,07%THD.
Eftersom jag har 2st som driver olika stora frekvensband. 20hz-150hz på ena och 150hz-20khz den andra vilket gör att jag med vild gissning får ut omkring 300w med ovanstående mätkrav per kanal. Driver ett par Dynavoice F10T med dessa. Jag skulle inte vilja driva mina med mindre.. men som sagt det är helt upp till hur man utnyttjar watten som en tidigare medlem skrev 
du kör alltså bi-ampat..?! testa brygga och kör en till varje högtalare i stället, ger bättre resulötat...
Postad 27 June 2009 - 12:24
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
ok dvd-ai, jag ger mig. högtalaren utför ju ett arbete, en effekt, men jag försökte bara hålla detta på en väldigt enkel nivå så man inte tror att en passiv högtalare har en inbyggd förstärkare och alltså är en aktiv  så det blir bara ännu mer förvirrande om effekt skrivs ut på högtalaren, inte sant?
mvh
Postad 27 June 2009 - 12:50
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Harman Kardon brukar köra äkta Watt medan andra tillverkare som Pioneer, Yamaha och andra märken kör med fusk watt. Däremot brukar Harman Kardon gärna visa upp ampere också, något som jag tycker är viktigare än Watt eftersom det är svårare att fuska med strömstyrkan. Av någon anledning vill dom ledande tillverkarna som Pioneer inte visa upp ampere för sina hemambio receivers 
ja du Bioberra kan du få en H/K att spela ut full bas på låg volym som den pumpar på högvolym då är den bra men det klarar inte en H/K det är bara att mäta.
Postad 27 June 2009 - 13:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok dvd-ai, jag ger mig. högtalaren utför ju ett arbete, en effekt, men jag försökte bara hålla detta på en väldigt enkel nivå så man inte tror att en passiv högtalare har en inbyggd förstärkare och alltså är en aktiv så det blir bara ännu mer förvirrande om effekt skrivs ut på högtalaren, inte sant?
mvh
jo, vist e det så. Men det du hade understruket va ju direkt felaktigt så jag va tvungen att kommentera, men jag förstår hur du menar och tänker  Jag tycker att det är ok att säga att högtalarna utvecklar en effekt, eller att dom blir matas med en effekt kan man ju få säga också. Dom blir ju trots allt matade med en ström + spänning som tillsammans med spolens induktans gör en effekt. Så, ska man inte vara för petig så kan man ju säga: högtalarna matas med effekt eller om man vill: dom utvecklar en effekt. Det gör inte så mycket, vi alla förstår ju vad som menas  och båda är ju "rätt" egentligen, bara olika tankebanor...
Postad 27 June 2009 - 15:44
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
jo det är ju helt felaktigt. hela högtalarens konstruktion går ju ut på att utveckla en effekt, annars händer ju inget. jag borde väl ha uttryckt mig annorlunda, men det finns en risk att jag var nyvaken när jag skrev det  och som tur är finns ju du här och rättar till när det behövs också haha
så då har vi rett ur det bekymret, tillbaks till topic?
mvh
edit: (var uppe och strök lite i mitt inlägg för framtida läsare också)
Redigerat av Unregisterede3e9db38, 27 June 2009 - 15:50.
Postad 27 June 2009 - 20:51
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Det mest problematiska med watt och förståelsen av behovet av dem är lite av följande.
Det beror primärt på vad man skall ha maskinen till.
Lyssnar du på komprimerade alster eller dynamiska högupplösta dito. Vid det första behöver man inte mycket effekt för att nå en viss nivå av ljud. typ 2x30w så är de flesta nöjda. Om du sett en musikfil som är komprimerad så vet du att hela stycket är som en korv då alla toner är på lika nivå. Dynamiska inspelningar kan skilja från 0 till 10db mellan hög och låga toner. Så i detta fall måste förstärkaren klara av att hantera detta på ett vettigt vis.
Du vet att din högtalare har en känslighet på X (typ 88dB) på en 1w instoppad effekt. för att vidare illustrera detta så är 2w 91db 4w 94db 8w 97db 16w 100db 32w 103 db 64w 106db och här kurkar de flesta stdmaskiner i en härdsmälta. Men säg att du lyssnar på en dynamisk kvalitets låt och normallyssnar på 103db och så kommer ett crescendo på 10db+ då har du 32w kontinuerlig effekt som går åt RMS... och för att klara dessa 10db måste maskinen kunna leverera 256w distfritt för att omringa crescendot. Om inte kommer maskinen är klippa illa och förhoppningsvis inte förstöra högtalarna.
Lika med film. Många filmer innehåller klart mer dynamiska delar än det mesta av dagen musik. Här kan det krävas en hel del av maskinerna. Så effekt är av STOR nytta till de som behöver det.
För att klara hela spannet i dynamisk musik/film räknar man att man kan behöva mellan 600-1200w effekt och det är mer än 50x7w som många apparater har. Det duger bara till drama på måttliga nivåer.
Postad 27 June 2009 - 20:55
Unregistered98ebac28
-
Unregistered98ebac28
-
Användare
-
-
201 inlägg
Det är tack vare er som vågar vara" messeschmittar"  som vi vanliga lingon lär oss nåt...Tack!!!
Postad 27 June 2009 - 21:59
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jo det är ju helt felaktigt. hela högtalarens konstruktion går ju ut på att utveckla en effekt, annars händer ju inget. jag borde väl ha uttryckt mig annorlunda, men det finns en risk att jag var nyvaken när jag skrev det och som tur är finns ju du här och rättar till när det behövs också haha
så då har vi rett ur det bekymret, tillbaks till topic?
mvh
edit: (var uppe och strök lite i mitt inlägg för framtida läsare också)
Haha, ne men så behöver du inte se det... Jag gjorde det i all väl mening, för att inte någon ska missförstå och få "falsk" kunskap. Inte för att det va din mening, men det är så lätt att någon tar till sig det som skrivs som absolut sanning och då kan det bli väldigt fel.. Jag får själv korrektur läsa och lägga till saker i mina inlägg för att jag i efterhand inser att dom inte va så bra förklarande och kan missförstås. Då är det lika bra att rätta till på en gång så att man inte "lurar" någon Det är tack vare er som vågar vara" messeschmittar" som vi vanliga lingon lär oss nåt...Tack!!!
Hehe, jo någon måste väll vara det också, antar jag...
Postad 27 June 2009 - 22:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
För att klara hela spannet i dynamisk musik/film räknar man att man kan behöva mellan 600-1200w effekt och det är mer än 50x7w som många apparater har. Det duger bara till drama på måttliga nivåer. 
och så ska man ha högtalare som klarar 1200w dynamiskt då också... Det gör dom flesta inte så bra... som jag brukar säga, mycket effekt är väldigt trevligt, och jag ser väldigt stor anledning till att ha steg med 200W+ till drivning.... Jag har just nu 1200w+@4ohm att tillgå till var av mina högtalare, så där finns det headroom...
Postad 27 June 2009 - 22:16
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag har just nu 1200w+@4ohm att tillgå till var av mina högtalare, så där finns det headroom... 
När vi ändå är igång så kan du väl förklara det här med "headroom" för oss lingon...
Postad 27 June 2009 - 22:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
När vi ändå är igång så kan du väl förklara det här med "headroom" för oss lingon... 
Nej, något får ni väll göra själva... sökfunktion !!!!
Postad 27 June 2009 - 22:25
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Noll träffar...
Postad 27 June 2009 - 22:32
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Nu vet jag inget alls om detta men kan inte headroom vara att det liksom "räcker", "det slår inte i botten", effekten som finns att tillgå alltid är tillräcklig eller kanske t.om mer än vad som beövs? Så tolkar jag det i alla fall.......
Postad 27 June 2009 - 22:36
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5177 inlägg
headroom är det en förstärkare klarar av utöver maximal tillåten effekt. Vissa väldesignade förstärkare har en liten marginal kvar även när de körs hårt.
Postad 27 June 2009 - 22:37
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
headroom är det en förstärkare klarar av utöver maximal tillåten effekt. Vissa väldesignade förstärkare har en liten marginal kvar även när de körs hårt.
Våra Z-11or till normala högtalare då ?
Postad 27 June 2009 - 22:50
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5177 inlägg
Våra Z-11or till normala högtalare då ?
Jag är inte hundra på vad du menar. Det står faktiskt i instruktionsboken till Z11 att den har 1,2 dB dynamisk headroom vilket alltså är vad headroom handlar om att förstärkaren kan gasa på lite extra vid ett kraftigt dynamiskt ljud.
Postad 27 June 2009 - 22:55
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag är inte hundra på vad du menar. Det står faktiskt i instruktionsboken till Z11 att den har 1,2 dB dynamisk headroom vilket alltså är vad headroom handlar om att förstärkaren kan gasa på lite extra vid ett kraftigt dynamiskt ljud.
Betyder det att den "räcker till" till dom flesta "standardhögtalarna" utan att tappa andan vid lite press....?
Postad 27 June 2009 - 23:39
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5177 inlägg
Betyder det att den "räcker till" till dom flesta "standardhögtalarna" utan att tappa andan vid lite press....?
Så kan man se det.
Postad 28 June 2009 - 01:35
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Jag har just nu 1200w+@4ohm att tillgå till var av mina högtalare, så där finns det headroom... 
Bara för att det hör hemma i tråden så måste jag fråga: hur är det uppmätt?  Och dessutom: kan du nånsin utnyttja hela den tillgängliga effekten utan att förstöra varenda element som finns idag? Sen kommer lite andra saker att ta hänsyn till: hur mycket effekt kan man plocka ut ur ett vanligt el-uttag i sverige? har för mig det är runt 3kW utan att orka räkna men kan mycket möjligt ha fel, är man där uppe å lirar börjar det nästan bli jobbigt med grenuttag och så vidare  mvh
Redigerat av Unregisterede3e9db38, 28 June 2009 - 01:57.
Postad 28 June 2009 - 01:36
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
och så ska man ha högtalare som klarar 1200w dynamiskt då också... Det gör dom flesta inte så bra...
som jag brukar säga, mycket effekt är väldigt trevligt, och jag ser väldigt stor anledning till att ha steg med 200W+ till drivning....
Ja, effekt är bra att ha! =) Du har många bilder i galleriet men inget från pojkrummet.. Vad har du hemma och lyssnar på? Upp med bilder och info vettja!
Postad 28 June 2009 - 02:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Bara för att det hör hemma i tråden så måste jag fråga: hur är det uppmätt? Och dessutom: kan du nånsin utnyttja hela den tillgängliga effekten utan att förstöra varenda element som finns idag?
Sen kommer lite andra saker att ta hänsyn till: hur mycket effekt kan man plocka ut ur ett vanligt el-uttag i sverige? har för mig det är runt 3kW utan att orka räkna men kan mycket möjligt ha fel, är man där uppe å lirar börjar det nästan bli jobbigt med grenuttag och så vidare
mvh
kub mätning såklart  (konstlast på 2, 4 och 8ohm, som standard...) Och nej, jag har aldrig varit upp på 1000w ut.. som sagt, har ett stort headroom, just precis som jag skrev  Medel effekten som jag varit uppe på som max (av dom gånger jag mätt) har varit på ca 15w har jag för mig det va... Och peak då ca 150-200w... men då är mina högtalare ganska lättdrivna måste sägas ! och detta va på väldigt hög volym Med mina seas Thor så va jag uppe på 30-45w vid några tillfällen och alltså ca 500w i peak då det va ca 10dB+ i dynamisk range på materialet... (en klenare stärkare hade här klippt alltså...) Jo, 10A @230v = 2300w Det är "ett vanligt utag", så jag kan faktisk maxa båda stegen utan att säkringarna ska behöva gå Ska dock byta till 13A trög och då har jag ca 3Kw att tillgå innan säkringen kan få för sig att bryta... inte för att det egentligen behövs, men det skadar inte heller... Ja, effekt är bra att ha! =)
jo, det är väldigt trevligt faktiskt, att slippa bry sig, man kan liksom inte få steget att klippa... oavsett högtalare i stort sätt...
Redigerat av DVD-ai, 28 June 2009 - 03:21.
Postad 28 June 2009 - 02:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Noll träffar... 
ansträng dig !!
Postad 28 June 2009 - 02:53
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Ja, effekt är bra att ha! =)
Du har många bilder i galleriet men inget från pojkrummet.. Vad har du hemma och lyssnar på? Upp med bilder och info vettja! 
jo, det är väldigt trevligt faktiskt, att slippa bry sig, man kan liksom inte få steget att klippa... oavsett högtalare i stort sätt...
Du svarade inte på resten av mitt inlägg.. Vad har du hemma och lyssnar på? Vad är det för steg som levererar 1200W vid 4A?
Postad 28 June 2009 - 03:02
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
midgard audio 6.1 heter dom, 2st av dessa, class D (ICE) steg med mycket hög verkningsgrad = drar knapp något alls mer än vad dom levererar Ska ha dom till mina kommande moduler sedan, så det va dom menade för redan när jag köpte dom. Dom driver just nu ett par högtalare som heter QRS500, det är en 2-vägare med 8" bas och 1" glob diskant från Vifa. och dom drar ca 5A vid 1000w utag och 230v nätspänning inte 4A... Edit: skrev fel.. dom lämnar max ca 1000w @ 4ohm men drar ju lite mer, max 1100W eller så.. (fattar inte vad jag får 1200w från.. jag har skrivit fel på det nu ett antal gånger... blandar i hopp 2 och 4ohm impedansen...) Edit2: innan du kommenderar deras "stabilitet" så läs inlägg 114 i denna tråden: https://www.minhembi...s...34262&st=80
Redigerat av DVD-ai, 28 June 2009 - 03:20.
Postad 28 June 2009 - 04:31
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Nice! Slutsteg för 40000 och högtalare för 500!  När du skrev mycket headroom så skojade du inte!
Hur funkar det med klass D tycker du? Jag undvek det pga switchteknikens nackdelar, är det något du lider av? Eller du kanske inte märker det med högtalarna du har idag?
Jag menade ju vid en högtalarlast på 4A så klart, inte hur mycket stegen belastade vägguttaget! (Men det förstod du gissar jag =)
Postad 28 June 2009 - 08:06
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Det är lurigt detta med effekter och headroom.. En högtalare av vettig kvalité klarar en peakeffekt på 1000w utan problem men angiven effekt på elementet är Maximal effekt under kontinuerlig drift. Läs då in en peak på DISTFRI effekt på 1000w. "( saxat ur en spec) Med Scan-Speak 7:an och ny diskant. Ger stor ljudbild, välupplöst med bra bastyngd. .... Allround och tål mycket effekt. 38Hz - 20kHz , 93dB, 8 ohm .... Effekttålighet (kontinuerligt/peak): 200/800 Watt Känslighet: 99 dB " Även en högtalare, eller iaf vettiga sådana har headroom för att kunna agera mycket flytande till musiken och omfamna alla hi/low notes på ett vettigt vis. Det är detta som är en högtalares möjlighet till dynamik, högtalaren är dynamisk/musikalisk (det sista felaktigt men en ofta brukad term). Läs dock inte in Proson/Dynavoice i detta utan seriösa tillverkare. En sak till angående effekt taget ut väggen. Lite lurigt men 2300w som de flesta får ut räcker ganska långt eftersom de flesta, alla utom möjligen en jag vet om, förstärkare har inbyggd nätdel dvs en transformator och en kondingbank som skapar effektöverförd till flr att nanosnabbt kunna leverera kraft långt över väggens kapacitet. Väggen har ett current flöde på 10a vilket är lite i hifisammanhang. mitt biosteg kan leverera 210a under ett snabbt förlopp och dessutom är den snabb att återställa detta överflöd till en nyurladdning, allt händer mellan basgångarna. Detta göra att väggen inte begränsar så mycket som man kunde tro. Har man många stora tunga steg är det risk för säkringarna men det är nog i byggen som vida överstiger normaliteter.
Redigerat av mr-välljud, 28 June 2009 - 08:07.
Postad 28 June 2009 - 09:09
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Ja 2300W ut ur vägguttaget är absolut inte samma sak som 2300W totalt till högtalarna... Dels för att kondensatorerna kan leverera snabba stötar av kraft utöver den kontinuerliga effekten (som du sa). Men sen kan man inte räkna med att steget är 100% effektivt! I själva verket så ligger verkningsgraden på runt 50-60% för ett vanligt klass AB (runt 90% för klass D), resten blir till värme.
Hur fick du fram 210A? Finns det en formel eller måste man mäta?
Jag lyckades inte starta mitt steg med en 10A säkring i lägenheten... Så nu sitter det en C13 i skåpet. Fast det går fortfarande inte att starta om jag har resterande elektronik igång, måste starta steget före TVn eller datorn... Men det är för att den har en ganska stor kondensatorbank och en 4.5kVA ringkärnetrafo. Om det sitter någon softstart i vet jag inte... =)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|