Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken 42" plasma är bäst

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 augusti 2009 - 00:40

DVA
  • DVA
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Skall ta och köpa mig en tv till sovrummet. Jag vill ha en 42" plasma och den skall kosta ca 7000kr. Men nu undrar jag vilken som är bäst?
Skall använda den till att se film och tv.

Några jag funderar över är:
Panasonic Viera TX-P42X10Y
Samsung PS42A457
Panasonic Viera TH-42PX80

Tck på förhand

Postad 09 augusti 2009 - 07:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
A457 och PX80 är förra årets modeller så de kan du ju stryka direkt.

Det handlar snarare om X10 vs B450-serien.

Vilken som är bäst av de två vet jag dock inte, kan för lite om B450 men man kan iaf säga att X10-serien är ett tryggt köp iaf utan stora nackdelar och enkel användning och jämngod prestanda.

Postad 09 augusti 2009 - 09:28

Dennissssss
  • Dennissssss
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag skulle rekommendera PX80n. Har själv en sådan hemma och är riktigt nöjd med den. Funkar kalasbra både till tv tittande som film.
Bara att köpa :)

Postad 09 augusti 2009 - 18:03

DVA
  • DVA
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Tack för svaren!
Då verkar det stå mellan Panasonic Viera TX-P42X10Y och Samsung PS42B450.
Någon som kan lite mer om dessa och kan förklara vad som är skillnaden och vilken som är bäst.

Jag tycker designen på Samsung är snyggare, men det kanske är lite fel att välja en tv på designen, eller är dessa två så jämnbra att att det inte spelar någon roll?
Det är lite svårt att hitta info om samsungen.
Är B450 årets modell?

Tack på förhand

Postad 09 augusti 2009 - 18:45

AlbinAV
  • AlbinAV
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Är B450 årets modell?

Ja

Undrar också mellan skillanderna mellan X10 och B450. Panasonic brukar göra bättre plasma. men Samsung är ändå Samsung. Gillar dem av någon anledning.

Redigerat av AlbinAV, 09 augusti 2009 - 19:10.

Postad 09 augusti 2009 - 18:51

AlbinAV
  • AlbinAV
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Från AVForums
There are only a few 42" plasmas around that price, the 42PQ6000, P42X10 and the Samsung PS42B450 which, from what I've been reading and the little bit I saw one, doesn't really match up to the LG and Panasonic. Image retention is also a serious concern on the Samsungs this year which would put me off them for PC monitor use.
http://www.avforums....mendations.html
Kanske bättre att satsa på Panasonic alltså?

Panasonicen ska tydlöigen vara klart bäst för att motverka kortsiktiga inbränningar.

Redigerat av AlbinAV, 09 augusti 2009 - 18:54.

Postad 10 augusti 2009 - 16:31

Goding
  • Goding
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag har velat mellan 42x10, PQ6000/PQ3000 samt Samsung's B-4 serie. Till slut så beställde jag en Samsung B450 från Dustin Home igår, jag kan återkomma med svar om jag är nöjd med den. Jag jämförde 42x10, B457 samt PQ6000 i butik och alla såg riktigt bra ut må jag säga! Jag tyckte dock att samsungen hade mycket klarare och fina färger än de andra tv-skärmarna. Samt så kostade den ca 1200 kr mindre än de andra.

Jag tror inte du kommer bli missnöjd av nån av dessa tv-apparater, alla är riktigt bra på film och "vanlig" tv. Designen som du tar upp är också en faktor, Samsungen slår panasonicen 10 gånger om(subjektivt). Det som talar för Panasonicen är att det just är Panasonic, som alltid är bra på plasma och har en hög kvalitet.

AlbinAV tar upp om Image retention på Samusngen från AVForums. PQ6000 har minst lika stora problem med det om man ska jämföra, vad jag har sett på deras officella tråd om PQ6000. Det bästa med samsungen är att den bland annat har en "game mode" som man kan aktivera när det är många stillbilder, och som ska motverka Image retention. Men som sagt, jag kan återkomma om jag ser lite image retention eller nåt när jag får tvn och har hunnit testa den lite :). Annars måste jag säga att 6000 kr för den är grymt prisvärd.

Postad 12 augusti 2009 - 20:15

carnevoodoo
  • carnevoodoo
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har en Samsung PS42B450 och jag avråder dig att köpa den. Inte pga bild och prestanda, för där är den ett riktigt kap för pengarna. Däremot är denna modell, precis som många andra gråimporterad, den har alltså ej gått via Samsung Sverige, och därmed har man inte alla garantier. Det förekommer en del småfel, bl a med digitalmottagaren pga den enkla anledningen att TV:n inte är testad för den nordiska marknaden. Samsung Sverige har gjort ett utskick om detta problem som tydligen är vanligt. DustinHome som säljer den vill få det klarlagt att det handlar om tillverkningsfel och hänvisar mig till Samsungs support. Samsungs support hänvisar mig då tillbaka till DustinHome, eftersom TV:n är parallellimporterad. Om du vill ha en fullt fungerande TV, se till att den inte är gråimporterad. Du kan ha tur och få en bra TV för pengarna, men räkna inte att du får hjälp vid problem, i alla fall inte från DustinHome eller Samsung Sverige :)

Postad 12 augusti 2009 - 23:08

DVA
  • DVA
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Tackar för alla tips!

Det blev en LG PQ6000, gillade färgerna och särskilt designen när man såg den live.
Jag har inte packat upp den än, skall göra det nästa vecka då sovrummet där den skall sitta är färdigrenoverat:-)

Postad 12 augusti 2009 - 23:27

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1 114 inlägg
  • 0

Jag har en Samsung PS42B450 och jag avråder dig att köpa den. Inte pga bild och prestanda, för där är den ett riktigt kap för pengarna. Däremot är denna modell, precis som många andra gråimporterad, den har alltså ej gått via Samsung Sverige, och därmed har man inte alla garantier. Det förekommer en del småfel, bl a med digitalmottagaren pga den enkla anledningen att TV:n inte är testad för den nordiska marknaden. Samsung Sverige har gjort ett utskick om detta problem som tydligen är vanligt. DustinHome som säljer den vill få det klarlagt att det handlar om tillverkningsfel och hänvisar mig till Samsungs support. Samsungs support hänvisar mig då tillbaka till DustinHome, eftersom TV:n är parallellimporterad. Om du vill ha en fullt fungerande TV, se till att den inte är gråimporterad. Du kan ha tur och få en bra TV för pengarna, men räkna inte att du får hjälp vid problem, i alla fall inte från DustinHome eller Samsung Sverige ;)

samsungs ps B455 är svenska motsvarigheten till 450 modellen :) Fotnot bara!

Postad 04 november 2009 - 19:25

Unregistered6bb04525
  • Unregistered6bb04525
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Tackar för alla tips!

Det blev en LG PQ6000, gillade färgerna och särskilt designen när man såg den live.
Jag har inte packat upp den än, skall göra det nästa vecka då sovrummet där den skall sitta är färdigrenoverat:-)

Hur gick det, är den bra eller... :unsure:

Ska köpa en 42" och vill ju inte göra fel ;)

Postad 24 november 2009 - 22:39

UoC
  • UoC
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Oj,oj vilken beslutsångest. Vilken ska jag välja av Panasonic Viera TX-P42X10Y eller Samsung PS42B450? Kommer använda den som 2.a- TV, vilken innebär analog TV (just nu i alla fall) och PS3. Funderar även på Panasonic Viera TX-P42U10E, någon som har koll på modellen, Full-HD för 7000:- känns onekligen lockande. Ska jag blunda och peka eller finns det några hard facts att ta hänsyn till.

/Tack

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.