IR mottagare till HTPC
20 svar till detta ämne
Postad 25 augusti 2009 - 18:12
Thermal
-
Thermal
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jo, det finns ett antal sådana trådar här, men de är gamla med inaktuella länkar så jag försöker igen. Om jag har förstått det rätt så är det krångligt att få en Logitech Harmony fjärrkontroll att funka ordentligt med IR mottagaren i ett Antec Fusion chassie, IMON antar jag att det är. Men om man nu köper en MCE kompatibel fjärrkontroll med medföljande USB IR mottagare härifrån http://www.xpcgear.com/remotectrl.htmlKan man då hiva iväg den medföljade fjärren och ersätta med en Harmony fjärr och ändå ha full funktion i Windows MCE? Helst skulle jag ju vilja köpa en lös IR mottagare men det verkar helt omöjligt att hitta! Vad säger ni?
Postad 25 augusti 2009 - 18:22
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2 495 inlägg
jag har den första kontrollen uppe till vänster och jag kan använda min harmony utan problem.
Postad 25 augusti 2009 - 18:31
Thermal
-
Thermal
-
Amatör
-
-
64 inlägg
jag har den första kontrollen uppe till vänster och jag kan använda min harmony utan problem.
Kanon  Köpte du den från den sidan eller nån annanstans, hur lång leveranstid var det ungefär? Det borde väl egentligen fungera med vilken som av dem eftersom det bara är mottagaren jag vill åt i vilket fall?
Postad 25 augusti 2009 - 19:16
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2 495 inlägg
Nej köpte nog från Inet eller nåt tror jag, kommer inte ihåg. Var ett par år sedan. Men borde ju fungera med vilken som där, men det tar jag inget ansvar för
Redigerat av dhanjel, 25 augusti 2009 - 19:17.
Postad 25 augusti 2009 - 21:23
Thermal
-
Thermal
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Den hade varit klockren, men MCE fjärren i original finns tyvärr inte längre. Men nu hittade jag den här: http://teknikmagasin...mp;artnr=490727 nån som kan svara på om ir mottagaren funkar med harmony? 250kr är ju inte så mycket men retligt ändå. Särskilt om man lägger ut 12-1300 på en fjärrkontroll som ändå inte ersätter allt.
Postad 26 augusti 2009 - 18:54
b270350
-
b270350
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej hej! Har precis införskaffat en Harmony one fjärr. Har letat ett par timmar på nätet nu efter en "Ir-dongel" utan fjärr och till ett hyffsat pris. Hur svårt kan det vara att bara göra en Ir-mottagare med USB!? Men efter mycket letande så snubblade jag in på ebay och hittade denna : http://cgi.ebay.com/...id=p3286.c0.m14HP USB IR Receiver IR blaster for Windows Vista MCE Verkar vara precis det som sökes, har beställt en nu. 100:- gick den på med gratis frakt. Ps. mitt första inlägg.
Postad 09 oktober 2009 - 14:17
Manjola
-
Manjola
-
Användare
-
-
117 inlägg
Hej hej!
Har precis införskaffat en Harmony one fjärr. Har letat ett par timmar på nätet nu efter en "Ir-dongel" utan fjärr och till ett hyffsat pris. Hur svårt kan det vara att bara göra en Ir-mottagare med USB!?
Men efter mycket letande så snubblade jag in på ebay och hittade denna : http://cgi.ebay.com/...id=p3286.c0.m14
HP USB IR Receiver IR blaster for Windows Vista MCE
Verkar vara precis det som sökes, har beställt en nu. 100:- gick den på med gratis frakt.
Ps. mitt första inlägg.
Hej, ja undrar hur bra den funkar för dig ? Skulle vara bra att veta om man kan mappa den till olika keeyboard kommandon? Så man kan få den att fungera som man vill. Mvh Simon Markusson
Postad 09 oktober 2009 - 16:23
zarkov
-
zarkov
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Ja, HP-dongeln funkar utmärkt. Jag köpte en för några veckor sedan och den funkar alldeles utmärkt. Så här skrev jag i en annan tråd: Efter att ha bråkat lite med konfigurationsprogrammet till min Harmony fick jag till slut in den som en HP Media Center (eller liknande, jag matade in en kod som stod på undersidan och programmet föreslog denna). Den fungerar riktigt bra med W7 MC och är förvånansvärt känslig. Jag satte mottagaren på baksidan av min datorskärm som står i rak förlängning av min soffrygg så när jag trycker på fjärren är vinkeln till mottagaren i storleksordningen 120 grader. Visserligen har jag vita väggar men riktigt så bra trodde jag inte det skulle fungera. Totalt betalade jag en styv hundring för mottagaren, inkl frakt, och det tog ungefär två veckor att få hem den.
Det enda jag inte är nöjd med är hastigheten när jag vill spola framåt i en film, det går bara 20-30% fortare än normalt. Jag vet inte om det beror på fjärrkontrollen eller Media center men jag skall gräva lite i det i helgen och se om jag kan hitta någon inställning för hastigheten.
Jag har dock inte försökt mappa knappar på annat sätt än genom Harmony-programmet så det vet jag inte hur det funkar. Girder verkar inte funka i W7 iaf.
Postad 09 oktober 2009 - 16:37
3DBlaster
-
3DBlaster
-
Användare
-
-
237 inlägg
Hej Nu finns denna som alternativ, den har både fjärr och mottagare och mottagaren kan monteras internt eller externt. Nu får du dock ta denna med en nypa salt eftersom jag driver Hfx.se och kan kallas starkt partisk, så se det som ett tips och inget annat. MVH /Janne Hfx.se
Postad 14 oktober 2009 - 01:37
Manjola
-
Manjola
-
Användare
-
-
117 inlägg
Ja, HP-dongeln funkar utmärkt. Jag köpte en för några veckor sedan och den funkar alldeles utmärkt. Så här skrev jag i en annan tråd: Jag har dock inte försökt mappa knappar på annat sätt än genom Harmony-programmet så det vet jag inte hur det funkar. Girder verkar inte funka i W7 iaf.
Fan vad grymt, tack så jätte mycket.. finns en hel del sådana på ebay:) viktiga är att den är som du beskriver stark när det gäller att ta emot signalerna.Att spolningen går segt kan ju bero på programmet ? Kör du xbmc eller mce? Hej
Nu finns denna som alternativ, den har både fjärr och mottagare och mottagaren kan monteras internt eller externt. Nu får du dock ta denna med en nypa salt eftersom jag driver Hfx.se och kan kallas starkt partisk, så se det som ett tips och inget annat.
MVH /Janne Hfx.se
ja den såg ju också intressant ut, men jag skule ju helst bara köpa mottagaren eftersom jag har redan en harmony 525
Postad 14 oktober 2009 - 08:38
Eskas
-
Eskas
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej
Nu finns denna som alternativ, den har både fjärr och mottagare och mottagaren kan monteras internt eller externt. Nu får du dock ta denna med en nypa salt eftersom jag driver Hfx.se och kan kallas starkt partisk, så se det som ett tips och inget annat.
MVH /Janne Hfx.se
Kan man slå på burken med den där mottagaren? Annars är den ju lika risig som alla andra MCE-mottagare.
Postad 14 oktober 2009 - 13:42
Manjola
-
Manjola
-
Användare
-
-
117 inlägg
Ja, HP-dongeln funkar utmärkt. Jag köpte en för några veckor sedan och den funkar alldeles utmärkt. Så här skrev jag i en annan tråd: Jag har dock inte försökt mappa knappar på annat sätt än genom Harmony-programmet så det vet jag inte hur det funkar. Girder verkar inte funka i W7 iaf.
hej igen ... Du som nu äger en sådan mottagare som jag eventuellt tänk köpa... skulle du kunna kolla om den också kan annvändas till mce keyboard ? och alltså inte bara till fjärrkontrollen ? de är det som avgör det hela ... om detta skulle funka kan man mappa om så att sin harmony funkar och utför olika kommandon på exakt det sätt som man vill ...
Postad 19 oktober 2009 - 09:49
Unregistered65a0fb25
-
Unregistered65a0fb25
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Hej hej!
Har precis införskaffat en Harmony one fjärr. Har letat ett par timmar på nätet nu efter en "Ir-dongel" utan fjärr och till ett hyffsat pris. Hur svårt kan det vara att bara göra en Ir-mottagare med USB!?
Men efter mycket letande så snubblade jag in på ebay och hittade denna : http://cgi.ebay.com/...id=p3286.c0.m14
HP USB IR Receiver IR blaster for Windows Vista MCE
Verkar vara precis det som sökes, har beställt en nu. 100:- gick den på med gratis frakt.
Ps. mitt första inlägg.
Tusen tack för tipset! Har letat länge efter en MCE-fjärr och köpte nu den här. Funkar klockrent i Linux (XBMC). Använder bara mottagaren och min Harmony 895.
Postad 19 oktober 2009 - 14:31
zarkov
-
zarkov
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Fan vad grymt, tack så jätte mycket.. finns en hel del sådana på ebay:) viktiga är att den är som du beskriver stark när det gäller att ta emot signalerna.Att spolningen går segt kan ju bero på programmet ? Kör du xbmc eller mce?
Jag kör W7 MC just nu och jag tror problemet beror på codec-paketet, det är bara när jag tittar på mkv-filer som spolningen inte fungerar. Med vanliga xvid/h264-filer går det bra. hej igen ... Du som nu äger en sådan mottagare som jag eventuellt tänk köpa... skulle du kunna kolla om den också kan annvändas till mce keyboard ? och alltså inte bara till fjärrkontrollen ?
de är det som avgör det hela ... om detta skulle funka kan man mappa om så att sin harmony funkar och utför olika kommandon på exakt det sätt som man vill ...
Jag har tyvärr inget MCE-tangentbord men jag skulle gärna själv vilja veta hur man lägger in t.ex. Alt+F4 på en knapp eller som en del av ett makro (t.ex. ett tryck på Off-knappen skall även stänga ner MC, idag får jag göra det manuellt i menyn istället). Edit: Sådärja, då funkar det! När jag trycker på Off stänger min Harmony ner MC, därefter slår den av TV och stereo. Enligt den här sidan så skall man lägga till en Media Center PC kallad Microsoft Windows Media Center SE och får då med en hel hög tangentbordskombinationer (typ Alt+F4) och det går som en dans!
Redigerat av zarkov, 19 oktober 2009 - 17:24.
Postad 26 oktober 2009 - 23:37
Johja
-
Johja
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Hej! Appropå Girder, jag använder det till min gamla DIGN HV-5 med den inbyggda IR.mottagren (Sagem nånting) det funkar klockrent i windows 7. Mvh/ Johan
Postad 27 oktober 2009 - 01:21
Manjola
-
Manjola
-
Användare
-
-
117 inlägg
Jag kör W7 MC just nu och jag tror problemet beror på codec-paketet, det är bara när jag tittar på mkv-filer som spolningen inte fungerar. Med vanliga xvid/h264-filer går det bra.
Jag har tyvärr inget MCE-tangentbord men jag skulle gärna själv vilja veta hur man lägger in t.ex. Alt+F4 på en knapp eller som en del av ett makro (t.ex. ett tryck på Off-knappen skall även stänga ner MC, idag får jag göra det manuellt i menyn istället).
Edit: Sådärja, då funkar det! När jag trycker på Off stänger min Harmony ner MC, därefter slår den av TV och stereo. Enligt den här sidan så skall man lägga till en Media Center PC kallad Microsoft Windows Media Center SE och får då med en hel hög tangentbordskombinationer (typ Alt+F4) och det går som en dans! 
Tackar för all hjälp, sjukt bra förslag, nu kommer man kunna mappa och starta upp tex svtplay etc med sin fjärr  Mvh SImon
Postad 02 november 2009 - 17:53
Unregistereda8aa4f53
-
Unregistereda8aa4f53
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag behövde en intern IR-mottagare. Lutade mot att löda ihop en egen ett tag.
Till slut skaffade jag mig en iMon Internal som jag strippade från 3.5" plattan och annat onödigt och tejpade fast framför lådans glasfönster. Jag har ett Omaura TF8 chassi.
Funkar kalasbra med iMons egna drivare med en importerad config fil för Harmony One.
Gillar inte riktigt gränssnittet för iMon setupen, men det funkar och man behöver bara göra det en gång.
Den startar burken, startar och kontrollerar alla program jag använder.
Jag saknar inget.
Postad 12 november 2009 - 23:06
gekados
-
gekados
-
Användare
-
-
163 inlägg
Hej
MVH /Janne Hfx.se
Hej, är denna testat med lirc (linux) ? Mvh, Lars
Postad 28 december 2009 - 11:19
cezar
-
cezar
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Hej,
är denna testat med lirc (linux) ?
Mvh, Lars
Undrar detsamma. Vill köpa en harmony men vill vara säker att man kan köpa en alternativ ir receiver som fungerar bra med lirc i ubuntu.
Postad 01 januari 2010 - 10:25
TheSaurus
-
TheSaurus
-
Lärjunge
-
-
331 inlägg
Någon som testat HP mottagaren och kan säga om man kan styra musen med den via en Harmony 5xx?
//TS
Postad 23 april 2010 - 00:27
Unregistered7729c826
-
Unregistered7729c826
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
nån som vet om denna funkar med harmony one? http://www.tradera.c...?...amp;x=0&y=0
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|