Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tysta ned min dator samt uppgradering

49 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Noctua NF-S12-800 120mm (Chassifläktar) 1 8.692306 (12) Inga priser
Antec P182 (Svart) (Chassi) 0 9.371134 (96) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 10 September 2009 - 03:32

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Detta är min nuvarande dator:

Chassi:
ANTEC P182B GUN METAL BLACK MIDITOWER ATX
Bildskärm (22 tum):
SAMSUNG SYNCMASTER T260HD 25.5# WIDE TFT DVB-T SVART
Nätaggregat:
CORSAIR TX 750W NÄTDEL
Moderkort (Intel P35):
GIGABYTE GA-X38-DQ6 S-775 ATX
Processor (Intel Core 2 Quad 2.4GHz):
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt
Minne (4GB):
2st CORSAIR 2GB DDR2 XMS2 PC6400 800MHZ CL4 (2X1GB)
Grafikkort (ATI Radeon 3800):
SAPPHIRE RADEON HD3870 SAPPHIRE DESIGN 512MB DDR4 2XDVI PCI-E
Ljudkort (Creative SB X-FI):
CREATIVE SOUND BLASTER X-FI PLATINUM FATAL1TY CHAMPION
Hårddiskar (6TB):
3st SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1TB 7200RPM SATA/300 32MB
3st SEAGATE BARRACUDA 7200.12 1TB 7200RPM SATA/300 32MB
DVD/CD:
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL LS 20X SATA BULK SVART
Tangentbord/mus
LOGITECH ILLUMINATED KEYBOARD USB
LOGITECH MX400 LASER MOUSE USB/PS2

1. Mitt nuvarande nätaggregat har hållt på att surra nu ett längre tag. Det låter precis som att det är en kabel som ligger mot fläkten. Inte orkat kolla det ännu, men om jag inte kan få tyst på den så blir det att köpa ett nytt.

Har blivit förtjust i Corsairs HX serie, då man får välja själv hur mycket kabel det behöver finnas i burken.

Idag sitter jag på 750W och jag undrar vilket jag skall köpa om så nu blir fallet. HX750 eller HX850?

Tänkte det är alltid bra med mycket ström inför framtida grejer, men vet inte om det är värt pengarna för 100W mer, eller om jag ens behöver det. Kommer aldrig någonsin köra dubbla grafikkort.

2. Är sugen på att köpa nytt passivt kyllt grafikkort, har två alternativ att välja på:

Några saker jag vill ha är ren HDMI ut + DVI, samt möjlighet till växla med snabbtangenter till annan skärm (TVn i vardagsrummet). Vet att det går genom Catalyst Center på ATI kortet, men hur är det med nvidias mjukvara nu för tiden, har den möjlighet för det? Är mest sugen på nvidia, men det hänger på snabbtangterna här. Vad tycker ni där ute?

3. Verkar som en av mina hårddiskar har fått det djävulska klick-klack ljudet så jag får köpa en ny hårddisk. Ser att många köper samsung nuförtiden, är det bättre att satsa på det istället för seagate igen?

Hur skiljer sig Samsung F1 mot F3 egentligen? Bara onödiga pengar eller?

4. Något annat ni tycker jag skall uppgradera? Prisvärt osv.

Postad 12 September 2009 - 05:31

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Kunde inte vänta så länge, har beställt lite grejer redan.

Utöver det nedan så passade jag på att köpa 8GB minne oxå.

1. Jag köpte 850W, även fast jag kanske inte kommer behöva det.
2. Det blev ATI kortet, verkar ha betydligt bättre prestanda. Samt verkar inte ta så stor plats.
3. Var en av de senast beställda SEAGATE BARRACUDA 7200.12 som pajjade, lyckades iallafall spara allt som låg på innan jag plockade bort den. Har kontaktat dustinhome nu och dom fixar väl en ny till mig.

4. Är det värt att uppgradera till snabbare CPU? Tänkte på den här i så fall:

Har ju redan en Quad på 2.4GHz, vet inte om det gör så stor skillnad? Har visst kommit ett flertal nya processorer ser jag, kanske skall vänta in dem istället tillsammans med nytt moderkort?

Postad 14 September 2009 - 09:09

Mrlastway
  • Mrlastway
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

4. Är det värt att uppgradera till snabbare CPU? Tänkte på den här i så fall:

Har ju redan en Quad på 2.4GHz, vet inte om det gör så stor skillnad? Har visst kommit ett flertal nya processorer ser jag, kanske skall vänta in dem istället tillsammans med nytt moderkort?

Du lär inte märka mycket skillnad på 2,4 och 2,83 så jag skulle säga att du antingen behåller den du har eller går på i7 920 men då börjar det kosta lite mer pengar då det är en annan socket. Och att byta då är mest för att den nya socketen lär vara lite mer uppgraderingsbar i framtiden, men varför ska du uppgradera för att kunna uppgradera?

Nää behåll den du har ;)

Postad 14 September 2009 - 13:23

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Tack för infon. Trodde det var relativt onödigt att uppgradera processor...

Lika bra att vänta in de nya processorerna och moderkorten tills det börjar bli vettiga priser på det och DDR3 minnena.

Lär väl få en liten boost nu när jag köpt nytt grafikkort samt dubbelt upp med minne, blir en fräsch installation av 64 bitars windows nu...

Postad 16 September 2009 - 13:40

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Fått alla grejer nu.

Verkar vara strul med nätaggregatet. Den står på fullvarv hela tiden och jag kan ej se fläkthastighet eller temp i varken BIOS eller everest på datorn. Det ska man väl kunna göra om nätagget är helt?

Postad 19 September 2009 - 15:44

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Är det nån som har bytt ut de tre fläktarna som sitter i Antec chassit mot Noctua fläktar?

Undrar om det blir tystare eller om det bara är onödigt köp...

Postad 19 September 2009 - 19:00

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0

Fått alla grejer nu.

Verkar vara strul med nätaggregatet. Den står på fullvarv hela tiden och jag kan ej se fläkthastighet eller temp i varken BIOS eller everest på datorn. Det ska man väl kunna göra om nätagget är helt?

Nej?

Postad 19 September 2009 - 19:06

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Vill du tysta ner datorn så kan du väl förvisso byta fläktarna men för bövelen byt ut "boxed fläkten" Det är ju den som för ett ###### liv. https://www.prisjakt...ukt.php?p=42741 är en bra kylare för under 300kr. Har du mer pengar köper du dig en Schyte,Thermalright eller Nocuta

Postad 19 September 2009 - 19:50

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Har glömt att nämna det, men jag har redan bytt ut CPU fläkten, redan från början. Vet hur mycket boxed fläkten låter så det var inget svårt beslut. Tack i allafall!

Hur mycket skillnad gör det egentligen med att sätta in tre Noctua fläktar istället för Antecs egna, något du har erfarenhet av?

Postad 19 September 2009 - 20:27

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Enda skillnaden du lär märka av är hålet i plånboken. D.v.s inte värt det

Postad 20 September 2009 - 01:48

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Gött det, då blir det inga nya fläktar förrän orginalen helt pajjar.

Postad 20 September 2009 - 08:21

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag att allt som det står Antec på ska man akta sig för(ren skit i mina ögon)

Dessa fläktar kan nog vara värda att prova

Postad 20 September 2009 - 08:39

3DBlaster
  • 3DBlaster
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Hej du kan även hitta inspiration här:

Magnus och jag har byggt en 7-8st P180/2 olika maskiner, detta är den senaste alstret.
http://www.tystpc.nu...opic.php?t=4159

Det är inte snyggt/optimalt för tillverkning, men det var inte det som var målet :) .

MVH
/3DBlaster

Postad 21 September 2009 - 14:58

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Vill du tysta ner datorn så kan du väl förvisso byta fläktarna men för bövelen byt ut "boxed fläkten" Det är ju den som för ett ###### liv. https://www.prisjakt...ukt.php?p=42741 är en bra kylare för under 300kr. Har du mer pengar köper du dig en Schyte,Thermalright eller Nocuta

Medhåll om bytet, men Freezern väsnas också rätt mycket jämfört med deras Supersilent (https://www.prisjakt...kt.php?p=274963) vilket utan minsta problem kyler alldeles utmärkt. Och tyst.
Billig är den också.

Personligen tycker jag att allt som det står Antec på ska man akta sig för(ren skit i mina ögon)

Intressant, själv har jag precis motsatt uppfattning; detta har jag dock baserat på byggen med Antec Sonata, Antec Sonata II och Antec Sonata III (samt deras inkluderade nätaggregat och fläktar).

Är det nån som har bytt ut de tre fläktarna som sitter i Antec chassit mot Noctua fläktar?

Vad har du för temperaturer på komponenterna? Om det är svalt, eller till och med på gränsen till för kallt, så kan du ju utan problem låta fläktarna gå långsammare. Det gör rätt mycket på ljudet. Antingen kan du ju ställa det i mjukvara, alternativt justera fläkthastigheten med tillhörande switchar (om du har sådana), eller mata 12 V-fläktarna med 5 V i stället.

Postad 21 September 2009 - 15:03

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Dessa fläktar kan nog vara värda att prova

Med det låga priset kan man ju utan tvekan experimentera. Notera dock att en så lågvarvig fläkt inte flyttar så mycket luft (men säkert fullt tillräckligt i många situationer). Jämför med specifikation på nuvarande fläktar först, och undersök vilken temperatur du har på komponenterna!

Hårddiskarna vill du inte ha kallare än 30 grader, men ej heller varmare än 40 grader.
CPU-temperaturen hittar du i tillverkarens specifikation. Testkör med burncpu eller motsv. för att se att kylaren pallar trycket. (Det borde vara hur lugnt som helst med en Core-processor om man inte monterat kylaren helt galet.)

Postad 21 September 2009 - 16:16

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Tackar hjärtligt för informationen. Får nog prova att köpa några Noctua fläktar, en åt gången och se hur tyst jag kan få ned datorn. CPUn ligger runt 35-40 grader och hårddiskarna ligger runt 27-35 grader. Moderkortet på runt 40 grader.

Idag ligger antecs fläktar på lägsta hastighet, men låter fortfarande lite granna.

Vilken av Noctua låter minst egentligen? Finns ju några 120mm att välja på.

Antar att den låter minst, men den varvar ju oerhört långsamt, ska man prova en sån ändå?

Postad 21 September 2009 - 17:06

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Vill du att datorn ska bli "kallare" å tystare så ska du garanterat köra på fläkten jag rekommenderade. Vi pratar ändå om en 114kr i skillnad exkl frakt. Sen flyttar Schthe:n 5CFM mer om man ska tro på speccen.

Postad 22 September 2009 - 07:40

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

CPUn ligger runt 35-40 grader och hårddiskarna ligger runt 27-35 grader. Moderkortet på runt 40 grader.

Ja, moderkortet har ju lagom temperatur, men du bör ju låta diskarna bli någon grad varmare. CPU:n har samma temperatur som min E8500 har med Arctic Coolings tysta kylare; Core-processorerna utvecklar ju inte så mycket värme.

Idag ligger antecs fläktar på lägsta hastighet, men låter fortfarande lite granna.

Jag tyckte att min bakre fläkt i mitt Sonata III-chassie väsnades för mycket även på lägsta hastigheten, så jag kopplade om så att den matas med 5 V nu i stället för 12 V som tidigare. Det innebär att den inte längre startar i lägsta läget, men i mittenläget går den igång och roterar med en lägre hastighet än den gjorde med 12 V på minsta läget. Resultatet är fin tystnad, samtidigt som den transporterar lagom mycket luft för att få bra flöde.

Jag kan solklart rekommendera "femvoltstricket".

Vilken av Noctua låter minst egentligen? Finns ju några 120mm att välja på.

Antar att den låter minst, men den varvar ju oerhört långsamt, ska man prova en sån ändå?

Jag har en Sharkoon Silent Eagle på 800 rpm (om jag minns rätt) framför mina diskar, och även en fläkt med så lågt varvtal kan göra stor skillnad; på sommaren när det är varmt så blir det 3-4 graders skillnad på diskarna med en sådan.

Postad 22 September 2009 - 18:04

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Jag ville ha kvalité så jag köpte tre stycken Noctua 800 varvare, temperaturen ligger fortfarande fint.

Bara undrar, den nedersta fläkten i Antec 182 chassit, den som sitter mellan hårddiskarna och nätagget, skall den blåsa mot hårddiskarna eller från (mot nätagget) hårddiskarna?

Postad 22 September 2009 - 19:29

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Då har du slängt pengarna i sjön, dom kan ta betalt för namnet "noctua", men det är din plånbok och ditt val :)

Postad 22 September 2009 - 19:40

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Då har du slängt pengarna i sjön, dom kan ta betalt för namnet "noctua", men det är din plånbok och ditt val :)

enligt vad jag hört ifrån många datorbyggare så är noctua riktigt bra, dom flyttar mycket luft för det ljud dom väsnas med.
Noctua har lyckats med det och det är jag benägen om att hålla med om..

Till TS. Fundera på om dom där 6st hårddiskarna väsnas något, lägg örat imot chassiet så hör du nog att hårddiskar inte är de tystaste grejerna som man skulle kunna tro.

en thermalight cpu kylare med en noctua fläkt på kan göra undervärk till din cpu
ett ny kylare till grafikkortet
och se till att det inte är cm damm lager där inne..

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 22 September 2009 - 19:43.

Postad 22 September 2009 - 19:50

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Tror inte jag har kastat pengar i sjön direkt... men iallafall, vart ju åt vilket håll luften skall gå jag undrade över:

Bara undrar, den nedersta fläkten i Antec 182 chassit, den som sitter mellan hårddiskarna och nätagget, skall den blåsa mot hårddiskarna eller från (mot nätagget) hårddiskarna?

Postad 23 September 2009 - 11:58

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Läs manualen till ditt chassie; finns även online: http://www.antec.com...1_Manual_EN.pdf

Läs på sidan 7.

Postad 23 September 2009 - 13:53

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Då har du slängt pengarna i sjön, dom kan ta betalt för namnet "noctua", men det är din plånbok och ditt val :rolleyes:

Kan jag inte hålla med om, har själv Noctua både som chassifläkt & CPU fläkt och dessa gör ett riktigt bra jobb. Visst, dom är inte billiga men effektiva vilket är det viktigaste.

Postad 23 September 2009 - 18:45

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Datorn börjar låta mindre och mindre nu. Funderar på att fixa en ny CPU fläkt oxå när jag ändå är i farten.

Vad rekommenderas?

Postad 23 September 2009 - 19:16

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Datorn börjar låta mindre och mindre nu. Funderar på att fixa en ny CPU fläkt oxå när jag ändå är i farten.

Vad rekommenderas?

Även där kan jag rekommendera Noctuas NH-UP12 som jag själv använder. En fläktkontroller kan också göra stor skillnad för ljudnivån på datorn.

Postad 23 September 2009 - 20:24

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Vad rekommenderas?

Du fick en del rekommendationer om det tidigare i tråden, verkade inte de intressanta?
Fast det kanske försvann i den myckna informationen som kom på en gång. Hur som helst så rekommenderar jag Arctic Coolings fina produkter, och i synnerhet deras Supersilent-kylare (https://www.prisjakt...kt.php?p=274963) .
Tyst och billig. Det är en bra kombination.

Postad 23 September 2009 - 21:44

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
My bad, missade det...

Jag har redan en sån här i burken nu:

Låter alpine serien mindre eller ska jag bara behålla den jag har redan. Den du visade verkar vara på väg bort från marknaden så har inte lust att köpa den, liksom ingen vettig butik som har den. Jag handlar i princip bara av de större, Dustin, Komplett, Webhallen osv.

Funderar på denna annars:

Borde väl vara motsvarande den du visade d97jro. Men som sagt, kanske inte är värt att köpa en sån... om jag redan har liknande. Vill bara få ned ljudet så gott det går...

Postad 24 September 2009 - 07:54

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

My bad, missade det...

Jag har redan en sån här i burken nu:

Min bror har en Freezer i sin maskin, och den för rätt bra med oväsen. Den kylaren är mest inriktad på att göra det väldigt kallt (och det gör den; hans processor är betydligt kallare än den behöver vara, och hans dator bullrar mycket mer än den borde behöva göra).

Låter alpine serien mindre eller ska jag bara behålla den jag har redan.

Mycket relevant fråga, och min uppfattning är att ja, de låter väsentligen mycket mindre. (Och kyler aningen sämre, men det antalet grader som skiljer är oväsentligt om man inte har en smärre härdsmälta till processor.)

Funderar på denna annars:

Borde väl vara motsvarande den du visade d97jro.

Det tycker jag också att det ser ut att vara! Jag kollade in informationen på deras websida:

http://www.arctic-co...d...&cPath=1_42

och det verkar vara den nya generationen av samma koncept. Den tror jag stenhårt på! Dessutom har den ju ett fördelaktigt pris också.

Vill bara få ned ljudet så gott det går...

Nu ställer jag kanske en dum fråga, men du kör väl med frekvensskalning redan? (Speedstep/Cool&quiet i respektive Intel/AMD-världen.) För det gör ju väldigt mycket på effektuttaget och därmed temperaturen och fläktningsbehovet.

Postad 24 September 2009 - 08:01

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

dubbelt upp med minne

Att köpa dubbelt med minne är lysande, och troligtvis det absolut bästa (mest prestanda per krona) i din datoruppgradering! Mycket bra.

Postad 24 September 2009 - 08:05

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Även där kan jag rekommendera Noctuas NH-UP12 som jag själv använder.

567:- som lägsta pris! Hu! Men den är säkert bra, det råder inget tvivel om det – och det är det minsta man kan förvänta sig om man pyntar det priset.

Postad 24 September 2009 - 08:07

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Jag ville ha kvalité så jag köpte tre stycken Noctua 800 varvare, temperaturen ligger fortfarande fint.

Har själv det chassit och där är det ju tänkt att de fläktar som sitter i framkant skall suga in luft i lådan. Mellanfläkten ska ju sen fortsätta suga bak luften i samma riktning och som sedan skall sugas ut i bakkant av lådan.

Detsamma gäller ju luftflödet i övre delen av lådan där toppfläkten suger in luft i lådan och fläktarna i bakkant av lådan skall fortsätta att suga i luften utanför chassit om du fattar vad jag menar?

Jag bytte ut alla fläktar i lådan till Schyte Slipstream: https://www.inet.se/artikel/6308642

Som jag sedan stur med denna controller fast svart: https://www.inet.se/...-silver/6308535

Köpte sen denna cpu-kylare: http://www.webhallen...od.php?id=79029

Som jag använde denna fläkt till: https://www.inet.se/artikel/6308505

Den fläkten styr jag sedan med denna: http://www.webhallen...od.php?id=19413

Bytte sedan ut fläkten till mitt grafikkort till denna: http://www.webhallen...od.php?id=89737

För mig var det grafikkortet och cpufläkten som lät mest i hela lådan så den gjorde underverk!

Kan ju säga att lådan blir helt tyst om mn kör alla fläktar runt 800 varv, är supernöjd!

Hörs bara ett väldigt svagt och behagligt sus från lådan om man böjer ner huvet nära lådan.

Postad 24 September 2009 - 11:46

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Mycket respons här nu, det gillar jag. Tack för alla tips so far.

Kommer beställa en sån Alpine 11 Pro nu och kolla skillnaden.

Postad 25 September 2009 - 14:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Helt klart tystare !

rekommenderas starkt ! :angry:

Postad 25 September 2009 - 14:48

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Helt klart tystare !

rekommenderas starkt ! :angry:

Om man ska ha 80 mm-fläktar så har jag synnerligen goda erfarenheter av Sharkoon Silent Eagle 1000, och har använt den i flera burkar framför hårddiskarna. Den är rätt lågvarvig, och utan att tillföra hörbart ljud har jag med sådana fått ner hårddisktemperaturer 5–8 grader. De skriver i reklamen att deras fläktblad är revolutionerande då de har samma form på ytan som golfbollar, men jag kan inte uttala mig om just den biten är positiv eller negativ. :-)

Postad 25 September 2009 - 15:39

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Jag köpte en Arctic Alpine 7 Pro istället för 11an, läste att 11an hade dålig ram som man fäste den i, samt Kjell butiken hade den i lager så slapp jag beställa på nätet. Är ju samma ljudnivå på 11an och 7an så, bara skillnad på vilka sockets dom stödjer. Nu låter det mindre helt klart.

Har fortfarande mitt gamla Corsair TX nätaggregat, eftersom det nyinköpta HX är reklammerat. Fläkten gick på högvarv nonstop, så termostaten var antagligen helt paj. När jag får tillbaka det så är allt tip top.

Postad 30 September 2009 - 11:55

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Jag köpte en Arctic Alpine 7 Pro istället för 11an, läste att 11an hade dålig ram som man fäste den i, samt Kjell butiken hade den i lager så slapp jag beställa på nätet. Är ju samma ljudnivå på 11an och 7an så, bara skillnad på vilka sockets dom stödjer. Nu låter det mindre helt klart.

Har fortfarande mitt gamla Corsair TX nätaggregat, eftersom det nyinköpta HX är reklammerat. Fläkten gick på högvarv nonstop, så termostaten var antagligen helt paj. När jag får tillbaka det så är allt tip top.

Härligt!!

Postad 04 October 2009 - 05:59

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Riktigt sugen på att köpa en SSD disk nu alltså, synd att det ska vara så dyrt fortfarande bara.

Två papp för 80GB. Skulle ju räcka för Windows och alla program iochförsig, men man vill ju ha alla dokument på samma oxå...

Alla verkar vara helnöjda med sina SSD köp dock... Nån som har några erfarenheter?

Postad 04 October 2009 - 10:08

oskja738
  • oskja738
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Om det inte är för mycket begärt, skulle du kunna slänga upp en lista på alla komponenter du har införskaffat?
Är du nöjd med prestanda och ljudnivå?

Postad 04 October 2009 - 16:20

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Jag är helt nöjd med datorn jag har just nu, både ljudnivå och prestanda, gillar bara att köpa nya grejer. Du kan se min dator i mitt galleri, här.

Postad 04 October 2009 - 17:39

oskja738
  • oskja738
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

Jag är helt nöjd med datorn jag har just nu, både ljudnivå och prestanda, gillar bara att köpa nya grejer. Du kan se min dator i mitt galleri, här.

Snyggt! Behöver lite inspiration.

Postad 04 October 2009 - 18:20

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Bilderna inuti datorn stämmer dock inte, har ju köpt nya fläktar och mer.

Skall iallafall köpa en sån här snart:

Har redan Platinum versionen, men det är enbart för jag vill ha 3.5 jack på fronten... lol.

Sedan blir det till att byta ut 1TB diskarna mot 2TB, men det verkar fortfarande vara en del barnsjukdomar med 2TB så jag väntar lite...

Postad 04 October 2009 - 19:41

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
bråka om ett par tior för fläktarna och sen lägga 1700 spänn på ett ljudkort?! du hör ingen skillnad ändå, imho.
detta förutsatt att du inte har magiska öron eller är extremt känslig för dåligt ljud. men det är ju dina pengar ;P

Redigerat av Litecore, 04 October 2009 - 19:43.

Postad 04 October 2009 - 19:52

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

bråka om ett par tior för fläktarna och sen lägga 1700 spänn på ett ljudkort?! du hör ingen skillnad ändå, imho.
detta förutsatt att du inte har magiska öron eller är extremt känslig för dåligt ljud. men det är ju dina pengar ;P

Lol, har jag missat nåt? När bråkade jag om fläktarna? Why even bother, om det är nu mina pengar och inte dina? :D

Hahaha, kul.

Postad 04 October 2009 - 20:12

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

Lol, har jag missat nåt? När bråkade jag om fläktarna? Why even bother, om det är nu mina pengar och inte dina? :D

Hahaha, kul.

fel, det var inte du som bråkade om priset - det var visst alla andra.. sorry ;P
men du har rätt egentligen, jag borde inte bry mig om vad du lägger dina pengar på
även om jag har svårt att se värdet i ett ljudkort som kostar mer än dina högtalare.
vore du audiofil skulle jag acceptera det helt och hållet men för att få ett 3.5mm-jack
på framsidan av datorn är det svårmotiverat, tyvärr. men bara du blir lycklig så ^^

Postad 05 October 2009 - 18:46

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

fel, det var inte du som bråkade om priset - det var visst alla andra.. sorry ;P
men du har rätt egentligen, jag borde inte bry mig om vad du lägger dina pengar på
även om jag har svårt att se värdet i ett ljudkort som kostar mer än dina högtalare.
vore du audiofil skulle jag acceptera det helt och hållet men för att få ett 3.5mm-jack
på framsidan av datorn är det svårmotiverat, tyvärr. men bara du blir lycklig så ^^

Jo, men så är detta också en orgie i obalanserade komponenter :)
Skräpkylare för några tior sämre än den boxade retailfläkten tillsammans med svindyra nätagg. för CF/SLi-riggar.
Men som sagt gör det någon lycklig så är det ju bra.

Postad 06 October 2009 - 14:33

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Off topic nu...

Nån som har någon erfarenhet av SSD diskar osv? Jag multi taskar i princip jämt, tänkte en sån här disk kommer minska laddtiderna för tyngre program, såsom t ex Adobe Photoshop och Premiere.

Vore ju oxå kul om man kunde få Media Center och Media Player att ladda lite snabbare när jag ser över mitt musikbibliotek, men det är ju för stort för att få plats på en 80GB...

Postad 27 October 2009 - 03:17

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Det lutar åt en SSD disk när som helst, verkar ju vara riktigt bra att köra som systemdisk.

Postad 27 October 2009 - 14:17

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Det lutar åt en SSD disk när som helst, verkar ju vara riktigt bra att köra som systemdisk.

Just nu skulle jag dock endast rekommendera Intels SSD diskar. Övriga SSD:er må skryta med flashiga grafer och imponerande data om hastighet, men sanningen är att de allt som oftast är optimerade just för dessa 'syntetiska' prestandatester.

Om det inte hänt något markant på sistone, så är det Intel som gäller. Anandtech hade ett antal väldigt intressanta artiklar om just detta.

Postad 27 October 2009 - 19:10

jayem
  • jayem
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Tack för tipset, det är just Intels jag tänkt att köpa.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.