Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut)

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Silver RSLCR (Centerhögtalare) 4 9,14 (63) Inga priser
Velodyne MiniVee SPL-800i (Subwoofers) 5 9,18 (94) Inga priser
Monitor Audio Bronze BRFX (Surroundhögtalare) 1 8,65 (22) Inga priser
Elac FS 137 Jet (Golvhögtalare) 3 9,32 (24) Inga priser
Velodyne MiniTen SPL-1000i (Subwoofers) 1 9 (16) Inga priser
Monitor Audio Silver RX6 (Golvhögtalare) 9 9,35 (45) Inga priser
Monitor Audio Silver RX Centre (Centerhögtalare) 4 9,36 (38) Inga priser
51 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 26 dagar sedan
Velodyne SPL-1000i (179 inlägg) 3 år sedan
Velodyneklubben! (126 inlägg) 4 år sedan
* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS* (1309 inlägg) 4 år sedan
Köpråd - Högtalarpaket för surround 5-15000 (253 inlägg) 5 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
Behöver uppgradera min Marantz SR6001 (1 inlägg) 6 år sedan
Velodyne SPL-800i (31 inlägg) 8 år sedan
minivee vs xtz w8.16 eller annan för max 5000kr (14 inlägg) 9 år sedan
Elac (45 inlägg) 9 år sedan
Monitor Audio rx 6 och rx 8 (978 inlägg) 9 år sedan
KÖPRÅD SUB 6000-10000 KR (4 inlägg) 9 år sedan
Monitor Audio Bronze BX5 vs. BX6 (3 inlägg) 10 år sedan
Köpråd i sista minuten... Golvhögtalare runt ~9000 kr (15 inlägg) 10 år sedan
Audiovector ki3 super vs Monitor Audio rx6 (17 inlägg) 11 år sedan
Monitor Audio RX6 Drivs med ex. DENON AVR-2807 passar? (2 inlägg) 11 år sedan
Funderingar på att uppgradera systemet! (12 inlägg) 11 år sedan
Bi-amping, marantz SR 6004 blir det bra? Erfarenhet av andra förstärkare oc (111 inlägg) 11 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 11 år sedan
Allmänna frågor ang. reciver och Sub (3 inlägg) 12 år sedan
bästa sub för 4000-5000 (13 inlägg) 12 år sedan
Stereo vs surround - koppla kringutrustning (5 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio RX paket, OK? (19 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-667, vilka högtalare utan att behöva köpa ny stärkare? (29 inlägg) 12 år sedan
Elac FS 137 Jet (328 inlägg) 12 år sedan
Bra importpris på Monitor Audio RX6 AV12 (210 inlägg) 12 år sedan
Hjälp att hitta vit sub till hembio (13 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 13 år sedan
Bra musiksub till canton reference 9.2 (25 inlägg) 13 år sedan
Grym sub för 5000kr (16 inlägg) 13 år sedan
Acoustic Energy AE1 MkIII (7 inlägg) 13 år sedan
Hjälp med nyinköp av högtalare! (12 inlägg) 13 år sedan
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg) 13 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 13 år sedan
Byta en sub mot två ? (3 inlägg) 14 år sedan
Monitor audio RX & GS (28 inlägg) 14 år sedan
Velodyne SPL 800i autopower problem (43 inlägg) 14 år sedan
börjar bli sugen på nya fronthögtalare (3 inlägg) 14 år sedan
Velodyne miniwee 800i vs dubbla basshakers (4 inlägg) 14 år sedan
Den mest musikaliska receivern under 10.000 (5 inlägg) 14 år sedan
Subval (8 inlägg) 15 år sedan
surroundfunderingar... (9 inlägg) 15 år sedan
Vilken sub till dali motif? (3 inlägg) 15 år sedan
Velodyne SPL-800i eller Sunfire HRS-8 ? (15 inlägg) 16 år sedan
Velodyne MiniVee SPL-800i eller Yamaha YST-SW1500? (33 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av musiksub? (7 inlägg) 16 år sedan
Intryck om Velodyne Minevee (15 inlägg) 16 år sedan
Velodyne MiniVee vs. SVS PB10-NSD (5 inlägg) 16 år sedan
Velodyne Minivee vs Monitor Audio RSW12 (2 inlägg) 16 år sedan
Vilken av dessa? (7 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda i Stockholm (26 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 19 oktober 2009 - 15:27

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Hej.
Min resa till att köpa nytt högtalarsystem har precis tagit sin början. Det är dags att byta ut Audio pro högtalare som har varit ganska bra under lång tid, men det blir inte så rent ljud som jag vill ha med dem. Det är Ego serien om någon nu känner till dem, fanns för 7 år sen, ganska billiga om man jämför med Canton och Elac.
Jag har varit och lyssnat och fastnat för Canton GLE 490 som frontar och Elac 137. Canton ska i så fall vara mocca white, har inte sett dem ”live” än men de verkar lovande.

Jag har lite funderingar på vad ni tycker om nåt av dessa alternativ?




alt




(velodyne till båda serierna för prisjämförbarhetens skull ev canton 410 svarta som bakre högtalare till elacarna)

Utseendemässigt och kanske även ljudmässigt föredrar jag Elac 137 (men jag måste lyssna mer på båda högtalarna först. Min fru gillar inte alls att se högtalarelement så det är därför som Canton ligger lite i bakvattnet då deras element syns väl genom tyget. (verkar vara mindre i Mocca white)
Jag har blivit rekommenderad att köra en Velodyne spl 800i minivee. Vad har ni för synpunkter på den bland annat? Jag trodde i min enfald att en sub är väl en sub och den spelar bara bas, det är väl inte så svårt. Jag hade tänkt att köpa sub som hör till samma serie som högtalarna jag slutligen väljer. Har tyvärr inte kunnat höra någon velodyne subbas ännu. Så jag har svårt att säga om det är värt att lägga den extra kostnaden som det innebär att köpa dyrare sub.
Jag har en Onkyo 606 som förstärkare
När det gäller bakre högtalare tar jag gärna emot tips vad man kan ha till Elacarna som ändå ser liknande ut . Deras stativare är alldeles för stora för att det ska kännas bra att köpa dem. Har även en bättre hälft som anser att det ska se bra ut, men det tycker jag också. Eventuellt kanske man kunde ha GLE seriens bakre högtalare i svart? Eller ska man inte ”blanda” märken?

Kom gärna med tips idéer erfarenheter. Jag hade egentligen velat att prislappen hamnar närmare 15000 än 20, men som sagt jag vill inte vara ”dumsnål”.

Redigerat av Bulldog76, 12 november 2009 - 22:49.


#2

Postad 19 oktober 2009 - 15:37

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Elac FS 137 är en ruskigt bra och väldigt detaljerad högtalare - de ska du definitivt lyssna på! Betydligt mer hifi än Canton-högtalarna om du frågar mig...

Förutom Elac tycker jag att du kan fundera på XTZ 99.36 samt Monitor Audio RX6.

Monitor Audio är ju riktigt snygga, men kanske lite dyra? Varför inte kika på gamla modellen RS6 som ju är riktigt trevligt prissänkt just nu eftersom nya serien kommit!

Som bakhögtalare kan du välja ganska fritt eftersom de mest bara hanterar surroundeffekter. Inte så viktigt att de är exakt klangmatchade med frontarna. Betydligt viktigare med center från samma serie dock!!!

#3

Postad 19 oktober 2009 - 16:05

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Tackar för snabba svar.
Jag har hört Elac. Jag gillar dem skarpt. men man inbillar sig att "de andra låter ju också bra" mest för att priset skiljer. (kommer hem o lyssnar på mina egna o tycker de låter bra av samma anledning, men det går över ganska snabbt, för de låter sämre så är det bara...._:lol: )

Monitor audio har jag också blivit rekommenderad, men av bilder att döma så vill inte frugan ha svartmålat trä med ådror (lite 80 90 tal tycker hon.) men de kan vara ruskigt snygga. ska lyssna på RX6 på lördag, låter de ung som rs 6? för då kan man slå till på utgående rs 6or.
Elac har ju ett härligt tryck och bra ljud på alla nivåre tycker jag det verkar som när jag hör på dem.

Blir väl kanske såna till slut, även om de kostar.

#4

Postad 19 oktober 2009 - 16:42

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
RX6 finns ju numera i både svart och vit pianolack.. men de tar ju tyvärr lite väl mycket extra betalt för den finishen. Men snyggt är det! RX-serien är uppdaterad på det mesta jämfört med RS... men ljudet är ju fortfarande av relativt samma karaktär, så RS6:orna är mycket för pengarna! Jag tycker själv att RS6 i naturlig ek är riktigt riktigt snygga! Jag höll på att köpa ett par sådana i fjol, men till slut föll valet istället på XTZ 99.36.

Jag har lyssnat på både Elac, Monitor Audio och Canton.. och även om Canton är väldigt bra så spelar MA och Elac högtalarna i en annan division. De är nästa steg upp på hifi-stegen helt klart.

Har förresten själv köpt ett par små Monitor Audio RX1 nyligen eftersom jag var så nyfiken på den nya serien. Väldigt trevlig liten högtalare!

#5

Postad 19 oktober 2009 - 20:27

twonky
  • twonky
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Intressant frågeställning B) , ser liknande ut som för mig. Bulldog76, det var du som fick upp mina ögon för Elac 137... Har varit på Elgiganten och lyssnat på Yamaha NS-555 som jag var inne på, men den går helt bort, skönt.

Så nu är det Elac 137 och XTZ 99.36. Jag ska iväg i veckan och lyssna på Elac 137 och XTZ 99.36, men jag kanske ska utöka urvalet med RX6 också. De pianolackade RX6:orna var grymt snygga på bild... Svartmålade ådrat trä klassas (även hemma hos mig) som 80-tal här, så RS6 går (tyvärr) bort.

Någon som sett ett test mellan några av dessa, eller jämfört dem? Är lite begränsad hur jag kan flytta högtalarna och har läst/uppfattat att XTZ kan vara lite känslig för placering.

Ska bli intressant att höra dina intryck av RX6, återkommer då jag hört samt sett IRL 137 och 99.36.

#6

Postad 20 oktober 2009 - 06:29

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Svartmålade ådrat trä klassas (även hemma hos mig) som 80-tal här, så RS6 går (tyvärr) bort.


De finns ju i massor av andra kulörer förutom svartmålat trä så döm inte ut dem direkt... B)

Jag har ju ägt XTZ 99.36 så jag skulle ju kunna ge några omdömen!

För det första är det en fantastisk högtalare! Flexibel med många inställningsmöjligheter. Diskanten och mellanregistret är helt otroligt bra. Hyperdetaljerat men ändå mjukt och följsamt. På de områdena har den ingen konkurrens under 10000 kr i mina öron. Många högtalare i prisklassen har bra detaljering, men presenterar inte detaljerna på ett för örat lika njutbart sätt!

Basen är väl kanske högtalarens akilleshäl, även om den inte på något sätt är dålig. Den är inte riktigt av samma kaliber som diskant och mellanregister och den kan möjligtvis göra högtalaren något kinkig med placeringen. Det behövs ett hyfsat avstånd till bakvägg. Själv körde jag hela tiden med pluggarna i till basen, då lät det som bäst i mitt vardagsrum.

En sak att tänka på om man funderar på XTZ 99.36: högtalaren är fruktansvärt tröginspelad. Jag har inte ägt någon högtalare som tagit lika lång tid på sig att mogna, vilket antagligen kan göra att demoexemplar i butik låter mindre bra om de inte är välinspelade! Efter kanske hundra timmars spelning började de låta riktigt bra, men det tog nog flera månader innan de nådde sin fulla potential, och då försvann mycket av bumligheten i basen som var problematisk i början.

#7

Postad 20 oktober 2009 - 07:33

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Jag har Elac som favorti än så länge. Jag ska kjlart lyssna på Rx6. Jag vet också att det finns annat än svart i rs6or, men vi har idag körsbär, och jag vill nog helst ha svarta eller vita högtalare till vårt rum.
Vi har väldigt öppen planlösning där vardagsrum, matplats, kök är ett enda utrymme. Taket lutar uppåt och det är 5 meter i takhöjd på ena långsidan (kök, matplats, vardagsrumsdelen är där det är som lägst i takhöjd.)
Sen är det dessutom ett stenhus och det ekar ganska bra i detta. Tyvärr visste jag inte när vi byggde huset att det fanns ljudabsorberande takplattor, inget kul att byta takplattor nu. (huset är ett år gammalt)

XTC tycker jag ser grymt snygga ut på bild, har bara inte hittat nåt ställe än där de finns o lyssna på. Det lilla jag har läst om dem är att de är svåra att placera och svårspelade. Tänker att min Onkyo kanske inte räcker till.

Elac har fått bäst i test och blivit årets högtalare i den prisklassen förra året i Hifi o Musik, även internationellt är den prisad och jag tycker den låter fantastiskt. Basen är ocskå ganska grym.

Twoonky, jag var precis som du på elgiganten o lyssnade på Yamaha 777, de ltä bäl bra i en viss position, men de var ju dessutom stora som hus. Nä, det går fetbort.....

Tror att jag egentlgien vill ha Elac, men att jag har med Canton för prisets skull, men det är viss skillnad på dem om man säger så.

Nån som har nåt att säga om baslåda??

Om jag köper ELacs center som kostar 2500 längre upp. Tror ni att den räcker bra till, eller måste man gå på den fetdyre fölr 6000?
Ska tilläggas att jag har varit hyfsat nöäjd med mitt system som kostade 7500 allt som allt för 7 år sen ( ok frontarna o basen var reade, men ändå....., jag måste inte ha det "ALLRA BÄSTA" ljudet.

#8

Postad 20 oktober 2009 - 08:45

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Det mesta av det jag vill säga är redan sagt. Jag har själv lyssnat ganska mycket på GLE serien, Elac 137 och monitor audios RS-serie. De är alla mycket mycket bra högtalare och jag får nog säga att de också är mina favoriter i dessa prisklasser. Alla får nog också anses väldigt prisvärda (och de kommer dessutom alla alltid väldigt bra ut i tester också om du tycker att det är viktigt).

Jag håller Elacen som en klar egen favorit bland de nämnda men då är ju Canonen också en hel del billigare. Elacen är också smidigast (läs: minst) i sammanhanget och rejält mycket mindre än 490:orna. Nu när RX kommit är jag dock inte längre säker. De som lyssnat säger att de i och för sig liknar varandra (RS&RX) men att RX är bättre på alla plan. I så fall kanske den skulle kunna var ikapp Elacen som en personlig favorit.

XTZ har jag överhuvudtaget inte hört men de som är bekanta med deras produkter höjer dem ju till skyarna så jag tror väl att du ringat in det bästa inom prissegmentet.

Lycka till och håll oss uppdaterade på hur det går!

#9

Postad 20 oktober 2009 - 09:57

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Följer tråden med spänning B)
Har ungefär samma högtalare på intresselistan.
Den jag helst skulle vilja gilla är Elacen, men de få gånger jag hört den har jag uppfattat den som något vass.
Skulle också gärna lyssnat på nya Wharfedale Diamond 10.7 innan jag bestämmer mig, även om den ligger en halv prisklass ner.
Med risk för att sakna basen vore även någon av dynaudios stativare intressanta att lyssna på i denna prisklassen.



#10

Postad 20 oktober 2009 - 19:38

twonky
  • twonky
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Har nu varit och lyssnat på Elac 137 och XTZ 99.36 i samma rum och med samma musik. Jag måste säga att i mina öron lät Elac:en bättre, det var renare på något vis, tycker jag iaf. Nu är jag iofs amatör, men ändå, det var min bild av det. Frun var helt på samma linje också. :lol:

En positiv överraskning för mig var att det är själva sulan till högtalarna som var måtten som angivs på t.ex. prisjakt. Själva lådan var typ 17,5*25, vilket gjorde att de kändes mycket smidiga. Nu får vi bara vela om vi ska gå upp på 207:an för att få finare finish eller inte, samt lite mer bas. Vet inte om jag kommer testa RX6, men jag är väldigt nöjd ljudmässigt med 137, och enligt utsago så verkar 207:an vara snäppet vassare. Sen är jag lite förvånad över att det överallt står att 137:an har 2 baselement men inget mellanregister, 207 har 1 av varje... :)

Hmm, återkommer vid beslut.

Men appropå mått, måttet (djupet) på en Onkyo 607 anges till 329mm, var emellan är det, själva lådan, eller är volymknappen och kontakterna medräknade där???

#11

Postad 21 oktober 2009 - 09:16

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Jag har 606an och kan mäta om du vill, men den kan ju vara annorlunad i måtten. Elac 207 lär det inte bli tal om här, tyvärr över vår budget. visst hade jag bara varit ute efter frontar så kanske. visst 207 är pianolackade runt om, medan 137 bara på framsidan, men vanliga på sidorna. Oss passar nog att det inte ör blanklack runtom, för när man har både katt och småbarn så lär inte pianofinishen på sidan vara snygg länge. Framsidan kan man kanske passa lättare :angry:. Sen har ju 137an testats i många tidningar och vunnit, 207 har jag inte hittat lika mycket recensioner och lovord om

Men visst är Elac 137 både riktigt bra ljdumässigt och sen har de väldigt bra storlek.

ska köra en lyssningsrunda i helgen. får se vad man kommer fram till... det är bara så mycket cash... kanske får vänta ett litet tag innan köp...

Redigerat av Bulldog76, 21 oktober 2009 - 09:18.


#12

Postad 24 oktober 2009 - 20:04

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Jahap.
Har varit i en butik idag och lyssnat på några nya högtalare.
Lyssnade på ett par Heco (komemr ej exakt ihåg beteckningen, men ksotade 10 k. återkommer om det), och Monitor Audio Rx6. Blev faktiskt ganska imponerad av Heco. de var lite större, men ändå snygga. Häftig form, på lådan, lite Dracula likista över det. :) Frun gillade dem också.
Ibland favoriserade vi Heco, ibland Monitor Audio, beroende på musiktyp, men båda spela bra. MA var mer "raka" o ibland för rak, medan Heco hade en väldigt bra bas, men lite sämre mellanregister än MA, (ibland).

Nu blir det förmodligen att jag lånar hem några av hötalarna. Vi har kass aukustik hemma, (eko) för tillfället. Högt i tak, stenhhus, osv. Ska sätta upp gardiner mm för att förbättra ljudet.
Men ska jag göra en sådan dyr investering så måste jag lyssna hemma hos mig.
Ska nog låna hem Elac, Heco och Canton.

Synd att Elac inte fanns i samma butik och de hade även sålt sina canton demoex precis. annars hade det varit bra att jämföra samtidigt.


Säljaren där menar påa tt jag inte ska blanda märken till de bakre högtalarna utan de borde röstmatchas, jag är inte helt säker på att det behövs, varken Elac Heco har bakhögtalare i smidigt storlek.
Funderar på MA Radius som bakhögtalare om det inte blir ett helt Canton system, (tvivlar på det då de andra är mer HiFi)

Utan att ha hört Elac tillsammans med de andra så tror jag starkt på dem fortfarande.

#13

Postad 24 oktober 2009 - 20:12

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
gillade också Elac tills jag fick höra Dynaudio.....tycker att man skall försöka sig på ett "lyssn" på deras stativare innan man bestämmer sig...

:)

#14

Postad 26 oktober 2009 - 13:38

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Har int ehört dynaudio, men de ska vara väldigt detaljerade har jag hört, kanske för detaljerade för min smak, vet ej, får se om man hittar nån butik att lyssna på dem i.

En annan fråga som jag funderar på.
Om jag skulle köpa Ex Elac 137 eller liknande, Om man skulle ta steget upp till storebror på dessa högtalare elller Till EXempel MA RX 8, kan basen i lådorna räcka till för att kanske strunta i Subbas? då kan man ju gå på en högre serie om jag skippar den biten.

#15

Postad 26 oktober 2009 - 15:36

Unregistereda0c3eb70
  • Unregistereda0c3eb70
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Har int ehört dynaudio, men de ska vara väldigt detaljerade har jag hört, kanske för detaljerade för min smak, vet ej, får se om man hittar nån butik att lyssna på dem i.

En annan fråga som jag funderar på.
Om jag skulle köpa Ex Elac 137 eller liknande, Om man skulle ta steget upp till storebror på dessa högtalare elller Till EXempel MA RX 8, kan basen i lådorna räcka till för att kanske strunta i Subbas? då kan man ju gå på en högre serie om jag skippar den biten.



Lägger oxå in ett Dynaudio råd... deras Excite serie finns nu i vit eller svart pianolack..
Jag har själv ett par vita stativare som låter grymt stort(se galleiet).. vill man ha golvare så finns ju det med..

#16

Postad 26 oktober 2009 - 15:47

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Lustiga system du valt ut, så totalt olika. Det är bra men betyder att du MÅSTE lyssna innan köp.
Jämför gärna diskanterna.
Den Cantonserie du valt är ganska ljusa och vassa - vissa gillar detta men jag tål det inte.
ELAC har en speciell diskant som är hyllad pga att den aldrig blir vass - det kan kännas som att högtalaren är mörk men det tyder mest på hur andra högtalare låter med hissad diskant för wow-känslan.

Bry dig inte om de som skriver att du ska välja en speciell högtalare för att slippa köpa sub. De har troligtvis bara lyssnat på väldigt dyra högtalare i väldigt akustikfixade rum, eller så har de inte hört vad en sub kan göra för musik.

Om jag hade varit dig så hade min lista för lyssning sett ut så här:

1. ELAC + sub.

och sedan långt ner på listan kommer MA RX6 och ännu längre ner kommer Canton 400-serien.

Happy hunting!

#17

Postad 26 oktober 2009 - 17:57

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Lustiga system du valt ut, så totalt olika. Det är bra men betyder att du MÅSTE lyssna innan köp.
Jämför gärna diskanterna.
Den Cantonserie du valt är ganska ljusa och vassa - vissa gillar detta men jag tål det inte.
ELAC har en speciell diskant som är hyllad pga att den aldrig blir vass - det kan kännas som att högtalaren är mörk men det tyder mest på hur andra högtalare låter med hissad diskant för wow-känslan.

Bry dig inte om de som skriver att du ska välja en speciell högtalare för att slippa köpa sub. De har troligtvis bara lyssnat på väldigt dyra högtalare i väldigt akustikfixade rum, eller så har de inte hört vad en sub kan göra för musik.

Om jag hade varit dig så hade min lista för lyssning sett ut så här:

1. ELAC + sub.

och sedan långt ner på listan kommer MA RX6 och ännu längre ner kommer Canton 400-serien.

Happy hunting!



Nu blir det lite långt, de som är ointressarde av historian kan bläddra lite längre ner och bara läsa mina frågor. :)

:P

tänkte väl att en sub är ett måste i alla fall till filmer....
Tack tack. det är en lustig resa som jag började på. Började när jag såg att KEF 3005 system kostade 10 k istället för 18 på Dustin. gillade KEF 2005 för två år sen när jag provlyssnade förstärkare. men så började jag tänka att jag vill egentlöigen ha bra musikljud, och det blir alltid lite skräningare med små högtalare på väggen hur man än vrider sig, dessutom gillade jg inte färgen.

Sen börajde jag provlyssna, den första högtalaren jag lyssnade på var Elac 137 , och jag blev föälskad i högtalaren. Men så tycket jag den var lite för dyr o kikade lite ppå annat också. Tänkte att Elacs wow effetk kansek lägger sig, men jag har lyssnat på den nu 3 -4 gånger och den är grym. I helgen åkte vi egentligen för att se på hur Moca white canton ser ut, (enda som blir godkänd här hemma av dem) men de var sålda o så lyssnade vi på RX 6 och Heco, (även om det hade gått en vecka sen lyssningen av Elac så tyckte jga nog inte att nån av dem slår Elacen.

Innerst inne tror jag nog det blir den, men jag vill ändå låna hem ett par för attt se så inte diskanten blir för skrikig. Vi har stenhus, högt i tak, och det ekar så det är ingen optimal miljö. Ok ska upp med gardiner igen, för vi hade det innan och då försvannmmycket av ekot.

Men jag tror jag börjar mvänja mig vid prisbild Elacfront och center , Velodyne sub och någon annan bakhögtalare. ex (MA radius eller nåt litet., kansek Canton)....

(cantons fördel är priset och att det finns alla högtalare i serien)

Går det bra att ta Elacs center (cc121) som inte kostar skjortan? vill inte lägga 6k på en center....

Redigerat av Bulldog76, 26 oktober 2009 - 18:01.


#18

Postad 26 oktober 2009 - 19:03

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Går det bra att ta Elacs center (cc121) som inte kostar skjortan? vill inte lägga 6k på en center....


Ta inte Canton med det lyssningsrummet, du kan ju räkna med att diskanten blir hemsk.

Ang. center så är det svårt att säga. En matchande center behöver nödvändigtvis inte ha matchat ljud med frontarna.

#19

Postad 27 oktober 2009 - 20:04

Mr oon
  • Mr oon
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag håller med Kenta777, Jag kör själv med ett par Elac 137 tillsammans med en Audio pro Acebass 2 och tycker det fungerar riktigt bra.

Sub är underskattat i stereosystemet tycker jag, det ger mycket både till film och musik, särskilt om man lyssnar på pop, RnB och liknande. Jag körde själv utan sub från början, men Michael Jackson blev en helt ny upplevelse när jag investerat i en sub. Jag kan tillägga att jag är riktigt nöjd med mina Elac 137or och om du köper sånna så tror jag inte att du kommer att ångra dig.

#20

Postad 27 oktober 2009 - 20:26

twonky
  • twonky
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Intressant.

Jag har hört att säljare av Elac (137 iaf) rekomenderar sub till. Undra om min passiva sub från gamla systemet kan hjälpa 207:orna (om det nu blir dem för mig), eller om det blir för klent. Den musik jag har hört i affär räcker basen på iaf. Såg för övrigt att Canton hade en sub som var plattare, tror det kan ha varit ASF 75 SC, men hittar den inte på prisjakt.... http://www.canton.de...ukt/asf75sc.htm Den såg smidig ut :).

Angående center är jag också fundersam, ska man behöva ta Elac 121 eller 201 (eller vilket nr den nu hade) eller kan man välja en plattare från något annat märke? Vissa säljare verkar vara helt insnöade på att man ska ha samma ljudklang för att kunna matcha samma röst i en film från olika "vinklar". Vet inte hur viktigt det är, eller om man är ok nöjd ändå. Tråkigaste med Elac's centrar är tycker jag att de är så djupa...

#21

Postad 27 oktober 2009 - 20:45

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Häng inte upp dig för mycket på matchning av centern . Ska du ha helt klangmatchat får du köpa 3 likadana frontar :)
Men lite närmare kommer man ju säkert om man håller sig till samma serie i fram , ser ju bra ut med :blush:

#22

Postad 27 oktober 2009 - 20:47

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Jag gissar på att man ska välja en center med liknande element som i frontarna iaf, ELAC's diskant ska vara ganska speciell så det kan nog låta väldigt olika om du tar en center från ett annat märke.

Detta är en gissning.

#23

Postad 27 oktober 2009 - 20:52

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Ja ligger nått i det .

#24

Postad 27 oktober 2009 - 21:06

twonky
  • twonky
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Men, om det nu är diskanten som verkligen är skillnaden på Elac och andra, då torde inte Elac 121 vara ett centeralternativ för dig Bulldog76, eftersom den inte har JET-diskanten. Eller?

Då måste man upp på 241 för att få Jet...

#25

Postad 27 oktober 2009 - 21:38

miro8
  • miro8
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Kolla in HECO. https://www.minhembi...howtopic=229296

Jag lyssnade på både Canton och elac innan jag köpte mina heco..
Kan säga att Jag hade köpt Elac 247 istället för 137 om jag fick välja nån Elac modell.
Heco Metas låter lite varmare än Canton GLE.

#26

Postad 27 oktober 2009 - 23:03

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Elac 247 är way over min budget. jag ska helst hålla mig till 20 k för hela systemet och då inte ha frontar som kostar så mycket.
Lyssnade ppå Heco i helgen. Celan tror jg det var, de var nice.

håller med att säljare är insöade på klangmatchning, en säljare var helt emot att jag skulle ha bakre högtalare av annat märke, utan jag "måste" ha samma serie runt om.

En annan säljare tycker att 121an räcker till elac 137 frontar. (han hade sålt många såna system och ingen har varit missnöjd med det) Har inte råd att lägga så mycket som 6000 på en center så det blir nog den oavsett. (om det nu blir Elac).
Subbas hade jag tänkt en Velodyne Spl 800 i Miniwee

#27

Postad 02 november 2009 - 10:06

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Jaha.
Då var det dags att låna hem lite högtalare. är förväntansfull inför helgen. Race för tillfället står mellan elac 137 och Monitor Audio rx 6. Ska låna hem båda högtalarna samtidigt nästa helg. Verkligen bra service.!
VAr på hif mässa i Malmö i helgen och blev helt begeistrad i rx 8. sedan lyssnade jag igen på rx 6 i butiken där jag ska handla och när vi flyttade fram högtalarna lite så de inte var inträngda så var de inte "platta" längre som de var vid första lyssningen.

Ett av rummen hade Elac 207 som var kopplade till TEAC försärkare, jag vet inte vad de hade gjort för inställningar, men de tlät förfärligt. bara en massa burkig bas.. säljaren verkade vara förtjust i massa bas. de lät inte alls bra, nästan så jag tänkte at, va låter Elac så illa, men jag tror mer det var inställningar och aukustik i rummet som påverkade...

Återkommer med rapport efter nästa helg.

#28

Postad 02 november 2009 - 11:08

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

håller med att säljare är insöade på klangmatchning, en säljare var helt emot att jag skulle ha bakre högtalare av annat märke, utan jag "måste" ha samma serie runt om.


Håller faktiskt med om det, har själv inte klangmatchade bakhögtalare. Det kan vara grymt störande ibland. Testade med center av "nästan" samma kvalitet och klang till gamla systemet, och det lät bättre utan center. Nu kan jag ju inte svara för just detta fall, men i de fall jag hört så låter det irriterande när rösterna ändrar tonläge t.ex. även om skillnaderna kan vara ganska små.

De Elac jag hört har imponerat grymt i prisklassen, möjligen något "metalliskt" ljud men enligt mig
riktigt fina högtalare. Knappast basöverskott när jag lyssnat, men heller inte för lite bas!

Har du tillfälle så lyssna på System audio 1550, eller 1750 (de har haft bra reor i norge på dem! 9k ca). Personligen gillar jag dessa!

Redigerat av Unregistered7790dfc3, 02 november 2009 - 11:13.


#29

Postad 04 november 2009 - 22:07

twonky
  • twonky
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Svart pianolack 207 står nu uppställda här hemma... :) , blev dem efter en del fram och tillbaka.

Inte helt inkopplade och så, men de ser iaf fantastiska ut. Få se om jag kan hålla bort de små händerna från dem...

Kan inte säga att jag är missnöjd.... Lycka till!

#30

Postad 05 november 2009 - 08:48

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0

Följer tråden med spänning :)
Har ungefär samma högtalare på intresselistan.
Den jag helst skulle vilja gilla är Elacen, men de få gånger jag hört den har jag uppfattat den som något vass.
Skulle också gärna lyssnat på nya Wharfedale Diamond 10.7 innan jag bestämmer mig, även om den ligger en halv prisklass ner.
Med risk för att sakna basen vore även någon av dynaudios stativare intressanta att lyssna på i denna prisklassen.

Vad jag minns så låter Wharfedales Hifi trevligt. Iallafall den modell jag lyssnade på som befann sig strax under 4000kr lät väldigt trevligt för prisklassen.

#31

Postad 05 november 2009 - 09:17

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Svart pianolack 207 står nu uppställda här hemma... :P , blev dem efter en del fram och tillbaka.

Inte helt inkopplade och så, men de ser iaf fantastiska ut. Få se om jag kan hålla bort de små händerna från dem...

Kan inte säga att jag är missnöjd.... Lycka till!


Nice. :)
Själv har jag efter hifimässan förra helgen blivt lite mer åt Monitor Audio hållet. Längta till på lördag, då båda pjäserna kommer att lyssna på hemma.
207 tycke rjag verkar nice. men jag är rädd för att det blanka runtom blir slitet. med tanke på 2 katter och 2 små barn. :D

Hur är RS serien jämfört med RX till monitor Audio? Har blivit riktigt sugen på ett begagnat paket med RS högtalare....


*edit* Just nu idag/kväll pågår en stenhård kamp mellan Monitor Audio RX 6 och Elac 137... Båda är underbara. Ingen lyssningströtthet överhuvudtaget.... Jag kommer att ha dem till måndag morgon...

Kommer att lägga in lite bilder i galleriet under kvällen/morgondagen

Redigerat av Bulldog76, 07 november 2009 - 19:50.


#32

Postad 07 november 2009 - 21:35

Unregistered32db02f3
  • Unregistered32db02f3
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Valde också mellan rx6 och elac 137. det blev rx8 för att slippa en subwoofer. Det blev sedan ny stärkare och cd. Onky a-1vl med tillhörande cd. blev sedan även med en sub monitor audio rs w12 (sambon tyckte att det var för klart ljud) och då måste man ju agera direkt :( . dyr hobby det här. nu låter det enligt mig hel j...a underbart.

#33

Postad 08 november 2009 - 19:56

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Valde också mellan rx6 och elac 137. det blev rx8 för att slippa en subwoofer. Det blev sedan ny stärkare och cd. Onky a-1vl med tillhörande cd. blev sedan även med en sub monitor audio rs w12 (sambon tyckte att det var för klart ljud) och då måste man ju agera direkt :P . dyr hobby det här. nu låter det enligt mig hel j...a underbart.

Jag har funderat i samma banor. Rx 8 och ingen sub. men du är ett bevis på att det kommer nog inte att fungera. :(
Eller gör det det?


Rapport:
Nu är det söndag kväll. högtalarna har gått i omgångar hela dagen idag och hela dagen och kvällen igår.
Igår var min favorit RX 6 och fruns Elac.
Montiro Audio har "klarare, renare, mindre färgat" ljud. Medan Elac har en skön diskant som aldrig blir vass. RX 6 hör man fler detaljer, i Elac kan de däljas av den kraftiga basen.

Idag har jag haft Elac som favorit under vissa delar av dagen och ibland Monitor Audio.
Detta måste jag säga är ett sjukt svårt val.

Bastrycket i Elacen var nästan så¨att det räckte i film utan Subbas, RX6 behvöer nog hjälp av en sub.
(kollade på början på Sagan om Ringen när Sauron sprängs i bitar, rätt bra scen att testa högtalare.) Men återigen där så tyckte jag att jag hörde fler detaljer i MA.
Tror att Ma är "snällare" mot mina öron och i vår aukustik som vi har i huset. HAr bestämt mig flera gånger idag för Monitor Audio, men tänker ändå ibland att ta Elac istället. båda högtalarna är sjukt bra!
till slut sitter man och analyserar olika intryck mm. Tur man skaffade bananer innan detta test. har varit många byten fram o tillbaka. Har kört utan spikes för att skydda vårt golv, vet inte om de påverkar så att Elac skulle bli klar vinnare helt plötslig eller inte.

RX 6 är lite elegantare tycker vi nog, blir tyvärr lite dyrare än Elac, men valet är nog gjort (om inte velpottan i mig ändrar sig för 100 ade gången).

Fråga:
Som bakre kan man köra BR FX istället för RX FX? tänkte att ,am där kunde spara en slant, om det inte låter mycket sämre ¨så kan bros hötalarna kanske räcka bak?

Redigerat av Bulldog76, 08 november 2009 - 21:04.


#34

Postad 08 november 2009 - 22:54

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0
Inte hört Bronze eller nya Silver serien, men det bör fungera kanon att köra Bronze högtalare som bakhögtalare. Kör själv Platinum 300 och 350 front med ett par sletna Canton burkar som bakhögtalare och även om Canton burkarna bara är en tillfällig lösning så fungerar det faktiskt helt OK (iaf till blu ray filmer, ej kört konserter med denna konfig)

#35

Postad 12 november 2009 - 22:48

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Då var det klart.
Idag har jag fått mina högtalare. :)
Blev Monitor Audio RX 6, sedan RX center och BRFX som bakhögtalare och en velodyne sub spl 800i.

RX 6 orna är ljuvliga. Jag ångrar inte en sekund att jag köpte dem. Och de låter underbart redan, trots att de inte är inspelade ännu.

Velodyne subben tyckte jag först inte hände nåt med, men eter en stund den fick stå och speal så verkade den släppa. testade Sagan om ringen precis.... och fasen vilket ljud.

Skönt o lyssna på musik igen, det är en helt annan upplevelse nu.

Finns några bilder i galleriet. uppdaterar bilder efterhand.

#36

Postad 12 november 2009 - 23:22

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Kan bara fylla på bulldoggen

RX serien är årets högtalare !
och kommer med all sannolikhet att så vara hela 2010

#37

Postad 25 november 2009 - 11:37

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Lite update:

Har nu haft högtalararna i någon/några veckor. Och jag är SJUKT NÖJD"!!! Vilka pjäser som låter så underbart.
Har fått upp BRFX på väggarna med och dessa är jag också jäkligt nöjd med. Blir kabelbyte snart (ska skaffa Supra till dem också)

RX6 orna låter ljuvligt underbara sedan i söndags. då hände nåt med ljudet. det "burkiga, platta ljudet" som fanns i bakgrunden försvann och de blev orehört mycket mer detaljrika än de var först. Idag låter högtalarna bättre än de som jag hade lånat hem, Hade de varit helt inspelade så hade valet mot Elac varit helt självklart. Det var det inte helt och hållet när jag hade båda hemma.

Till mitt subbval.
Köpte först SPL 800i, och den lille rackaren spelade mycket bra till musik, saknade något till film, mestadels beror det hos mig på att vi har så stort och öppet. hade den varit i ett "rum" tror jag att jag skulle varit sjukt nöjd med den. Velade om jag skulle lägga till 1000 kr för en spl 1000 eller ej. När jag hade bestämt mig för att byta och lyfte luren till säljaren fikc jag ett mail från prisjakt som sa att SPL1000 nu var sänkta till 5995 av Reference Audio.

Bytte nu och fick hem SPL 1000 igår. Hann inte mer än att koppla in den när jag kände att detta var HELT RÄTT. Oinspelad som den är så var den kraffullare i basen och ändå fullt kontrollerad och lät mycket bättre i mitt hem än Miniveen.

Sen att den till slut inte kostade mer än minivee, är bara bonus.
Tackar för trevliga diskussioner och hjälp från övriga forummedlemmar med mitt högtalarköp..
:(

#38

Postad 13 oktober 2010 - 02:30

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Lite update:

Har nu haft högtalararna i någon/några veckor. Och jag är SJUKT NÖJD"!!! Vilka pjäser som låter så underbart.
Har fått upp BRFX på väggarna med och dessa är jag också jäkligt nöjd med. Blir kabelbyte snart (ska skaffa Supra till dem också)

RX6 orna låter ljuvligt underbara sedan i söndags. då hände nåt med ljudet. det "burkiga, platta ljudet" som fanns i bakgrunden försvann och de blev orehört mycket mer detaljrika än de var först. Idag låter högtalarna bättre än de som jag hade lånat hem, Hade de varit helt inspelade så hade valet mot Elac varit helt självklart. Det var det inte helt och hållet när jag hade båda hemma.

Till mitt subbval.
Köpte först SPL 800i, och den lille rackaren spelade mycket bra till musik, saknade något till film, mestadels beror det hos mig på att vi har så stort och öppet. hade den varit i ett "rum" tror jag att jag skulle varit sjukt nöjd med den. Velade om jag skulle lägga till 1000 kr för en spl 1000 eller ej. När jag hade bestämt mig för att byta och lyfte luren till säljaren fikc jag ett mail från prisjakt som sa att SPL1000 nu var sänkta till 5995 av Reference Audio.

Bytte nu och fick hem SPL 1000 igår. Hann inte mer än att koppla in den när jag kände att detta var HELT RÄTT. Oinspelad som den är så var den kraffullare i basen och ändå fullt kontrollerad och lät mycket bättre i mitt hem än Miniveen.

Sen att den till slut inte kostade mer än minivee, är bara bonus.
Tackar för trevliga diskussioner och hjälp från övriga forummedlemmar med mitt högtalarköp..
;)


Var Elac 207A inspelad när du jämförde?
Du tror inte att du helt enkelt haft tid att testa mer ljud samt vant dig mer under tiden du haft RX6 och känner att dom är överlägsna.

Står själv inför valet Elac 207A vs MA RX6 nämligen.

#39

Postad 13 oktober 2010 - 07:56

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Jag hade inte möjligheten att testa Elac 207 hemma. Jag hade 137 hemma. Och de var helt inspelade, butiken hade haft dem bra mycket längre än MA.

När jag lyssnade på 207 på Hifimässa vart jag inte alls imponerad, för mycket bas, inte så "korrekt" ljud. Jag sprang fram o tillbaka mellan rummen där de hade RX6 och Elac 207. (tur att de var bredvid varandra) Men visst kan rummets utformning och vad de hade kopplat till spelat stor roll.

dessutom hade jag Elac centern hemma ett par veckor tills min Rx center dök upp. ( fick låna den av butiken tills jag fått centern). Det var enorm skillnad att bara plugga in centern. helt oinspelad lät det ett par snäpp bättre. och att rx centern var billigare gjorde ju inte saken värre. Jag skulle visserligen tro att du skulle bli nöjd med vilket som. Då var priste för högt för att jämföra 207 mot rx6, rx systemet var redan det över min utsatta budget.

#40

Postad 13 oktober 2010 - 14:47

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Jag hade inte möjligheten att testa Elac 207 hemma. Jag hade 137 hemma. Och de var helt inspelade, butiken hade haft dem bra mycket längre än MA.

När jag lyssnade på 207 på Hifimässa vart jag inte alls imponerad, för mycket bas, inte så "korrekt" ljud. Jag sprang fram o tillbaka mellan rummen där de hade RX6 och Elac 207. (tur att de var bredvid varandra) Men visst kan rummets utformning och vad de hade kopplat till spelat stor roll.

dessutom hade jag Elac centern hemma ett par veckor tills min Rx center dök upp. ( fick låna den av butiken tills jag fått centern). Det var enorm skillnad att bara plugga in centern. helt oinspelad lät det ett par snäpp bättre. och att rx centern var billigare gjorde ju inte saken värre. Jag skulle visserligen tro att du skulle bli nöjd med vilket som. Då var priste för högt för att jämföra 207 mot rx6, rx systemet var redan det över min utsatta budget.


Elac 207A ska vara identisk med 137 av vad jag läst fast med lite bättre delningsfilter och annat smått. Så att den inte lät bra gör mig bekymrad.
På vilket sätt tycker du RX6 spelar bättre?
En annan här på forumet som köpt RX6 som kom från Dynavoice F6 (vilket jag också gör) har jag pratat med och han är inte riktigt 100% nöjd med sina. Någon som kostar närmare 10.000 ska man definitivt vara super nöjd med och inte ens tveka, speciellt om man kommer från en budget högtalare för 1000kr. Därför lutar det mest åt Elac just nu.
Men jag försöker samla på mig så mycket information jag kan.

#41

Postad 13 oktober 2010 - 15:21

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Du har inte möjlighet att provlyssna dem båda nånstans alt låna några fr butik? jag var i en sits där jag ocskå tyckte att högtalare för 10k ska fan låta bra, för det är mycket.
Skillnaden hemma mellan de båda var inte enorm. Elac hade roligare diskant något mer "ball" bas. Men på Rx an så var det nåt som var annorlunda, behagligare diskant, mer korrekt ljdu och vissa instrument som man kunde höra som jag inte hörde i Elac högtalaren, (typ enstaka pianoplonk i bakgrunden o så)
Basen var rätt klen när jag hade rx 6 hemma. (fast den varierade en del berodde på att de var oinspelade)
när mina högtalare kom hem och vart inspelade så var basen bra i dem också.

En annan parentes var också att MA jag hade hemma hade en intryckt diskant vilket gjorde att den inte spelade för fullt.

Vad är det han är missnöjd med? Mycket beror på förväntningar.
Första gången jag hörde Elac137 i butik blev jag helt såld på dem... dessa skulle jag ha. sen började jag undersöka fler högtalare där design, pris och ljud spelade in.

eftersom ljudet var behagligare med MA så valde jag dem bland annat p g a det. speciellt som jag inte kunde lyssna på musik med mina gamla Audio pro utan att få ont i örat pga diskanten.

har du läst denna blogg om rapport när RX6 kom? att de blev mer lika Goldserien var ju inte dumt.
http://hifilasses.bl...-rx-series.html
nu är det ett gammalt inlägg, men ändå, läsvärt

Att den inte lät bra är väl en överdrift. 137 hemma hos mig lät bra, men i demorummet på hifimässa lät musiken i 207 som om nån skruvat basen till max och hade loudness på. inte alls bra. (berodde säkert till stor del på inställningar i förstärkaren). Men centerhögtalaren var klart bättre än elacen jag hade hemma, den var jag inte alls imponerad av då jag tyckte inte den lät så mycket bättre än min gamla billiga center.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.