Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Värt att köpa Blu-ray?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 November 2009 - 11:43

dungen
  • dungen
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag har en Panasonic 42PV70 och funderar på att köpa en blu-ray spelare, frågan är bara, är det någon idé? kommer bildförbättringen att vara värd de 2000 kr (LG BD370 el. likn) eller kommer jag få någon bildförbättring över huvudtaget? Det är mest bilden jag är intresserad av, jag vet att ljudet också blir bättre men pga att min reciever inte klarar de nya formaten spelar detta ingen roll. Vad tror ni?

Postad 01 November 2009 - 11:47

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Bilden kommer att bli klart bättre
/Mats

Postad 01 November 2009 - 12:02

Unregisteredd0be17d5
  • Unregisteredd0be17d5
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0
Bättre bild än dvd får du helt klart.
Hade jag varit du så hade jag satsat på Blu-Ray, och skulle du av någon anledning vara missnöjd så är det bara lämna tillbaka, du har ju öppet köp i några dagar :P Men har svårt att tänka mig du kommer bli missnöjd med blu-ray.

Postad 01 November 2009 - 12:24

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Så där tänkte jag också när jag stog inför valet att byta upp mej om de verkligen vart nån bildförbättring. Nu har ja haft bd i typ 7månader och ångrar inte mitt köp. Så ja tycker du ska tuta o köra.

Postad 01 November 2009 - 12:29

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Bara du flyttar sitt platsen ett par meter närmare tv'n :P

Postad 01 November 2009 - 12:38

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Det är bara att slå till! Skillnaden är stor mellan BD och DVD även på en TV som bara är HD-ready.

Postad 01 November 2009 - 12:51

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Det går bra med ljudet med en gammal receiver även om man nu inte utnyttjar den fulla prestandan av HD ljudet.

Instegs priset för en BD spelare är ju eller åtminstone var 999kr ( en philips som min tjej köpte ) och den ser jätte bra ut på en HD Ready tv med 1366 x 768 upplösning.

Postad 01 November 2009 - 13:01

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Det går bra med ljudet med en gammal receiver även om man nu inte utnyttjar den fulla prestandan av HD ljudet.

precis, även de "gammaldags" ljudspåren får ju sig en uppfräschning i och med nya mixar och högre bitrates.

tycker helt klart du ska slå till, och om du är riktigt osäker - håll ut tills någon rear philipsen som nämnts ovan igen. för en tusenlapp KAN du inte bli missnöjd.

Postad 01 November 2009 - 13:18

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Självklart ska du köpa en blu-ray spelare,du kommer inte ångra dig en sekund.
Du kommer bli frälst som vi andra. B)

Postad 01 November 2009 - 13:32

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
jag blev frälst ett par år innan jag köpte en BD spelare B)

Postad 01 November 2009 - 18:00

dungen
  • dungen
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Ni har övertygat mig :-). Blu-ray it is! Blir en LG BD370, bra recensioner och bra pris. Tack för alla svar!

Postad 01 November 2009 - 18:03

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Härligt dags att kliva över till den blå sidan. B)

Postad 01 November 2009 - 18:10

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Man kan bara gratulera dig till ett bra val,du lär inte ångra dig!
/Mats

Postad 06 December 2009 - 18:39

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

Bara du flyttar sitt platsen ett par meter närmare tv'n :blink:

Varför ska man behöva flytta fram? Jag sitter på exakt samma avstånd som tidigare, och jag upplever BD bra mycket skarpare än DVD från samma sits :unsure: Inte tror jag folk flyttade fram soffan när DVD tog över VHS för 15-20 år sen? =)

Postad 06 December 2009 - 18:53

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Inte tror jag folk flyttade fram soffan när DVD tog över VHS för 15-20 år sen? =)

Då DVD inte fanns på den tiden så hade det ju helt klart varit onödigt.

Postad 06 December 2009 - 18:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Varför ska man behöva flytta fram? Jag sitter på exakt samma avstånd som tidigare, och jag upplever BD bra mycket skarpare än DVD från samma sits :unsure: Inte tror jag folk flyttade fram soffan när DVD tog över VHS för 15-20 år sen? =)

Det är för att folk oftast inte föstår att en högre upplösning inte gör sig på en liten teve som är på långt avstånd. Liten teve är då en 42" på tre meters avstånd.

När man börjar förstora bildvisaren, det är då man verkligen kan tillgodogöra sig upplösningen. När jag sitter två meter ifrån min 50", det är då pixlarna precis försvinner och jag har lättast att se detaljer.

I och med 50" intåg i tevevärlden så utspelar sig ett minikrig hemma. En stor teve inbjuder till att sitta långt ifrån, vilket inte är fel i sig, men här begår många misstaget att sätta sig för långt ifrån trots att detaljerna är mer finupplösta. Sedan har de flesta en flickvän att försöka övertyga. Det är den svåraste biten.

Ett frimärke är ju väldigt detaljerat. För att uppskatta detaljerna måste jag titta närmare. Då blir ju frimärket "större". Same shit med en större HD-tv.

Sitt så nära ni kan utan att ni upptäcker pixlar. Det är mitt råd inför HD-tv. :blink:

Postad 06 December 2009 - 19:12

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

Det är för att folk oftast inte föstår att en högre upplösning inte gör sig på en liten teve som är på långt avstånd. Liten teve är då en 42" på tre meters avstånd.

När man börjar förstora bildvisaren, det är då man verkligen kan tillgodogöra sig upplösningen. När jag sitter två meter ifrån min 50", det är då pixlarna precis försvinner och jag har lättast att se detaljer.

I och med 50" intåg i tevevärlden så utspelar sig ett minikrig hemma. En stor teve inbjuder till att sitta långt ifrån, vilket inte är fel i sig, men här begår många misstaget att sätta sig för långt ifrån trots att detaljerna är mer finupplösta. Sedan har de flesta en flickvän att försöka övertyga. Det är den svåraste biten.

Ett frimärke är ju väldigt detaljerat. För att uppskatta detaljerna måste jag titta närmare. Då blir ju frimärket "större". Same shit med en större HD-tv.

Sitt så nära ni kan utan att ni upptäcker pixlar. Det är mitt råd inför HD-tv. :unsure:

Jo, iofs. Man ser ju allt bättre på närmare håll, så är det la med det mesta. Om man då bortser från en DVD där jag personligen tycker bilden blir fulare ju närmare man sitter.

Har en 42" idag, på ca 2,5 m avstånd. Tycker inte jag ser så värst mycket pixlar, tror det hänger mycket med på som någon skrev i en annan tråd, att det har med ljussättning, avstånd, upplösning etc.

Någon rek mig sitta 0,75-1m ifrån.. men det känns lite väl nära. Får jag göra barnen sällskap på golvet framför tvn isåfall när det är BD films tajm.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.