Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till 7.1 Hembio av djspider

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 December 2009 - 08:53

djspider
  • djspider
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Kommentarer till 7.1 Hembio av djspider

Postad 04 December 2009 - 08:53

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Snyggt bygge, men hur blir det med värmeutvecklingen från projjen när den är instängd i en tät(?) låda?

Postad 04 December 2009 - 08:55

djspider
  • djspider
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
@-Palle-: Jag har en inFocus X10 och den blåser ut varmluften på höger sida och där har jag gjort en bred slits i lådan så luften kan komma ut. Det funkar bra och jag har kollat så det inte blir för varmt.

Postad 04 December 2009 - 08:57

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

@-Palle-: Jag har en inFocus X10 och den blåser ut varmluften på höger sida och där har jag gjort en bred slits i lådan så luften kan komma ut. Det funkar bra och jag har kollat så det inte blir för varmt.

Ahh, det såg jag inte på bilderna, då slipper du vara orolig att ditt fina biorum brinner ner. :rolleyes:

Postad 04 December 2009 - 09:02

djspider
  • djspider
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Ahh, det såg jag inte på bilderna, då slipper du vara orolig att ditt fina biorum brinner ner. :rolleyes:

Lufthålet ser du här: https://www.minhembi...r/263907#326041

Yes, jag slipper vara rädd för elden =)

Postad 04 December 2009 - 09:17

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Skulle inte ha en microbrytare som du installerat. Vet inte riktigt hur du hade tänkt att de skulle funka..... Men jag installerade en projektor i den lokala skolan, dock gick elen, till hela klassrummet till samma nödstopp som verkstan. När dagen var slut slog dom i nödstoppen för att undvika olyckor på maskinerna. Dock en dag så stod projektorn på, resulterade i att lampan brann upp pga av värmen. En projektor behöver oftast efterkylning när den stängs av. Ett tips bara. En ny lampa brukar vara ganska dyr. / H

Redigerat av hampe90, 04 December 2009 - 09:19.

Postad 04 December 2009 - 09:24

djspider
  • djspider
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Skulle inte ha en microbrytare som du installerat. Vet inte riktigt hur du hade tänkt att de skulle funka..... Men jag installerade en projektor i den lokala skolan, dock gick elen, till hela klassrummet till samma nödstopp som verkstan. När dagen var slut slog dom i nödstoppen för att undvika olyckor på maskinerna. Dock en dag så stod projektorn på, resulterade i att lampan brann upp pga av värmen. En projektor behöver oftast efterkylning när den stängs av. Ett tips bara. En ny lampa brukar vara ganska dyr. / H

Det är sant det du säger, men det kan gå riktigt illa om någon kör upp hissen i taket utan att stänga av projjen. Det kommer bli så varm att det finns risk för brand. Så jag kör hellre på risken med trasig lampa.

Tanken med brytaren är att stänga av strömmen till projjen när hissen är i sitt hemmaläge.

Postad 04 December 2009 - 09:50

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Mycket spännande! Ser verkligen fram emot fler bilder! Spela gärna in en film på din projektorhiss när du har tid sen! :rolleyes:

Postad 04 December 2009 - 10:16

Henkedge
  • Henkedge
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Det ser ju helt fantastiskt ut. Funderar lite bara på hur du ska göra när du vill byta projektor, och då till en med linsen i mitten av chassit istället för till höger/vänster. Då måste du väl byta ut framsidan på trälådan? Men det är kanske en smal sak.

Kommer att följa detta bygge med spänning, ser fram emot fler bilder!

Postad 04 December 2009 - 10:41

petterpetersson
  • petterpetersson
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Du har inte funderat på att koppla in en ljussensor som kan känna av när lampan är igång, som att du då har en extra variabel som ska stämma innan den bryter strömmen till projektorn.

Postad 04 December 2009 - 11:10

cato1
  • cato1
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ser riktigt fint ut, riktigt avis!!

Postad 04 December 2009 - 11:29

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Ser väldigt bra ut!
Snygg lösning till projektorn.
Var har du köpt linjärmotorn/elcylindern?

Postad 04 December 2009 - 11:54

djspider
  • djspider
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Ser väldigt bra ut!

Snygg lösning till projektorn.

Var har du köpt linjärmotorn/elcylindern?

Tack tack.
Cylindern är en Mingardi och säljs av Araton AB.

Redigerat av djspider, 04 December 2009 - 11:55.

Postad 04 December 2009 - 13:09

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Tufft! Jag hade nog valt en vit täcklucka med vita lister så det smälter bättre in mot taket.

Postad 04 December 2009 - 13:52

DigitalLF
  • DigitalLF
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
VARNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

din lösning att bryta strömmen till projen när den åker upp är farlig för projen det som händer är att lampan/moderkort kommer gå sönder för att fläktarna går en stund efter du stängt av projen för att kyla den..... använd _INTE_ denna lösning...

Postad 04 December 2009 - 15:13

alce
  • alce
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Kommer nog att blir väldigt snyggt! Sjukt ballt med hissen :) sätter betyg när det är klart istället.

Postad 04 December 2009 - 17:54

Derox
  • Derox
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

din lösning att bryta strömmen till projen när den åker upp är farlig för projen det som händer är att lampan/moderkort kommer gå sönder för att fläktarna går en stund efter du stängt av projen för att kyla den..... använd _INTE_ denna lösning...

Nu vet jag inte hur det är med just den projektorn men med min Optoma så går inte fläktarna efter man stängt av den, instruktionsboken råder dig t.o.m att dra ur strömmen efter du stängt av den.

Postad 04 December 2009 - 17:56

djspider
  • djspider
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Tack för varningen, men det är inga problem. Projektorns fläktar körs ca. 30-60 sekunder efter att man stängt av den, men vi som bor här vet om det och kommer därför inte köra upp den förens den svalnat.

Man kan plocka undan på bordet efter filmen innan man kör upp den :)

Mycket spännande! Ser verkligen fram emot fler bilder! Spela gärna in en film på din projektorhiss när du har tid sen! :lol:

Filmer finns nu på hissen

Postad 04 December 2009 - 18:05

Jungblom
  • Jungblom
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Fy fan va fräckt!! Lite bondkänsla helt klart..!!
Men blir inte projjen varm som attan i den "väldigt" stängda lådan??

Postad 04 December 2009 - 18:11

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Ser faktiskt riktigt coolt ut, bortsett från att det är ek. Själv hade jag defintivt kör med samma färg som taket, allt för att göra det hela så osynligt som möjligt, vilket skulle vara min grundidé med själva anordningen...

Vidare, blir det inte väldigt varmt i boxen. Ett tips skulle kunna vara att montera ett par mindre fläktar i boxen samt att borra några mindre hål just där utblåset från fläkten i projjen sitter.

Annars bra jobbat.

Postad 04 December 2009 - 18:57

nalle björn
  • nalle björn
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
ppraktiskt

Postad 04 December 2009 - 20:23

djspider
  • djspider
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Fy fan va fräckt!! Lite bondkänsla helt klart..!!

Men blir inte projjen varm som attan i den "väldigt" stängda lådan??

Med tanke på att jag bor lite utsides på landet så ville jag skapa den här lite "bonniga" känslan med myket EK och detaljer "snickarglädje", men blandat med nytt och modernt. Ni får se sen när det e klart.

Gällande lådan så har jag en slits i höger sida sett bakifrån där värmen blåser ut. Kontrollerade det innan vart projektorn hade sitt utblås och gjorde hålet där. Så ingen värme stannar kvar i lådan.

Får se hur det blir det sommaren, kanske behöver sätta dit en fläkt som suger ut värmen. Har förberett för det så jag har el i en kopplingsdosa i lådan redan som det bara e att haka på en fläkt på.

Ser faktiskt riktigt coolt ut, bortsett från att det är ek. Själv hade jag defintivt kör med samma färg som taket, allt för att göra det hela så osynligt som möjligt, vilket skulle vara min grundidé med själva anordningen...

Vidare, blir det inte väldigt varmt i boxen. Ett tips skulle kunna vara att montera ett par mindre fläktar i boxen samt att borra några mindre hål just där utblåset från fläkten i projjen sitter.

Annars bra jobbat.

Jag har ett stort hål, en slits där utblåset på projektorn är. Så ingen värme stannar kvar i lådan.
Gällande eklådan så ser jag den mer som en möbel och vill utmärka den lite. Jag har väldigt mycket EK på hela övervåningen, det går i det temat. Fler bilder kommer.

Postad 04 December 2009 - 21:19

balagarba
  • balagarba
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Ser grymt lovande ut!

Postad 05 December 2009 - 03:08

DigitalLF
  • DigitalLF
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
tur att du tänkt på detta för jag gillar din lösning helt klart =)

ser fram emot fler bilder =)

Postad 08 January 2010 - 13:36

joacim stenberg
  • joacim stenberg
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Vad är det för cylinder? var är den köpt och vilken styrning har du till den?
Jag hade funderat på något liknande, men ändå annars ;)

Postad 11 September 2013 - 20:43

glamaholic_se
  • glamaholic_se
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Var någonstans har du köpt den elstyra cylindern? letar själv efter något liknande men svårt att hitta.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.