Läs nedifrån för att få det i kronologisk ordning.
SVAR 2009-12-18 12:21
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
CI+ innebär möjlighet att paira Com Hems programkort med CA-moduler i tv-apparater med inbyggd digital-box.
Utredning pågår och vi deltar i branschens standardiseringsarbete. Vi har ännu inte beslutat att distribuera TV till pairade CI+ moduler.
Viktigt att påpeka; De flesta TV apparater som säljs kommer inte att kunna uppgraderas till att se HDTV utan HDTV-box om CI+ standarden införs.
Vår ambition är dock att distribuera HDTV direkt till Tv-apparater med inbyggd box. Först måste vi dock säkra de kvalitets- och säkerhetskrav som gäller HDTV. När det sker i tiden ber vi att få återkomma till.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Box 43
871 21 HÄRNÖSAND
Tel direkt: 0771- 55 00 00
Fax: 020-55 44 11
[email protected]
www.comhem.se
FRÅGA 2009-12-17 11:38 - Uppföljningsfråga angående: Annat
Tack för svaret. Jag är dock inte helt på det klara med vissa delar av svaret...
"Vi har inga klara uppgifter ännu om när/om detta kommer att lanseras då att om CI+ standarden införs så kommer de flesta TV apparater som säljs inte att kunna uppgraderas till att se HDTV utan HDTV-box."
Inga klara uppgifter om comhems lansering? Eller inga klara uppgifter om CI+-lansering? Själv har jag redan CI+ i TV:n, så jag förstår inte vad som skulle hindra kunder med tekniken från att få använda den.
"Dock så kan vi inte garantera att det kommer att fungera till 100% har vi valt att inte lansera CI+."
Fungerar inte CI+-tekniken till 100% eller är det andelen kunder med CI+ som inte uppgår till 100%? Vad är det i första fallet som gör att inte CI+ skulle funka till 100%? Jag skulle vara väldigt tacksam för ett tekniskt svar - gärna från comhems teknikansvarige person på området.
SVAR 2009-12-17 10:11
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Vi har inga klara uppgifter ännu om när/om detta kommer att lanseras då att om CI+ standarden införs så kommer de flesta TV apparater som säljs inte att kunna uppgraderas till att se HDTV utan HDTV-box. Självfallet vill vi inte stanna kvar på stenåldern utan vi jobbar aktivt för att hålla oss jämte utveckligen och dagens standard. Dock så kan vi inte garantera att det kommer att fungera till 100% har vi valt att inte lansera CI+.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Box 43
871 21 HÄRNÖSAND
Tel direkt: 0771- 55 00 00
Fax: 020-55 44 11
[email protected]
www.comhem.se
FRÅGA 2009-12-08 11:23 - Annat
Är du kund? Ja
Kundnummer / Personnummer:
Namn: "pcuko"
E-postadress:
Telefon:
Gatuaddress:
Postnummer / Ort: Stockholm
Angående: Annat
Din fråga:
Läser följande på Comhems hemsida angående pairing:
"Utredning pågår och vi deltar i branschens standardiseringsarbete kring CI+ . Vi har i dagsläget inte beslutat om vi skall distribuera TV till pairade CI+ moduler.
Vår ambition är dock att distribuera HDTV direkt till tv-apparater med inbyggd digitalbox. Först måste vi dock säkra de kvalitets- och säkerhetskrav som ställs på Com Hem gällande HDTV."
Fråga:
Hur går det på den här fronten?
Händer det inget snart överväger jag att säga upp mitt abonnemang (small) helt och hållet. Även om man inte kan få HD-kanaler från annat håll kan man använda TV:n till mycket annat än comhems utbud, t.ex. internet, tv-spel, film (nedladdad eller hyrd), mm. Det analoga utbudet via föreningen funkar också helt ok.
Själv har jag TV med CI+ inbyggt och tycker att det är skrattretande att Comhem hävdar att STANDARDEN CI+ inte skulle duga för kanalleverantörernas "kvalitets- och säkerhetskrav". Om det mot förmodan finns tveksamheter skulle det i vilket fall som helst inte ta så lång tid att testa. CI+ har funnits på marknaden åtminstone sedan i mars 2009.
Det är nog snarare så att Comhem vill leva kvar i 80-talet och tvinga på sina kunder en massa boxar.
Siktar man på nya rekord i missnöjd-kund-index?
http://www.e24.se/pe...kel_1662985.e24