Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CI+ och pairing på Comhem

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 december 2009 - 19:30

pcuko
  • pcuko
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Försöker få reda på varför Comhem förhalar införande av CI+-tekniken. Verkar inte helt lätt att få svar. Festligt att svaret på följdfrågan var en färdigskriven text som jag har sett tidigare, medan svaret på första frågan åtminstone var ett försök till förklaring.

Läs nedifrån för att få det i kronologisk ordning.


SVAR 2009-12-18 12:21

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

CI+ innebär möjlighet att paira Com Hems programkort med CA-moduler i tv-apparater med inbyggd digital-box.

Utredning pågår och vi deltar i branschens standardiseringsarbete. Vi har ännu inte beslutat att distribuera TV till pairade CI+ moduler.

Viktigt att påpeka; De flesta TV apparater som säljs kommer inte att kunna uppgraderas till att se HDTV utan HDTV-box om CI+ standarden införs.

Vår ambition är dock att distribuera HDTV direkt till Tv-apparater med inbyggd box. Först måste vi dock säkra de kvalitets- och säkerhetskrav som gäller HDTV. När det sker i tiden ber vi att få återkomma till.


Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

Box 43
871 21 HÄRNÖSAND
Tel direkt: 0771- 55 00 00
Fax: 020-55 44 11
[email protected]
www.comhem.se


FRÅGA 2009-12-17 11:38 - Uppföljningsfråga angående: Annat

Tack för svaret. Jag är dock inte helt på det klara med vissa delar av svaret...

"Vi har inga klara uppgifter ännu om när/om detta kommer att lanseras då att om CI+ standarden införs så kommer de flesta TV apparater som säljs inte att kunna uppgraderas till att se HDTV utan HDTV-box."

Inga klara uppgifter om comhems lansering? Eller inga klara uppgifter om CI+-lansering? Själv har jag redan CI+ i TV:n, så jag förstår inte vad som skulle hindra kunder med tekniken från att få använda den.

"Dock så kan vi inte garantera att det kommer att fungera till 100% har vi valt att inte lansera CI+."

Fungerar inte CI+-tekniken till 100% eller är det andelen kunder med CI+ som inte uppgår till 100%? Vad är det i första fallet som gör att inte CI+ skulle funka till 100%? Jag skulle vara väldigt tacksam för ett tekniskt svar - gärna från comhems teknikansvarige person på området.


SVAR 2009-12-17 10:11

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Vi har inga klara uppgifter ännu om när/om detta kommer att lanseras då att om CI+ standarden införs så kommer de flesta TV apparater som säljs inte att kunna uppgraderas till att se HDTV utan HDTV-box. Självfallet vill vi inte stanna kvar på stenåldern utan vi jobbar aktivt för att hålla oss jämte utveckligen och dagens standard. Dock så kan vi inte garantera att det kommer att fungera till 100% har vi valt att inte lansera CI+.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

Box 43
871 21 HÄRNÖSAND
Tel direkt: 0771- 55 00 00
Fax: 020-55 44 11
[email protected]
www.comhem.se


FRÅGA 2009-12-08 11:23 - Annat

Är du kund? Ja
Kundnummer / Personnummer:
Namn: "pcuko"
E-postadress:
Telefon:
Gatuaddress:
Postnummer / Ort: Stockholm

Angående: Annat


Din fråga:
Läser följande på Comhems hemsida angående pairing:

"Utredning pågår och vi deltar i branschens standardiseringsarbete kring CI+ . Vi har i dagsläget inte beslutat om vi skall distribuera TV till pairade CI+ moduler.

Vår ambition är dock att distribuera HDTV direkt till tv-apparater med inbyggd digitalbox. Först måste vi dock säkra de kvalitets- och säkerhetskrav som ställs på Com Hem gällande HDTV."

Fråga:
Hur går det på den här fronten?

Händer det inget snart överväger jag att säga upp mitt abonnemang (small) helt och hållet. Även om man inte kan få HD-kanaler från annat håll kan man använda TV:n till mycket annat än comhems utbud, t.ex. internet, tv-spel, film (nedladdad eller hyrd), mm. Det analoga utbudet via föreningen funkar också helt ok.

Själv har jag TV med CI+ inbyggt och tycker att det är skrattretande att Comhem hävdar att STANDARDEN CI+ inte skulle duga för kanalleverantörernas "kvalitets- och säkerhetskrav". Om det mot förmodan finns tveksamheter skulle det i vilket fall som helst inte ta så lång tid att testa. CI+ har funnits på marknaden åtminstone sedan i mars 2009.

Det är nog snarare så att Comhem vill leva kvar i 80-talet och tvinga på sina kunder en massa boxar.

Siktar man på nya rekord i missnöjd-kund-index?

http://www.e24.se/pe...kel_1662985.e24

#2

Postad 18 december 2009 - 20:56

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
Small behöver du inte ha kvar under 2010 iom att dessa kanaler slutar att krypteras, står bland annat på comhems hemsida (finns också annan tråd om detta). Iofs behöver du small om du ska ha någon extrakanal eller beställa ppv och även för SvtHD.

Ryktesvis håller comhem på att testa pairig mellan tvapparater och moduler (för att HD ska fungera) men då måste båda klara CI+ när och om det införs. Självklart duger CI+ som krypteringsteknik, jag tror snarare att comhem jobbar på att få det att fungera i sitt nät eller eventuellt sina interna system.

Redigerat av Phunky, 18 december 2009 - 21:00.


#3

Postad 19 december 2009 - 11:18

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0
pcuko: Varför vill du så gärna att de skall införa CI+ ?
För, precis som de svarar, om/när de gör det så kommer det finnas en massa TV-apparater på marknaden som inte stödjer CI+ och det kommer bli ramaskri bland "folk" om de gör så. CI+ är IMHO ett otyg som aldrig borde uppfunnits...
Med CI+ aktiverat har man inte längre valfriheten att välja vilken box/CA-modul man vill använda för att se på TV...

#4

Postad 20 december 2009 - 01:48

pcuko
  • pcuko
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Small behöver du inte ha kvar under 2010 iom att dessa kanaler slutar att krypteras, står bland annat på comhems hemsida (finns också annan tråd om detta). Iofs behöver du small om du ska ha någon extrakanal eller beställa ppv och även för SvtHD.

Ryktesvis håller comhem på att testa pairig mellan tvapparater och moduler (för att HD ska fungera) men då måste båda klara CI+ när och om det införs. Självklart duger CI+ som krypteringsteknik, jag tror snarare att comhem jobbar på att få det att fungera i sitt nät eller eventuellt sina interna system.


Jag fick brev om small-ändringen. SVTHD tycker jag är lite kul de få gånger det är något sevärt som sänds i HD. Dessutom är det inget vidare påtryckningsmedel att hota med att säga upp en small-prenumeration. Så jag kanske behåller abonnemanget bara för SVTHD...

Tack för svaret. Även om du bara gissar var det betydligt bättre än vad Comhems kundservice lyckades prestera.


pcuko: Varför vill du så gärna att de skall införa CI+ ?
För, precis som de svarar, om/när de gör det så kommer det finnas en massa TV-apparater på marknaden som inte stödjer CI+ och det kommer bli ramaskri bland "folk" om de gör så. CI+ är IMHO ett otyg som aldrig borde uppfunnits...
Med CI+ aktiverat har man inte längre valfriheten att välja vilken box/CA-modul man vill använda för att se på TV...


Kan de inte köra sina sändningar både med box och CI+ så att alla blir glada? Om inte kan jag hålla med om att CI+ kan ifrågasättas. Om det nu är så mycket problem med CI+ vore det fint om de kunde tala om hur det ligger till (och varför) istället för att skicka skräpsvar.

Anledningen till att jag vill ha CI+ är förstås för att min TV stöder det och för att jag av princip aldrig skulle skaffa en box. Jag gillar HD-sändningar, men om inte min TV duger för Comhem utan boxar så klarar jag mig bra ändå. Det finns ju andra HD-källor än TV-sändningar.

#5

Postad 13 februari 2010 - 17:25

Unregistered6957e6b5
  • Unregistered6957e6b5
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

pcuko: Varför vill du så gärna att de skall införa CI+ ?
För, precis som de svarar, om/när de gör det så kommer det finnas en massa TV-apparater på marknaden som inte stödjer CI+ och det kommer bli ramaskri bland "folk" om de gör så. CI+ är IMHO ett otyg som aldrig borde uppfunnits...
Med CI+ aktiverat har man inte längre valfriheten att välja vilken box/CA-modul man vill använda för att se på TV...


CI+ standarden är bakåtkompatibel med den vanliga CI-standarden. Har man inte support för CI+ i sin teve så kan man fortsätta att titta på alla kanaler förutom dom som kräver pairing.

#6

Postad 13 februari 2010 - 18:42

HDWC
  • HDWC
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
CI+ innebär inga som helst fördelar för oss kunder, tvärtom är CI+ en direkt konsumentfientlig lösning. Med CI+ kommer tv-distributörerna att förhindra oss att snabbspola igenom reklam på inspelade program. Inspelade program som ligger på hårddisken i boxen kommer också att bli ogiltiga efter en viss tid. CI+ innebär inte heller bättre bild på något sätt. Enda skillnaden mot vanlig "CI" är att överföringen sker krypterat hela vägen.

Själv står jag inför ett CI+ dilemma; att skaffa en CI+ modul och kort för 50€ för de tyska privata kanalerna (RTL HD, PRO 7 HD m. fl) men samtidigt ogillar jag tekniken...Formula1 i HD är frestande...

#7

Postad 13 februari 2010 - 18:59

Unregistered6957e6b5
  • Unregistered6957e6b5
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Jag håller med dig. Men tekniken skulle i alla fall föra med sig att vi slipper vara bundna till operatörens boxar.

Har du koll på hur långt man kommit med CI plus nere i tyskland, är det många operatörer som erbjuder tekniken?

#8

Postad 13 februari 2010 - 19:17

HDWC
  • HDWC
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Jag håller med dig. Men tekniken skulle i alla fall föra med sig att vi slipper vara bundna till operatörens boxar.

Har du koll på hur långt man kommit med CI plus nere i tyskland, är det många operatörer som erbjuder tekniken?


De största reklamkanalerna (RTL, Pro7, Vox, Sat1, Kabel1) börjar att använda tekniken för sina HD sändningar som börjar nu i februari. Det ska vara gratis att se på kanalerna det första året (men man måste ha kort), sen kommer det kosta 50€ per år. De galna är att de här tv-kanalerna hävdar att kanalerna fortfarande är gratis och att det tittarna betalar för är investeringarna i HD infrastruktur. Jag kan säga att jag INTE håller med dem och i Tyskland talas det om bojkott - man är rädd att fri-tv kommer vara ett minne blott. Sändningarna i standardkvalité kommer dock fortsätta att sända parallellt gratis och utan CI+.

Den statliga tv:n (ARD, ZDF) sänder sedan i februari reguljärt i vanlig okodad HD 1080i och har inga planer på CI+. Betalkanalerna Sky (fd Premiere) använder heller inte CI+ och inte helller någon annan betal-tv sändare. Än så länge kan man inte köpa varken CI+ moduler eller kort, men sådana ska börja säljas i mars. Köper man en HD+ mottagare (HD mottagare md CI+) så får man däremot redan programkort på köpet. Läs mer på: http://www.hd-plus.de/

#9

Postad 18 februari 2010 - 19:13

Unregistered6957e6b5
  • Unregistered6957e6b5
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Tack för informationen.

#10

Postad 20 februari 2010 - 14:50

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Blir inte riktigt klok på detta?

På min Panasonic Viera TX-P50G10E kan jag se de fria HD kanalerna med inbyggd box, men inte de som ingår i mitt kanalutbud (dvs de som är betal)...?

#11

Postad 21 februari 2010 - 13:54

Zapp
  • Zapp
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

Blir inte riktigt klok på detta?

På min Panasonic Viera TX-P50G10E kan jag se de fria HD kanalerna med inbyggd box, men inte de som ingår i mitt kanalutbud (dvs de som är betal)...?


Du har ju redan startat en tråd om detta ,räcker inte det ?

https://www.minhembi...howtopic=256832

#12

Postad 22 februari 2010 - 08:10

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Du har ju redan startat en tråd om detta ,räcker inte det ?

https://www.minhembi...howtopic=256832



Jo, men blev hänvisad till denna befintliga tråd, så tog upp det även här!


/Jocce

#13

Postad 08 april 2010 - 12:59

Blueski
  • Blueski
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hej,

Även jag har varit på om Com Hem om detta så sent som denna vecka. Ni kan läsa liknande svar som jag fått ifrån Com Hem kundservice som även PCUCKO fått tidigare, HDTV cia CA-modul hos comhem möjligt enligt Expert

Inte mycket verkar hända tyvärr..

#14

Postad 06 december 2010 - 11:23

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0
då va det dax nu finns ci + modulen för comhem

Hej,

Jag ber om ursäkt för dubbelpostningen i denna och en annan tråd men idag börjar vi sälja vår Tv-modul för HD som gör att alla våra kunder kan se på HDTV utan extern box. Läs mer på Com Hem-bloggen: http://www.comhemblo...v-modul-for-hd/

Hälsningar,
Ola Eriksson
ansvarig sociala medier
Com Hem.

Redigerat av Duckface21, 06 december 2010 - 11:24.


#15

Postad 06 december 2010 - 11:24

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
"Sidan finns inte" :)

#16

Postad 06 december 2010 - 11:26

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

"Sidan finns inte" :)


jo nu

#17

Postad 06 december 2010 - 13:34

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

då va det dax nu finns ci + modulen för comhem

Hej,

Jag ber om ursäkt för dubbelpostningen i denna och en annan tråd men idag börjar vi sälja vår Tv-modul för HD som gör att alla våra kunder kan se på HDTV utan extern box. Läs mer på Com Hem-bloggen: http://www.comhemblo...v-modul-for-hd/

Hälsningar,
Ola Eriksson
ansvarig sociala medier
Com Hem.



När räknar ni med att dessa finns för Panasonics Viera modeller?


/Jocce

#18

Postad 06 december 2010 - 15:37

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

När räknar ni med att dessa finns för Panasonics Viera modeller?

Ni? Duckface21 citerade alltså bara vad Ola Eriksson Comhem hade skrivit, fast Duckface21 borde citerat Ola Eriksson inom Citat...

Vill du ha svar av Comhem själva får du skriva i deras egen tråd här i Forumet.


Det lär nog inte komma några fler modeller av den CA-Modul de nu har, det enda är ju att de ännu inte hunnit testa att alla olika Tv som har CI+ i sig, funkar med modulen.

Så det är bara att köpa på t ex On/Off och testa, och funkar det inte har du 30-dagars returrätt.

Men, som sagt, din Tv måste ju supporta CI+ annars funkar det inte med HD-kanaler oavsett vilken CA-Modul du har!

Redigerat av anderswillhelmsson, 06 december 2010 - 15:40.


#19

Postad 06 december 2010 - 15:58

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Ni? Duckface21 citerade alltså bara vad Ola Eriksson Comhem hade skrivit, fast Duckface21 borde citerat Ola Eriksson inom Citat...

Vill du ha svar av Comhem själva får du skriva i deras egen tråd här i Forumet.


Det lär nog inte komma några fler modeller av den CA-Modul de nu har, det enda är ju att de ännu inte hunnit testa att alla olika Tv som har CI+ i sig, funkar med modulen.

Så det är bara att köpa på t ex On/Off och testa, och funkar det inte har du 30-dagars returrätt.

Men, som sagt, din Tv måste ju supporta CI+ annars funkar det inte med HD-kanaler oavsett vilken CA-Modul du har!



Ah, missade det!

Hur tar jag reda på om den supportar CI+?
Tv:n klarar juh HD kanaler iallafall, så länge de är "fria"...


/Jocce

#20

Postad 06 december 2010 - 16:47

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

När räknar ni med att dessa finns för Panasonics Viera modeller?


/Jocce


sorry du får fråga det i comhem tråden jag citerade bara

#21

Postad 07 december 2010 - 04:38

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Hur tar jag reda på om den supportar CI+?

Du får gissa EN gång!

















(Tips: Man läser i sin manual.)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.