Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVB-T2

715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sagemcom RT90-160 HD 160GB (Digitalboxar) 2 4,04 (55) Inga priser
Sagemcom DT90 HD (Digitalboxar) 4 4,47 (14) Inga priser
Humax BXR-HD (Digitalboxar) 3 6,85 (12) Inga priser
FaVal Combo ST 2200 CX CI T2 (Digitalboxar) 2 7,5 (1) Inga priser
Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 5,92 (11) Inga priser
8 relaterade trådar

Postad 08 november 2010 - 11:34

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Det går säkert utmärkt att skicka ut HE-AAC via spdif/hdmi, men som du helt riktigt noterat klarar varken tv-apparater eller hembioburkarna av formatet.

Finns mottagare som konverterar till DTS eller DD 5.1, men säkert inte boxergodkända än...
Håll ut, det kommer att lösa sig.

Någon påstod i en annan tråd att han fått sin stärkare att visa DD på testbilden i SVTHD1, hur gick det till i så fall?

Postad 08 november 2010 - 11:35

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Men vi skall inte snöa in oss på detta mera nu, hjälp mig istället med Surround problemet vi tycks ha när det gäller
Terracoms HEAAC 5.1 ljud

En vettig box kan transkoda HEAAC 5.1 till DTS eller DD 5.1.
För antalet receivers som klarar HEAAC är väldigt få om det ens finns någon.
Ytterligare ett bevis på att RT90-boxen inte är vettig.
Men sänds verkligen t.ex. SVT1HD med HEAAC för 5.1? De sänder nämligen DD 5.1 på SD-sändningarna.

Postad 08 november 2010 - 11:45

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Ja fast mitt exempel gällde 1080i 25 fps INTE 1080i 50 fps

det är ganska självklart att det blir bättre då.

Men vi skall inte snöa in oss på detta mera nu, hjälp mig istället med Surround problemet vi tycks ha när det gäller
Terracoms HEAAC 5.1 ljud

Gissar att du menar 1080p50 vilket i alla avseenden (förutom bitrate) är bättre än 720p.
Det jag skrivit om gäller 50i och 25PsF, vilket helt enkelt är 25p distribuerat i en "50i-container".

HE-AAC ställer till en del problem, och vad jag förstår är det vanligt att mottagarna precis som du säger mixar ner 5.1 till stereo och skickar ut pcm, dd/ac3 eller dts. Diskuteras flitigt i danmark och england, och det verkar som att en del boxar kör 5.1 DTS på spdif-utgången men bara 2.0 på hdmi. Verkar konstigt, men eftersom problemet inte är specifikt för teracom/boxer så finns det ett STORT kundunderlag som ger vid handen att det kommer att fixas och fungera även på boxergodkända burkar med tiden.

Har du en box just nu, och hur funkar det isf med hdmi kontra spdif?

Postad 08 november 2010 - 13:19

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Har du sett samma content enkodat med samma enkoder på samma TV med samma box med båda upplösningarna?

Har ofta sett samma program på SVT HD och Eurosport HD och kör jag 1080i pixelmappat blir det bättre. Tycker också att jag aldrig har så bra bild på SVT som det är på 1080i kanaler när dom är som bäst. Upplevde aldrig skillnaden mellan 720p och 1080i så stor på min förra TV som jag inte hade pixelmapping.

Postad 08 november 2010 - 13:32

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Har ofta sett samma program på SVT HD och Eurosport HD och kör jag 1080i pixelmappat blir det bättre. Tycker också att jag aldrig har så bra bild på SVT som det är på 1080i kanaler när dom är som bäst. Upplevde aldrig skillnaden mellan 720p och 1080i så stor på min förra TV som jag inte hade pixelmapping.

Om du ser märkbar skillnad på 1080i pixelmappat och inte pixelmappat så kan det bero på att tv:n skalning inte är jättebra. Och det inverkar då negativt på 720p.
Jag säger inte att 720p är bättre, det är det kanske oftast inte. Men min poäng är att det är så många olika faktorer som spelar in som man inte har kontroll över och inte ens kan ta reda på i många fall så det är omöjligt att säga om det ena eller andra formatet är bättre än det andra genom att jämföra på olika kanaler. Sen kan man ju såklart ha en subjektiv uppfattning, men den kan variera från person till person.
Sen ska man komma ihåg att bara för att en kanal sänder 1080i så betyder inte det att de har full horisontell upplösning på 1920. En hel del är 1440x1080.
Samm gäller 720p, allt är inte 1280 brett...

Redigerat av matbl, 08 november 2010 - 13:44.

Postad 08 november 2010 - 13:36

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

SVT spelar för övrigt in i både 720p och 1080i beroende på kamera. Det finns (fanns?) dokumenterat i dokument länkade någonstans på deras sidor.

SVT:s studioproduktioner inkl utlägg som t ex "så skall det låta", Sportsändningar de köper in och allt OB med inhyrda bussar (t ex allsång) är 1080i. Sen skalas det ner till 720...

De har ett gäng Panasonic HVX-200kameror för reportage osv, men som är mest skit när det gäller HD (chippet är bara 960x540). Ser verkligen ut som apa i 720/1080, men de kommer att köpa in bättre grejor när ekonomin så tillåter.

720 är ingen standardupplösning på tv/monitorer, så bilden visas ALDRIG native. Dessutom produceras t ex HD-sport nästan uteslutande i 1080i sen ganska många år tillbaka.

Postad 08 november 2010 - 13:40

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

För antalet receivers som klarar HEAAC är väldigt få om det ens finns någon.

Jag trodde att receivers som klarade Dolby Digital Plus klarade HEAAC 5.1

Postad 08 november 2010 - 14:00

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Jag trodde att receivers som klarade Dolby Digital Plus klarade HEAAC 5.1

Det är inte samma. Så nej.
Däremot är Dolby påväg/har just kommit med ett format som heter Dolby Pulse. Det är ett superset av HE-AACv2 som i sin tur är ett superset av HE-AACv1.
Ja just det, det är skillnad på HE-AACv1 och HE-AACv2.
Vilket pratar vi om här?

Postad 08 november 2010 - 14:42

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Någon som vet om det är TV apparater med inbyggd DVB-T2 mottagare som är på väg?

I första hand är jag intresserad av en 32" som andra TV... känns lite dumt att köpa ny med MPEG4 mottagare om DVB-T2 kommer snart...

Postad 08 november 2010 - 15:01

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Någon som vet om det är TV apparater med inbyggd DVB-T2 mottagare som är på väg?

I första hand är jag intresserad av en 32" som andra TV... känns lite dumt att köpa ny med MPEG4 mottagare om DVB-T2 kommer snart...

Ja. Sony har ett helt gäng redan nu. Kolla här vilka som är godkända av boxer:
http://www.boxer.se/...-digitalboxar1/
Välj tv med inbyggd mottagare och kryssa för HD.
Andra märken kommer nog också. De flesta märken har tv-apparater med dvb-t2 i storbritannien så i nästa års modeller får vi säkert dvb-t2 i de flesta här med.
Men de dröjer nog ca 4-6 månader innan de kommer.

Postad 08 november 2010 - 16:52

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Det här är kanske en dum fråga, men ifall man bor i ett comhem-hus kommer man i så fall att behöva en box för att ta emot SVT1 och 2 HD, eller kan bostadsrättsföreningar ta in hd-kanalerna marksänt och sedan bara distribuera ut dem till lägenheterna?

Postad 08 november 2010 - 17:04

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Var det någon som visste något om ljudet?

Postad 08 november 2010 - 19:43

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Från Teracoms sida:
5.2.1. Audio format decoding
The IRD shall support monaural (mono), stereo (including joint stereo) and multi-channel (up to 5.1) audio decoding for: MPEG-4 HE AAC Level 4, version 1 (ISO/IEC 14496-3) and Enhanced AC3 (“Dolby Digital Plus”) (ETSI TS 102 366) and MPEG-1 Layer II (ISO/IEC 11172-3), here only up to 2.0 stereo

The IRD should also support parametric stereo audio decoding for MPEG-4 HE AAC Level 4 (i.e. version 2). (Parametric Stereo (PS) is only applicable for use of MPEG4 HE.AAC version 2 stereo audio and mainly target for use in Radio services, i.e. not applicable for 5.1 or mono audio services and not applicable for any Enhanced AC3 or MPEG-1 Layer II).

5.2.2. 2-channel audio downmix
The IRD shall support 2-channel Downmix of both HE.AAC and Enhanced AC3 incoming multi-channel (up to 5.1) stream into a 2 channel output (stereo).
It shall not be required to use external audio (decoder) equipment, like audio home theatre system, for the MPEG4-services with multi-channel audio. External interfacing equipment (like TV display unit) shall not be required to support more than 2 channel PCM audio within main V/A interface (HDMI/SCART).

Tror inte nån behöver vara orolig att inte få DD 5.1 i sin apparat

/M

Postad 08 november 2010 - 20:16

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Det här är kanske en dum fråga, men ifall man bor i ett comhem-hus kommer man i så fall att behöva en box för att ta emot SVT1 och 2 HD, eller kan bostadsrättsföreningar ta in hd-kanalerna marksänt och sedan bara distribuera ut dem till lägenheterna?

Nej, det finns inget bra sätt att transportera "färdiga" HD-signaler med kabel över längre avstånd.

Postad 08 november 2010 - 20:45

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Från Teracoms sida:
The IRD shall support monaural (mono), stereo (including joint stereo) and multi-channel (up to 5.1) audio decoding for: MPEG-4 HE AAC Level 4, version 1 (ISO/IEC 14496-3) and Enhanced AC3 (“Dolby Digital Plus”) (ETSI TS 102 366) and MPEG-1 Layer II (ISO/IEC 11172-3), here only up to 2.0 stereo...

Nej, men det står samtidigt ingenting om konvertering av HE-AAC 5.1 till DD/DTS, vilket kan vara nog så besvärligt.

Postad 08 november 2010 - 20:59

Dr. Troll
  • Dr. Troll
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Det snackas en del om tv-apparater med inbyggd t2-tuner. Min fråga är hur det ligger till med pairing och kryptering på dessa "nya" hd-kanaler?

Postad 09 november 2010 - 09:13

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

ifall man bor i ett comhem-hus kommer man i så fall att behöva en box för att ta emot SVT1 och 2 HD, eller kan bostadsrättsföreningar ta in hd-kanalerna marksänt och sedan bara distribuera ut dem till lägenheterna?

Fråga i den officiella Comhem-tråden, där deras egen personal svarar:

https://www.minhembi...howtopic=267747

Men att man 'själv' skulle kunna använda Comhems nät för att skicka ut egna kanaler, det kan du glömma direkt.
Däremot borde ju Comhem ge folk de där kanalerna gratis och fritt i sitt nät.

Postad 09 november 2010 - 11:57

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Från Teracoms sida:
The IRD shall support monaural (mono), stereo (including joint stereo) and multi-channel (up to 5.1) audio decoding for: MPEG-4 HE AAC Level 4, version 1 (ISO/IEC 14496-3) and Enhanced AC3 (“Dolby Digital Plus”) (ETSI TS 102 366) and MPEG-1 Layer II (ISO/IEC 11172-3), here only up to 2.0 stereo

The IRD should also support parametric stereo audio decoding for MPEG-4 HE AAC Level 4 (i.e. version 2). (Parametric Stereo (PS) is only applicable for use of MPEG4 HE.AAC version 2 stereo audio and mainly target for use in Radio services, i.e. not applicable for 5.1 or mono audio services and not applicable for any Enhanced AC3 or MPEG-1 Layer II).

5.2.2. 2-channel audio downmix
The IRD shall support 2-channel Downmix of both HE.AAC and Enhanced AC3 incoming multi-channel (up to 5.1) stream into a 2 channel output (stereo).
It shall not be required to use external audio (decoder) equipment, like audio home theatre system, for the MPEG4-services with multi-channel audio. External interfacing equipment (like TV display unit) shall not be required to support more than 2 channel PCM audio within main V/A interface (HDMI/SCART).

/M

Det där är tilägg och förtydliganden till Nordig från teracoms sida.
Jag kollade Nordig-specen och den säger uttryckligen att HE-AAC skall kunna transkodas till DD eller DTS och skickas ut på hdmi och spdif.
Samt att HE-AAC bör kunna dekodas till multikanals pcm för output på hdmi eller spdif.
Transkodning står dessutom som "Mandatory" i Teracoms FAQ som länkats till tidigare i tråden.
Så om sagemcoms RT90 inte klarar detta så uppfyller den inte specarna och borde inte blivit godkänd.

Redigerat av matbl, 09 november 2010 - 12:58.

Postad 09 november 2010 - 16:33

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Jag kollade Nordig-specen och den säger uttryckligen att HE-AAC skall kunna transkodas till DD eller DTS och skickas ut på hdmi och spdif.
Samt att HE-AAC bör kunna dekodas till multikanals pcm för output på hdmi eller spdif.
Transkodning står dessutom som "Mandatory" i Teracoms FAQ som länkats till tidigare i tråden.
Så om sagemcoms RT90 inte klarar detta så uppfyller den inte specarna och borde inte blivit godkänd.

Ljudformat hit, dekoders, HE-ACC transkoding och pcm nedkonvertering dit. Kan någon svara på om man får ut 5.1 ljud ur boxen eller inte, för en som inte är så tekniskt bevandrad.

Postad 09 november 2010 - 16:42

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Men står det uttryckligen att transcoding till DD/DTS skall göras UTAN downmix, dvs bibehållen 5.1 och inte 2.0 ???
Om inte så är det trist...

Postad 09 november 2010 - 17:08

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Men står det uttryckligen att transcoding till DD/DTS skall göras UTAN downmix, dvs bibehållen 5.1 och inte 2.0 ???
Om inte så är det trist...

Är inte så haj på det där med ljudformat, men jag kan inte se att det fallet nämns i de dokument jag sett så det borde alltså vara upp till tillverkarna. Som jag förstår är transcoding till DTS (eller passthrough av HE-AAC) bara obligatorisk om det finns en separat ljudutgång som SPDIF.
Spontant känns det som att man siktar på "idiotsäkerhet" och minsta gemensamma nämnare. Man rekommenderar exempelvis att stereoljud default skall gå ut via HDMI/SCART även om man kör ut flerkanalsljud via SPDIF, allt för att inte ställa till det så det blir tyst i högtalarna för den teknikointresserade utan flerkanalförstärkare som råkat fippla med inställningarna i box/TV.

Postad 09 november 2010 - 17:21

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Fråga i den officiella Comhem-tråden, där deras egen personal svarar:

https://www.minhembi...howtopic=267747

Men att man 'själv' skulle kunna använda Comhems nät för att skicka ut egna kanaler, det kan du glömma direkt.
Däremot borde ju Comhem ge folk de där kanalerna gratis och fritt i sitt nät.

Tack för tipset - tråden förklarade en del! Det är uppenbart att Comhem inte har några tankar på att låta Svt 1 o 2 HD sändas fritt i deras nät, trots vidaresändnihngsplikten. Det känns som att vidaresändningsplikten måste definieras tydligare. Det känns inte särskilt tryggt att Comhem har tolkningsföreträde...

Postad 09 november 2010 - 17:41

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Tack för tipset - tråden förklarade en del! Det är uppenbart att Comhem inte har några tankar på att låta Svt 1 o 2 HD sändas fritt i deras nät, trots vidaresändnihngsplikten. Det känns som att vidaresändningsplikten måste definieras tydligare. Det känns inte särskilt tryggt att Comhem har tolkningsföreträde...

Kolla denna tråd så ser du att det är den tolkning som myndigheten för radio och TV också gör så det är inget ComHem hittat på. Jag kan tycka att det är snålt, men min lekmannamässiga tolkning är att ComHem följer såväl "lagens anda som lagens bokstav".

Postad 09 november 2010 - 18:15

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Är inte så haj på det där med ljudformat, men jag kan inte se att det fallet nämns i de dokument jag sett så det borde alltså vara upp till tillverkarna. Som jag förstår är transcoding till DTS (eller passthrough av HE-AAC) bara obligatorisk om det finns en separat ljudutgång som SPDIF.
Spontant känns det som att man siktar på "idiotsäkerhet" och minsta gemensamma nämnare. Man rekommenderar exempelvis att stereoljud default skall gå ut via HDMI/SCART även om man kör ut flerkanalsljud via SPDIF, allt för att inte ställa till det så det blir tyst i högtalarna för den teknikointresserade utan flerkanalförstärkare som råkat fippla med inställningarna i box/TV.

Då är risken uppenbar att burkar utan spdif bara levererar 2.0 via hdmi, och att burkar med spdif levererar DD/DTS/PCM 2.0 eller HE-AAC 5.1 via detta hål.

Stödet för HE-AAC i förstärkare är väl sällsynt fortfarande, så man får hoppas att det kommer vettiga boxar med tiden.

Postad 09 november 2010 - 19:12

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Jag tror att vi inom 2-3 år kommer få se ganska många receivrar med HEAAC-avkodning. Kanske är det mer en förhoppning än gissning, men det blir ju vanligare och vanligare i tv-utsändningar (såväl Danmark som Norge kör med det i märknätet om jag inte kommer ihåg fel).

Postad 09 november 2010 - 22:51

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Jag tror att vi inom 2-3 år kommer få se ganska många receivrar med HEAAC-avkodning. Kanske är det mer en förhoppning än gissning, men det blir ju vanligare och vanligare i tv-utsändningar (såväl Danmark som Norge kör med det i märknätet om jag inte kommer ihåg fel).

Vet med säkerhet att det stämmer på DR HD, och det är sannolikt samma i Norge.

Optimalt vore om boxarna gick att ställa på antingen avkodning till pcm/dd/dts - 5.1/2.0 separat för hdmi och spdif.
Chippet kostar väl flera spänn, så vi får säkert nöja oss med de vanliga idiotbegränsningarna... :(

Postad 09 november 2010 - 23:31

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Då är risken uppenbar att burkar utan spdif bara levererar 2.0 via hdmi, och att burkar med spdif levererar DD/DTS/PCM 2.0 eller HE-AAC 5.1 via detta hål.

Ungefär så tolkade jag att det kunde bli, men även att det kan bli så att man aldrig skickar annat än PCM 2.0 via HDMI oavsett om boxen har SPDIF eller inte. Med sedvanliga förbehåll för min oduglighet inom området ljudformat.

Redigerat av alfista, 09 november 2010 - 23:33.

Postad 10 november 2010 - 08:06

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Fortfarande ingen som kan svara på om man kan få ut 5.1 ur nya Sagemboxen. Det går alltså inte varken ur spdif hålet eller via HDMI, eller?

Postad 10 november 2010 - 08:42

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1 482 inlägg
  • 0

Vet med säkerhet att det stämmer på DR HD, och det är sannolikt samma i Norge.

Optimalt vore om boxarna gick att ställa på antingen avkodning till pcm/dd/dts - 5.1/2.0 separat för hdmi och spdif.
Chippet kostar väl flera spänn, så vi får säkert nöja oss med de vanliga idiotbegränsningarna... :rolleyes:

Stämmer att de har det. HEAAC, i Norge, och vilket ljud!
Under OS fick jag in NRK:s fria HD-sändningar och deras 2.0 ljud var 10ggr bättre än SVT:s DD5.1!
Jag trodde jag satt på arenan under upploppen :( iaf ljudmässigt.

Det har säkert mycket att göra med mikrofoner, mixning osv, men "upplösningen" på ljudet från Norge var någoot helt fantastiskt.
SVT lät som de hade mikrofonerna i en kaffeburk i jämförelse, även om man ökade volymen.

Redigerat av JockeJ, 10 november 2010 - 08:43.

Postad 10 november 2010 - 09:09

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Kolla denna tråd så ser du att det är den tolkning som myndigheten för radio och TV också gör så det är inget ComHem hittat på. Jag kan tycka att det är snålt, men min lekmannamässiga tolkning är att ComHem följer såväl "lagens anda som lagens bokstav".

Tolkningsföreträde var kanske ett dåligt ordval, problemet verkar ju vara att lagen är för slappt skriven, vilket möjliggör en tolkning, och att berörda myndigheter sedan inte verkar ta tag i problemet... Den enda trösten är ju att många har möjlighet att koppla in en antenn... och sedan får man ju hoppas att myndigheterna verkligen värnar om public service-tanken.

Postad 10 november 2010 - 09:42

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Tolkningsföreträde var kanske ett dåligt ordval, problemet verkar ju vara att lagen är för slappt skriven, vilket möjliggör en tolkning, och att berörda myndigheter sedan inte verkar ta tag i problemet... Den enda trösten är ju att många har möjlighet att koppla in en antenn... och sedan får man ju hoppas att myndigheterna verkligen värnar om public service-tanken.

Om lagen är illa skriven eller inte beror naturligtvis på vad lagstiftarna önskade uppnå. Jag tycker det framstår som att syftet var att säkerställa att SVTs innehåll är enkelt tillgängligt för de som sitter med kabelnät, vilket understryks av att analoga sändningar explicit prioriteras. I så fall har ju lagen lyckats med sitt syfte. Om du kan se Janne Josefsson i SD eller HD spelar liksom ingen roll för frågan om public service.

Postad 10 november 2010 - 10:54

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Under OS fick jag in NRK:s fria HD-sändningar och deras 2.0 ljud var 10ggr bättre än SVT:s DD5.1!
Jag trodde jag satt på arenan under upploppen :D iaf ljudmässigt.

Det har säkert mycket att göra med mikrofoner, mixning osv, men "upplösningen" på ljudet från Norge var någoot helt fantastiskt.
SVT lät som de hade mikrofonerna i en kaffeburk i jämförelse, även om man ökade volymen.

Det tror jag mer har att göra med att SVT's 5.1-ljud verkar halvtaskigt. Det är stor skillnad på SVT's stereoljud och deras 5.1-ljud.
Mycket märkbart under deras egen produktion melodifestivalen. 5.1 lät skit och var konstigt mixat men 2-kanals stereo lät utmärkt.

Postad 10 november 2010 - 11:00

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Jag trodde jag satt på arenan under upploppen :D iaf ljudmässigt.

Har väldigt svårt att tro att det skulle bero på kodeken.
Betydligt troligare att det skiljer i ljudproduktionen helt enkelt.

Postad 10 november 2010 - 11:31

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1 482 inlägg
  • 0
Ja det eller bitraten på ljudet.
DD5.1 i 100kbps eller HEAAC 2.0 i 640kbps blir väldig skillnad.

Postad 10 november 2010 - 12:47

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Ja det eller bitraten på ljudet.
DD5.1 i 100kbps eller HEAAC 2.0 i 640kbps blir väldig skillnad.

Bägge alternativen borde klassas som tjänstefel... :D
Finns förhoppningsvis ingen som kör så, eller?

Postad 10 november 2010 - 13:13

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1 482 inlägg
  • 0
Nej det var bara ett räkneexempel för att tydliggöra vad jag menade :rolleyes:
HEAAC 2.0 i 640kbps vore väl inte fel förresten? :D

Postad 10 november 2010 - 14:41

inkmaster
  • inkmaster
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Fortfarande ingen som kan svara på om man kan få ut 5.1 ur nya Sagemboxen. Det går alltså inte varken ur spdif hålet eller via HDMI, eller?

Nej det går inte bara vanlig stereo i alla portar.

Sagemboxen skall du undvika , seg samt funkar dåligt med timer inspelning mm

Det finns så vet jag vet INGEN "norig" box som transcodar äkta 5.1

Det är så j-la dåligt , detta är skandal.

Är övertygad om att det väldigt snart kommer vettiga boxar som transcodar HE-AAC 5.1 ljudet till vanlig DTS 5.1

Postad 10 november 2010 - 15:17

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Här har man gått och väntat på att man äntligen skall få se vad TV´n egentligen går för med HD-signal. Och så skall man behöva gradera ner ljudet till vanlig stereo när man kunnat få 5.1 ljud ur sin gamla box i flera år. Skandal! Bara att vänta ytterligare en tid då.

Postad 10 november 2010 - 15:21

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Är övertygad om att det väldigt snart kommer vettiga boxar som transcodar HE-AAC 5.1 ljudet till vanlig DTS 5.1

Hellre DD isf, eftersom många tvburkar kan hantera det direkt, och ibland även skicka vidare till förstärkare.

Här har man gått och väntat på att man äntligen skall få se vad TV´n egentligen går för med HD-signal. Och så skall man behöva gradera ner ljudet till vanlig stereo när man kunnat få 5.1 ljud ur sin gamla box i flera år. Skandal! Bara att vänta ytterligare en tid då.

Ja, det är faktiskt riktigt sunkigt...

Postad 10 november 2010 - 17:04

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Om lagen är illa skriven eller inte beror naturligtvis på vad lagstiftarna önskade uppnå. Jag tycker det framstår som att syftet var att säkerställa att SVTs innehåll är enkelt tillgängligt för de som sitter med kabelnät, vilket understryks av att analoga sändningar explicit prioriteras. I så fall har ju lagen lyckats med sitt syfte. Om du kan se Janne Josefsson i SD eller HD spelar liksom ingen roll för frågan om public service.

Lagen är ju hur som helst inte skriven i sten, och om man lägger ner stora pengar på att producera och sända ut material i hd-kvalitet borde det rimligen vara av intresse att det kommer så många som möjligt till godo.

Postad 22 december 2010 - 10:42

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Lite uppdatering om ljudformat efter att jag fått hem en dvb-t2 usb-sticka.
SVTs HD-kanaler sänder med både HE-AAC och DD.
De tre övriga hd-kanalerna verkar enbart sända med HE-AAC.
Skulle inte TV4HD vara igång nu?

Postad 22 december 2010 - 11:02

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Från Boxers sida:

Starten av TV4 HD:s sändningar i marknätet (hos Boxer) har tyvärr skjutits upp. Vi beklagar detta.
Vill du ha information om vad som händer med sändningarna av TV4 HD

Man kan anmäla sig här om man vill få mail med information om ärendet.

Postad 22 december 2010 - 13:11

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Från Boxers sida:

Man kan anmäla sig här om man vill få mail med information om ärendet.

Synd att inte sändningstillstånden dras tillbaka per automatik om sändningarna inte kommit igång inom den tid som tillståndet anger. Det skulle få lite mer fart på programbolagen. Som det är nu verkar tv3, tv4 och kanal5 som alla fått tillstånd för HD i marknätet dra ut på det.
Tillstånden säger att sändningarna ska vara igång senast till årskiftet.

Postad 22 december 2010 - 18:13

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Finns i alla fall 1 kanal bland SD kanalerna som sänder HE AAC har jag upptäckt. Kommer ite ihåg vilken men tror det var Canal 7 eller TV 7. Min Onkoy kunde inte koda av ljudet från min Vu+ duo.

Postad 22 december 2010 - 20:39

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Fungerar den bra?
Vad är det du skaffat? Kan du rekommendera den?

Postad 23 december 2010 - 00:23

Unregistered5f15abbb
  • Unregistered5f15abbb
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Skulle du kunna ge omdömen om din dvb-t2 usb-sticka? Vad är det för modell du köpt? Någon som vet ifall vanliga dvb-t stickor som är media center kombatibla kommer att gå att uppdater via driver till dvb-t2?

Postad 24 december 2010 - 09:34

tombox
  • tombox
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Skulle du kunna ge omdömen om din dvb-t2 usb-sticka? Vad är det för modell du köpt? Någon som vet ifall vanliga dvb-t stickor som är media center kombatibla kommer att gå att uppdater via driver till dvb-t2?

Jag köpte pctv nanostick t2 och har installerat tillsammans med W7 64 home premium. Hänger sig vid kanalbyte, låser hela datorn och strular i största allmaänhet. I media center klagar MC efter videodrivrutiner fast pctv:s media drivrutiner är installerade o.s.v. Ingen höjdare.

Postad 24 december 2010 - 09:41

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Jag köpte pctv nanostick t2 och har installerat tillsammans med W7 64 home premium. Hänger sig vid kanalbyte, låser hela datorn och strular i största allmaänhet. I media center klagar MC efter videodrivrutiner fast pctv:s media drivrutiner är installerade o.s.v. Ingen höjdare.

Finns det inte en Tråd om just DVB-T2 USB-Sticka, i antingen HTPC eller Allmänna Datorfrågor, har jag för mig?
Den som säljs av bl.a. Webhallen.

Postad 26 december 2010 - 15:37

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Jag har inga sådanna problem.
MEN. Jag använder inte programmet som följer med heller. Det funkar lika bra som vanligt, d.v.s. inte alls.
I windows7 var det bara att stoppa i stickan så hittade windows drivrutiner automatisk.
64-bitars brukar kunna vara problem med en del tillbehör.
På det hela taget fungerar den fint.

Svar på någon annans fråga. Nej, befintliga stickor och kort går inte att uppdatera så de stödjer dvb-t2. Tuner och demodulationskretsarna på de korten/stickorna klarar inte dvb-t2.

Fler frågor av den här typen diskuteras lämpligen i dvb-t2 kort tråden.
https://www.minhembi...howtopic=272166

Postad 26 december 2010 - 19:29

tombox
  • tombox
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Jag har inga sådanna problem.
MEN. Jag använder inte programmet som följer med heller. Det funkar lika bra som vanligt, d.v.s. inte alls.
I windows7 var det bara att stoppa i stickan så hittade windows drivrutiner automatisk.
64-bitars brukar kunna vara problem med en del tillbehör.
På det hela taget fungerar den fint.

Svar på någon annans fråga. Nej, befintliga stickor och kort går inte att uppdatera så de stödjer dvb-t2. Tuner och demodulationskretsarna på de korten/stickorna klarar inte dvb-t2.

Fler frågor av den här typen diskuteras lämpligen i dvb-t2 kort tråden.
https://www.minhembi...howtopic=272166

Om det inte kan användas med W7 64 är det fel på hårdvaran och mjukvaran. Har du överhuvudtaget läst på engelska forumet om pctv och jätteproblem med w7. Köp inte skrotet, vänta till det kommer något som fungerar.

Redigerat av tombox, 26 december 2010 - 19:30.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.