Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Troubleshoot ihoptryckt bild

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 January 2010 - 12:33

tranquillity
  • tranquillity
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hejsan allihop, jag hoppas kunna få hjälp med följande problem.

Jag sitter på en PC med Windows 7 64-bit. Grafikkortet i burken är en ATI Radeon Sapphire 4980 och jag tar min sekundära bild från HDMI utgången på den. Video/ljud-källan går sedan vidare till min Onkyo TX-SR607 och in på en av dess HDMI input. Från Onkyo TX-SR607 går sedan från HDMI output till HDMI 1 på min Sanyo plv-z700.

När jag gruffar runt i förstärkar menyer eller i projektormenyn så är bilden hörn till hörn, kant till kant på min 104" 16:9 widescreen skärm. Men när 1920x1080 videokällan kommer igenom så saknas det ca 1dm bild i kant upptill och nedtill.

Med "Screen" setting Full är bilden långt från full utan ser snarare ut som en 1680x1050 bilde med massor av ljus från projektorn "tomt" på skärmen.
Med "Screen" setting Natural Wide (som jag förstått det som att jag ska ha) klipps toppen och botten av.
Med "Screen" setting zoom kommer självklart inte hela bilden med.
Med "Screen" setting anamorphic får jag en 4:3 bild.
Och mitten alternativet "Normal" kan jag inte välja av någon anledning.

eftersom bilden visas hel i projektor/förstärkar meny så känns det som att felet ligger i datordelen på något sätt.

I Catalyst Control Center har jag inställningen på HDTV - 1920x1080 inställning på projektorn.

bifogar lite bilder så att det förhoppningsvis blir lite lättare att hitta felet.

BILD ALBUM

Var god klaga inte på tapeten.....inte mitt val.
Kan någon komma med ett tips om vad det kan vara som är fel?
Tack så mycket för er hjälp.

Mvh Mikael

Redigerat av tranquillity, 16 January 2010 - 12:35.

Postad 16 January 2010 - 13:50

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
powerstrip kan vara värt att testa

http://www.datormaga...ticle134310.ece

Postad 16 January 2010 - 15:24

tranquillity
  • tranquillity
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

powerstrip kan vara värt att testa

http://www.datormaga...ticle134310.ece

Tack, håller på att kolla igenom programmet nu.
Vad jag har lärt mig än så länge vilket troligtvis är kopplat till mitt problem är att mitt grafikkort, genom Onkyon, tror att min projektor är en:

"Microsoft Generic PnP Monitor, Max resolution 1600x1200"

Av någon anledning =/. Detta nämndes inte i Catalyst drivrutinerna.

Ska peta och pula lite i programmet och se om jag kan finna en lösning.

Postad 16 January 2010 - 15:47

tranquillity
  • tranquillity
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hmm har nu kommit fram till att det inte borde ha med grafikkortet eller så att göra.

Bypassade Onkyon (kanske jag borde gjort tidigare =/) och fick när jag körde HDMI direkt från 4980 -->plv-z700 en perfekt 16x9 1920x1080 bild.

Så av någon anledning så ser datorn projektorn som en helt annan panel när den ser den via Onkyon och begränsar output på något vis. Det jobbiga är att jag inte kan ändra någonting (så vitt jag har förstått) i Onkyon.

Så vad göra =/?

Postad 16 January 2010 - 15:54

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Finns ny FW till Onkyon att få tag i ?

Postad 16 January 2010 - 16:30

tranquillity
  • tranquillity
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Finns ny FW till Onkyon att få tag i ?

Hittar ingen information någonstans om att det finns, eller att det ens går att uppdatera firmware.

=/

Postad 16 January 2010 - 20:05

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

• 469 inlägg
  • 0
Testa detta:
Starta CCC->välj Desktop &Displays->högerklicka på rätt monitor och välj Configure...->gå till tabben Scaling Options->ställ reglaget till rätt ställe (antagligen 0%).

Postad 17 January 2010 - 11:37

tranquillity
  • tranquillity
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hmm har inge scaling option.

avinstallerar win 7 64 och installerar xp pro 32.....det brukar läsa de flesta problem =(

Redigerat av tranquillity, 17 January 2010 - 11:41.

Postad 17 January 2010 - 12:29

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Tycker det ser ut som ett problem med overscan, eller snarare underscan i detta fallet. I CCC finns en funktion som heter overscan, eller översvep tror jag det heter om det är en svensk version. Ett reglage där man kan öka overscan för att på så vis fylla bilden. Åtminstone har jag själv löst ett liknande problem på detta viset med bild från bärbar dator med ati kort via förstärkare till projektor.

Postad 17 January 2010 - 12:42

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Har du satt "pass through" på onkyon? Har för att du slår av menyer mm på skärmen, men den kanske fipplar med scan också.

Jag kör med ATI kort i min HTPC, och jag har för mig att den identifierar onkyon korrekt (borde den ju göra oavsett inställningar iofs). Jag kör en gammal XP på den burken.

Postad 17 January 2010 - 13:08

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

• 469 inlägg
  • 0

Tycker det ser ut som ett problem med overscan, eller snarare underscan i detta fallet. I CCC finns en funktion som heter overscan, eller översvep tror jag det heter om det är en svensk version. Ett reglage där man kan öka overscan för att på så vis fylla bilden. Åtminstone har jag själv löst ett liknande problem på detta viset med bild från bärbar dator med ati kort via förstärkare till projektor.

Jo det var det som jag beskrev i mitt tidigare inlägg.

Inställningen ser ut så här:
Postad bild
(Inte min bild)

Hmm har inge scaling option.

avinstallerar win 7 64 och installerar xp pro 32.....det brukar läsa de flesta problem =(

Att installera XP istället för Win7 tycker inte jag är en bra lösning, det ska inte vara några som helst problem med win7 och detta. Installera om drivrutinerna istället

Redigerat av Bush, 17 January 2010 - 13:09.

Postad 17 January 2010 - 13:15

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Prova kör 50Hz.

Postad 17 January 2010 - 14:23

tranquillity
  • tranquillity
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
ÄNTLIGEN =)

nu har jag bild som är på hela skärmen =P.
Det var Overscan functionen som stod på 7-8 som default i CCC. Drog ned den till 0 och VOILA! =).

Det skumma dock är att jag inte hittade inställningen i Windows 7 64-bits CCC.
Jag provade att ominstallera drivrutinerna men av någon anledning har jag mindre än hälften av valmöjligheterna i CCC advanced settings i installationen i Windows 7 än de jag har i windows XP.

Så nu blir det till att återinstallera Windows 7 =P, nu vet jag att jag kan få det att fungera i alla fall vilket är mycket skönt =)
Får se om jag kan finna någon annan drivrutin till W 7 som kanske funkar bättre.

Tack alla för er hjälp, mycket uppskattat =).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.