Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JBL ES 90

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 January 2010 - 17:55

Etik
  • Etik
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej

är min första post (visste inte om jag skulle skriva i högtalare eller förstärkare)

Jag har

JBL ES 90 front
JBL ES25C (center)
sen Dali R1000 bakhögtalare

Harman kardon avr 145 reciver (som sägs vara kraftfull i bild &ljud)
http://www.bildochlj...611&testid=3196

min fråga är vad krävs det för surround receiver för att driva dem ?

Tycker inte jag får tillräckligt med kraft från högtalarna åtminstonde inte i närheten av vad man läser här
http://www.bildochlj...611&testid=4350

mitt rum är bara på 12-14kvm så man tycker ju att jag inte borde kunna maxxa ljudet och vara i rummet samtidigt ? =P

jag funderar på Onkyo 607 eller onkyo 707
men är 707an kraftfullare eller har den bara mera "saker"

Behöver hjälp tack :)

(en sista fråga varför är det ingen som har JBL ES serien? )

Redigerat av Etik, 26 January 2010 - 18:08.

Postad 26 January 2010 - 18:39

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
[quote name='Etik' date='Jan 26 2010, 17:55 ' post='2761478'

mitt rum är bara på 12-14kvm så man tycker ju att jag inte borde kunna maxxa ljudet och vara i rummet samtidigt ? =P
[/quote]

Detta är ju helt upp till var och en vad man tycker är för högt så man inte kan vistas i rummet.
Några hifihögtalare har då inte jag stött på som fått mig att vända på klacken pga att det är för högt.

Ta tex Cerwin vegas reklam: Man får näsblod och öronen fladdrar av bastrycket..
Det ju inte riktigt så..

Står det i något test att man kan spela fruktansvärt högt med en högtalare så kanske den personen som skriver det tycker det bara. Så man får ta det med tester med en stor nypa salt.
Det bästa är att lyssna själv.

Postad 28 January 2010 - 17:55

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Vad är det du saknar i form av "kraft"? Dåligt tryck i basen? låter den seg/ sluddrig?

Postad 28 January 2010 - 18:18

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Så du kan vrida på volymratten tills den inte går längre och du kan fortfarande prata med någon i rummet? Vad har du för källa när du upplever detta?

Se över alla inställningar och kolla så att du inte råkat fasvända några högtalare, även om du dubbelkollat detta redan. Är du osäker så ta ett 1,5v batteri och koppla in till högtalaren, konerna ska röra sig utåt på samtliga högtalare.

Postad 28 January 2010 - 23:56

Etik
  • Etik
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Vad har du för källa när du upplever detta?

Jag har kopplat till datorn med Optiskt (digitalt) lyssnar på mp3s och kollar på film med DTS ljud,

Vad är det du saknar i form av "kraft"? Dåligt tryck i basen? låter den seg/ sluddrig?

jag måste typ höja till -18db för att det ska låta högt höjjer man mer än det så blir det inte mer bass bara med ljud men låter liite sämre tex som det börjar bli skrikigt,

och det är typ som om man hör bassen men man känner den knappt, min kompis har Dynavoice F6 högtalarna som kostar 990kr kopplade till en vanlig skit stereo man köper på tex elgiganten och han har mer bass än mig (fastän mina låter mycket bättre)

Se över alla inställningar och kolla så att du inte råkat fasvända några högtalare, även om du dubbelkollat detta redan. Är du osäker så ta ett 1,5v batteri och koppla in till högtalaren, konerna ska röra sig utåt på samtliga högtalare.

hur menar du med batteriet ?

och det här kanske låter korkat men jag hör faktiskt inte nån skillnad när jag provar ändra bakom högtalarna (bara provat med ena men sägs ju att det ska vara enorm skillnad ifall man kopplar + till - eller - till +)

hoppas ni förstod något av det och tack för svaren.
(inte van att posta i forum så vet inte om jag quota rätt)

Postad 20 February 2010 - 15:49

Unregistered483f4cd4
  • Unregistered483f4cd4
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej!

Jag kör med denna setup i mitt biorum på 20kvm.
* Frontar = JBL Northridge ES90
* Center = JBL Northridge ES25C
* Surround/bak = JBL Northridge ES10
* Bas = JBL Northridge ES250P

Detta drivs av en Marantz SR6004 och jag måste säga att jag är otroligt nöjd med ljudet, även om lite hårdare/klarare diskant i översta registret saknas. Att få ut all kraft är inga som helst problem. Vid filmer som exempelvis Batman och GI Joe mullrar det på duktigt. Vid fester med ren stereo är ljudet kanon (alkohol = mkt volym som alla vet :( ).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.