Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

D90 vs 50D, säkrast AF i svagt ljus?

83 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 February 2010 - 08:59

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Jag har idag en Pentax K20D och är mycket nöjd med allt med den förutom snabbheten i AF i svagt ljus, speciellt om man fotar lilltjejen som inte kan vara still. Även långsamheten i kameran och de något brusiga bilderna på högre iso.

Nu har jag grubblat ett tag och kommit fram till att det är viktigare för mig med snabb AF än de funktioner min nuvarande kamera har som jag kommer att mista vid ett byte.

Jag kommer sakna den inbyggda stabiliseringen mest, sen den enkla manövreringen. Alla knappar och rattar kan ställas in så att de funkar som du vill. Smarta funktioner som att man kan kombinera upp till 9 bilder för att t ex få lugnt vatten mitt på dagen utan ND filter. Att kunna använda gamla manuella objektiv nästan som om de vore automatiska är en dröm, detta kommer jag nog sakna mest!

Nåväl, till själva frågan. Detta är mina grubblerier:

D90
AF-Lampa
Bättre bakåtkompatibilitet?
Fler smarta funktioner för pengarna
Sexigt slutarljud :D
Lite mindre (både fördel och nackdel)
Väldigt bra iso-prestanda med mycket detaljer kvar
Inte lika plastigt utseende på normal- / standardobjektiven som Canon
Nikons auto-iso tror jag man kan ställa in vid vilken slutartid man vill att den ska höja iso vid. Detta är suveränt om man fotar rörliga objekt med vidvinkel så den annars väljer för långsam slutartid då den bara räknar men skakningsoskärpan medans Nikon räknar med rörelseoskärpa (stort + för mig)

50D
Rejälare kamera
Närmare prismässigt till fullformat
Billigare telen (inget stort + för mig då jag oftast ligger under 100mm)
Mikrojustering av AF (stort +)
Skaplig iso-prestanda om man bortser från att alla fina detaljer försvinner...
Något bättre begagnatmarknad?

Det är begagnade kameror jag kikar på. Jag vet att de har fler fördelar och nackdelar men det är detta jag tror påverkar mitt fotande mest.

Ge gärna egna exempel och ni som testat båda får gärna ge era synpunkter. Jag har testat båda i butik men där är t o m Pentax AF hastighet hyffsat snabb, jag skulle vilja låna hem båda med varsit 18-50/2.8 på eller nåt för att se hur de presterar i mina förhållanden.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Redigerat av overhard, 02 February 2010 - 09:01.

Postad 02 February 2010 - 09:23

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
Hvilket passer bäst i handen på dig?

Postad 02 February 2010 - 09:37

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Försök att låna hem båda med ett tredjeparts normalzoom 2,8.

Visst du kommer att sakna många funktioner/fördelar med Pentax systemet.....

men är inte Sony i närheten?

Du får med Sony bakåt kompabilitet med Konica/minoltas manuella objektiv samt bildstab i huset. Och Sony har några riktigt fina normal gluggar.

Vill inte krångla till det för dig, men du kanske vill ha kvar lite "entusiast" känsla från Pentax liksom.

Jag vet dock inte hur Sony presterar med i AF och ISO dock :D

Annars så tycker jag du ska kolla på vilka objektiv du helst vill ha och köp huset efter det!

Denna ligger väl bra till tror jag:

Eller så kommer väl Sigma/Tamron med stabiliserad normalzoom 2,8 i dagarna, för Canikon!

Redigerat av Mikael_R, 02 February 2010 - 09:40.

Postad 02 February 2010 - 09:45

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Ang. D90, så är endast fokuspunkten i mitten av kors-typ. I övrigt är det en mycket trevlig kamera. Och slutarljudet är underbart :D

Postad 02 February 2010 - 10:04

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Om inte storlek är något problem kanske du kan utvidga till D300? Jag tror den är vassare på AF och desutom inte lika handikappad med gamla objektiv som D90.

Postad 02 February 2010 - 10:43

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

• 760 inlägg
  • 0

Om inte storlek är något problem kanske du kan utvidga till D300? Jag tror den är vassare på AF och desutom inte lika handikappad med gamla objektiv som D90.

Jag gissar på att 50d har något bättre fokus, 40d var bra 50 är bättre fastän samma fokussystem. Jag gillar inte att nikon är bakvänt med "allt" men greppet på d90 är inte fy skam, händer att den överexponerar ibland och har för mkt mättnad inställd (enligt mig) annars bra kamera.

Canon brukar generellt ha mest på begsidan.

Postad 02 February 2010 - 10:48

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Hur du än gör så tror jag du blir nöjd med AF med Canikon, då Pentax ligger efter på den fronten :D

Kan dock inte säga nåt om skillnaden mellan K-7/K-20 eller rent av K-x/K-20. Har du testat K-x?

Men D-90? Visst det är en bra kamera, men kolla på lite nyare hus istället tycker jag!

Postad 02 February 2010 - 10:51

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Jag gissar på att 50d har något bättre fokus,

Inte än D300 va? Färg-tracking och allt.

Borde vara ett mer uppenbart val att gå till nikon från pentax på ngt sätt. Jag hade gjort det, canons hus är på nåt sätt så tråkiga (imo) även om de är bra på mkt.

Postad 02 February 2010 - 10:59

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Men D-90? Visst det är en bra kamera, men kolla på lite nyare hus istället tycker jag!

Så gammal är inte D90. Faktiskt en av Nikons nyare kameror. Speciellt jfm D3, D700 och D300. Det enda som känns gammalt i D90 är enligt mig filmläget och LiveView.

Postad 02 February 2010 - 11:03

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Har för mig att Canon har snabbare AF jämfört med Nikon (men de ska väl vara bättre på nått :D ). Så är det AF som driver köpet så skulle jag titta på en sådan för 9000:-, bra pris!

http://www.fotovideo...2807B0261855kit

Edit, såg att det stod svagt ljus, lite osäker, men tror nog på Canon ändå. Hade det varit pippifåglar så var Canon mer självskriven

Redigerat av Unregistered124686ac, 02 February 2010 - 11:06.

Postad 02 February 2010 - 11:03

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Så gammal är inte D90. Faktiskt en av Nikons nyare kameror. Speciellt jfm D3, D700 och D300. Det enda som känns gammalt i D90 är enligt mig filmläget och LiveView.

Ja...det har du för sjutton rätt i :D

Postad 02 February 2010 - 11:09

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
AF mellan Pentax och Canon i mörker

http://www.youtube.c...h?v=E-TPzui2Oxs

Denna är roligare: http://www.youtube.c...feature=related

Speciellt på slutet.

Redigerat av Mikael_R, 02 February 2010 - 11:11.

Postad 02 February 2010 - 11:15

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Tack alla för era svar!

Hvilket passer bäst i handen på dig?

Jag tror Canon ligger lite bättre i handen. Men detta kan jag tänka mig att kompromissa på då Nikon också ligger bra i handen. Ingen känns fel men Canon är nog snäppet vassare.

Visst du kommer att sakna många funktioner/fördelar med Pentax systemet.....

men är inte Sony i närheten?

Du får med Sony bakåt kompabilitet med Konica/minoltas manuella objektiv samt bildstab i huset. Och Sony har några riktigt fina normal gluggar.

Vill inte krångla till det för dig, men du kanske vill ha kvar lite "entusiast" känsla från Pentax liksom.

Jag vet dock inte hur Sony presterar med i AF och ISO dock :D

Annars så tycker jag du ska kolla på vilka objektiv du helst vill ha och köp huset efter det!

Denna ligger väl bra till tror jag:

Eller så kommer väl Sigma/Tamron med stabiliserad normalzoom 2,8 i dagarna, för Canikon!

Sony är utesluten då den ännu inte presterar lika bra som de jag kikat på på de områden jag vill förbättra. Annars kan jag lika gärna behålla min Pentax. Men de ligger ju ungefär lika i entusiastnivå de två.

Ang. D90, så är endast fokuspunkten i mitten av kors-typ. I övrigt är det en mycket trevlig kamera. Och slutarljudet är underbart :huh:

Jag använder till 97% mittenpunkten, ibland när jag fotar porträtt kan jag välja en punkt som ligger närmare ögat för att slippa komponera om hela tiden.

Jag har tänkt att lägga minimalt med pengar mellan i systembytet så det lutar åt D90 eller 50D, inga andra tyvärr. Det är begagnade kameror jag kikar på, 6000-7500 för hus.

Jag gissar på att 50d har något bättre fokus, 40d var bra 50 är bättre fastän samma fokussystem. Jag gillar inte att nikon är bakvänt med "allt" men greppet på d90 är inte fy skam, händer att den överexponerar ibland och har för mkt mättnad inställd (enligt mig) annars bra kamera.

Canon brukar generellt ha mest på begsidan.

Överexponerade bilder är inte roliga, minns att min 350D ville dra åt det ljusa hållet ibland, där gillar jag Pentax restriktiva exponering bättre även om de bilderna blir lite väl mörka ibland. Jag fotar alltid i RAW.

Hur du än gör så tror jag du blir nöjd med AF med Canikon, då Pentax ligger efter på den fronten :lol:

Kan dock inte säga nåt om skillnaden mellan K-7/K-20 eller rent av K-x/K-20. Har du testat K-x?

Blir för dyrt att kika på nyare om man inte går ner en klass. Eller?

Borde vara ett mer uppenbart val att gå till nikon från pentax på ngt sätt. Jag hade gjort det, canons hus är på nåt sätt så tråkiga (imo) även om de är bra på mkt.

Exakt så jag känner! Jag tror Nikon tilltalar mig mer på nåt vis. Canon är bra, stabila och lite tråkiga...

Uppdatering till mina tankar om de båda:

D90
Film, om än något begränsad funktion så kan det vara kul att leka med

50D
Något bättre live view, om man ska fota makro eller med stativ i övrigt kan det kanske vara bra, inte jätteviktigt dock
Hjulet! Verkar vara ett grymt snabbt och smidigt sätt att manövrera kameran!
sRAW, Skönt att kunna fota med lägre upplösning i RAW ibland när man inte fotar sånt man tänkt förstora upp på A3 eller större.

Redigerat av overhard, 02 February 2010 - 11:43.

Postad 02 February 2010 - 11:21

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0

Har för mig att Canon har snabbare AF jämfört med Nikon (men de ska väl vara bättre på nått :D ). Så är det AF som driver köpet så skulle jag titta på en sådan för 9000:-, bra pris!

Edit, såg att det stod svagt ljus, lite osäker, men tror nog på Canon ändå. Hade det varit pippifåglar så var Canon mer självskriven

Kollar efter bagagnade hus runt 6k-7500. Det är just AF inomhus med typ en glödlampa med mysbelysning på kvällen och ett barn som rör sig lite. Då är antagligen de flesta kameror långsamma / har svårt att låsa fokus... Men jag vill ha en som är bättre än den jag har nu.

AF mellan Pentax och Canon i mörker

http://www.youtube.c...h?v=E-TPzui2Oxs

Speciellt på slutet.

Tack som fasikens järnspikar! Ska kolla på lunchen.

Postad 02 February 2010 - 11:45

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Hur mycket bättre är af i K20 D mot K10D? Enligt vad jag förstått är det inte någon större skillnad emellan dom?

Edit.
Dessutom tror jag du totalt missat just fördelar en A550 har med fota ungar samt exponera rätt.. Och få verkligen "bilden"..

Overhard.. Jag vill inte du köper en Sony.!. Det är inte därför jag skriver..Jag "skiter" nämligen högaktningsfullt i vad du köper.. Eller vad någon köper.. Jag har noll aktier i Sony..

Men jag vill du i alla fall har rätt info / kunskaper då du skriver saker.. Jag tror ärligt att en xxxxx har inte en chans att tävla med en A550 då det gäller få bilden av lekande ungar generellt sett..... Inte en chans..

Du bör anser jag läsa samt lära dig kamerors funktioner innan du skriver rena felaktigheter..Eller tror på felaktigheter eller felanvändande testare gör...

Ta reda på mer fakta om användarfunktioner i en tex A500 - A550 så du förstår varför jag skriver som jag gör här.. :D

Redigerat av mayro, 02 February 2010 - 12:28.

Postad 02 February 2010 - 12:32

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Mikael: Efter de videosnuttarna känns det som att jag är inne på rätt spår. 7D har väl iofs rätt extrem af prestanda. Delen där han hade sänkt ljuset och testade Canon kändes ju rätt najs, dock hade jag velat se ett liknande test mellan 50D och D90 med samma objektiv, typ sigma / tamron 18-50/2.8. Alltså inte USM eller annat.

Postad 02 February 2010 - 12:33

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
K-7 ska vara klart bättre än K20/K10 på AF men fortfarande efter de stora två i sämre ljus.
Det finns även en video på youtube (antar jag) som visar skillnaden mellan K-7 och K20. Påtagligt :)

Postad 02 February 2010 - 12:36

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0

.................

Vilken butik tillåter det? Sen är jag väl på sätt och vis tvungen att köpa därifrån, och jag vill köpa begagnat pga priset.

K-7 ska vara klart bättre än K20/K10 på AF men fortfarande efter de stora två i sämre ljus.
Det finns även en video på youtube (antar jag) som visar skillnaden mellan K-7 och K20. Påtagligt :)

Jo jag vet, men efter att ha testat K-7 i butik har jag insett att den ligger för långt efter Canikon så den är tyvärr inte intressant.

Postad 02 February 2010 - 12:45

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Jo jag vet, men efter att ha testat K-7 i butik har jag insett att den ligger för långt efter Canikon så den är tyvärr inte intressant.

Nä, som sagt. Kör på N/C-spåret. Det lär bli en "natt och dag" känsla i dåligt ljus misstänker jag :)

Postad 02 February 2010 - 12:53

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Den jämförelsen tycker inte jag är riktigt rättvis. Det känns som de valt ut två av Pentax långsammaste objektiv att jämföra med Canons två snabbaste. Pentax DA* 50-135/2.8 är erkänt långsam i fokuseringen och Pentax superzoom är inte heller speciellt snabb.

Visst är Pentax klart långsammare i dåligt ljus, men skillnaden är inte så stor som man får intrycket av här. Vid EV5 som jämförelsen gjordes i så bör skillnaden mellan tex Pentax K-7 och Canon 50D vara ganska liten. Det är i ännu mörkare förhållanden som Pentax tappar farten.

Popphoto har testa AF-hastigheten hos kamerorna och där ser det ut som så:
EV12: ca 0.4 sek för 50D, ca 0.3 sek för K7.
EV9: ca 0.4 sek för både 50D och K7.
EV6: ca 0.5 sek för både 50D och K7.
EV3: ca 0.5 sek för 50D, ca 1.0 sek för K7.
EV0: ca 0.8 sek för 50D, ca 2.0 sek för K7.

Canon 50D: http://www.popphoto....OS-50D?page=0,1
Pentax K-7: http://www.popphoto....ax-K-7?page=0,1

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 02 February 2010 - 12:53.

Postad 02 February 2010 - 12:53

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Det är ju som sagt det jag bestämt mig för, dock inte vilken än. Om man säger såhär då. Var (läs: vilket märke) kan jag hitta billiga ljusstarka gluggar av bra kvalité. Jag menar, Canon har ju sin 50/1.8 II men det är inte den kvalitén jag pratar om utan både bygg- och bildkvalité.

Sen var det någon som skrev att d90 är lite handikappad jämfört med D300 när det gäller äldre objektiv, hur då menar du? Och hur är det med Canon?

Jag hör gärna synpunkter från någon som bytt mellan system och kan säga nåt om båda.

Postad 02 February 2010 - 13:01

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0

Den jämförelsen tycker inte jag är riktigt rättvis. Det känns som de valt ut två av Pentax långsammaste objektiv att jämföra med Canons två snabbaste. Pentax DA* 50-135/2.8 är erkänt långsam i fokuseringen och Pentax superzoom är inte heller speciellt snabb.

Visst är Pentax klart långsammare i dåligt ljus, men skillnaden är inte så stor som man får intrycket av här. Vid EV5 som jämförelsen gjordes i så bör skillnaden mellan tex Pentax K-7 och Canon 50D vara ganska liten. Det är i ännu mörkare förhållanden som Pentax tappar farten.

Popphoto har testa AF-hastigheten hos kamerorna och där ser det ut som så:
EV12: ca 0.4 sek för 50D, ca 0.3 sek för K7.
EV9: ca 0.4 sek för både 50D och K7.
EV6: ca 0.5 sek för både 50D och K7.
EV3: ca 0.5 sek för 50D, ca 1.0 sek för K7.
EV0: ca 0.8 sek för 50D, ca 2.0 sek för K7.

Canon 50D: http://www.popphoto....OS-50D?page=0,1
Pentax K-7: http://www.popphoto....ax-K-7?page=0,1

Perfekt information för mig förutom att jag är intresserad av en D90 och inte en K-7:a. De verkar inte gjort ett sånt test på D90:n. Någon som vet om det finns sådana uppgifter om D90:n någonstans? Men tack så mycket för länkarna!

Jag uppskattar all hjälp jag fått!

EDIT:
Såg att de hade siffror för D90 också men inte i tabellform. Verkar som att de presterar väldigt lika.

Redigerat av overhard, 02 February 2010 - 15:21.

Postad 02 February 2010 - 13:09

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Sen var det någon som skrev att d90 är lite handikappad jämfört med D300 när det gäller äldre objektiv, hur då menar du? Och hur är det med Canon?

Med Nikon D300 och dyrare kameror får du ljusmätning med gamla manuellt fokuserade objektiv, men inte på enklare kameror. Nikons kameror är inte speciellt lämpade för att tex använda m42 objektiv då Nikon valt ovanligt långt avstånd registeravsånd mellan sensor och objektivfattning.

På Canons kameror är det bara AF-objektiv som passar utan adaptrar. Canon har ganska kort registeravstånd så det går att hitta adaptrar till många olika fattningar.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 02 February 2010 - 13:09.

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Det var ljusmätningen jag syftade på. En kompis köpte en nikon för att han hade en gammal 50/1.? hemma. Givetvis ljusmätte inte kameran alls (inte ens vidöppet) utan det finns bara i D300+. Detta beror givetvis på hur gamla gluggarna är och det vet säkert andra bättre.

kinjon
  • kinjon
  • Beroende

• 1015 inlägg
  • 0
I 50Dn (och alla andra Canon kameror också har jag för mig) har mittpunkten bara korsfunktion i objektiv som har största bländare 2,8 eller större. Vet inte hur det är med Nikon på den fronten.

Postad 02 February 2010 - 13:37

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
En till sak jag kom att tänka på som borde ha varit med i testet med AF-hastighet i svagt ljus. Hur ofta hittar fokus rätt? För är Canon skitsnabb men prickar 6 av 10 medan Nikon är lite segare men prickar 9 av 10 så kan ju det vara en avgörande skillnad.

Postad 02 February 2010 - 15:18

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Du har så rätt så, det är inte rättvist alls!

Postad 02 February 2010 - 15:25

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Det är ju som sagt det jag bestämt mig för, dock inte vilken än. Om man säger såhär då. Var (läs: vilket märke) kan jag hitta billiga ljusstarka gluggar av bra kvalité. Jag menar, Canon har ju sin 50/1.8 II men det är inte den kvalitén jag pratar om utan både bygg- och bildkvalité.

"billigare ljusstarka gluggar av bra kvalitet"

Det finns bara ett svar på det, och du vet det :)

Skämt å sido.... Det finns ju tex en EF 50/1,4 USM! Den skall vara något bättre än 1,8'an i allt.

Jag tror du kan få allt det du önskar, när det gäller AF så kan det inte bli fel med Canikon!

Redigerat av Mikael_R, 02 February 2010 - 15:27.

Postad 03 February 2010 - 09:40

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

• 760 inlägg
  • 0

Nja, svårt och säga så mycket har ja inte jämnfört d300 och 50d, dock mellan 40d och 50d märker man en liten skillnad, man märker att 50d är förbättrad och då var ändå 40d bra och satte nästan skärpan perfekt jämnt.

Sant canon är lite "tråkiga" men fungerar i stället canon, nej men enligt mitt tycke så förerar jag canons menysystem och knappar, detta var en utav dem avgörande sakerna då jag valde, tycker "allt" är bakvänt på nikon
Dessutom överexponerar d90 en hel del, men har i stället något bättre vitbalans.
Det är ofta tjejer väljer efter utseende och hur flashiga saker ser ut i stället för att dm ska vara bra :blink: Baserat på fakta :=) (obs detta var inte riktat till dig :P)

Har för mig att Canon har snabbare AF jämfört med Nikon (men de ska väl vara bättre på nått :P ). Så är det AF som driver köpet så skulle jag titta på en sådan för 9000:-, bra pris!

Det stämmer, av "konsumentmärkerna" är "alltid" canon snabbast på fokuseringstiden, dem har satsat mycket på detta, och har man en snabb fokus så blir man väldigt bortskämd sen! ;) )

Mikael: Efter de videosnuttarna känns det som att jag är inne på rätt spår. 7D har väl iofs rätt extrem af prestanda. Delen där han hade sänkt ljuset och testade Canon kändes ju rätt najs, dock hade jag velat se ett liknande test mellan 50D och D90 med samma objektiv, typ sigma / tamron 18-50/2.8. Alltså inte USM eller annat.

Jag har inte exakta siffrorna i huvudet men har för mig att d90:an ligger ungefär 0,15- 0,2 sek långsammare än 50d:n det skiljer normalt lite olika på vilken brännvidd man har för nikon, canon har ungefär alltid samma tid beroende på brännvidd.

Vilken butik tillåter det? Sen är jag väl på sätt och vis tvungen att köpa därifrån, och jag vill köpa begagnat pga priset.

Finns väldigt få, om dem inte har något visningsdemo, är väldigt få butiker som gör så, finns gör de nog nu men de gäller att hitta dem :P Kolla vad cyberphoto tar för att hyra.

Jag hör gärna synpunkter från någon som bytt mellan system och kan säga nåt om båda.

Om du är ute efter relativt billiga gluggar så är det canon som har bäst utbud, nikons dyrare gluggar har överlag något bättre detaljeringsförmånga än canon.
Canon har varjefall inget handikapp med äldre objektiv, objektiv som har rätt fattning.

En till sak jag kom att tänka på som borde ha varit med i testet med AF-hastighet i svagt ljus. Hur ofta hittar fokus rätt? För är Canon skitsnabb men prickar 6 av 10 medan Nikon är lite segare men prickar 9 av 10 så kan ju det vara en avgörande skillnad.

Så är det inte.

D90

- Filminspelingen är relativd värdelös enligt mig iaf.

50D
Något bättre live view, om man ska fota makro eller med stativ i övrigt kan det kanske vara bra, inte jätteviktigt dock

-Hjulet för mig är riktigt härligt att använda, kan inte täcka mig att välja bort de!

sRAW, Skönt att kunna fota med lägre upplösning i RAW ibland när man inte fotar sånt man tänkt förstora upp på A3 eller större.
- Detta är oxå riktigt bra då du t.ex. fotar sport!

Det går inte helt säkert säga vilken som är bäst gällande rubriken, dessvärre tror jag inte det dyker upp någon här som använder/t båda kamerorna mycket. Säljer en del kameror lite då och då och de händer att man testar kameror en del, men kan garantera att 50d är träffsäker då jag använder den som kompliment till min huvudkamera.

Personligen gillar jag främst nikon/canon pga av en hel del olika anledningar men när jag skulle välja vilket system kom iaf jag fram till att canon passade mig bäst som verktyg.

Edit: Jag har för mig att tidningen foto brukar testa tiden för a-fokus, gå till biblioteket o läs eller kolla in deras hemsida, tror man kan köpa test där för några kr!

Redigerat av Johanpixels, 03 February 2010 - 09:49.

Postad 03 February 2010 - 09:50

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0

Sant canon är lite "tråkiga" men fungerar i stället canon, nej men enligt mitt tycke så förerar jag canons menysystem och knappar, detta var en utav dem avgörande sakerna då jag valde, tycker "allt" är bakvänt på nikon
Dessutom överexponerar d90 en hel del, men har i stället något bättre vitbalans.
Det är ofta tjejer väljer efter utseende och hur flashiga saker ser ut i stället för att dm ska vara bra :blink: Baserat på fakta :=) (obs detta var inte riktat till dig :P)

Det stämmer, av "konsumentmärkerna" är "alltid" canon snabbast på fokuseringstiden, dem har satsat mycket på detta, och har man en snabb fokus så blir man väldigt bortskämd sen! ;) )

Jag har inte exakta siffrorna i huvudet men har för mig att d90:an ligger ungefär 0,15- 0,2 sek långsammare än 50d:n det skiljer normalt lite olika på vilken brännvidd man har för nikon, canon har ungefär alltid samma tid beroende på brännvidd.

Finns väldigt få, om dem inte har något visningsdemo, är väldigt få butiker som gör så, finns gör de nog nu men de gäller att hitta dem :P Kolla vad cyberphoto tar för att hyra.

Om du är ute efter relativt billiga gluggar så är det canon som har bäst utbud, nikons dyrare gluggar har överlag något bättre detaljeringsförmånga än canon.
Canon har varjefall inget handikapp med äldre objektiv, objektiv som har rätt fattning.

Så är det inte.

D90

- Filminspelingen är relativd värdelös enligt mig iaf.

50D

-Hjulet för mig är riktigt härligt att använda, kan inte täcka mig att välja bort de!

- Detta är oxå riktigt bra då du t.ex. fotar sport!

Edit: Jag har för mig att tidningen foto brukar testa tiden för a-fokus, gå till biblioteket o läs eller kolla in deras hemsida, tror man kan köpa test där för några kr!

Extremt bra och uttömmande svar! Tack så mycket. Ang autofokusfel som jag skrev om så var det ett påhittat exempel. Jag undrade bara om det fanns något som pekade på att den ena var säkrare än den andra på att hitta fokus? För man vill ju inte att den ska vara jätte snabb men ofta missa.

Postad 03 February 2010 - 09:58

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Min erfarenhet säger mig att Canon är snabbare, medan Nikon är säkrare. Tror iofs att Nikon D700 och D3 vände upp och ned på detta lite. Men i de lägre klasserna tror jag detta fortfarande stämmer.

Skulle vara intressant att se ett test med likvärdig optik i detta avseende. Exempelvis Nikon 70-200 2.8 mot Canon 70-200 2.8. Har sett att många tester görs med kitobjektiv vilket inte ger en rättvis bild av hur kamerorna egentilgen presterar. Vill påstå att en stor bländare gör mer för AF än ett "snabbt" kamerahus.

Postad 03 February 2010 - 10:19

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Som jag skrivit förut i nån tråd, jag kan inte begripa hur man kan välja kamera efter hur menyn ser ut och är uppbyggt. Jag har ett hus med ganska få yttre knappar, men är inte inne och rotar i menyerna så mkt ändå.

Flashiga saker tilltalar mig inte och det är inte vad jag menar med tråkigt. Jag är mer inne på oinsprierande. Canon är kamerornas "diesel-mercedes" som jag ser det. De är tråkiga även om man sätter lite blå belysning undertill eller smackar på kromfälgar :P
Nåt insprierande som en Alfa däremot... ;)

Postad 03 February 2010 - 11:01

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

• 760 inlägg
  • 0

Min erfarenhet säger mig att Canon är snabbare, medan Nikon är säkrare. Tror iofs att Nikon D700 och D3 vände upp och ned på detta lite. Men i de lägre klasserna tror jag detta fortfarande stämmer.

Skulle vara intressant att se ett test med likvärdig optik i detta avseende. Exempelvis Nikon 70-200 2.8 mot Canon 70-200 2.8. Har sett att många tester görs med kitobjektiv vilket inte ger en rättvis bild av hur kamerorna egentilgen presterar. Vill påstå att en stor bländare gör mer för AF än ett "snabbt" kamerahus.

Jo om man jämnför den med en risig 50d ja ;D d3 är grym, d700 är jag inte allt för imponerad utav.
Kan nästan garanetera att canonen är snabbare iaf på uppgiften :blink:

Som jag skrivit förut i nån tråd, jag kan inte begripa hur man kan välja kamera efter hur menyn ser ut och är uppbyggt. Jag har ett hus med ganska få yttre knappar, men är inte inne och rotar i menyerna så mkt ändå.

Flashiga saker tilltalar mig inte och det är inte vad jag menar med tråkigt. Jag är mer inne på oinsprierande. Canon är kamerornas "diesel-mercedes" som jag ser det. De är tråkiga även om man sätter lite blå belysning undertill eller smackar på kromfälgar :P
Nåt insprierande som en Alfa däremot... ;)

Det är både menyerna och knapparna som är vikitga spec om man jobbar med kameran, det finns "inget" vikigare än att kunna hantera sin kamera snabbt och rätt.
Haha kan du utveckla detta lite i kamerasnackväg och inte bilpyntarväg :P med "tråkig"

Om du skulle sagt att alfa är oinspirerande skulle jag kunna höllt med dig :P

Postad 03 February 2010 - 11:22

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Nu menade jag iofs inte att det är Canons menyer eller utseende som gör kameran tråkig utan snarare funktioner. Det känns som att Olympus, Pentax och Sony riktat in sig på att erbjuda många funktioner och sätt att anpassa din kamera efter hur du arbetar medan Nikon och Canon (med Canon sist) erbjuder mer basicfunktioner för att inte uppfattas som leksakskameror.

Nu har jag läst mest om Nikon om deras intuitiva knappar och funktioner, kanske Canon kan precis lika mycket. Men några saker som gör Nikon D90 till en "roligare" kamera för mig är dels filmfunktionen, om än dålig så finns den där. Auto-iso baserad på slutartid istället för brännvidd för fotande med kort slutartid + kort brännvidd, där slutartiden blir längre ju kortare brännvidd du har på Canons auto-iso. Bra RAW-konverterare i kameran + SD möjliggör konvertering till JPG och import på bärbar hos kompisar osv som saknar RAW konverterare och CF-läsare.

Jag anser att min Pentax K20D är en rolig kamera pga alla funktioner om man känner sig lite leksugen osv, och det beror verkligen inte på menyerna. Alla som kikat på K20:ns menyer vet att den ser väldigt gammal och trist ut. :blink:

Såg att även Nikon kunde styra blixt via CLS nånting och att de även kan kombinera flera exponeringar för att få "lugnt vatten" utan ND under dagen. Detta bidrar till att öka D90:ns "roligare-kamera-poäng".

Fortsätt gärna ge era synpunkter. Är väldigt intressant!

Postad 03 February 2010 - 11:58

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Håller med om att anpassningsmöjligheterna hos kamerorn är något som många gånger underskattas. Kan man skräddarsy kameran för sina egna behov så blir fotograferingen mycket roligare och man kan fokusera mer på bilderna istället för att försöka få kameran att göra det man vill.

Det är många saker hos Pentax jag skulle sakna om jag bytte system. En favorit är hyper-manuellt läge där man kan använda "gröna knappen" för att snabba upp inställningen av exponeringen. Tryck på knappen och exponeringen ställs in efter vad programautomatiken skulle valt. Men att det även går att anpassa så att bara bländaren eller slutartiden ändras. Har själv valt att slutartiden ska ändras, så efter jag valt bländare så ger ett tryck på knappen en bra grundvärde på slutartiden.

Postad 03 February 2010 - 12:28

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0

Håller med om att anpassningsmöjligheterna hos kamerorn är något som många gånger underskattas. Kan man skräddarsy kameran för sina egna behov så blir fotograferingen mycket roligare och man kan fokusera mer på bilderna istället för att försöka få kameran att göra det man vill.

Det är många saker hos Pentax jag skulle sakna om jag bytte system. En favorit är hyper-manuellt läge där man kan använda "gröna knappen" för att snabba upp inställningen av exponeringen. Tryck på knappen och exponeringen ställs in efter vad programautomatiken skulle valt. Men att det även går att anpassa så att bara bländaren eller slutartiden ändras. Har själv valt att slutartiden ska ändras, så efter jag valt bländare så ger ett tryck på knappen en bra grundvärde på slutartiden.

Kan inte annat än att hålla med men låt oss inte hamna för mycket OT nu.

Kan man säga att Nikon är mer lik Pentax och kompani än Canon på den biten eller är det kört oavsett, lltså är båda lika "dåliga"?

Går det inte att på Canikon välja P, göra en exponeringslåsning och byta till M för att behålla inställningarna? Eller nåt liknande för att förenkla användandet av M-läget? Eller rent utav att göra en exponeringslåsning i M-Läget på samma sätt som gröna-knappen på Pentax?

Redigerat av overhard, 03 February 2010 - 12:39.

Postad 03 February 2010 - 14:48

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Jo om man jämnför den med en risig 50d ja ;D d3 är grym, d700 är jag inte allt för imponerad utav.
Kan nästan garanetera att canonen är snabbare iaf på uppgiften :blink:

Du vet D3 och D700 har samma AF och är like snabba/träfsäkra ;)

Postad 03 February 2010 - 18:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Om du skulle sagt att alfa är oinspirerande skulle jag kunna höllt med dig ;)

Nu börjar det klarna vilka som väljer Canon :blink:

Overhard: Drar du ut på beslutet hinner det komma en K-8 med superduper AF :P

Postad 03 February 2010 - 19:09

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

• 760 inlägg
  • 0

Kan inte annat än att hålla med men låt oss inte hamna för mycket OT nu.

Kan man säga att Nikon är mer lik Pentax och kompani än Canon på den biten eller är det kört oavsett, lltså är båda lika "dåliga"?

Går det inte att på Canikon välja P, göra en exponeringslåsning och byta till M för att behålla inställningarna? Eller nåt liknande för att förenkla användandet av M-läget? Eller rent utav att göra en exponeringslåsning i M-Läget på samma sätt som gröna-knappen på Pentax?

Nja, finns något som heter ae-lås.
Ett tips är att läsa instruktionbok , på båda kameror? Finns för nerladdning på nätet

http://www.kamerabil...it-1.41044.html
http://www.canon.se/...Home/EOS50D.asp

Läs om d90 /50d på resp tillverkarhemsidor. Dpreview.com

Du vet D3 och D700 har samma AF och är like snabba/träfsäkra :)

Ajamen, men man har tydligen förbättrat fokussystemet, precis som med skillnaden mellan 40/50d.

Redigerat av Johanpixels, 03 February 2010 - 19:19.

Postad 03 February 2010 - 19:14

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Ajamen, men man har tydligen förbättrat fokussystemet, precis som med skillnaden mellan 40/50d.

Nope, testat och motbevisat flera ställen.

Postad 03 February 2010 - 19:19

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

• 760 inlägg
  • 0

Nope, testat och motbevisat flera ställen.

Jasså, då blir ja nyfiken ska ja testa dem mer!

Postad 03 February 2010 - 19:37

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Tack alla för era intressanta inlägg, jag ska till Media Markt i helgen och klämma lite mer på de båda men nu ser det ut ungefär såhär:

Nikon 81%
Canon 19%

Men det kan ju ändras om Nikon känns läskig att hålla i eller att sökaren är dålig eller liknande, vet att jag fick ont i långfingret av min K20D när både tungt objektiv och blixt (totalt närmare 2 kg) satt på, tror Nikon är lite lik Pentax i greppet och att Canon är snäppet bättre. Jag vet att Canons sökare är typ 1 % större men hur är det med ljushet, är det någon skillnad, är någon av dem mörkare än den andre?

Några frågor om Nikon:

Vilka blixtar kan jag sätta på kameran och köra automatiskt med? Hur funkar t ex sb-24? Är det nån thyristor-sensor på den eller kör den med ttl? Och vilka blixtar kan jag kontrollera automatiskt med den inbyggda blixten?

Sen var det en grej till.......

Jo! Canon har ju två typer av USM, en lite enklare "sämre variant som bara tar bort ljudet av af men inte är så snabb, och en som är både snabb och tyst. Har Nikon något liknande? Jag läste nåt om AF-S, men fattade inte riktigt om det var som USM? Och är alla AF-S i så fall lika snabba och tysta?

Apropå nåt helt annat, här stod nåt intressant
http://forums.dprevi...mp;changemode=1
Bläddra ner till tredje inlägget nerifrån.

Redigerat av overhard, 03 February 2010 - 19:53.

Postad 03 February 2010 - 19:45

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Några frågor om Nikon:

Vilka blixtar kan jag sätta på kameran och köra automatiskt med? Hur funkar t ex sb-24? Är det nån thyristor-sensor på den eller kör den med ttl? Och vilka blixtar kan jag kontrollera automatiskt med den inbyggda blixten?

Ja SB-24/26/28(dx)/80(dx) kan användes på kameran men bara manuelt, annars är det SB-400/600/800/900 och andre i-TTL blixtar för at ha auto.

Är bara SB-600/800/900 du kan kontrollera med den inbyggda blixt.

Postad 03 February 2010 - 20:07

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Okej, en till fråga som gäller både Canon och Nikon. Jag känner till Pentaxforums och har själv fyndat där. Finns motsvarande för Canikon?

Postad 03 February 2010 - 20:11

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
Finns Nikonians men tyvärr är det en betalningssida

Postad 03 February 2010 - 20:17

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Okej, tråkigt. Ingen gratissida?

Postad 03 February 2010 - 20:22

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Men det kan ju ändras om Nikon känns läskig att hålla i eller att sökaren är dålig eller liknande, vet att jag fick ont i långfingret av min K20D när både tungt objektiv och blixt (totalt närmare 2 kg) satt på, tror Nikon är lite lik Pentax i greppet och att Canon är snäppet bättre. Jag vet att Canons sökare är typ 1 % större men hur är det med ljushet, är det någon skillnad, är någon av dem mörkare än den andre?

Canon har minst sökare, Nikon större och Pentax störst, men det skiljer inte så mycket (50D ca 5% mindre än D90). Iom att Canon använder mindre sensor så bilr sökaren mindre även om förstoringen är 0.95x jämfört med D90 som har 0.94x. Den mindre sensorn gör också att sökaren blir mörkare om allt annat är lika.

Men troligtvis har det ingen stor praktisk betydelse.

Postad 03 February 2010 - 20:23

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Kanske, använder inte riktigt andra forums än minhembio :)

Postad 03 February 2010 - 20:30

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

http://www.nikonforum.se/
http://www.canonforum.se/, dock inte så stor aktivitet.

Postad 03 February 2010 - 20:45

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Nu menade jag mest en begagnatmarknad. Där man kan fynda billiga objektiv och liknande.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.