http://www.matrixhifi.com/ENG_ppec.htm
Jag har själv gjort liknande försök, å resultaten blir alltid liknande dom i länken ovan

Postad 01 mars 2010 - 16:36 http://www.matrixhifi.com/ENG_ppec.htm Jag har själv gjort liknande försök, å resultaten blir alltid liknande dom i länken ovan ![]() Postad 01 mars 2010 - 17:16 Dock påvisar de inget speciellt. Likaväl som det kan vara elektroniken som låter lika kan det vara självutnämnda guldöron som egentligen inte hör skillnad på något alls. Postad 01 mars 2010 - 17:28 Har aldrig lyssnat på de, men i tester beskrivs de som "snälla" och förlåtande i diskanten. Inte direkt något man använder till att få fram små skillnader om det stämmer. För små skillnader är det ju alltid mellan elektroniken jämfört med högtalarna och framförallt rummet. Postad 01 mars 2010 - 17:30 Postad 01 mars 2010 - 19:34 Är det bara samma innehåll, så inte sjutton har dom märkt nån skillnad på en dyr eller billig kabelstump... Det funkar t.o.m att byta kabel mitt i en provlyssning, ingen märker ens nån skillnad då.. Men vad gör man.., som säljare var jag ju tvungen att låta kunden få bestämma, om han ville lägga sina pengar på en hutlös dyr kabel.. Var bara märket på kabeln det rätta, så tycktes priset inte spela nån roll.., tyvärr ser jag att inget förändrats de senaste åren.., exakt samma tokerier som förr.. ![]() Jo förrresten, en gång i tiden så var det Hitachi som levererade råvaran till en av de finaste å dyraste kablarna. Råvaran bestod i den billiga kabelstump som Hitachi själva slängde med i sina förstärkare, därefter så bytte "fina märket" anslutningar å drog över en massa isolering, å vips hade priset ökat med 1000% Men hörde man nån skillnad då? Inte vad jag vet.., jag kunde då inte få nån att märka skillnad mellan orginalet å den dyra..., fast då visste dom förstås inte, att jag blindtestade kabeln på dom ![]() Postad 01 mars 2010 - 19:39
Ta dina kompisar å kör ett lömskt blindtest, så får du se hur väl det där stämmer.., jag lovar. Postad 01 mars 2010 - 19:40
Detta glöms alltid bort medvetet eller omedvetet och ofta har de som tar upp det inte heller något på hyllan som är värt att testa med Maveric Postad 01 mars 2010 - 19:40
Schysst av dig mot kunden att inte vilja lura på dem dyra kablar, de flesta säljare vill ju dock att deras butiker ska gå så bra som möjligt. Postad 01 mars 2010 - 20:10
Jo men jag börjde ju långt innan ens sån´t här var påtänkt, å slutade när det tog fart på allvar... Alltså ungefär samtidigt när CD:n gjorde sitt intåg, å bra hifi blev för dyr för "vanligt folk", utkonkurrerad av allt-i-ett anläggningar.. Å på min tid var det nöjda kunder som gällde.. Att sälja dyra eller fler saker som kunden inte efterfrågat, kallades merförsäljning, å det var inget som uppskattades av Chefen. Det var en stabil kundkrets som skulle byggas, inte sälja enstaka varor, med risk för att förlora kunden, till nån annan handlare.. Du vet, på den tiden så reparerade man sin elektronik, så det gällde att skapa sig ett gott rykte.. Men numera är det enbart ett gammalt intresse/gammal hobby som väckts till liv igen, dels på grund av min son, dels av all bra å billig hifi, som går att köpas direkt från Asien..., prisat vare Internet ![]() Redigerat av humlan57, 01 mars 2010 - 20:18. Postad 01 mars 2010 - 23:54 Det behöver inte vara dyrt för att att det skall låta bra Det räcker med att det kostar lagom mycket för ens egen plånbok Jag handlar bara billigt .. och dessutom förbannat bra grejor .. Maveric Postad 02 mars 2010 - 01:52 ![]() ps: hehe har en likadan förstärkare som i system a ![]() Postad 02 mars 2010 - 12:29 Titta i svindyra high-end prudukter, vad är den mest slående skillnaden, i jmf med billig hifi? Just det, i den dyra finns nästan ingen elektronik ![]() Men varför är den så ouppnåligt dyr? Största orsaken är påslaget å klistermärket.. Av samma orsak som Mercedes chefen svarade på frågan varför Mercedes var så dyr i Sverige i jmf med Tyskland. Den måste vara dyr, för att förbli en lyxbil i Sverige... Sen har det förstås lite att göra med valet av komponenter, å antalet som tillverkas + att dom alltid har en bra nätdel, å en sån kostar en del pengar.. Men är dom värda pengarna då? Ja det får vi hoppas att de som köper sakerna tycker, men absolut inte, om vi rent krasst ser till innehållet. Ja kan ju bara se till min i Japan konstruerde rörförstärkare, "Made in China", i orginalutförande kostar den hälften mot vad den gör med annat klistermärke i USA.. Så där går inte ens att skylla på utvecklingskostnader eller andra fördyrande kostnader. Å bara så ingen nu missförstår nåt.. Klart att kablar kan göra så att det låter annorlunda/bättre/sämre, men då måste den åxå ha ett innehåll som kan påverka signalen. Att kontakteringen även ska vara likvärdig, utgår jag från att ni förstår.. Efter att agerat så mycket "sur gubbe" nu, så blir jag iaf "glad gubbe" över att se, att rumsakustiken fått så stor betydelse.., det måste ha fått fäste under min hifi dvala.. För där finns mycket välljud att hämta, mycket mer än vad man kan tro.. Eg skulle alltid ljudanläggningen + möbeln man ska lyssna ifrån, vara det första som ställdes in i ett rum, å på sina tänkta platser. Då skulle det bli bra mycket lättare å märka hur ljudet förändrades.. Troligen skulle inte ens nåt upphottat byggmaterial behöva köpas då, utan vanlig möblering, med hög WAF skulle fungera.. ![]() Postad 02 mars 2010 - 12:39 Det blev ett helt annat tryck i ljudet och det gjorde att jag släppte mina tankar på att byta högtalare, det behövdes ju inte längre! =) Postad 02 mars 2010 - 13:15
Då får du unna dig nåt annat kul istället, t.ex lite god mat å dryck, att ha när du lyssnar på din "nya" anläggning ![]() Postad 02 mars 2010 - 14:50 Mkt märkligt detta tycker jag. Om personerna i testet har lika svårt att höra skillnad som han har,så är det ju inte konstigt att dom inte märkte den ytterst minimala skillnad en kabel kan göra. Jag själv har dock aldrig någonsin hört skillnad på olika kablar. Dock på elektroniken. Postad 02 mars 2010 - 15:43
Han lär ju inte påstå sig vara särskilt hifiintresserad heller. Postad 02 mars 2010 - 15:58 ![]() Postad 02 mars 2010 - 16:49 Det har däremot dom i testen, så lite kunskap å lyssningsvana måste vi väl ändå tillskriva dom.. Ärligt talat, hur många av oss öldrickare känner skillnad på viner.., endera är det gott eller så är det elakt.., nån mossa eller jord har då jag aldrig känt.. ![]() Däremot så kallar jag inte Budweiser för öl.. Postad 02 mars 2010 - 16:59
Nej,han är inte intresserad för fem öre. Så det ligger nog i det säkert. Men för mig är det ändå ganska obegripligt. Postad 02 mars 2010 - 18:39 ![]() Redigerat av shifts, 02 mars 2010 - 18:39. Postad 03 mars 2010 - 10:51
Jag vet en jag med, jag vet en...!!! ![]() se om han vågar träda fram och erkänna här i tråden...?! Personen i fråga satt med död diskant i häger kanal fram, utan att märka något i några dagar, sedan så kom jag på besök och vad va det första jag gjorde.... ![]() ![]()
Haha, ne och smakar det Jord så åker flaskan ut på en gång kan jag säga ! Mossa lika så... ![]() Edit: Budweiser är vist öl, dock en väldigt "blaskig" sådan, men dock god ![]() Men jag föredrar Guiness framför "Budwisan" alla dagar i veckan!
![]() Men då kanske han inte är så döv då... eller har han fel, dånar det inte bara som fan när han spela högt då.. ?! ![]() ![]() Postad 03 mars 2010 - 11:09 Det gäller väl även Lexus i Sverige kontra USA och Japan? Iaf deras IS200, 250. Dyra här, men herregud vilken skit för pengarna. Fast en Lexus ls600h är faktiskt helt magisk, har kört en sådan. Jösses alltså. Sorry för offtopic!
![]() ![]() Det var tider det, total avsaknad av välljud. Tur att man har växt upp lite... Redigerat av Falcy, 03 mars 2010 - 11:10. Postad 03 mars 2010 - 11:56 Vi kanske skulle ändra språkbruket för hifi.., lite å vinpimplar-hållet.. Åh, en sån blommig å pollenrik diskant.., låter lite syrén-hållet, å basen har en smakfull klang av blålera å skånsk vårgyttja... Postad 03 mars 2010 - 12:39 men viktigaste är ju helt klart akustiken... är den inte helt bra spelar det ingen roll "vad" eller "hur" man jämnför. har själv blintestat...det är skit svårt att avgöra då våra sinnen bli "annorlunda" när man vet att det är just blintest....finns psykologi med i spelet även där "tror jag" (då jag ej är hjärnskrynklare) har hört/haft billiga anläggningar som låter woow bra på direkten men efter 2veckors spelande så har det blivit tvärt om....dvs lyssningströtthet o man saknar något men vet inte riktigt vad man saknar men det är något...min nuvarande setup har jag spelat på i 2månader och jag smilar fortfarande varje gång jag slänger i en skiva av vilken sort/kvalite som helst och det viktigaste: smilet sitter i även efter 10 låtar på raken.... men vid ett blintest kanske jag skulle välja bort min elektronik mot en billigare, men efter ett par dagar/veckor skulle jag antagligen sakna något...detta fanomen hade jag med 2st nad216 steg för ett par veckor sedan...spelade o tyckte f.. vad bra det låter,men redan efter ett par låtar blev jag trött o skiftade till enbart marantzen...allt blev lugnare o mer avslappnat (tråkigare för vissa) men efter ett par låtar lät det fortfarande riktigt bra.... men visst....svindyr elektronik är oftast kanske lite overkill i många fall..... men i de flesta fall tror jag att välljud-funktioner/handhavande-design/byggkvalite och framförallt status går hand i hand. jag menar jag skulle aldrig i mitt liv sätta en denon 1610 reciver med ett slusteg av modell "1986 ful" här hemma oavsett om prestandan hade varit lika bra som i min sr-12s1 när det gäller ren stereo prestanda (kanske en dålig jämnförelse jag vet, men ni förstår nog principen).... Postad 03 mars 2010 - 12:43 jag tror mer på den akustiska makten....det är en makt jag hört både göra underverk och totallt missöde med både dyrt o billigt. Redigerat av robert293, 03 mars 2010 - 12:46. Postad 03 mars 2010 - 13:06
Jag tror han menar ungefär: "Varför byta ut den döda högtalaren när en låter så ###### mycket! Duger gott åt mig!" ![]() Redigerat av shifts, 03 mars 2010 - 13:06. Postad 03 mars 2010 - 13:28 Jag har inget å invända mot det du skriver "robert293", det är sant för dig, å det duger bra. Men tänk om alla ville vara ärliga mot sig själva, å gå direkt på vad dom tycker, itsället för att köpa helt efter goda råd å fakta-tidningarnas tester. Tyvärr är det inte så.., nästan ingen gör så, utan köper efter helt andra promisser, å blir såklart missnöjda efter ett tag.., precis som du beskriver med din lyssningströtthet. Jag vågar sticka ut hakan å påstå att det verkligen är så, sen må jag bli hur mycket påhoppad som helst... Förresten är det bara å sen vilka frågor å påståenden som dominerar här på forumet.., vad ska jag välja, fått bra kritik i tester..., o.s.v Det är bevis väl nog att jag har rätt. Vad jag vill ha sagt är. Att om folk bara gav sig lite mer tid att lita på vad dom verkligen hör, å inte tveka inför ett sån´t köp. Bara för att det inte är "rätt" efter vad dom läst å fått för råd, så skulle dom bli mycket mer nöjda med sitt köp i längden. Efter att jag slutade sälja hifi, så har jag hjälpt en hel del folk med att köpa rätt, å de flesta har behållit sina anläggningar i många år. Till skillnad mot de som mest brytt sig om andras tyckande, å vad som är rätt i tiden.. Postad 03 mars 2010 - 15:23 köp efter vad du/ni vill ha o skit i andra..... Postad 03 mars 2010 - 16:19
HAHAHAHA ASG ! ![]()
Här kan jag faktiskt slå mig lite för bröstet o säga att jag har minsann köpt efter mitt eget tycke och inte vad nån annan tycker, eller vad som står i någon tidning. Och vad folk tycker om mina grejer skiter jag faktiskt fullständigt i. Postad 03 mars 2010 - 17:07 [/quote] alla vill vi innerst inne ha en full pa rigg hemma...men det är inte alla som vågar ![]() kan tänka mig när du kollar på ex transformers på dvd....då du sitter som ett frimärke i väggen med ett leende ![]() Postad 03 mars 2010 - 18:04
Ha ha, jag har ett PA-steg på 1kW, passar perfekt när ölen gjort sitt, å rören inte längre lämnar tillräckligt med dB ![]() Postad 03 mars 2010 - 21:22 ![]() ![]() Postad 03 mars 2010 - 22:08
Ett PA-slutsteg är iaf en billig lösning för högt (party)ljud, å så räddar man samtidigt livet på diskanterna.., alltid är det nån som annars drar på för mycket, å bränner dom stackars diskanterna, när förstärkaren står å skränar ur sig oljud. Kolla gärna på Omnitronic, dom låter riktigt bra å är billiga, utomlands iaf.., enda svagheten är fläktarna.., dom låter verkligen illa.. Postad 03 mars 2010 - 22:18
Men varför är ett PA steg mer party än hifi? Postad 04 mars 2010 - 11:37
Vad jag menar är: Det är billigt att köpa in, å är konstruerat för att tåla det mesta.., alltså helt riskfritt att hantera, även när nykterheten inte är så värst god... Det är arbetsmaskiner ofta med höga uteffekter, som tummat lite på finliret, skulle man kunna säga. Det brukar brumma å låta lite från utrustningen, vilket det ofta gör, när effekterna blir höga, helt enkelt för att det är kostsamt/svårt att få tyst på t.ex kraftiga nätdelar.. Hifi är, eller ska iaf vara, enbart välljud, så där saknas ofta skyddskretsar, ibland finns inte ens kortslutningsskydd på ht-utgångarna. Men eg finns inget som säger, att inte dom går att använda precis lika bra, som party utrustning.. Redigerat av humlan57, 04 mars 2010 - 11:42. Postad 04 mars 2010 - 16:03
Jag har då inget brum i mina steg,och tror inte dom skulle skämmas för sig som hifisteg heller faktiskt. Mina steg har en enda nackdel,och det är kylfläktarna som går jämt o ständigt. Låter typ som en stor dator som surrar. Men dom ger inte ut vare sig brum eller brus och nätdelarna brummar inte heller. Men mina är visserligen inga budgetgrejer heller. Däremot så brusar driveracket lite lite. Men skulle jag ha 90 db känslighet istället för 110 så skulle det inte märkas. Läste förresten på nåt annat forum om en kille som hade ägt en massa dyra hifisteg krell o annat. Sen skaffade han ett mc2 PA steg som kostade en tredjedel och det lät bättre än alla steg han haft,och han undrade då vad man betalar för egentligen när man kör med hifisteg. Enda nackdelen sa han, var som i mitt fall: Fläktarna. Postad 04 mars 2010 - 16:06
Jag skulle inte köra behringer,bara ett tips. Dom har inte direkt rykte om sig att vara pålitliga om man säger så.. Finns ett steg som heter inter m 500 plus eller nåt sånt,är billigt och ska låta riktigt bra. Postad 04 mars 2010 - 16:18
Inte vågar? På grund av frugan då eller? WAF är väl inte så stor på såna grejer kanske.. Jag sa såhär till henne att om DU ska ha Apfula prydnadssaker överallt i huset så ska allt JAG få ha det ljud jag vill ha,oavsett hur stor anläggningen blir. Det gick hon med på. Hon kastar lite blickar på grejerna ibland,och jag vet vad hon tänker.. Men hon säger inget om det iaf. Hon kan däremot bli lite sur om jag spelar för högt,vilket jag kan ha förståelse för. Jag lyssnar ju mestadels på stenhård dödsmetal också,och det är inte riktigt hennes musik om man säger.. Nu har jag inte riggen som en hemmabio,utan det är en ren musikanläggning. Har dock gått i dom banorna med projje o sånt o bygga en Ultra hemmabio med riggen som grund. Det skulle dock bli dyrt,och jag vet inte om min ekonomi håller för det just nu. Tyvärr. Postad 04 mars 2010 - 16:37 Hifi ljud.., beror på, hyfsat bra låter det väl, men den inköptes inte för att den låter bra, å det min Yaqin 100B rörförstärkare presterar, är nåt helt annat... Postad 04 mars 2010 - 17:15 Har dock gått i dom banorna med projje o sånt o bygga en Ultra hemmabio med riggen som grund. Det skulle dock bli dyrt,och jag vet inte om min ekonomi håller för det just nu. Tyvärr. [/quote] själva iden är lite så det vattnas i munnen ![]() Postad 04 mars 2010 - 18:20
Ja är det så du vill ha ljudet, så ska du såklart gå på den linjen.., det är ju bara å ändra ifall det blir fel.. Postad 05 mars 2010 - 14:55
Omnitronic är väl också budget eller? Som tex qsc RMX serien. Dom stegen låter ju crap. PLX är lite bättre men inte i närheten av labgruppen,iaf i mina öron. Mina steg kostar totalt 100 000 nya,så det är inte budget.. Det här kan man ju tvista om hur länge som helst,speciellt när det börjar nämnas rör.. Vissa gillar det, andra inte. Postad 05 mars 2010 - 15:02
Jag har ju en hemmabio också,med Harman kardon stärk o så. System one vh 4 eller vad högtlarna heter o sen en 12" sub. Funkar väl. Att bygga om riggen till hemmabio är mest en tanke,och den kommer troligen inte uppfyllas. Däremot så kanske man fixar till dämpningen i gamla riggrummet och har nån mer välljuds skit därinne så man har 2 rum,ett för o spela högt o ett för finlyssning. Låter ju inte så tokigt om jag tänker efter. Postad 05 mars 2010 - 18:26
Ja Omnitronic är vanligt "billigt skit", enbart inköpt för att låta högt. Men dom låter inte sämre än att dom duger gott att slölyssna på, å ljuder minst lika bra som det mesta som finns att köpa på elektroniksoptippar, som Elgiganten, OnOff, å liknande ställen.. Exakt, rör vs trissor leder alltid till underliga påståenden å åsikter, trots att det snackas samma sak.., ljud alltså. Fast det är oftast de som inte gillar rör som "bråkar" mest.., uteffekten är ett vanligt argument., trots att dom borde veta att rör ofta använder andra ht-lösningar å kan spela minst lika kraftfullt å dynamiskt, som vilken transistor-förstärkare som helst.. Hur många av dagens gittarister t.ex, skulle släppa ifrån sig sin gamla älskade rörförstärkare? Men det där är inget att älta.., lika hopplöst som att tramsa om vilket bilmärke som är bäst.. Postad 05 mars 2010 - 18:31
Så hade jag det ett tag.., visserligen samma rum, men olika förstärkare. Just nu har grabben mitt PA-steg till låns, men det beror helt på ungdomlig okunnighet, så hans (fd mina) slutsteg behöver repareras ![]() Så kan det gå, när man är van vid att allt har ett kortslutningsskydd.. Postad 06 mars 2010 - 10:19
Du är alltså tvärtom mig kan man säga,eftersom du slölyssnar när du spelar högt. När jag lyssnar aktivt så att säga,så spelar jag högt. Slölyssnar jag så är det på lite i bakgrunden. När jag känner att jag verkligen vill lyssna på musik,då är det rejäla volymer som gäller i 99 fall av 100. Här ser man verkligen hur olika vi människor är,och det är allt en himla tur det! Redigerat av Unregisteredd9addaf4, 06 mars 2010 - 10:20. Postad 06 mars 2010 - 11:49 Dessutom så lyssnar jag mycket på radion, dokumentärer å sån´t, å det är ju blandat musik tal.., knappast nåt man öser på med.. PA-steget är numera mest nåt som bara finns där, men lär väl komma till användning till sommaren, så fåglarna får lyssna på musik, medans grillen blir varm å ölen blir uppdrucken.. Postad 07 mars 2010 - 00:20 Vissa gånger låter det bra andra bättre. det jag kommit fram till är att ju mera promille man har desto bättre låter det. En kompis påtalade när vi kollade lamptiden på min projektor (1500 timmar) att nu har du varigt full i 62 dygn sen 2005. Men vafan det har låtigt bra och varigt roligt drygt 2 månader av min gråa vardagen. Jag tror fö. inget på ts påstående. Testade en gummimatta för några år sedan som man lade på cd- skivan och t.o.m. min tondöva kompis hörde skillnaden. Postad 07 mars 2010 - 11:09
Ja,visst är det så att det låter extra bra ibland. Tycker inte det låter bättre om man är full,men man tål högre volymer då helt klart. På natten låter det oftast bäst har jag märkt. Vad det beror på kan jag inte riktigt förklara. Jag kan sitta o lyssna från kvällen in på natten sen genom ett trollslag så låter allt bara bättre. Och det är inte jag som blir full eller nåt sånt ![]() Det är heller inte att ljud utifrån stör,för i min gillestuga där grejerna står så är det inga ljud utifrån som hörs in,speciellt nu med all snö som dämpar. Så det blir inte tystare runtomkring på natten. Nej,min teori är att på natten så är väldigt mkt som drar ström o släpper ut skräp på elnätet avstängt. Därför får anläggningen bättre ström o låter därför bättre. Att jag helt plötsligt mitt i natten får bättre hörsel tror jag inte på. Detta skulle väl isåfall hända även på dagen. Postad 07 mars 2010 - 11:16
Nu vet jag inte vad ts är, inte heller den där gummimattan.. Däremot lär skillnaden i ljud inte bero på gummimattan i sig, men den kan ha hjälpt dålig elektronik/laser att tolka/läsa informationen på CD:n, nåt som helt klart kan ha lett till ett förbättrat ljud. Men behöver man en gummimatta för att kunna spela upp CD:n, för att buffertminnen å korrektionskretsar inte ska behöva jobba på övertid, då ska man nog allvarligt fundera över vad det är för nåt man spelar på.. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |