Hej på er
Jag fick ingen bild alls från min slim PS3 - bara om jag stoppade i en DVD. Men av XMB syntes inget - svart bakgrund med ljud. Även On screen displayen från 1610 'an slirade och den kändes rent allmänt instabil. Sattelitmottagare och PopCornHour funkade däremot bra. (Det lilla jag hann testa) Allting var anlutet via HDMI. Det verkar finnas andra buggar än de beskrivna: Programvarufel i Denon 1610
Serienumret var av den äldre buggiga modellen så den fick gå tillbaka till E.G. med omedelbar verkan.
Kundsupporten hos Elgiganten var obefintlig, när man efter femtioelva telefonsamtal slutligen kom fram till kundtjänst var personalen rent pinsamt okunnig. Och att kunna få ett nyare exemplar utan de kända problemen kunde inte alls utlovas. -Du får väl skicka tillbaka den om det blir problem blev svaret från dem. Jag är inte road av att hålla på och släpa grejor fram och tillbaka till Posten så jag krävde pengarna tillbaka och beställde en från HiFi-klubben istället. Vilken skillnad det var att få prata med kompetent personal som vet hur produkterna fungerar! Och jag vet att om problem uppstår så är det bara att slå dem en signal.
Mitt råd för att spara nerverna är: Lämna tillbaka den till Elgiganten och köp av HiFi-Klubben istället. Skarvsladdar, gräddvispar, glassmaskiner och sånt skit kan man ju handla på E.G. Men köp INTE något mer avancerat än så, du blir bara förbannad den dag du behöver hjälp.
.............
Konspirationsteori: Kan det vara så att E.G. dumpar priset för att tränga sig in i toppen på Prisjakt m.fl. prislistor? Att sälja några pallar med felaktiga produkter kanske är värt det priset och är en smäll som man väljer att ta.
Jisses vad tröttsamt det börjar bli med dessa konspirationsteorier. EG är en stormarknad. OnOff mfl är också stormarknader. Om en produkt inte fungerar så finns service verkstäder och/eller returrätt. Om man tror att supporten på dessa stormarknader ska kunna gå på djupet i tekniska detaljer, oavsett om det gäller förstärkare, tv-apparater eller mobiltelefoner....ja, då är det dax att vakna. Själv handlar jag (ibland) av stormarknader, och om jag behöver hjälp av teknisk natur (alltså utöver vilken sladd som ska i vilket uttag) så söker jag svaret exempelvis i forum som detta.
Finns en tråd på ca 100 sidor
här just om 1610. Sammanfattningsvis kan man väl säga att sk HDMI handshake problem är det vanligaste problemet. Det är inget som är specifikt för Denon.
Men du har helt rätt. Om du vill ha en support som är väl påläst på manualen för din Denon 1610 ska du absolut inte handla på NÅGON stormarknad. Och skulle du en vacker dag komma på tanken att köpa en Pioneer eller Yamaha förstärkare hos OnOff....GÖR INTE DET! Du kommer att bli minst lika frustrerad och arg över deras brist på specialistkompetens på just din maskin.
Det absolut värsta du skulle kunna göra är nog att köpa en PS3:a på ICA Maxi. Så även om dom kör kampanj och är 1000:- billigare än alla andra....välj en specialiserad spelbutik om du vill ha hjälp med knepigare tekniska frågor.
Kontentan: Handlar man avancerad elektronik på en stormarknad pga pris och tillgänglighet, förvänta dig INTE samma kompetens som nischade specialistbutiker!!!
Köpte för övrigt en 1910 från EG och den fungerar utmärkt.