Sony och Panasonic säljer HDTV klara för DVB-T2 i UK, varför tar man nu inte in dem till Sverige?
Kommer en HDTV med DVB-T2 såld i UK att fungera i Sverige, när man börjar sända HD i marknätet?
Redigerat av zotomaz, 04 March 2010 - 14:12.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 04 March 2010 - 10:57
Svåra saker det här och man vill inte köpa en ny TV och sedan behöva skaffa en box för x tkr!
Sony och Panasonic säljer HDTV klara för DVB-T2 i UK, varför tar man nu inte in dem till Sverige? Kommer en HDTV med DVB-T2 såld i UK att fungera i Sverige, när man börjar sända HD i marknätet? Redigerat av zotomaz, 04 March 2010 - 14:12. Postad 04 March 2010 - 11:18 Går ej att veta ännu då det inte är helt nerlåst. Får nog vänta tills 2011 modellerna om du måste ha DVB-T2 inbyggt. Postad 04 March 2010 - 11:36
Men nu får det väl faan vara nån måtta!
Det FINNS REDAN EN TRÅD VID EXAKT SAMMA NAMN: DVB-T2, Ny standard för marksänd digital TV https://www.minhembi...howtopic=251212 Använd SÖK uppe till höger för att se vilka trådar som redan finns, eller LÄS Innantill på Innehållssidorna för resp. forum. Det finns dessutom FLERA andra trådar där samma eller liknande saker redan diskuteras! T ex: https://www.minhembi...howtopic=254241 https://www.minhembi...howtopic=256727 https://www.minhembi...howtopic=254241 OBS att flera av de där trådarna har fler än bara en sida! Redigerat av anderswillhelmsson, 04 March 2010 - 11:40. Postad 04 March 2010 - 11:44
Hittade bara forum om digitalboxar och DVB-T2. Jag vill veta när det kommer TV apparater med DVB-T2 mm. Skulle kanske haft en anna rubrik. Kan man ändra det? Postad 04 March 2010 - 11:53
Citera inte ALL text från ett inlägg - det är emot reglerna. Citera BARA så mycket att läsaren PÅMINNS om vad det handlar om - alla har ju just innan precis läst det du citerar in, kaka på kaka på kaka ...
Välj bara Redigera under ditt inlägg, så kan du ändra även Rubriken. Diskuteras det redan om i nån eller flera av Trådarna jag hänvisade till. LÄS i, och använd, de Trådarna! Redigerat av anderswillhelmsson, 04 March 2010 - 12:15. Postad 04 March 2010 - 12:24
Diskuteras det om i nån eller flera av Trådarna jag hänvisade till.
LÄS i, och använd, de trådarna. [/quote] Jag har en PS3 och är ganska flexibel när det gäller fabrikat etc. när det gäller ny FullHD-TV. Gillar dock inte att genast behöva köpa och betala för en digitalbox, få mera kablar kors och tvärs samt utöka högen med ytterligare en fjärrkontroll ;-) Så därför jag vill gärna veta var/när/hur de kommer finns att köpa i Sverige, samt om det drar ut på tiden - om man i stället kan köpa i UK eller Tyskland. Trådarna är per fabrikat och då får man ställa samma fråga flera gånger. Jag tycker man kan ha en generell tråd om tillgången på TV-apparater förberedda för den nya tekniken DVB-T2 mm. Redigerat av zotomaz, 04 March 2010 - 12:28. Postad 04 March 2010 - 12:29
Anders: tack för en förtjänstfull insats här i forumet. ....men trådarna blir med tiden för långa, korrupta, och helt urflippade. Bar sunt att skapa nytt ibland (min åsikt)
Helt rätt. De andra trådarna handlar om Digitalboxar och sändningsteknik. Jag undrar precis som du vilka TV apparater ( helst Sony) som kommer med DVB-T2...? Svara på detta istället för att hacka i forumet med en massa allmänt svammel och hänvisning till otaliga trådar, med tusentals inlägg om allt. Svara på exakt detta, tack! Men problemet är att det inte går att svara- det finns inga apparater förrän 2011 (tidigast) Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 04 March 2010 - 12:32. Postad 04 March 2010 - 12:30
Jag är också intresserad av när det det kommer TV-apparater förberedda för DVB-T2 och är inte intresserad av tekniken och Boxers göromål, endast vilka TV-apparater som närmast är på väg till den svenska marknaden.
Postad 04 March 2010 - 14:24
Men problemet är att det inte går att svara- det finns inga apparater förrän 2011 (tidigast)
[/quote] "HDTV planeras i marknätet - SVT HD slutar sända 1 marsRadio- och TV-verket undersöker just nu möjligheterna att ge tillstånd för ett antal kanaler som vill sända HDTV i det digitala marknätet, kanaler som Boxers kunder då får tillgång till. Enligt planerna skulle HDTV-kanaler kunna börja sända under senare delen av detta år. Vilka kanaler det blir skulle kunna bli känt i sommar. HDTV-kanalerna ska enligt verkets plan sända med den senaste komprimeringsstandarden MPEG4 samt den senaste utsändningsstandarden DVB-T2. Detta för att effektivt utnyttja nätet och få plats med upp till åtta kanaler. DVB-T2-mottagare finns ännu inte på den svenska marknaden, men väntas finnas senare under året, både i boxar och inbyggda i TV-apparater." Undrar som sagt varför de som redan har TV-apparater med DVB-T2 i produktion och säljer dessa i UK, inte vill sälja dem också i Sverige. Varför skall det dröja till 2011 - kommer det att vara någon skillnad på de som skall till Sverige? Postad 04 March 2010 - 15:50
Jag förstår att om man vill köpa ny Tv så vill man ha den senaste tekniken men det är inte ens beslutat än, bara ansökt. Sändningarna beräknas komma igång senare på hösten så avvakta.
Postad 04 March 2010 - 16:18
Bra tråd....
tack zotomaz. Kommer att följa denna tråd med intresse då ett inköp av ny TV planeras snart. Med hänvisning till ovan kanske man bör avvakta till efter sommaren. Postad 04 March 2010 - 16:20 En inte alltför vild gissning kan väl vara att det är billigare för tillverkarna att slänga in en gammal DVB-T-tuner än en med stöd för DVB-T2. Postad 04 March 2010 - 16:59
http://www.dvb.org/?site=odw_sv_SE Postad 05 March 2010 - 10:26 https://www.minhembi...s...t&p=2812487 Postad 05 March 2010 - 12:29
Fler kommer få upp ögonen på detta och efterfrågetrycket ökar nog snabbt framöver. Dagens Nyheter (DN) skrev 3 mars 2010 om den nya sändningstekniken för HD (kolla på webben). DN hade även varit runt på stan och frågat TV-handlarna, vilka inte visste något om den nya tekniken. Det är skandal - ingen bör idag sälja en HD Ready TV som saknar DVB-T2 - utan att berätta att den inte alls kommer vara klar för marksänd HD.
HD Ready-logotypen garanterar endast att TV kan ta emot HDTV-signaler. Det innebär inte att den nödvändigtvis kan ta emot HDTV-sändningar. HDTV-sändningar måste först packas upp av en HDTV-mottagare. En HDTV-mottagare kan antingen vara en extern enhet (t.ex. en HDTV-kapabel "digitalbox") eller en intern enhet som är inbyggd i TVn. HDTV-mottagaren kan sedan överföra HDTV-signaler till en HD Ready-märkt TV. Var ute en sväng och kollade - på vissa TV anges "HD Cable Ready". Enligt en försäljare måste man i alla fall för t.ex. ComHem ha en separat HD-box för att kunna se ComHem´s betal-HD-kanaler. Verkar helt snurrigt kan det verkligen stämma? Man behöver dock enligt uppgift inte köpa boxen utan får (låna) den (men likväl en box och fjkontroll extra). Vad händer nu? Teracom skriver i brev 2009-11-26 till Radio- och TV-verket, om specifikationen för mottagare anpassas till den i UK, kan utrustning i konsumentledet i Sverige finnas tillgänglig under andra halvåret 2010. "Radio- och TV-verket planerar att publicera den slutliga strategin i mars 2010. Efter publiceringen inleder vi en tillståndsprocess med målsättningen att meddela nya tillstånd i juni 2010." Väljer man samma spec som i UK, kan det omedelbart börja säljas TV-apparater mm med mottagare för DVB-T2, i och med att det idag finns att köpa på marknaden i UK. Redigerat av zotomaz, 07 March 2010 - 18:45. Postad 05 March 2010 - 15:59
UK anvender anden firmware til at understøtte bla MHEG (interactive services), men selve modtagelsen vil uden tvivl virke. Det vil nok være bedst at købe et tv, der er godkendt til Nordig spec. Men det er kun et ganske lille arbejde for Sony at rette firmware.
Kun her i starten, hvor de første tv med DVB-T2 chips vil blive solgt i UK og evt. i Finland. Hvis Boxer/SVT/RTVV indfører det krav for godkendelse , at alle tv skal have DVB-T2 fra fx 1-august 201 - så kan Sony* pludseligt godt levere til Sverige. Alle Sonys 2010 modeller fra 32" - også Essential range - finde med DVB-T2 chip - Hvor de svenske hedder 400, 500, 600.... har DVB-T2 modellerne numrene 403, 503,603 etc. I kan selv læse på Sony UK websider. Sony UK 32" -> 60" med freeviewHD = DVB-T2 Bemærk at priserne er ganske normale for '03' modellerne. Og bemærk disse '03' modeller er ikke kun T2-Ready - Det er færdige DVB-T2/MPEG-4 modtagere. Det vil imidlertid være afgørende bedre om Sverige forlanger, at der skal være MPEG-4 HP @ Level 4.2 (1080p50 support) i alle nye DVB-T2 modtagere (som også fremført af vor norske ven Bobben i en anden tråd) Lars * Og Panasonic og LG og Toshiba og ..... (jeg tro alle store undtagen Philips) Redigerat av reslfj, 05 March 2010 - 16:09. Postad 05 March 2010 - 20:14 Varför tror du inte att Philips skulle göra det? Postad 06 March 2010 - 02:26 Det tror jeg også de vil - senere - jeg har bare endnu ikke set DVB-T2 fra Philips. Lars Postad 16 March 2010 - 17:23
""HDTV Forum och Blu-rayforum lanserade tillsammans med ElektronikBranschen i juni 2009 en utbildning och certifiering av säljare och butiker. Målsättningen var, och är fortfarande, att öka kunskapen om HDTV och Blu-ray.
Nu har över 2000 butikssäljare certifierats, och 452 butiker är certifierade. Testet har gjorts 2 600 gånger och den person som har gjort testet flest gånger, innan han blev certifierad, gjorde det sju gånger. Drygt 200 personer i gruppen ”övriga” (vilket innefattar leverantörer, serviceverkstäder etcetera) har blivit certifierade, och den butik som har flest certifierade säljare har 51 stycken!"" Verkar behövas en "kompletterande utbildning om DVB-T2" till de redan certifierade-HDTV-säljarna. Samt när det finns en beslutad spec - en "DVB-T2 Ready"-dekal - att klistra på de TV-apparater som i framtiden kan ta emot sändning av HD i marknätet. Postad 16 March 2010 - 19:28
Enhver sådan certificering må indeholde en gen-certificering - måske efter 2 år. Desuden må man naturligvis udsende opdateringstekst til de allerede certificerede personer. Jeg kan nu ikke forstå, at forholdene omkring DVB-T2 ikke allerede indgår i certificeringen. Finland valgte DVB-T2 i sommeren 2009 og England (UK) allerede i april 2008. RTVV's DTT udbygningsplan for Sverige fra marts 2008 anfører at MUX7 kan sende HD særligt om DVB-T2 kan anvendes. Det betyder i klar tale - "DVB-T2 skal anvendes til at sende HDTV på en ny MUX7, hvis det er teknisk muligt". Man kan jo udemærket undervise i de kendte forhold omkring DVB-T2 også før den endelige vedtagelse for Sverige.
TV med DVB-T2 tuner er IKKE 'DVB-T2 Ready' , da de vil understøtte DVB-T2 signaler direkte fra en antenne og IKKE skal have en ekstra box eller lignende. Bemærk at Sverige bør kræve MPEG-4 High Profile Level 4.2 (dvs. 1080p) understøttet også. Lars Postad 30 March 2010 - 10:46
Nu är det möjligt att söka tillstånd för marksänd skarp-tv. Se www.rtvv.se
Postad 06 April 2010 - 23:43
Tänkte dela med mig av ett mail till Panasonic Sverige:
Hej, Någon TV med DVB-T2 kommer inte att släppa i år av Panasonic och vad det kommer nästa år vet vi inte förrän i Mars 2011. Med vänliga hälsningar / Best Regards Peter Wickman Panasonic Support --- Original Message --- Hej, Stod beredd att köpa en nya plasma (G20) men såg till min förvåning att den inte stödjer DVB-T2. Finns det några planer på att ändra på detta i närtid? Ser att den säljs med DVB-T2 i UK. Postad 07 April 2010 - 08:14 Men det där är ju bara vad supporten i Sverige vet, UTAN att de ens kollat med Japan... Ett tips är nog att så fort detta med T2 är en realitet, så kommer samtliga stora fabrikat att blixtsnabbt modifiera de TV de har hemma, till att funka med T2, och sen bara importera T2-färdiga TV. Postad 07 April 2010 - 10:31
Dom stora tillverkarna har väl redan DVB-T2 på modeller som dom exporterat till andra länder. Så fort våra svenska myndigheter får tummen ur så kommer det också att finnas TV-apparater i sverige, norge, finland, danmark etc. etc... Beslut tack! Postad 07 April 2010 - 10:44
Verkar vara ett rimligt antagande. Det blir säkert billigast att bara tillverka en grundmodel i stora serier och sedan anpassa den för respektive marknad via mjukvaran. Om Sverige/Norden väljer samma spec som UK då bör import kunna starta omedelbart. Vem är det som bestämmer hur DVB-T2-standarden skall anpassas till och användas i Sverige? På HDTV Forum (www.hdtvforum.nu - som de svenska Tv-bolagen står bakom) så hänvisar man till Nordig specen (www.nordig.org), men i Nordig ingår bara TV-bolagen i Norden. Det verkat inte vara med någon representant från Radio- och TV-verket eller annan myndighet. Vad har Nordig specen för betydelse??? Är det bara en önskelista??? Vem är det som skall sätta ner foten??? Om den redan är nedsatt - vad väntar dom i så fall på??? Redigerat av zotomaz, 09 April 2010 - 13:13. Postad 07 April 2010 - 10:46
Ingen som blir irriterad över att först sker övergången från MPEG2 till MPEG4 .... alla får byta teve... HD-DVD till Blu-ray... alla får byta spelare & format. Detta året trodde man den inbyggda skulle funka perfekt så ska dem byta nästa år till DVB-T2! Hur ofta ska detta ske? man får ju byta teve varje år om man vill slippa en äcklig miljöförstörande digitalbox som inte kan stängas av utan bara stand-by och bli äckligt varm o lysa hela natten...
Fattar inte detta alltså.. Postad 07 April 2010 - 11:09
Man skulle säkert kunna föreslå något slags EU-dekret eller t o m lag med hänvisning till miljöaspekterna av slit och slängmentaliteten när det gäller hemelektronik. CRT vill man ju förbjuda med hänvisning till bly-innehållet. Cam-moduler använder en standardiserad pcmcia-slot, lagringsmedia ansluts via standardiserade interface (SATA, USB, IDE osv), och det finns egentligen inget bra skäl varför inte en tuner skulle kunna vara en standardiserad modul som användaren kan byta ut själv på sin tv, digitalbox eller dator. De flesta tillverkare köper redan nu en tunermodul till sina burkar som det står samsung, philips e likn på... ETT bra skäl att inte göra detta finns naturligtvis, nämligen att tillverkarna och handlarna på kort sikt skulle förlora en del intäkter... Postad 07 April 2010 - 11:14
Jo, men det borde finnas en lag för utnyttja konsumenter till fullo för maximala intäkter.
Sitt 5 år och förberedd den bästa tuner som finns, sedan sälj HD kanalerna. Byt inte varje år. Fruktansvärt FRUKTANSVÄRT irriterande... Jag vill inte ha en jädra digitalbox... Jag bor i ett hus som kan ta parabol från canal digital. Och tänkt köpa en 2010 års tv tex G20. Kan jag se HD kanalerna discovery, TV400 , etc utan behöva box? Gäller DVB-T2 bara för att kunna se TV4HD, TV3HD etc? Isf bryr jag mig inte om jag inte kan se dessa kanaler Redigerat av Unregistered1734, 07 April 2010 - 11:16. Postad 07 April 2010 - 17:37 Jo jag också! Två veckor efter att man infört MPEG4 med den gamla DVB-T så meddelades att man ska byta till DVB-T2 i höst och bestämde att omgående plocka bort SVT-HD som sändes i Stockholm och Mälardalen. På det sättet så misssar vi bl.a. fotbollsVM i HD. Vid det förra VM som också sändes i HD fanns inga boxar att få tag på. Nu fixar dom så att vi missar detta VM också! (i HD). Nu är jag inte teknikfientlig men jag tycker dom kunde behållit den gamla kanalen tills de nya kommer. Jag har protesterat direkt till [email protected] Önskar fler gjorde detsamma. Är det inte dags för en liten folkstorm!? Postad 07 April 2010 - 18:28
Jo absolut, men glöm Eva Hamilton. Hon svarar snällt och trevligt EN gång eller möjligtvis två, men bara med bortförklaringar och luddiga termer. SVT är bara intresserade av att få så mycket snurr på PLAY att man kan betrakta webben som reguljär sändning. Detta innebär nämligen att Radiotjänst plötsligt har rätt att kräva TV-avgift från alla som har en dator, eftersom den då är att betrakta som utrustning som kan användas för att se på tv och enl lagen är man då skyldig att betala avgift för denna. Slutet för licens-skolkarna och nya friska pengar till SVT. SVT HD släcktes i marknätet och skall så småningom (om man får tillstånd) ersättas av SVT 1 & 2 i HD, parallell-kanaler till de vanliga 1 & 2, med blandat utbud SD/HD. Resultatet blir en skruttkanal som TV4 HD, där man inte på något sätt är tvungen att ha en viss andel riktiga hd-program, utan kan fuska hur som helst. Hur många högupplösta långfilmer har sänts på SVT HD hittills ??? Nä, just det... Jämför gärna med Danmarks "DR HD"! De sänder BARA HÖGUPPLÖST (720p50), och INTE UPPSKALAD SD ALLS !!! Igår kunde man bl a se Flykten från New York, idag Nasa's Historia + ett par dokumentärer från BBC, och imorgon blir det Time Bandits. Snacka om att Danskarna lirar brallorna av nötterna på Teracom och SVT... Redigerat av Unregistered277056c3, 07 April 2010 - 18:31. Postad 07 April 2010 - 21:52
DVB-T2 ... innebär detta att man måste ha denna digitalbox/inbyggda för se SVT HD , TV4 HD etc?
Om jag skiter i den och köper en G20 med tex canal digital parabol paket. Kan jag se discovery HD, TV400 HD etc? Jag skiter i tv4 HD blabla Postad 07 April 2010 - 23:07 DVB-T2 är ny teknik för att ta emot sändningar via antennen. Den kommer tidigast under senare delen av hösten med några kanaler. Sedan kommer de befintliga kanalerna att successivt efter flera år överföras till denna teknik. Köper du en ny TV idag så kan du inte se dessa nya kanaler utan att skaffa en extra box. Skaffar du parabol så är det en annan (parallell) teknik som inte har med DVB-T2 att göra överhuvudtaget. Då kan du se de kanaler som ingår i de paketen. Postad 07 April 2010 - 23:44 Det finns redan plug n play tuners på en del linuxboxar som t.ex DM800/DM8000. Så visst finns inget hinder att dom som gör TV apparatör inför samma sak så egentligen är det dom man ska gnälla på. Postad 07 April 2010 - 23:47 Satellit gick också över till nyare sändningsteiknik fast där heter det DVB-S2 istället. Skillnaden är att dom gjorde det samtidigt som övergång till MPEG4 och samma sak borde ha skett i marknätet. Redigerat av Leatherface, 07 April 2010 - 23:49. Postad 08 April 2010 - 07:57 DVB-T = Terrestrial = Mark. DVB-C = Cable = Kabel. DVB-S = Satellite = Satellit. Postad 08 April 2010 - 08:38
Jaha, då är det ju inga problem för mig alls
Okay, då hade jag turen på min sida. DVB-S2 finns i panasonic G20 antar jag ?
Tack för den sammanfattningen! Postad 08 April 2010 - 12:16 Tror tyvärr inte det. bara DVB-C (cable) och gammal vanlig DVB-T (mark). Ingen DVB-S/S2 (sat) alls i G20 verkar det som... Redigerat av Unregistered277056c3, 08 April 2010 - 12:19. Postad 08 April 2010 - 12:34 Tunern används bara för att ta emot signalen, avkodandet sker i efterliggande kretsar. Ett exempel är Philips modeller från förra året där enbart vissa hade MPEG4-stöd. Samma tuner används till båda modellerna men vissa har en extra processor bara för att avkoda just MPEG4 medan MPEG2-varianterna av TV:n saknar den extra processorn. I Årets modeller klarar huvudprocessorn av att koda av MPEG4 och ingen extra processor krävs. Postad 08 April 2010 - 12:49 Var ska vi protestera då? JAG VILL SE FOTBOLLSVM I HD! Redigerat av ansgar, 08 April 2010 - 12:50. Postad 08 April 2010 - 13:36 Egentligen Radio- och TV-verket (rtvv.se), men tror nog att de skiter i konsumenter. Större dagstidningar och kanske deras tv-recensenter ? Postad 08 April 2010 - 14:19
Detta var jättetråkigt! Kanske samsungs 6505 har detta eller LG PK750? Får väl kolla upp detta.. Postad 08 April 2010 - 14:46
Tror knappt du hittar en tv med satbox inbyggd, operatörerna pairar tv-kanalerna med sina egna boxar tyvärr!
Postad 08 April 2010 - 15:10
Hittade sekunden efter mitt inlägg Samsung PSC6505 har inbyggd DVB-S Postad 08 September 2010 - 15:28
Läste i Ny teknik att Sony och Sagem nu kommer med mottagare med dvb-t2.
Postad 08 September 2010 - 20:53 HD-DVD till Blu Ray var inget byte av teknik, det var två konkurrerande tekniker, så blanda inte in det här. Postad 09 September 2010 - 07:30
Import kan kanske vara intressant vid flytt eller pga lägre pris utomlands. Har dock läst inlägg om att det kommer finnas skillnader. Jag gissar att det gäller den kryptering som distributörer använder.
Postad 09 September 2010 - 07:53
Av-krypteringen sköts av CA-modulen, det är därför man behöver köpa just CA-modul istället för att det är inbyggt i TV:n.
Redigerat av SwiftingSpeed, 09 September 2010 - 07:53. Postad 09 September 2010 - 08:58
Anledningen till att DVB-T2 i TV apparater tar tid är tydligen att standarden spikades slutgiltigt i vintras-våras på Europa nivå och de flesta tillverkarna väntade på detta, sen tar det väl några månader för nya produkter att dyka upp.
Det som sändes i UK var test sändningar och använde sig av ej spikad version av DVB-T2, detta gjorde att ingen som tillverkade TV apparater till den stora Freeview markanaden vågar / vågade garantera att den skulle fungera med den slutgiltiga grundversion av T2 i andra länder. Nordig standarden vart "klar" innan Europa standarden dock med fet röd text som resaverade mot förändringa då Europeiska inte var klar, iaf då jag läste om T2 på www.nordig.org för några månader sen när debatten blossade upp. Vad jag hört så ska det tydligen bara varit någon liten mjukvaru fix för UK modeller för att de ska fungara mot den spikade standarden. T.ex Sony kommer ju med samma modell beteckning för T2 i Sverige som den har i UK med 3:a i slutet på modell namnet, btw 5:a i slutet är med DVB-S2 även om det står enbart S i specs. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |