Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur får jag fram högupplöst ljud med Onkyo 607

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 March 2010 - 11:06

KA2
  • KA2
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej.

Mitt första inlägg här blir ett litet rop på hjälp. Jag har precis blivit lycklig ägare till en Onkyo 607. Glad i hågen slängde jag i en bluray i min Samsung BDP 3600 och tänkte att nu jäklar ska här njutas av de nya ljudformaten. Trodde jag i alla fall, det var visst inte så himla enkelt. Blurayspelaren är kopplad till förstärkaren via HDMI och då trodde jag att den skulle leta fram det bästa ljudformatet själv. Jag spelar upp Batman, the dark knigth och den ska ha Dolby True HD som ljudformat. Min fråga är alltså, hur ska blurayspelaren och förstärkaren vara inställd för att det ska fungera? Nu har jag ställt in spelaren så att den ska skicka allt via PCM men jag kan inte ställa en stärkaren så att den spelar upp det jag vill. I displayen på förstärkaren finns det ikoner för DTS HD och Master Audio och jag antar att de ska vara tända när den spelar upp dessa format?

Hoppas det finn nån vänlig själ här som kan rädda min lördagkväll.

Med vänliga hälsningar
Liten

Postad 20 March 2010 - 11:22

gummiturbon
  • gummiturbon
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej. Är ingen expert men har för mig att du ska skicka ljudet som bitstream - inte PCM från spelaren. Sen låter du förstärkaren avkoda ljudet och det ljudformat som det blir står i displayen. Vet inte hur Onkyo har det men på min Marantz SR 6004 kan jag välja automatisk avkodning. Då känner den själv av vad det är för ljud som kommer och gör det bästa av det. Finns säkert på Onkyo också. Tryck på Auto surround eller något liknande. Glöm inte att ibland får man välja hd-ljudet själv i filmens meny...Olika från film till film. Om du låter blurayen koda av blir det hd-ljud ändå men det står inte i förstärkarens display.

Redigerat av gummiturbon, 20 March 2010 - 11:52.

Postad 20 March 2010 - 18:19

KA2
  • KA2
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tack för ett snabbt svar. Har kollat lite på nätet och försökt bli lite klokare. I min värld är det så här: PCm = spelaren avkodar ljudet och skickar det till förstärkaren. Bitstream= Spelaren skickar ljudet till förstärkaren som får avkoda det. Kan det stämma? Min tanke är att förstärkaren ska göra allt jobb, spelaren ska bara läsa skivan och skicka det vidare. Problemet är jag inte hittar nåt bra ställe att fixa det i förstärkaren OSD meny. Och handboken hjälper ju inte till så jättemycket. Den visar nån förvirrad tabell som inte gör mig klokare i alla fall.. :angry: Finns det nån annan lycklig 607-ägare här som kan vägleda mig?

Postad 20 March 2010 - 18:28

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Nu blir jag osäker men... jag har en 607'a. Skickar bitstream från blu-rayspelaren men har inte ställt in något särskilt på 607'an... kanske behövs det? Har inte upplevt det så men nu när frågan ställs så...

Postad 20 March 2010 - 19:10

KA2
  • KA2
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Det vet inte jag heller. Det jag funderar över är att det finns ju ikoner för DTS True HD och Master Audio i teckenfönstret på förstärkaren. Min tanke är att om man nu låter förstärkaren avkoda allting borde inte ikonerna tändas då? Som det är nu så tänds "DTS". I min värld så är DTS ett format som är bättre än dolby digital och liknande men fortfarande inte lika bra som tex Master Audio?

Postad 20 March 2010 - 19:14

Putte100
  • Putte100
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Du ska skicka ljudet som bitstream.

Postad 20 March 2010 - 19:21

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Du ska ställa in det i spelaren och inte i förstärkaren

Postad 20 March 2010 - 19:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
..och glöm inte att de högupplösta ljuden endast går via HDMI.

Postad 20 March 2010 - 20:21

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Finns det nån annan lycklig 607-ägare här som kan vägleda mig?

När du ställt din spelare på att skicka ljudet som bitstream,så får du gå in i menyn på din 607.
Gå till apparatinställningar vidare till HDMI och välj HDMI ljud av.
Då kommer de olika ljudformaten poppa upp i displayen, en annan sak när du kollar filmer med Dolby True HD.
Då får du när filmen startat ändra late night mode läget till off,då det automatiskt ställs till on.

Postad 20 March 2010 - 20:59

KA2
  • KA2
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tack så mycket allihopa för era svar. Måste bara säga att det värmer att det finns så många som vill hjälpa till. Men jag får ändå inte riktigt till det. Så här ligger landet just nu:

Spelaren är inte så svår att begripa, jag kan ställa in ljudet på tre alternativ. 1 PCM, 2 Bitstream, 3 Bitstream (Audiophile). Jag har valt alt 3, i manualen står det " Rekommenderat val om du har en HDMI 1.3 mottagare som har Dolby True HD och DTS-HD Master Audio avkodning". Alt 2 är enligt manualen om man har en mottagare som inte stöder HDMI.

Jag har kopplat in spelaren till förstärkaren via HDMI enligt konsten alla regler.

Jonasprivate, Jag förstår hur du tänker men jag hittar ingenting i menyn på min förstärkare som motsvarar dina förslag. I menyn kan jag gå via "Hardware setup" till HDMI men det enda som går att ställa in där är "Audio TV Out" Vilket tydligen innebär att jag kan använda tv:s högtalare när jag tittar på tv. Sen finns "Lip Sync", x.vColor" och "HDMI Controll(RIHD)". Enligt manualen är det för att kunna styra RHID kompatibla apparater via HDMI.

Det jag hakar upp mig på är som sagt ikonerna i teckenfönstret. Jag inbillar mig att de ska vara tända när förstärkaren avkodar HD-ljudet. Jag kan ju mycket väl ha fel (Har hänt förut.. :angry: ) Jag tror ju att det ska stå True HD eller Master Audio när allt funkar som jag vill...

Men återigen, tack så mycket för all hjälp ni ger mig. Jag uppskattar det verkligen.

Postad 21 March 2010 - 13:55

TheSaurus
  • TheSaurus
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Kan det kanske vara så att den inte har HD-spåret som default? Det problemet har jag haft med t.ex. I am legend som krävde att man när man spelade upp filmen valde ljudspår

Postad 21 March 2010 - 14:06

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Jonasprivate, Jag förstår hur du tänker men jag hittar ingenting i menyn på min förstärkare som motsvarar dina förslag. I menyn kan jag gå via "Hardware setup" till HDMI men det enda som går att ställa in där är "Audio TV Out" Vilket tydligen innebär att jag kan använda tv:s högtalare när jag tittar på tv. Sen finns "Lip Sync", x.vColor" och "HDMI Controll(RIHD)". Enligt manualen är det för att kunna styra RHID kompatibla apparater via HDMI.

Konstigt att du inte får det att funka,får hoppas någon som har 607 svarar.
Du får ställa frågan 607 tråden i förstärkardelen.

Postad 22 March 2010 - 14:17

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Hittar heller inte dessa inställningsalternativ i min 607'a och stoppade förbi MM där jag köpte den. De var 99% säkra att den modellen inte visar vilket ljud som avkodas....

Spännande det här :)

Jag tycker det hade varit fint att se eftersom man är ett kontrollfreak... man vill ju veta att den jobbar på med rätt grejor.

Postad 22 March 2010 - 14:35

Captain
  • Captain
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Håller med "TheSaurus", är du säker på att HD ljudspåret är det första på filmen du försöker spela? Hade själv samma problem i början med min Denon förstärkare, kunde inte förstå varför HD ljudet bara fungerade med vissa filmer. Sen visade det var så enkelt att HD ljudspåret inte låg som första ljudspår som vissa filmer, kände mig lite lätt dum att jag inte fattade det på en gång :)

Testa att bläddra mellan de olika ljudspåren och se om inte HD lampan tänds på förstärkaren då.

Postad 22 March 2010 - 14:57

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Jonasprivate, Jag förstår hur du tänker men jag hittar ingenting i menyn på min förstärkare som motsvarar dina förslag. I menyn kan jag gå via "Hardware setup" till HDMI men det enda som går att ställa in där är "Audio TV Out" Vilket tydligen innebär att jag kan använda tv:s högtalare när jag tittar på tv. S

Står Audio TV out på off eller on ?
Testa de olika så lär det funka,det är där skon klämmer är säker på.

Postad 22 March 2010 - 20:16

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Kollade bd-spelaren så att den skickade bitstream. Har inte kunnat ställa prioritet dock utan valde DTS i filmens meny. En liten röd logga dök upp i förstärkarens fönster- Dts.

Postad 22 March 2010 - 21:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Är de bara DTS loggan som lyser eller är det DTS HD MASTR loggan ?

Postad 23 March 2010 - 12:07

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Spela upp filmen tryck på audio knappen tills dts hd kommer upp. Eller så brukar det finnas en pop up meny som man kan få fram under uppspelning där borde det finnas ett val för dts och ett för dts hd. Så länge du bara väljer vanlig dts så kommer du inte få dts hd ljud.

Postad 25 March 2010 - 13:30

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Är de bara DTS loggan som lyser eller är det DTS HD MASTR loggan ?

Bara DTS-loggan...

Postad 25 March 2010 - 17:40

KA2
  • KA2
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hallå allihopa

Det blir samma sak för mig som för Richard, det är bara DTS loggan som lyser. Jag har nu lyckats fippla fram HD ljud från skivan i alla fall men lik förb****t så tänds varken True HD eller Master Audiologgan. Har provat några olika filmer nu men det blir samma sak med alla. Måste väl ta och leta rätt på en skiva med Master Audio och se om det händer nåt då...
Kan inte begripa att det ska vara sånt fippel. Inte för att det låter dåligt på nåt sätt det är ju bara vetskapen om att det KANSKE kan bli lite bättre... :)

Jag fipplar vidare och återkommer...

Postad 25 March 2010 - 19:10

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Bara DTS-loggan...

Märkligt att du inte kan få till det, vad har du för blu-ray spelare ?

Postad 25 March 2010 - 22:20

KA2
  • KA2
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Samsung BDP 3600. Som jag har fattat det kan inte den spelaren avkoda Master Audio men via Bitstream ska den kunna skicka signalen så att förstärkaren kan avkoda den. Jag köpte den spelaren eftersom den har fått bra kritik i både tidningen Hemmabio och i Ljud och Bild hemma. Poängen är ju den att jag inte är helt säker på om den spelar HD-ljud eller inte. Det är ju som sagt det där med loggorna, varför skulle den ha den logga för Master Audio om den inte tänds då Master Audio avkodas..?

Postad 25 March 2010 - 22:34

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
OM möjlighet finns kontrollera/uppdatera programvaran
i förstärkaren respektive Blu Ray spelaren.

Kan ju vara där skon klämmer ....

Postad 25 March 2010 - 22:58

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Självklart kan din blu-ray spelare skicka bitstreamat HD-ljud, och självklart kan din förstärkare koda av det formatet.

Din Blu-ray spelare verkar ju vara korrekt inställd, Bitstream (Audiophile) är det korrekta valet för att få bitstreamat HD-ljud till extern avkodare via HDMI. Din Onkyo 607 skall då visa DTS HDMSTR (eller något liknande) i displayen. Det finns även en knapp på fjärrkontrollen som heter "display", trycker man på den så visar Onkyon vilket ljudformat den får. Så min fråga är vad det står i displayen?

Postad 26 March 2010 - 14:00

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Märkligt att du inte kan få till det, vad har du för blu-ray spelare ?

Panasonic BD30

Självklart kan din blu-ray spelare skicka bitstreamat HD-ljud, och självklart kan din förstärkare koda av det formatet.

Din Blu-ray spelare verkar ju vara korrekt inställd, Bitstream (Audiophile) är det korrekta valet för att få bitstreamat HD-ljud till extern avkodare via HDMI. Din Onkyo 607 skall då visa DTS HDMSTR (eller något liknande) i displayen. Det finns även en knapp på fjärrkontrollen som heter "display", trycker man på den så visar Onkyon vilket ljudformat den får. Så min fråga är vad det står i displayen?

Det skall jag kolla ikväll.

Postad 26 March 2010 - 15:23

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jag har haft Panasonic BD-30 och den funkade att skicka bitstream utan problem.

Postad 26 March 2010 - 15:59

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Ska hem och muckla med detta ikväll om nu familjen tillåter... annars blir det i helgen. Vill få ordning på detta nu känner jag.

Bd30 är uppdaterad med senaste firmware (juni 09 någonting) och jag väntar på nästa. Onkyon vet jag inte hur jag skulle uppdatera....

Postad 26 March 2010 - 18:04

KA2
  • KA2
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Ekon, jag här helt på din linje. När jag trycker på "Display" står det PCM fs 48 khz. Spelaren är inställd på Bitstream (Audiophile) men kan det vara så att förstärkaren tar ett eget initiativ och anser att den vill ta emot PCM?
Just har jag Body of Lies i spelaren och den skivan har Dolby True HD som bästa format. Jag går in i Audiomenyn och väljer True HD (ligger inte som förinställt val som många har påpekat, rätt märkligt att det inte gör det tycker jag..) Alltså måste det ju vara nån inställning i förstärkaren som jag har missat eller missförstått. Jag har varit in i alla menyer och jag har bland annat kunna välja vad jag vill att förstärkaren ska spela som förstahandsval. Men eftersom det inte fungerar så har jag ju gjort nåt fel.. Synd att jag inte begriper vad bara.. suck.. Nog för att det är kul att pilla med prylar men det här börjar ju mest likna en parodi.. :)

Postad 26 March 2010 - 18:32

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Förstår precis. Jag kan inte heller hitta något ställe där jag kan lägga en rangordning för ljudfilsuppspelning...

Klart irriterande! Tv'n dessutom upptagen av Bolibompa nu...

Postad 26 March 2010 - 19:32

KA2
  • KA2
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Haha.. ja, det är väl inte alltid som man får chefa över tv:n :) Men vi kämpar väl på vid tillfälle, förr eller senare löser vi det här också..

Postad 22 April 2010 - 09:12

Unregistered983
  • Unregistered983
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Har du löst problemet, jag är intresserad av lösningen då jag har samma problem, men konstigt nog syns loggan i några få filmer.

Jag kör med en Onkyo 1007 och en Oppo 83 som är inställd på bitstream (samma sak händer även med Auto).

Vissa filmer fungerar alltså bra tex Crank. Jag väljer DTS-HD MA och Oppo visar DTS-HD MA och Onkyo visar detsamma som insignal. Andra filmer, tex Det Sista Offret och Ice Age 3 så visar Oppo DTS-HD MA, men Onkyo visar att den enbart får in DTS (står "dts" i displayen). Jag har märkt detta på andra filmer men trodde bara jag hade missat någon inställning, men nu när jag ser att det fungerar för vissa filmer så börjar jag undra om något är fel.

Jag kör ljudet via HDMI och jag har testat två olika HDMI-kablar.

För att göra det mer märkligt så fick jag detta resultat av filmen Mördande Legender: Oppo visar Dolby TrueHD och Onkyo visar DTS. Filmen har inga DTS-spår alls. Får samma resultat om jag väljer ett Dolby 5.1-spår, det står DTS på Onkyo. Detta sker vid olika ljudlägen och även Pure Audio-läget. Stoppar åter igen i andra filmer som Crank och allt fungerar som det ska. Jag har även testat en annan BD med TrueHD och den fungerade iaf som den ska.

Även PCM står det PCM både på Oppo och Onkyo om jag valt Auto eller LPCM på Oppo.

Om jag väljer LPCM på Oppo så står det alltid PCM på Onkyo, men jag känner mig osäker på om jag alltid får ut HD-ljudet. Jag tror att Onkyo har bättre DACar, så jag vill ju köra bitstream och låta förstärkaren koda av HD-ljudet.

Postad 23 April 2010 - 15:34

Unregistered983
  • Unregistered983
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Problemet är nu löst med hjälp från en annan tråd. Jag hade något som heter "Secondary Audio" satt till ON (i Oppo-spelaren). När jag satt detta menyalternativ till OFF så fungerar alla filmer och rätt ljudformat visas på ONKYOn.

Postad 23 April 2010 - 18:25

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Bra att det löste sig och att fler läser hur du löste problemet.

Postad 23 April 2010 - 20:01

stobbart
  • stobbart
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Tänkte låna tråden lite om det är okej. Sitter på en Onkyo 607 och en äldre PS3:a och försöker få fram HD-ljud från filmen Pride and Glory. Har läst om att PS3:an måste ställas in på Linjär PCM och det har jag gjort.

Slår sedan igång filmen och ändrar i menyn i PS3:an till ett annat ljudspår så att jag kan få fram hd-ljudet. Hittar då bara DTS HD MA 7.1. Innebär det att ljudspåret som spelas upp är 7.1 ljudspåret? Jag har ett 5.1 system inkopplat så man blir ju lite fundersam om det verkligen står rätt till. ?? Hittar inget 5.1 ljudspår. Det finns bara 2 stycken, det vanliga dolby digitalspåret + DTS HD MA 7.1 ljudspåret.

Är det jag som gjort något tokigt? Eller är allt som det ska vara? Vore väldigt tacksam om någon kunde sprida lite ljus över det här.

Redigerat av stobbart, 23 April 2010 - 20:19.

Postad 23 April 2010 - 22:24

Unregistered983
  • Unregistered983
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Tänkte låna tråden lite om det är okej. Sitter på en Onkyo 607 och en äldre PS3:a och försöker få fram HD-ljud från filmen Pride and Glory. Har läst om att PS3:an måste ställas in på Linjär PCM och det har jag gjort.

Slår sedan igång filmen och ändrar i menyn i PS3:an till ett annat ljudspår så att jag kan få fram hd-ljudet. Hittar då bara DTS HD MA 7.1. Innebär det att ljudspåret som spelas upp är 7.1 ljudspåret? Jag har ett 5.1 system inkopplat så man blir ju lite fundersam om det verkligen står rätt till. ?? Hittar inget 5.1 ljudspår. Det finns bara 2 stycken, det vanliga dolby digitalspåret + DTS HD MA 7.1 ljudspåret.

Är det jag som gjort något tokigt? Eller är allt som det ska vara? Vore väldigt tacksam om någon kunde sprida lite ljus över det här.

7.1-spår kommer fungera bra med ditt 5.1-system. Förstärkaren kommer mixa ner ljudet till de högtalare som du har inkopplat. Om det finns 7.1 på filmen så brukar det oftast inte finnas något 5.1-spår. Att du har ställt in LPCM på PS3an är helt rätt och ljudet du får är HD-spåret som kommer anpassas till ditt 5.1-system.

Postad 23 April 2010 - 22:48

stobbart
  • stobbart
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

7.1-spår kommer fungera bra med ditt 5.1-system. Förstärkaren kommer mixa ner ljudet till de högtalare som du har inkopplat. Om det finns 7.1 på filmen så brukar det oftast inte finnas något 5.1-spår. Att du har ställt in LPCM på PS3an är helt rätt och ljudet du får är HD-spåret som kommer anpassas till ditt 5.1-system.

Tackar för ditt svar! Man va ju lite rädd att man skulle missa en del ljud. Men då är allt i sin ordning då med andra ord. ;)

Postad 28 April 2010 - 07:40

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Problemet är nu löst med hjälp från en annan tråd. Jag hade något som heter "Secondary Audio" satt till ON (i Oppo-spelaren). När jag satt detta menyalternativ till OFF så fungerar alla filmer och rätt ljudformat visas på ONKYOn.

Tack. Skall kolla om min Pana bd30 har samma inställning. Kan vara lösningen...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.