Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förslag på en bra stereoförstärkare för 10 papp

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 mars 2010 - 23:56

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Hallå!

Är på jakt efter en ny stereoförstärkare till mina nya Quad 11L2 högtalare. I dagsläget drivs dom av en h/k 970 mkII, vilket klarar av att driva dom utan problem. Kraften å drivet finns där men quad:arna känner jag har potential för mer och jag saknar lite av detaljerna i mellanregistret och toppen (som quad är erkänt duktiga på, 970:an låter lite "syntetisk" ibland) och är därför på jakt efter en förstärkare som kan leverera...

Begagnad Primare I21 och Cayin 153B är två förstärkare som fångat mitt intresse. Någon som har erfarenhet från dessa och eventuellt i kombo med quad!?

Andra förslag är såklart oxå välkomna!!


/Boombuster

#2

Postad 22 mars 2010 - 07:23

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Rotel RA 1520 är ju riktigt vass och kostar 10k ny.
Se bara upp med att du kan stå ut med den blå ringen runt powerknappen.

#3

Postad 22 mars 2010 - 08:40

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Låna även hem en NAD C375BEE från Hifi klubben och testa, ett kraftpaket med få svagheter i den prisklassen.

Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 22 mars 2010 - 08:44.


#4

Postad 22 mars 2010 - 21:49

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Låna även hem en NAD C375BEE från Hifi klubben och testa, ett kraftpaket med få svagheter i den prisklassen.


Då tror jag det finns bättre alternativ att hitta begagnat.
Primare i30 upplever jag mer detaljerad än i21, den borde du få för max 10 000 kr. Skulle också leta efter en begagnad hegel. Låna hem å lyssna!

#5

Postad 22 mars 2010 - 23:27

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

  • 1 352 inlägg
  • 0
Naim Nait 5i med NACA5 högtalarkabel :D

#6

Postad 23 mars 2010 - 02:11

Unregisteredb26a2f45
  • Unregisteredb26a2f45
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Skulle nog personligen leta upp något begagnat för de slantarna!

#7

Postad 23 mars 2010 - 09:03

Unregistered32db02f3
  • Unregistered32db02f3
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
onkyo a-1vl. låter kanonbra men lite svår att få tag på. borde ej kosta över 10 000kr begagnat eller demokörd.

#8

Postad 23 mars 2010 - 09:05

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Om du är smart kan du få Hi-End för småpengar;

Pengarna räcker nästan precis till ett Emotiva försteg

http://emotiva.com/usp1.shtm

samt två monoblock

http://emotiva.com/upa1.shtm

samt frakt cirka 200 Dollar

Summa 1260 Dollar = 8845 kr plus tull och moms blir cirka 11500 kr.

#9

Postad 23 mars 2010 - 14:46

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Cayin 153B kan jag rekommendera varmt. Har nämligen haft en sådan själv i ett par år nu och känner absolut inget behov av att byta! Den får vara kvar tills den faller i bitar! Har dock aldrig testat den till ett par Quad högtalare!

En väldigt trevlig och kraftfull förstärkare som spelar väldigt neutralt i mina öron. Har drivit alla högtalare jag testat med samma fina resultat, vilket nog betyder att den har bra med resurser och är välkonstruerad. Saknar dock helt tonkontroller och andra finesser vilket förstås kan vara en nackdel beroende på tycke och smak. Ingen pre-out heller.

Redigerat av Unregistered7b85be38, 23 mars 2010 - 14:47.


#10

Postad 23 mars 2010 - 16:06

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Cayin 153B kan jag rekommendera varmt. Har nämligen haft en sådan själv i ett par år nu och känner absolut inget behov av att byta! Den får vara kvar tills den faller i bitar! Har dock aldrig testat den till ett par Quad högtalare!

En väldigt trevlig och kraftfull förstärkare som spelar väldigt neutralt i mina öron. Har drivit alla högtalare jag testat med samma fina resultat, vilket nog betyder att den har bra med resurser och är välkonstruerad. Saknar dock helt tonkontroller och andra finesser vilket förstås kan vara en nackdel beroende på tycke och smak. Ingen pre-out heller.


Här har det hänt grejor ser jag, trevligt med så många svar!=)

kenta; Min h/k har en blå ring runt volymreglaget som kan hålla en vaken på nätterna, så jag är härdad:P har lyssnat på "lillebror" ra-06 tillsammans med ett par dynaudio 42:or. Tyckte ljudet var korrekt och detaljrikt, men kanske lite väl korrekt för min smak. Vart ganska avskalat, platt och tråkigt... inte så mycket engagemang. Om det berodde på rotel eller dynaudio låter jag vara osagt. Har du själv nånn erfarenhet av 1520:an!?

Johan82; vad är dina erfarenheter av naim ljudmässigt. Är det en allroundförstärkare lr passar den bara vissa typer av musik och högtalare?

kryssprodukt; skulle inte tacka nej till en i30:a men misstänker att den hamnar en bit ovanför min budget. i21:ans spelstil har beskrivits som till lite tillbakadragen och "laid back" och alltså inte så framåt i spelstilen. Nått du stört dig på lr? Är mer för en spelglad och underhållande elektronik utan att tappa fokus på att spela korrekt..

wicked world; har inte känt till dom tidigare men av det jag läst om den, så låter det som att 153B skulle kunna passa min smak med bravur! Vilka högtalare har du provat den med? Cayin beskrivs som ganska framåt i sin spelstil och att man kan bli trött på det i längden... nått du märkt?

/boombuster

#11

Postad 23 mars 2010 - 16:08

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Gillade du inte mitt Emotiva Audio-förslag?

#12

Postad 23 mars 2010 - 16:18

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Emotiva är även mitt förslag i denna prisklass. Har inte hört det själv men då jag själv ute efter liknande. Det lutar åt just det emotivaförslaget Audiovector nämnde.

2 x UPA-1
1 x USP-1

Galet mycket för pengarna enligt samtliga forumtrådar och recensioner jag läst. Skulle vara trevligt att hitta en lämplig högtalare till dessa då jag även kommer införskaffa det i samma veva. Ska vi säga 10-15000 kr klassen, begagnat kan funka men mste ha hyfsad WAF och helst vita eller ekfanerade, möjligen svarta kan funka. Golvare och inte alltför stora.

Redigerat av olasahl, 23 mars 2010 - 16:25.


#13

Postad 23 mars 2010 - 16:19

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Gillade du inte mitt Emotiva Audio-förslag?


Är främst ute efter en integrerad förstärkare. Emotiva Audio verkar definitivt vara bra grejor men priset låg något över min budget + att de måste importeras gör tyvärr att de faller bort. Men får tacka för tipset!

#14

Postad 23 mars 2010 - 16:43

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Är främst ute efter en integrerad förstärkare. Emotiva Audio verkar definitivt vara bra grejor men priset låg något över min budget + att de måste importeras gör tyvärr att de faller bort. Men får tacka för tipset!


Ja varsågod! Alltid är det någon annan som kan få nytta av tipset! :D
Jag väntar som bäst på min första Emotiva-produkt (en XPA-2), och den landar i Sverige om sex dagar om allt går som det ska! Det är olidligt spännande...

#15

Postad 23 mars 2010 - 17:01

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

  • 1 352 inlägg
  • 0

Johan82; vad är dina erfarenheter av naim ljudmässigt. Är det en allroundförstärkare lr passar den bara vissa typer av musik och högtalare?


Naim har ett lite speciellt ljud, det faller inte alla i smaken har jag hört (konstigt nog :lol: )
Ett otroligt driv och spelglädje med stor separation i ljudet. Nait 5i är det bästa jag hört i prisklassen! :D

#16

Postad 23 mars 2010 - 17:27

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

kenta; Min h/k har en blå ring runt volymreglaget som kan hålla en vaken på nätterna, så jag är härdad:P har lyssnat på "lillebror" ra-06 tillsammans med ett par dynaudio 42:or. Tyckte ljudet var korrekt och detaljrikt, men kanske lite väl korrekt för min smak. Vart ganska avskalat, platt och tråkigt... inte så mycket engagemang. Om det berodde på rotel eller dynaudio låter jag vara osagt. Har du själv nånn erfarenhet av 1520:an!?
/boombuster


Jag kör 1582 + 1550 vilket borde låta liknande fast med mycket mer kraft.
Kan förstå att det kan uppfattas som avskalat men det är mest för att man är van vid lite mer loudness innan. Man vänjer sig direkt och efter det är det svårt att gå tillbaka till gamla anläggningen då det låter kanon i den nya plus så mycket mer hifi i den nya.

#17

Postad 23 mars 2010 - 18:19

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Jag kan varmt rekommendera min egen förstärkare som Troels Gravesen rekommenderade för mig... Jungson JA-88D Class-A...

Jag köpte min på Cattylink i Kina för totalt strax över 8000:- inkl tull, moms, frakt och allting... Mycket bra klass-a förstärkare som fått mycket bra kritik och rekommenderas varmt av mig... Designen är ju en smaksak men dom flesta håller med om att det är svårslagen apparat oavsett prisklass... Jag har inte jämfört den med mycket men kan säga att den spöade min gamla Cambridge Audio 640A v.2 på alla punkter med hästlängder... Och priset är ju oslagbart, för 8000:- i Sverige får man inte mycket att hurra för...

Länk till Jungson.com

Länk till Cattylink

Kan vara värt att kika lite närmare på... Jag är överlycklig med min förstärkare, fantastiskt ljud...

Lycka till, hoppas du hittar nåt roligt... :)

mvh

#18

Postad 23 mars 2010 - 18:56

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

wicked world; har inte känt till dom tidigare men av det jag läst om den, så låter det som att 153B skulle kunna passa min smak med bravur! Vilka högtalare har du provat den med? Cayin beskrivs som ganska framåt i sin spelstil och att man kan bli trött på det i längden... nått du märkt?


Nä jag har inte märkt av någon lyssningströtthet! Men det beror ju ofta på kombinationen av högtalare och förstärkare. Den är nog inte lika varm och gosig som din Harman Kardon (har själv haft en HK 670 en gång) vilket möjligtvis skulle kunna ställa till problem med allt för ljust klingande/analytiska högtalare. Men det är som sagt inget jag märkt av. Jämfört med HK är den betydligt mer neutral och korrekt, bättre på att plocka fram detaljer i musiken och den känns dessutom minst lika kraftfull.

Jag körde ganska länge med XTZ 99.36 till den, men just nu kör jag ett par stativare istället - Monitor Audio RX1 (i väntan på en uppgradering till ett par bättre golvare). Till båda högtalarna passar den perfekt och håller dem i strama tyglar. Har faktiskt också testat dem till ett par andra (billigare) stativare jag äger/har ägt - Dynavoice DM-5 och B&W DM 601 S3 - den fungerade bra till dem också. Hittils har jag inte märkt av några problem med matchningen mot olika högtalare.

#19

Postad 23 mars 2010 - 21:00

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Jag skulle också rekommendera Naim Nait 5i. Kanske inte det mest analytiska/kliniska ljudet (om man nu är ute efter det) men rent och klart och naturligt. Gällande Naim brukar det nämnas att ljudet är musikaliskt, svängigt och medryckande vilket kanske är lite abstrakta uttalanden, men jag kan inte säga det bättre själv :)

#20

Postad 23 mars 2010 - 22:36

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

kryssprodukt; skulle inte tacka nej till en i30:a men misstänker att den hamnar en bit ovanför min budget. i21:ans spelstil har beskrivits som till lite tillbakadragen och "laid back" och alltså inte så framåt i spelstilen. Nått du stört dig på lr? Är mer för en spelglad och underhållande elektronik utan att tappa fokus på att spela korrekt..


Om jag inte minns fel så har jag sett flera i30 på hifimagasinet inom din budget. När du beskriver vad du är ute efter så tror jag att i30 passar dig bättre än i21. Finns den att få tag på inom din budget skulle jag ha slagit till.

#21

Postad 24 mars 2010 - 10:03

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Jag kan varmt rekommendera min egen förstärkare som Troels Gravesen rekommenderade för mig... Jungson JA-88D Class-A...

Jag köpte min på Cattylink i Kina för totalt strax över 8000:- inkl tull, moms, frakt och allting... Mycket bra klass-a förstärkare som fått mycket bra kritik och rekommenderas varmt av mig... Designen är ju en smaksak men dom flesta håller med om att det är svårslagen apparat oavsett prisklass... Jag har inte jämfört den med mycket men kan säga att den spöade min gamla Cambridge Audio 640A v.2 på alla punkter med hästlängder... Och priset är ju oslagbart, för 8000:- i Sverige får man inte mycket att hurra för...

Länk till Jungson.com

Länk till Cattylink

Kan vara värt att kika lite närmare på... Jag är överlycklig med min förstärkare, fantastiskt ljud...

Lycka till, hoppas du hittar nåt roligt... :)

mvh


DEN var läcker!!! ;)

#22

Postad 29 mars 2010 - 19:45

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite, det är ju ruskigt svårt att hitta en förstärkare under 10000:- som har pre out gärna dubbla eller en sub out också, med fjärrkontroll och som är snygg.

Rent prestandamässigt är ju XTZ A100 D3 bra men är ju en klump till utseendet. Synthesis Magnum ligger under 10 och har pre out med fjärr, men väldigt lite är skrivet om dessa, utseendet är bra men lite svårt att veta om den håller i längden..

Gud tror aldrig jag kommer finna en förstäkare som kan agera försteg. jo för det är ett försteg jag letar till att börja med, men varför inte köpa ett rent försteg kanske? Jo för att helt plötsligt blir det ännu dyrare när man skippar slutsteg i lådan. Dåligt med valmöjligheter är det också.

Känner mig så här nu, :)

#23

Postad 30 mars 2010 - 07:43

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Cambridge 840A kanske?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.