Kommentarer till Projekt 2.35:1 Constant Image Height av ÖrjanB
Postad 30 March 2010 - 18:28
Det kommer nog bli en upplevelse med konkav duk :-P
Mvh Mixon1/Michael
Postad 30 March 2010 - 20:19
Postad 02 April 2010 - 16:12
Postad 03 April 2010 - 09:13
Postad 04 April 2010 - 17:39
Postad 06 April 2010 - 11:07
Mycket impad av bygget , får man fråga vad priset till detta bygget blev?
Javisst får du det =)
Har man kontakter så behöver det inte alls bli så dyrt, tjänster och gentjänster =P
Det dyra i detta projekt är dukväven och den anamorfiska linsen.
Jag kommer att sammanställa priser på dukväven och linsen senare.
Liten fråga... kommer inte en del av bilden i mitten komma utanför duken eftersom duken är konkav? Enda lösningen så fall borde vara att projektorn skjuter bilden rak på duken i en vågrät linje. Känns som något borde bli fel, specielt när bilden inte i sig är konkav.
Det passar inte riktigt till 100 blir att maska en cm eller två. Inget som stör eller att man förlorar viktig information.
Det som blir vid 16:9 material med kurvad duk är en krympning på sidorna av bilden. Dock egentligen inget jag störs av eftersom radien är ganska liten.
Vid 2,35:1 är upplevelsen total, helt sjukt =P
Man får en riktigt bred bild och dessutom med kurvad duk den där omsvepande känslan och ökade djupet i bilden.
vilken lins är det?
Det är samma lins som cavx mk4 fast i ett enklare skal, samma linser sitter i så den håller samma grymma kvalite på bilden =P
http://dvdownunder.c...em.php?id=36808
Jag kör med ett enklare chassi för att hålla nere kostnaden på den.
Postad 06 April 2010 - 17:03
Tack för att denna sida finns.
Postad 07 April 2010 - 00:10
Postad 07 April 2010 - 09:04
Allt går bara man vill tillräckligt mycket =) Själv vaknar jag varje morgon med inställningen att drömmar är till för att bli verklighet. Lägg upp en plan på hur och när man ska nå sina mål och håll dig till den. Då når man sitt mål till slut, själv har jag nått mitt och passerat det en bra bit =P Man lever bara en gång, kör hårt! =)Mycket roligt att följa ett sådan här projekt ,det är väl det närmaste en sådan duk o lins man kommer .
Tack för att denna sida finns.
Aprilskämt? Ha ha!Ser ut som du skulle lägga in en patentansökan på den finurliga idén...Finurligt gjort måste jag säga..Trodde först att Projje projektet var ett Aprilskämt först
Hemmabio är inget man skämtar om, det är på blodigt allvar med livet som insats he he
Redigerat av ÖrjanB, 07 April 2010 - 10:59.
Postad 07 April 2010 - 17:43
Postad 18 April 2010 - 17:36
Postad 18 April 2010 - 17:40
Postad 18 April 2010 - 19:24
verkar bli otroligt bra och välbyggt detta MEN snälla snälla snälla säg att du inte börjat med ramen? borde inte velour klisterpapp bli bättre än moltontyg? eftersom alla det är iaf min högst personliga erfarenhet. sen läste jag även en sak på stewarts sida ang vinkel på ramen att det har betydelse.... men det kanske du känner till redan?
He he nej, har inte börjat med ramen, varför jag tar molton är eftersom att det redan ligger i garaget överblivet sedan tidigare projekt. Har använt velour klisterlapp förrut men var inte riktigt nöjd med resultatet, dock var det ett par år sedan så finns säkert bättre kvalite idag =) Tips mottages gärna var man kan få tag i det. Mjo vet att vinkeln har betydelse, är lite under utveckling =P
För att klargöra hur jag tänkt ramen, den kommer inte att klistras direkt på duk utan jag kommer att tillverka en egen profil som kläs och sedan monteras på duken. =)
Postad 18 April 2010 - 19:30
Sjukt häftigt. Men jag måste fråga: blir inte bilden urfokus när duken inte är helt plan? Dvs lite suddig i kanterna om nu centrum är knivskarp? Hursom, otroligt imponerande. Ett biorum nästan kräver 2,35 duk för att nå riktigt högt...
Så var åxå min tanke om skärpan, men jag är faktiskt imponerad över skärpedjupet som finns, det är ganska långt. Dock har jag inte så brutal kurvning på duken ( djupet är 7.4cm ) så det är absolut inga problem med att få bra skäråa över hela bilden. Beror åxå på vilken kvalite som linsen har. Cylindriska anamorfiska linser är att föredra =)
No problemas my friend! =)He he! Hoppas du inte blev allt för sne över A4 terror'n jag utsatte dig för, vill ju i fortsättningen kunna komma och kolla in nån bra rulle på din "riktiga" duk
Om jag verkar sur o småkinkig får du väl bjussa på grillat eller nått så går det nog över =P
Hur grymt som helst! Blev ganska sugen på att prova på detta.
Helt klart det bästa man kan göra i hemmabion, kör hårt! =)
Postad 21 April 2010 - 10:53
Postad 21 April 2010 - 14:52
men blir riktigt impad av ditt rum... =) gillar verkligen din 2:35:1 duk den konstruktionen känns väldigt gedigen...
Postad 22 April 2010 - 22:53
Sorry men jag som novis om detta med projektorer måste få fråga vad denna lins gör för något? om den som jag tror att den gör är att ändra formatet på bilden, drar den inte ut bilden så den blir opropotionelig? Jag har införskaffat en beggad Toshiba mt200, är detta något jag har användning för? Jag har endast 3,5 m kastlängd och skulle vilja ha upp storleken på bilden.
Svar ja, linsen ändrar bilden så den blir 1,33 bredare än 16:9 vilket innebär att bilden blir förvrängd. MEN ... min proj kan klippa bort det svarta ovan/under bild och stretcha den så hela panelen används för bilden, men då blir den förvrängd och då behövs linsen för att bresa ut till rätt format.
Postad 23 May 2010 - 18:43
Postad 06 June 2010 - 17:31
Men blir det inge meck med upplösningen när projektorn tar bort det svarta?
Japp, projjen visar bilden i fel format, men sedan sätter man dit den anamorfiska linsen som i sin tur bryter om bilden till rätt format igen, fast i 2.3:1 =)
Postad 27 August 2010 - 12:22
Postad 27 August 2010 - 16:31
På vilket sätt förhöjer kurveringen upplevelsen?
Själv valde jag den enkla vägen med en Panasonic proj.
Postad 28 August 2010 - 09:35
Du saknar iaf inte fantasi! Jag ska komma upp nästa vecka för att kolla på lite hus och Johan sa att vi skulle göra ett studiebesök hemma hos dig.
He he, fantasi och drömmar är till för att sättas till verklighet
Avisst bara dyka förbi, dock kan jag redan nu säga att vårat hus är INTE till salu.
Postad 28 August 2010 - 09:44
Resultatet med en kurvad duk blir att man får en känsla av en mer omslutande bild, upplevs med mera djup i bilden och i samma veva får man ett jämnare ljusflöde över hela bildytan.Nice!
På vilket sätt förhöjer kurveringen upplevelsen?
Själv valde jag den enkla vägen med en Panasonic proj.
/ Örjan
Postad 10 January 2011 - 18:55
Postad 19 May 2011 - 13:14
En fråga: Hur det fungerar det med subtitles när du använder dig av anamorfisk lins till projektorn?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
266 bilder
240 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?