Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fjärrkontroll?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 maj 2010 - 11:56

Telekiter
  • Telekiter
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Jag har just köpt denna fjärr från Kjell och Kompany

http://www.kjell.com...o...66222&path=

Den ska ju va helt kompatibel med Windows XP och Vista MCE. I min enfald trodde jag ju därmed att den var en "klon" av Windows MCE fjärren men jag får den inte att fungera i min XBMC. Endast pilaran (upp, ner, vänster och höger samt "Ok"-knappen funkar.

Om jag kör programmet "showkey" som visar knappsändningarna så kommer exempelvis strängen <p mod="ctrl,shift">Notification(Key, p, 3)</p> om jag trycker på "play"-knappen. Trycker jag på "ok"-knappen (som ju fungerar) så visas strängen; <return>Notification(Key, return, 3)</return>.

Jag har även testat köra "eventghost" men inga aktiviteter alls registreras där när jag trycker på fjärrkontrollen.

Nån som kan ge mig lite hjälp??

Jag har Windows XP pro och senaste officiella XBMC.

/Urban.

#2

Postad 11 maj 2010 - 13:19

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Dessvärre är det nog bara att köpa en annan om du vill ha en klon. Om du inte vill nöja dig med funktionerna du har? Jag körde med en fjärr med endast dom funktionerna ett bra tag faktiskt pga lathet och det funkade faktiskt.

#3

Postad 11 maj 2010 - 18:53

Telekiter
  • Telekiter
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Nja, jag vill att grejorna ska funka och det borde ju gå att få till. Kan man inte fixa en egen xml-fil för fjärkontrollen?
I xbmc-biblioteket finns ju flera xml-filer specifika för keyboard, xbox spelkonsol, xml-fil för harmonykontroll, nintendo osv. Problemet är att jag är för dålig på att fixa egna xml-filer (typ advancedsettings.xml) så jag skulle nog få lägga en jädrans massa tid för att få till det.

/Urban.

#4

Postad 11 maj 2010 - 19:29

Gäst_mendflyk_*
  • Gäst_mendflyk_*
  • 0

Jag har även testat köra "eventghost" men inga aktiviteter alls registreras där när jag trycker på fjärrkontrollen.


Kör du EG som admin? Om jag inte gör det registreras inga knapptryckningar i EG med min MCE-fjärr heller.

Redigerat av mendflyk, 11 maj 2010 - 19:30.


#5

Postad 11 maj 2010 - 21:56

Telekiter
  • Telekiter
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Menar du admin i Windows så är svaret ja.

Varje gång jag trycker på någon knapp på fjärren så plingar det i datorhögtalaren, och som sagt så kommer det upp en kommandosträng i fönstret för "showkey". Det betyder ju iaf att en kommandosignal tas emot av Windows och problemet är att få XBMC att förstå vad det betyder. Om bara eventghost kan ta emot signalen så "översätts" den väl av eventghost till en signal som XBMC fattar.

/U.

#6

Postad 11 maj 2010 - 23:06

Gäst_mendflyk_*
  • Gäst_mendflyk_*
  • 0
Tydligen räckte det inte bara med adminläge för att knapptryckningar ska registrerars i EG. Några plugin måste också läggas till först.
Testa följa den här guiden: http://forum.xbmc.or...ead.php?t=48667
Eller så kan du försöka använda EG-filen i tråden (längst ner i första inlägget) och bara ta bort/ändra mappningarna: http://www.zshare.ne...430054fc5c36e5/

Redigerat av mendflyk, 11 maj 2010 - 23:10.


#7

Postad 13 maj 2010 - 10:03

Telekiter
  • Telekiter
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Jodå den guiden har jag testat och det fungerar inte ändå. Om jag använder den xml-filen som du länkar till så får jag felmeddelande i EG när filen startas i stil med; "hittar inte MCE remote...." vilket inte är konstigt då det inte är en MS MCE remote. Knapptryckningarna spelas dessutom inte upp i EG även om jag kör EG som Admin.

Det som är märkligt är att om jag använder showkey-programmet så presenteras exempelvis "pg up" på tangetbordet samma kommandosträng som "pg up" på min fjärrkontroll (båda funkar ju dessutom så det är inte konstigt). Samma sak händer med Retur-tangenten och "ok"-knappen och bägge funkar. MEN trycker jag "play" på fjärren och "p" (vilket ju är play i XBMC) på tangentbordet så presenteras inte samma kommandosträng i showkey. Play funkar ju inte så det kommandot är ju då fel och XBMC förstår inte detta MEN det kommandot följer liksom samma struktur som det kommandon som faktiskt fungerar.

Får väl vänta till nästa version av XBMC och hoppas att man då kan fixa till en egen XML-fil där man kan lägga in de kommandosträngar som fjärrkontrollen kastar ur sig.

/U.

#8

Postad 13 maj 2010 - 12:04

Gäst_mendflyk_*
  • Gäst_mendflyk_*
  • 0
Ok, ångra köpet då och skaffa den här istället. Hauppauge MCE Remote Control Kit
Det är den jag har. Man kan t.o.m. klara sig utan att mappa, men t.ex. "Context Menu", fullskärm och OSD är bra att mappa.
Konstigt att din är så mycket sämre, den är ju nästan lika dyr som Hauppauges fjärr.

Redigerat av mendflyk, 13 maj 2010 - 12:05.


#9

Postad 13 maj 2010 - 12:55

Telekiter
  • Telekiter
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Jo det vore bra om man kunde ångra MEN jag undrar om det går. Den är naturligtvis förpackat så att man måste skära upp plastförpackningen för att få ut den. Jag tror inte (vet inte med säkerhet) att ångerrätten gäller då man förstört förpackningen?!?!

/U.

PS. Det är ju mycket möjligt att fjärren funkar för Windows Media Center helt enligt specifikationen men inte till XBMC. Ds.

#10

Postad 13 maj 2010 - 13:32

Gäst_mendflyk_*
  • Gäst_mendflyk_*
  • 0

Får väl vänta till nästa version av XBMC och hoppas att man då kan fixa till en egen XML-fil där man kan lägga in de kommandosträngar som fjärrkontrollen kastar ur sig.

Har du kollat senaste officiella build?
http://mirrors.xbmc....ightlies/win32/

Eller unofficial builds?
http://sshcs.com/xbmc/

Redigerat av mendflyk, 13 maj 2010 - 13:32.


#11

Postad 13 maj 2010 - 16:18

Telekiter
  • Telekiter
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen, ska testa senaste officiella så får vi se om det blir nån ordning. Annars ska jag prova den där IR server suite och sen om den känner av min fjärr annars får jag testa senaste release och se om det går att konfiga "keyboard.xml" för att få till det.

/U.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.