Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp ska köpa min första system Canon 1000D!

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 maj 2010 - 01:42

FotoTokig
  • FotoTokig
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
hej
nu är det så här att jag ska köpa min första canon och första system kamera så att jag är nybörjare på den här. jag vet iaf att jag vill ha canon eos 1000d och så till den vill jag ha en objektiv för macro bider eftersom jag har sett några på nätet och de är jätte häftiga. jag vill också ta bilder på allt annat inte bara på nära håll men det känns som att jag kommer att klara mig med den originela objektiven som kamera har så länge.

har iaf kollat runt på nätet och så har jag hittat två alternativ som är

1- Canon 70-300mm HAMA300076

2- Tamron AF Di 70-300mm 4-5,6 Canon

eftersom de ligger under de 2000:- som jag kan tänka mig att spendera för att inte kunna slösa bort så mycket enligt mig.

sedan har jag tänkt mig att köpa en dvd till canon cameror så att jag vet hur jag ska hantera kameran med alla sina funktioner men vet inte om det är så nödvändigt eller en bok annars kanske går det och hitta allt info på nätet eller?

tar tacksam allt sorts hjälp och funderingar också eftersom jag har tänkt mig att använda den för att ta massor med bilder så vet inte om jag ska tänka på nåt mer speciellt.

mvh
FotoTokig =)

Postad 16 maj 2010 - 13:24

paccc
  • paccc
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Vill inte sabba ditt intresse men ett 'riktigt' macro objektiv är t.ex

Jag valde sony eftersom du då har nytta av bildstabilisering i huset, vinklingsbar skärm och en bra liveview.

Ett annat alternativ är

Canon har varken bildstabilisering eller vinklingsbar skärm, men detta räknas ändå som 'billigt'

och kan vara att föredra framför tamron som jag ändå finns för 3500:- från simplyelectronics.net för canon/nikon
då den är snabbare att fokusera för normala bilder.

Men visst kan du ta sjyssta macrobilder med en zoom också om du kollar på recensioner och närgränsen innan du köper,
men det blir närmast fjärilar och inte riktigt nära 1:1. Ta en till i macrotråden och sök via objektiv / kameramodell och macro-taggar på flickr för att se om det duger till vad du har tänkt dig.

Redigerat av paccc, 16 maj 2010 - 13:33.

Postad 16 maj 2010 - 14:04

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4 105 inlägg
  • 0
Eftersom trådskaparen redan bestämt sig för en 1000d som är en bra nybörjarkamera och vill ha tips på makroobjektiv ser jag egentligen bara ett vettigt val - en makrolins!

Helt enkelt en lins som du sätter ovanpå det medföljande objektivet och vips kan man fotografera i makro! Kostar ca 400kr
Själv har jag haft Raynox DCR-150 och det funkar utmärkt.

Hittar du ex här: http://www.cyberphot...?article=489165

Postad bild

Exempelbilder med Raynoxet:
Postad bild
Postad bild

Redigerat av maximm, 16 maj 2010 - 14:06.

Postad 16 maj 2010 - 15:27

FotoTokig
  • FotoTokig
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
hej
tack så mycket för era svar, det har blivit till mycket hjälp.

paccc eftersom jag har inte råd med de kamera och objektiv så ska ha de i tanken i framtiden annars skulle följa ditt råd och köpa den där sony som du säger så behöver man inte en objektiv till och då är det bra =)

maxim det var ganska smart det som du föreslår eftersom det hade jag inte läst här inne i forummet än så att det blir nog det bästa alternativet för mig eftersom tycker annars att objektivet gör kameran mycket mer större så att det där ska jag nog leta efter i butiken när jag ska köpa kameran, tack för ditt tips det var bättre och billigare än det som jag hade tänkt att köpa =)

Postad 16 maj 2010 - 15:43

paccc
  • paccc
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Helt ok tips,
jag har själv en raynox (150 tror jag) samling på flickr

Den fokuserar någonstans 10-12cm framför kameran fast det sägs också att den fungerar något bättre på
70-100 mm objektiv än 50mm , men det kostar inte att starta med enbart den...

Exempel monterat på 'din' kamera med zoomobjektiv:
Raynox 150 canon 1000d med 55-250 VR
(VR och fokus funkar inte så bra med raynox, man flyttar kameran fram och tillbaka i extrem macro)

Redigerat av paccc, 16 maj 2010 - 18:38.

Postad 16 maj 2010 - 15:52

FotoTokig
  • FotoTokig
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
kolla skilnad på priset mellan raynox 150 o 250 det är inte så stor skillnad så ska nog köpa den 250 men finns det inte i affärer bara på nätet?

Postad 16 maj 2010 - 23:55

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4 105 inlägg
  • 0
Det finns en anledning till att jag rekommenderade DCR-150 och inte DCR-250. Sök på google så förstår du varför.

Redigerat av maximm, 16 maj 2010 - 23:58.

Postad 17 maj 2010 - 06:03

FotoTokig
  • FotoTokig
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
behövs inte ska köpa 150 istället tack =)

Redigerat av FotoTokig, 17 maj 2010 - 06:11.

Postad 17 maj 2010 - 07:01

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0
Se till att du får den bildstabiliserade varianten av kitobjektivet (med IS) om du ska köpa i kit med 18-55mm ;) Förutom att det är med IS så är det bättre optiskt.

Postad 17 maj 2010 - 08:29

FotoTokig
  • FotoTokig
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
det tänkte på men visa inlägg sägs att det inte behövs sen är det problemte att de har inte med is där jag tänker köpa den och där det finns med is så har de en dålig försäkring så det är min dilema. köpa en utan is med en bra försäkring som täcker allt eller köpa den med is med en försäkring som inte täcker allt?

Redigerat av FotoTokig, 17 maj 2010 - 08:39.

Postad 18 maj 2010 - 11:04

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

det tänkte på men visa inlägg sägs att det inte behövs sen är det problemte att de har inte med is där jag tänker köpa den och där det finns med is så har de en dålig försäkring så det är min dilema. köpa en utan is med en bra försäkring som täcker allt eller köpa den med is med en försäkring som inte täcker allt?

Personligen är jag lite skeptisk till försäkringarna som säljs i butik. Kolla med ditt ordinarie försäkringsbolag vad som ingår i din hemförsäkring och teckna eventuellt en extra försäkring den vägen istället.

Är det 18-55 med och utan IS du menar så välj den med IS. Det är ett bättre objektiv, inte bara för att det är bildstabiliserat.

Postad 18 maj 2010 - 17:09

FotoTokig
  • FotoTokig
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Personligen är jag lite skeptisk till försäkringarna som säljs i butik. Kolla med ditt ordinarie försäkringsbolag vad som ingår i din hemförsäkring och teckna eventuellt en extra försäkring den vägen istället.

Är det 18-55 med och utan IS du menar så välj den med IS. Det är ett bättre objektiv, inte bara för att det är bildstabiliserat.

ok det ska göra tack för tipset =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.