Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kylning på ASUS AT3IONT-I

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 May 2010 - 21:20

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Min koll på hårdvara och i detta fall kylning av hårdvara är minst sagt begränsad. Har köpt ett ASUS AT3IONT-I moderkort med en gigantisk passiv kylfläns istället för fläkt som tyvärr inte får plats i chassit. Jag måste byta till en lågprofilscpufläkt för att kunna få plats med hårddisk. Problemet är att kortet ser ut så här:
Postad bild
och jag med detta inte vet hur jag ska bära mig åt för att kyla ner både cpu och gpu. Frågan är med andra ord om det finns någon lösning som täcker båda eller om jag kan nöja mig med sätta fläkt på CPU:n eller vice versa.

Postad 26 May 2010 - 21:39

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Min koll på hårdvara och i detta fall kylning av hårdvara är minst sagt begränsad. Har köpt ett ASUS AT3IONT-I moderkort med en gigantisk passiv kylfläns istället för fläkt som tyvärr inte får plats i chassit. Jag måste byta till en lågprofilscpufläkt för att kunna få plats med hårddisk.

Kolla på rack-server-kylare, de är som oftast väldigt låga iom den knappa höjden i 1U-chassin.

tråd flyttad

Redigerat av frollic, 26 May 2010 - 21:39.

Postad 26 May 2010 - 21:49

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
ok låter som en idé. Dum fråga nummer två är var jag hittar en sådan fläkt. Kollar runt lite på olika butiker och hittar nada.

Postad 26 May 2010 - 21:54

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

ok låter som en idé. Dum fråga nummer två är var jag hittar en sådan fläkt. Kollar runt lite på olika butiker och hittar nada.

Gå in på https://www.prisjakt...egori.php?k=369 och sök på u1 och 1u, då får du upp några få, annars är tipset eBay.

Postad 27 May 2010 - 18:40

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Nu är jag inte helt 100, men en helt vanlig 1u kylare kommer väl inte funka då den bara kyler cpu - inte grafik-chippet bredvid?

Postad 27 May 2010 - 18:57

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Nu är jag inte helt 100, men en helt vanlig 1u kylare kommer väl inte funka då den bara kyler cpu - inte grafik-chippet bredvid?

beror på vilken socket du väljer.

Jag har hemma en Intel "box" P4-kylare, den täcker utan problem både CPU och GPU på mitt ION.

Postad 27 May 2010 - 19:02

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Aha, har den 6 monteringshål också eller hur funkar den?

Postad 27 May 2010 - 19:32

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Det är exakt detta som ger mig lite huvudbry, hur man täcker båda och samtidigt har en kylfläns som inte är så hög. Annars får jag försöka sälja en jävligt tyst ion dator som saknar möjlighet till hårddisk (hur många som nu skulle vilja köpa en sådan).

Hittade detta kit på dustin, vad tror ni om det?
Fläktkit

Redigerat av Unregisteredccc1a0a9, 27 May 2010 - 19:36.

Postad 27 May 2010 - 19:46

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Aha, har den 6 monteringshål också eller hur funkar den?

den har inga hål alls, P4an knäpptes fast med hakar (som satt ovanpå själva kylflänsen) mot en ram runt socketen, däremot har jag en borr :)
Vill man, så kan man såga kylaren i två delar, en för CPUn och en för GPUn.

http://www.chariotde...4so478remo.html

Det är exakt detta som ger mig lite huvudbry, hur man täcker båda och samtidigt har en kylfläns som inte är så hög. Annars får jag försöka sälja en jävligt tyst ion dator som saknar möjlighet till hårddisk (hur många som nu skulle vilja köpa en sådan).
Som sagt, en 478/P4 CPU-kylare borde funka.

Hittade detta kit på dustin, vad tror ni om det?
Fläktkit

Visst, men den kommer att kyla pissigt, iom att den är i aluminium. Fläkten kommer säkert att låta som f_n också :\

Du vill helst ha något i kopplar, som leder bort värme betydlgit bättre, något åt det här hållet:

http://shop.jet-comp...hler/34672.html

Postad 27 May 2010 - 20:01

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Ok, fan börjar tappa tron på att jag fixar detta nu. Det bästa i min värld hade varit att få tag på två flänsar (lite högre än de jag nämnde ovan. och sen en stoooor men platt fläkt som täcker båda. Kanske är att be om för mycket.

Postad 27 May 2010 - 20:07

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Ok, fan börjar tappa tron på att jag fixar detta nu. Det bästa i min värld hade varit att få tag på två flänsar (lite högre än de jag nämnde ovan. och sen en stoooor men platt fläkt som täcker båda. Kanske är att be om för mycket.

hur mycket plats/höjd har du att röra dig med ?

Kylaren som följer med ditt moderbord är ju av aluminium, så det är ju rätt så enkelt att antingen såga ner den till rätt höjd, eller helt enkelt knäcka kylflänsarna till rätt höjd. Kommer du så långt så ser du till att hitta en 1cm eller 1.5 cm hög fläkt att sätta ovanpå.

Postad 27 May 2010 - 20:37

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Hela chassit är 5,5 cm så det säger ju en hel del. Grejen är att jag bara behöver få ner den typ 1,5 cm sen tror jag att chassifläkten fixar kylningen. Enligt asus ska det ju räcka med passivt men varmt blev det så den andra fläkten ser jag som ett måste.
Postad bild

Redigerat av Unregisteredccc1a0a9, 27 May 2010 - 21:13.

Postad 27 May 2010 - 21:22

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Hela chassit är 5,5 cm så det säger ju en hel del. Grejen är att jag bara behöver få ner den typ 1,5 cm sen tror jag att chassifläkten fixar kylningen. Enligt asus ska det ju räcka med passivt men varmt blev det så den andra fläkten ser jag som ett måste.
Postad bild

Jaha, det är du :)

Ja, fanns ju en tanke med varför jag valde det lite högre chassiet med slot in, gör inte så mycket på utseendet, men jag fick upp höjden på lådan med 1-1.5 cm :D

Hur som helst så är mitt tips i så fall att skapa en lufttunnel från fläkten på sidan, som drar ut den varma luften ur lådan. Även om du får i en fläkt som blåser rakt över kylflänsen så kommer innenmätet i lådan ändå bli så varm att burken till slut överhettas och klockar ner.
Jag har testat, och jag har ändå lite större volym i min låda ....

Postad 28 May 2010 - 06:28

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Baserat på de temperaturer jag man utläsa i bios funkar det ändå rätt ok med chassifan och kylflänsen. Cpu och gpu ligger då på runt 50 grader efter att ha kollat igenom en 1080p rulle. Det måste väl var en ok temp?

Postad 28 May 2010 - 07:00

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag kör mitt helt passivt och ligger runt 65 grader på core och på gpu så det verkar ju okej för dig med?

Redigerat av Dreadlock, 28 May 2010 - 07:00.

Postad 28 May 2010 - 07:05

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Baserat på de temperaturer jag man utläsa i bios funkar det ändå rätt ok med chassifan och kylflänsen.

Är det den lilla 5cm fläkt som följde med chassit ? tyckte den lät för mycket, så jag plockade ur den.
Du har visserligen en större kylare, så det kanske funkar bättre, jag får i princip hela lådan varm nog att kunna steka ägg på.

Cpu och gpu ligger då på runt 50 grader efter att ha kollat igenom en 1080p rulle. Det måste väl var en ok temp?

Både dina och Dreads temperaturer är helt OK.
Min temphöjning kan iofs bero på att jag har en 8cm fläkt som vispar runt luften i lådan, men inget som drar ut den.
Dessutom genererar även minnena en hel del värme.

Postad 28 May 2010 - 08:00

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Den låter som fan det stämmer. Allting hänger just nu på två saker.
1. Byta ut 50mm fläkten mot typ denna
och hoppas på dräglig ljudnivå (19db antar jag är mer ok)
2. Antingen såga ner kylflänsen trycka in en fläkt till ELLER köra med bara USB-Sticka, och bygga en nas :)

Postad 28 May 2010 - 08:57

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Den låter som fan det stämmer.

Jag köpte faktiskt fler fläktar när jag var på min resa, men jag misstänker att de kommer att låta de också. Dessutom tror jag att jag av misstag valde 6cm-fläktar istf 5cm, för jag trodde det var såna som satt i chassiet.

Allting hänger just nu på två saker.
1. Byta ut 50mm fläkten mot typ denna

och hoppas på dräglig ljudnivå (19db antar jag är mer ok)

Borde väl funka, finns ju även andra tillverkare som har tysta 50mm-fläktar. Synd att fractal inte skickar med gummiupphängningar med sin fläkt, då skulle man kunna fästa den på chassi istället.
Återkom gärna med resultatet, då jag på sätt å vis har samma problem.

2. Antingen såga ner kylflänsen trycka in en fläkt till ELLER köra med bara USB-Sticka, och bygga en nas :)

Tja, jag kör med CF-minne på en SATA-konverterare.

Redigerat av frollic, 28 May 2010 - 09:06.

Postad 28 May 2010 - 09:18

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Det här med CF->SATA låter ju riktigt intressant. Vad är fördelarna gentemot usb? snabbhet, att du får in den i lådan antar jag?

Postad 28 May 2010 - 09:44

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Det här med CF->SATA låter ju riktigt intressant. Vad är fördelarna gentemot usb? snabbhet, att du får in den i lådan antar jag?

Den är tämligen snabb vid läsning ja, skrivning är ju inte lika lysande snabb.

ja, den går utan problem ned i chassit - http://cgi.ebay.co.u...0-/250619403439 . Dock är det inget hölje med, så man får vara lite kreativ när man ska fästa den :)

Postad 28 May 2010 - 10:28

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Dustin har en också: http://www.dustinhom...5010196914.aspx om du inte känner för att köpa på ebay och betala 30 gånger mindre :)

Postad 29 May 2010 - 01:35

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Bytt ut fläkten nu och nu är den i stort sätt ljudlös och cpu maxar på 55 grader. Har dock inga siffror på gpu. Hur ser jag det enklast?

Postad 29 May 2010 - 07:17

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Bytt ut fläkten nu och nu är den i stort sätt ljudlös och cpu maxar på 55 grader. Har dock inga siffror på gpu. Hur ser jag det enklast?

Till den från Fractal ? trevligt att höra ....

GPU-tempen kan du se i grafikkorts-inställningarna, om du kör linux kan det även ses från prompten genom att köra "nvidia-smi -a".

Postad 30 May 2010 - 20:02

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0
Nu har jag också FD-fläkten i, kör den inte påfullvarv, utan via ett Zalman-motståd, vilket förefaller vara tillräckligt för att hålla burken någorlunda sval.

Postad 31 May 2010 - 13:37

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Nu har jag köpt en SATA->CF konverterare. Min fråga är om det är något speciellt jag behöver tänka på när det gäller att köra OS (XBMC live i det här fallet) på ett CF kort. Som jag förstår det klarar de inte lika frekvent skrivning som en vanlig hårddisk.

Postad 31 May 2010 - 21:20

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Nu har jag köpt en SATA->CF konverterare. Min fråga är om det är något speciellt jag behöver tänka på när det gäller att köra OS (XBMC live i det här fallet) på ett CF kort. Som jag förstår det klarar de inte lika frekvent skrivning som en vanlig hårddisk.

Ingen swap är väl att rekommendera, annars ska det inte vara något större problem.
För att snabba upp skrivningar kan du även stänga av updatering av senaste access-datum för filer, googla på "fstab noatime". Du bör även byta scheduler för filskrivning till noop, iom att SD-kortet inte har roterande diskar som OSet behöver optimera skrivningar för (googla på "linux scheduler noop").

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.