![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 09 augusti 2010 - 19:51
Postad 10 augusti 2010 - 19:28
Är oxå ute och letar ny stärkare. Har införskaffat en 3D tv och vill självklart kunna utnyttja funktionen.
Sitter idag med en H/K AVR255, men kollar lite efter Yamaha RX-V567, RX-V667 eller Onkyo TXSR608.
I tidningen "HemmaBio" nr8 juli 2010 testas bla Yamahas RX-V567. Den blir för övrigt testets vinnare.
//zta
Postad 10 augusti 2010 - 23:43
Det var intressant det du nämnde om testvinnare i HemmaBio. Vet du vilka receivers som matchades mot 567:an?
Postad 12 augusti 2010 - 09:37
I Tyskland kan man få den för ca 1K lägre.
Postad 12 augusti 2010 - 15:59
Mycket intressant, vad var månne bra respektive dåligt på Yamahan?I tidningen "HemmaBio" nr8 juli 2010 testas bla Yamahas RX-V567. Den blir för övrigt testets vinnare.
Postad 13 augusti 2010 - 08:44
LUGNT OCH VÄL AVVÄGT
I med en film i Blu-rayspelaren och Yamaha visar direkt att man jobbat hårt med ljudet. Här finns ett lugn och en väl avvägd spelstil från första filmrutan, och såvål mikroskopiska småljud som gigantiska explosioner hanteras med en lätthet som ingen annan i detta test.
Ljudbilden är inte riktigt lika stor som hos Pioneer, och eventuellt är placeringarna inte riktigt lika knivskarpa som hos Denon, men på det hela taget är detta en mycket angenäm kompromiss. Det varningsfinger man kan höja är eventuellt att inte matcha Yamahan med allt för analytiska eller kyligt klingande högtalare, då resultatet i värsta fall kan bli väl kliniskt.
Musikåtergivningens scenbredd är mycket bra, djupet likaså, och placeringen av enskilda instrumentalister i såväl djup- som sidled auktoritärt självklar. Dessutom blir det både vid musik och gles film tydligt att Yamahaförstärkaren är tystare än alla andra i testet. Sammantaget bäst i test alltså!"
Postad 16 augusti 2010 - 14:29
Dras med samma funderingar som dig, står mellan dessa fyra förstärkare:
Onkyon verkar bäst på papperet, men Pio:n är helt klart snyggast enligt mig. Hur blev det, slog du till på Yamahan?
Postad 16 augusti 2010 - 15:42
Postad 16 augusti 2010 - 18:35
Det är många gånger värt att satsa på en 7.1-receiver i stället för 5.1. Då har man flera möjligheter samt att andrahandsvärdet håller sig bättre när det är dags att uppgradera igen...
Yamaha har verkligen förbättrat utseendet, den i titan är särskilt fräsch. :-D
Redigerat av Kung67, 16 augusti 2010 - 18:37.
Postad 20 augusti 2010 - 07:37
Mailade MS Niceprice och frågade hur man löste betalning av en sådan här rackare. De ska ha 378€ för stärken + 20€ för frakt, vilket ger ett slutpris strax under 4000kr. Tycker det låter väldigt rimligt. Betalas via banköverförning och skickas sedan via DHL. Ska banne mig beställa en så fort lönen kommer

Postad 20 augusti 2010 - 10:20
Postad 20 augusti 2010 - 13:39
"Yamaha verkar för tillfället ligga helt i takt med rådande trender, och RX-V567 är en maskin som bjuder på trevliga användarfinesser parat med ett moderniserat Yamaha-utseende. Smartast av allt på denna förstärkare tycker vi HDMI-växeln är, eftersom den alltså fungerar och växlar signal också om förstärkaren är avstängd. Och detta i ett läge där den drar typ 3W!
An aning off-topic kanske men är även intresserad av denna förstärkare men blev mest intresserad hur denna grej med HDMI-växeln fungerar när den är avstängd. Vet någon hur detta fungerar och vilket syfte funktionen har?
Postad 22 augusti 2010 - 19:11
Syftet är väl att du inte ska behöva ha förstärkaren på bara för att slussa runt HDMI-signaler (t.ex. om du har en digitalbox och TV inkopplad och inte behöver ha fin-ljud). Frågan är ju hur det går till att byta källa; känner växeln av vilka enheter som är igång?An aning off-topic kanske men är även intresserad av denna förstärkare men blev mest intresserad hur denna grej med HDMI-växeln fungerar när den är avstängd. Vet någon hur detta fungerar och vilket syfte funktionen har?
Postad 23 augusti 2010 - 09:02
Syftet är väl att du inte ska behöva ha förstärkaren på bara för att slussa runt HDMI-signaler (t.ex. om du har en digitalbox och TV inkopplad och inte behöver ha fin-ljud). Frågan är ju hur det går till att byta källa; känner växeln av vilka enheter som är igång?
Jag hade samma fundering... Låter lite för high-tech för att vara sant men vem vet

Postad 24 augusti 2010 - 08:40
Scenariet var: Påslagen receiver med Audio1 som input->Slå av receiver till standby->Slå på Panasonic Blueray kopplad till HDMI1->Titta barnfilm->Stänga av Blueray->Slå på receiver för att lyssna på musik, och då har receivern Audio1 färdigt för lyssning.
Hur det går till rent tekniskt vet jag ej.
Postad 25 augusti 2010 - 08:54
Har precis inhandlat en 767, och knappt fått in den i bänken. Har dock lyckats se att den klarar att skifta ingång i standby alldeles utmärkt.
Scenariet var: Påslagen receiver med Audio1 som input->Slå av receiver till standby->Slå på Panasonic Blueray kopplad till HDMI1->Titta barnfilm->Stänga av Blueray->Slå på receiver för att lyssna på musik, och då har receivern Audio1 färdigt för lyssning.
Hur det går till rent tekniskt vet jag ej.
Måste jag säga är imponerande! Inte för jag vet riktigt vet varför man behöver ha det men behovet brukar ju komma efter att man använt det ett tag

Förresten skulle det kunna hjälpa i följande scenario:
Mina päron har Yamaha RX-V565 som är kopplad till TV via HDMI samt en Blueray kopplad till Yamahan med HDMI. Men när man vill lyssna på en musik CD måste TVn vara påslagen. Ganska irriterande enligt mig. Vill gärna lyssna på musik utan att ha TVn igång.
Inte riktigt samma grej men löses detta problem även med denna växlaren?
Postad 25 augusti 2010 - 09:47
men jag skulle nog endå lägga på en tusing o välja 667 istället, den ger lite mer för pengarna.
+12 trigger
2 sub utgångar
pre out på alla kanaler.
Postad 25 augusti 2010 - 09:54
Måste jag säga är imponerande! Inte för jag vet riktigt vet varför man behöver ha det men behovet brukar ju komma efter att man använt det ett tag
!
Förresten skulle det kunna hjälpa i följande scenario:
Mina päron har Yamaha RX-V565 som är kopplad till TV via HDMI samt en Blueray kopplad till Yamahan med HDMI. Men när man vill lyssna på en musik CD måste TVn vara påslagen. Ganska irriterande enligt mig. Vill gärna lyssna på musik utan att ha TVn igång.
Inte riktigt samma grej men löses detta problem även med denna växlaren?
På 767 har man ju konfigurerbara "Scene"-knappar, varav en kallas "CD". Den har jag konfigurerat mot Audio1-porten, där jag tar analog stereo-signal in från BlueRay-spelaren. Ingen TV inblandad i det...

Utöver det har jag BlueRay kopplad till 767 med HDMI1-porten på "Scene"-knappen "DVD/BD", och då triggas TV:n igång mha HDMI CEC. Dessutom funkar ju HDMI-växlingen där, så 767:an måste ju inte vara igång (om man stänger av HDMI CEC-funktionen), utan kan slussa signalen vidare till TV när receivern står i standby, enligt tidigare beskrivet scenario.
Redigerat av clawfinger, 25 augusti 2010 - 09:57.
Postad 26 augusti 2010 - 08:46
På 767 har man ju konfigurerbara "Scene"-knappar, varav en kallas "CD". Den har jag konfigurerat mot Audio1-porten, där jag tar analog stereo-signal in från BlueRay-spelaren. Ingen TV inblandad i det...
Utöver det har jag BlueRay kopplad till 767 med HDMI1-porten på "Scene"-knappen "DVD/BD", och då triggas TV:n igång mha HDMI CEC. Dessutom funkar ju HDMI-växlingen där, så 767:an måste ju inte vara igång (om man stänger av HDMI CEC-funktionen), utan kan slussa signalen vidare till TV när receivern står i standby, enligt tidigare beskrivet scenario.
Det har du rätt i! 565an går oxå att konfigurera på samma sätt. Har inte suttit o pillat med deras receiver så mycket och varit för insnöad på att bara köra HDMI mellan alla komponenter. Trodde väl man kunde konfigurera specifika funktioner av HDMI-signalen

Postad 04 september 2010 - 15:12
Postad 29 oktober 2010 - 02:24
Är ruggigt nära på att köpa yamahan nu, men jag läste i en amerikans recension att den inte funkar med playstation 3 vilket isåfall gör den ganska värdelös i mitt tycke. Någon som har erfarenhet av denna + ps3?
Jajanänsan, jag har denna, haft 1 månad och jag är nöjd, den funkar perfa med mitt PS3 i alla avseénden.
Postad 04 januari 2011 - 15:54
DOCK har det dykt upp ett problem som jag gärna hittar en lösning till. Jag har en digitalbox i form av en Samsung DCB-P850Z och när jag skickar igenom bilden via Yamahan så blir bilden grönaktig, det ser ut som det saknas rödfärg överhuvudtaget!
Det jag har provat är: Skicka signalen direkt in i tvn vilket fungerar utmärkt på alla sätt jag har försökt, skicka signalen via gamla förstärkaren (Philips DFR-9000) utan något som helst problem. Problemet framkommer BARA då jag skickar signalen via yamahan.
Jag skickar normalt signalen via komponentkabel från scartuttaget på digitalboxen till komponentingången på stärkaren. Men då får jag som sagt grönaktig bild. Det konstiga är att om jag provar att skicka signalen via KOMPOSITUTGÅNGEN på digitalboxen till kompositingången på stärkaren blir det grönt även där!
Jag har även ett Wii som är kopplat via komponentingången på yamahan och som funkar schysst så komponentingångarna är inte heller problemet utan bara kombinationen Yamaha RX-V567 + Samsung DCB-P850Z.
En sista grej är att när jag försöker ändra utgångssignalen i digitalboxen i menyerna så får jag min fina gröna bild i: "sammansatt", "Komponent", "s-video" inställningen men när jag provar den sista inställningen vilken är "RGB" får jag ingen bild alls ut ifrån stärkaren...
Någon som har några förslag?
Postad 08 april 2011 - 14:07
Såg att denna kan skala om analogt till hdmi. Så man kan tex koppla in ett wii med kompnent till 567:an och sen går signalen till tv:n via hdmi? Alltså behöver man bara en hdmi kabel till tv:n?
/Mange
Postad 26 juli 2011 - 09:32
Skakar liv i tråden...
Såg att denna kan skala om analogt till hdmi. Så man kan tex koppla in ett wii med kompnent till 567:an och sen går signalen till tv:n via hdmi? Alltså behöver man bara en hdmi kabel till tv:n?
/Mange
Ja det stämmer bra!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar