Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Itunes WHS service digital musik.

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 augusti 2010 - 14:37

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Hej. (Ipod, Server, Airport express)

Allt görs på egen risk :D

Jag gick och funderade på hur jag skulle få ett digitalt musikbibliotek att spelas från WHS servern som rullar i skrubben.
Jag tittade på Hifiklubbens Sonos system som fungerade precis som jag ville då en vän till mig sa att jag borde kunna använde Airporten expressen på samma sätt.
Googlade lite och kom fram till att det skulle fungera utmärkt om man kunde fixa itunes som en service på WHS maskinen.

Det jag behövde införskaffa va en Ipod touch eller en Iphone. Det blev en Ipod Touch 8gb som jag kopplade till Wlanet och installerade det ypperliga programmet "remote" på.
Finns en guide här om man inte vet hur man sätter upp maskinerna, jag har inte följt denna då allt utom Ipoden fanns installerat och klart i hemmet.
http://lifehacker.co...ss-music-remote

1
Sedan så installerade jag itunes på servern genom denna guide http://www.crunchgea...ws-home-server/
Testade först utan att ändra i installationsfilen och det fungerade inte så försök på egen risk, nu har jag en service som WHS klagar på :( .

2
sedan installerade jag ett program som heter rktools som sedan gör så att man kan skapa en service.
http://www.microsoft...;displaylang=en
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Efter att rktools är installerat på servern så öppna ett dos fönster.

Läs gärna grund instruktioner från MS http://support.microsoft.com/kb/137890

Gå till (i mitt fall)
C:\Program Files\Windows Resource Kits\Tools>

skriv sedan (i mitt fall)C:\Program Files\Windows Resource Kits\Tools\Instsrv.exe itunes C:\Program Files\Windows Resource Kits\Tools\srvany.exe

skriv sedan regedit i dosfönster när allt är klart.

gå till (i mitt fall)
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\itunes
Högerklicka på itunes och välj new key och döp den till parameters
Klicka sedan på parameters och högerklicka under default och välj new string value, döp den till application och med sökväg c:\program files\itunes\itunes.exe

Servicen skall nu fungera efter omstart. (skriver detta efter vad jag minns)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I mitt fall fungerade det inte på grund av att jag saknade ljudkortsdrivare (WHS från fujitsu siemens utan ljudkort)
installerade då ett virtuellt från http://www.e2esoft.cn/vsc/ jag får se vad som händer när trailen går ut ;) , förhoppningsvis finns fortfarande drivaren.

Nu fungerar det som det skall med en itunes service och då va det bara att rippa allt till servern :)

Jag installerade itunes på en annan dator och rippade till servern, tänk på att välja kvalisort innan, i mitt fall blev det lossless.
För att lägga till det på servern när det är rippat och klart så måste servicen stoppas, itunes startas och sedan importera biblioteket där allt finns sedan kan man stänga av itunes och starta servicen och logga av.
I mitt fall klagar fortfarande itunes på att det inte finns ljudkort när jag startar men servicen fungerar.

Så nu efter allt detta kan man via sin ipod starta all musik som finns på serven skicka den trådlöst till airporten som är kopplad till musikanläggningen.

Hoppas att någon kan ha nytta av detta men glöm inte att ni gör detta på egen risk, men att det blev bra ;)

edit: Tack till polaren som kom med rktools och fick igång servicen

Servicen måste startas med ett giltigt (idt du konfigurerade itunes med) id: och lösen för att fungera, detta sätter man i services "tjänster"

Redigerat av nborve, 10 augusti 2010 - 20:59.

Postad 10 augusti 2010 - 15:27

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
då behöver man inte logga på maskinen för att itunes skall köra, itunes startar alltid bara maskinen är igång, men det glömde jag i instruktionen. man måste starta tjänsten med ett id och lösen vilket man sätter under services "tjänster".

Redigerat av nborve, 10 augusti 2010 - 15:29.

Postad 10 augusti 2010 - 18:50

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0
Skickas strömmen från servern direkt till airporten eller via iPoden?

Jag vill ha samma funktion för Spotify :D

Postad 10 augusti 2010 - 19:30

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
den skickas från servern till Airporten direkt, du har bara tillgång till hela ditt bibliotek på Ipoden och styr itunes med en "fjärr ipod"

Postad 27 augusti 2010 - 09:57

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
En WHS är ju per definition alltid på, så frågan kvarstår väl då - varför skapa en service, och dessutom verkar du ha fått ett fel "som Whs klagar på".

Vidare, är det inte så att Bonjour och Firefly i kombination gör samma sak, nämligen delar ut musik på nätverket, och att firefly ursprungligen bygger på samma lösning som (eller har någon annan koppling till) iTunes.

Det är positivt när folk lägger ut walkthroughs osv, men om det är något som inte behövs, och dessutom leder till fel på servern så måste man ju fråga...

Postad 29 augusti 2010 - 08:45

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Jag gjorde det lite enklare för mig ;-)
Jag installerade Squeezebox

Finns anpassad version för WHS men jag kör den "vanliga". Strömmar musik till mina squeezebox boom och till min iPhone (via exvis shoutcast) samt till datorn på jobbet via Squeezeplay.

Vid datoranvändning använder jag Squeezeplay (beta) och hemma styr jag mina Boom's med appen "iPeng" i telefonen.

Hjulet är redan uppfunnet! iTunes kan dra nått gammalt över sig för min del. Sanslöst dålig mjukvara som jag tvingas ha pga telefonen....

EDIT: länken till själva mjukvaran/beskrivning: http://wiki.slimdevi....php/SlimServer

Redigerat av maxxess, 29 augusti 2010 - 09:18.

Postad 29 augusti 2010 - 10:56

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

En WHS är ju per definition alltid på, så frågan kvarstår väl då - varför skapa en service, och dessutom verkar du ha fått ett fel "som Whs klagar på".

Vidare, är det inte så att Bonjour och Firefly i kombination gör samma sak, nämligen delar ut musik på nätverket, och att firefly ursprungligen bygger på samma lösning som (eller har någon annan koppling till) iTunes.

Det är positivt när folk lägger ut walkthroughs osv, men om det är något som inte behövs, och dessutom leder till fel på servern så måste man ju fråga...

Iofs så är en whs för det mesta på men iaf min vill starta om sig ibland för uppdateringar och ar tidvis legat nere i sommar pga strömavbrott och liknande, att då behöva logga in för att starta något är inte acceptabelt, kör man något som en tjänst så startas det ju samtidigt med servern utan att du behöver tänka på det.

Postad 29 augusti 2010 - 12:45

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Iofs så är en whs för det mesta på men iaf min vill starta om sig ibland för uppdateringar och ar tidvis legat nere i sommar pga strömavbrott och liknande, att då behöva logga in för att starta något är inte acceptabelt, kör man något som en tjänst så startas det ju samtidigt med servern utan att du behöver tänka på det.

OK, det köper jag väl iofs. Dvs. jag ser inga nackdelar med att en funktion ligger som service istället för som ett program som måste startas. Men om 1) TS när han installerat iTunes som samtidigt har dragit på sig ett fel på servern, och 2) firefly finns och funkar som service - så tycker jag detta talar emot att lägga upp tipset på nätet. Eller?

Postad 31 augusti 2010 - 07:00

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Felet på servern fick jag för att jag inte ändrade installtionsfilen innan jag installerade itunes.
Kan inte svara på om samma fel uppstår om man har ändrat innan (troligtvis inte de den inte skall installera den biten som den klagar på nu) inget jag stör mig på då jag inte aktivt jobbar med servern.

Tycker själv att det fungerar lysande men programmen som nämndes kanske fungerar lika bra det kan jag inte svara på.
Tyckte att det fungerade så bra så att fler kan vara intresserade, nu kan jag iallafall bara starta recievern och sedan använda min ipod touch för att spela musiken lossless över Wlanet.

Redigerat av nborve, 31 augusti 2010 - 07:01.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.