Jo, det är det ju om man vill. Man kan strunta i allt detta trams och bara knäppa på!
För mig vart det krångligare nu. Köpte en ny dator, en iMac. Märker skillnaden på skärmen direkt, vilket lyft mot min gamla bärbara.
Det krångliga är att det nu finns så mycket att ta hänsyn till som jag aldrig brytt mig om förut. Man kan ställa in skärmen i olika färgprofiler beroende hur man tar och redigerar bilder.
Mina bilder har hittills blivit tagna och sparade till sRGB i Elements. Konstigt nog så när jag tittar på RAW bilderna nu så är färgrymden Adobe RGB, men fortfarande sRGB i Jpeg filen.
Kameran står alltså på sRGB men RAW filen är Adobe RGB
Jaja...som om det var nog....
Jag försöker googla mig till vad man ska ha för inställningar mm, och inget konkret hittas. Det är ett virrvarr av åsikter på nätet.
Det enda konkreta jag kommer fram till är:
Adobe RGB är att föredra om man skriver ut bilder.
sRGB är det man ska ha om man lägger upp bilder på nätet.
Kan man köra Adobe RGB hela vägen utan att det syns nån skillnad när man postar bilder på nätet?
Jag framkallar ofta bilder i 10x15 format och således bör jag köra i Adobe RGB, tror jag.
Eller spelar allt detta inte någon roll om man är en glad men förvirrad amatör?
Nu vill jag veta. Hur gör ni? Varför gör ni det?
Och vad sjutton ska jag ställa in min skärm på för profil? Det var så hela den här karusellen började
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
12 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?