Transparent ljud
38 svar till detta ämne
Postad 10 September 2010 - 19:42
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Många snackar om neutralt ljud. Eller transparent ljud. Eller transparent återgivning. You get it.
Men ändå låter ju saker olika: högtalare, CD-spelare, förstärkare. Eller gör de?
Vad är transparent återgivning och hur vet man när ens anläggning är transparent? Är det en inre referens som bestämmer hur mycket bas det ska vara? Hur mycket diskant? Eller ringer ni upp artisten personligen och frågar hur det ska låta?
Finns det transparenta anläggningar? Vilka?
Bring it.
Postad 10 September 2010 - 19:54
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Många snackar om neutralt ljud. Eller transparent ljud. Eller transparent återgivning. You get it.
Men ändå låter ju saker olika: högtalare, CD-spelare, förstärkare. Eller gör de? 
Vad är transparent återgivning och hur vet man när ens anläggning är transparent? Är det en inre referens som bestämmer hur mycket bas det ska vara? Hur mycket diskant? Eller ringer ni upp artisten personligen och frågar hur det ska låta?
Finns det transparenta anläggningar? Vilka? 
Bring it. 
Sanningen är nog att dom flesta inte har en aning om deras anläggning är transparent eller inte fast dom gärna vill tro det. Sedan lägger ju rummet till så mycket att det är ju omöjligt att avgöra. Det viktigaste är väl ändå inte att det är absolut korrekt kanske utan att man verkligen gillar det man hör. MVH Martin
Postad 10 September 2010 - 19:54
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
avesun100300052.jpg 4.49K
0 Antal nerladdningar
Postad 10 September 2010 - 19:56
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
avesun100300052.jpg 4.49K
0 Antal nerladdningar
Haha, hur många sådana här har du på lager?  Sanningen är nog att dom flesta inte har en aning om deras anläggning är transparent eller inte fast dom gärna vill tro det. Sedan lägger ju rummet till så mycket att det är ju omöjligt att avgöra. Det viktigaste är väl ändå inte att det är absolut korrekt kanske utan att man verkligen gillar det man hör.
MVH Martin
Mjo, så är det. En anläggning låter ju väldigt olika beroende på hur rummen ser ut. Hur kan du enbart en specifik högtalare vara neutral?
Postad 10 September 2010 - 20:01
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Postad 10 September 2010 - 20:05
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Haha, hur många sådana här har du på lager? 
Google har många Angående trådens topic så får man först ta reda på om inspelningen är transparent/ofärgad innan man använder den vid test/jämförelse av högtalare. Redan där får man problem om fler än två mikrofoner har använts, och om inspelningen skedde i en miljö med efterklang osv. Det är enkelt att säga att en högtalare är transparent (ljudet då  ) men svårare att bevisa det. Blindtest mellan högtalare och musik framförd live i samma lokal utan förstärkning är väl egentligen det enda som kan ge en helt (eller iaf nästan) rättvis jämförelse, men hur ofta sker det?
Postad 11 September 2010 - 08:25
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Det är lite det jag funderar över. Många hänvisar ständigt till hur det låter live, men för mig låter live aldrig på samma sätt. Även om det är samma artist och samma lokal/arena.
Var kommer den inre referensen ifrån om hur man anser att det bör låta? Den är ju högst personlig.
Vi diskuterade ju detta i en annan tråd när MKarlsson74 ansåg att jag inte kunde tycka att en transparent högtalare lät tråkig till en början. Väldigt märkligt eftersom jag faktiskt tyckte att det lät skittråkigt innan jag ställde om öronen.
Postad 11 September 2010 - 10:21
SalkinA
-
SalkinA
-
Användare
-
-
146 inlägg
Det är lite det jag funderar över. Många hänvisar ständigt till hur det låter live, men för mig låter live aldrig på samma sätt. Även om det är samma artist och samma lokal/arena.
Var kommer den inre referensen ifrån om hur man anser att det bör låta? Den är ju högst personlig.
Vi diskuterade ju detta i en annan tråd när MKarlsson74 ansåg att jag inte kunde tycka att en transparent högtalare lät tråkig till en början. Väldigt märkligt eftersom jag faktiskt tyckte att det lät skittråkigt innan jag ställde om öronen. 
Vilken modell har du, hittar inga reglage eller knappar som tillåter mig att ställa om mina öron?
Postad 11 September 2010 - 10:54
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Vilken modell har du, hittar inga reglage eller knappar som tillåter mig att ställa om mina öron?
Hmm?
Postad 11 September 2010 - 11:17
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Skoj hörru. Om du tänker efter så kommer du säkert fram till samma som jag, dvs att om man lyssnat på en sak ett tag så ändras upplevelsen. Man blir van. Jag tyckte t.ex. att min Yamaha Raptor 700 lät skitballt utan insats i början men nu när jag är van så tycker att det mest är störande. Jag stoppade i insatsen igen och tyckte då att den lät som en gräsklippare i jämförelse med vad jag var van vid. Nu när jag vant mig låter det helt ok, och dessutom slipper folk surna till som ligger bakom mig (vilket ofta är fallet med den maskinen).
Postad 11 September 2010 - 12:43
metalfan
-
metalfan
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Mina två cent:
Transparent ljud är ett felaktigt och förvirrande uttryck.
"Transparent" betyder att inget har förvrängts från artistens framförande på vägen till ditt öra, via det media som det mellanlagrats. En anläggning kan vara transparent, ljudet är bara resultatet av mer eller mindre transparenta delar i in-/uppspelningskedjan.
Tyvärr så kan vi ju bara påverka den sista delen i kedjan, dvs uppspelningen i våra anläggningar. Det allra viktigaste är redan klart och pressat på en cd eller annat media. Vi kan inte få det mer transparent än så, endast påföra färgningar åt olika håll under uppspelningen. En transparent anläggning påför helt enkelt ingen färgning.
Man bör väl nämna LTS i detta sammanhang då det är en förening som (bland annat?) har som mål att försöka, med vetenskapliga metoder (enligt egen utsago), avslöja apparater som inte är helt transparenta.
Total transparens är kanske till och med en utopi? Att lyckas spara ned ett framträdande och spela upp det exakt likadant som det lät vid inspelningstillfället. Det är knappast något som gemene man kommer uppleva inom den närmsta framtiden tror jag. Det är väl därför som vi försöker hitta anläggningar som gör att de flesta av dagens undermåliga inspelningar låter bra. Må det vara med anläggningar med "varm" klang och förlåtande/överslätande egenskaper eller helt enkelt genom att kräma på med fet bas!
De som har en helt transparent anläggning får lida pga av alla dåliga inspelningar, men de där få skivorna där inspelningen är helt fantastisk, ja då är det garanterat gåshud!
Postad 11 September 2010 - 17:34
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
De som har en helt transparent anläggning får lida pga av alla dåliga inspelningar, men de där få skivorna där inspelningen är helt fantastisk, ja då är det garanterat gåshud!
Vad baserar du det på?
Postad 11 September 2010 - 18:57
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
"Att lyckas spara ned ett framträdande och spela upp det exakt likadant som det lät vid inspelningstillfället."
Det kommer närmast av alla beskrivningar.
Tekniskt sett borde man inte kunna skilja på en inspelning och levande musik genom högtalarna om det är hundra procent transparant(genomskinligt..).
Postad 11 September 2010 - 21:56
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Transparent ljud är inte bra ord, bättre vore att säga "ljud man inte funnit någon påverkan av". För CD-spelare och slutsteg så är felen ofta extremt små så dom flesta kommer inte höra dom alls.
Postad 11 September 2010 - 22:54
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Vad baserar du det på?
Att alla anläggningar som påstås vara transparenta lider av fenomenet kanske?
Postad 11 September 2010 - 23:42
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Att alla anläggningar som påstås vara transparenta lider av fenomenet kanske?
Det finns inga anläggningar som är transparenta. Sen har jag sett påstående att kraftigt färgade högtalare är "neutrala" så tills jag får mer kött på benet så håller jag inte med alls. Jag baser min åsikt på egen erfarenhet och logiskt resonemang. Enligt mig så ger anläggningar med väldigt låg förvrängning en bättre upplevelse/ljud med sämre inspelad musik, än samma musik på sämre anläggningar som förvränger mer.
Postad 12 September 2010 - 09:29
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag håller med om att transparent ljud är ett dålig term. Eller i alla fall en term som tolkas olika av olika människor.
Men om man läser på olika tillverkares webbplatser så skriver ju alla, till och med DALI och Linn, att de tillverkar högtalare som låter så naturtroget som möjligt, utan att lägga till eller förvränga ljudet någonting. Ändå är ju dessa högtalare ganska färgade på olika sätt.
Öhman säger ju själv att han inte bygger sina högtalare för att vara neutrala i sig självt, eftersom de då skulle bli förvrängda i ett rum, utan de måste anpassas så att de mäter bra i ett rum. Ungefär så. Eller har jag missuppfattat det totalt?
Postad 12 September 2010 - 09:31
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Vad reklamen säger från olika tillverkare säger nada.
Postad 12 September 2010 - 09:33
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Vad reklamen säger från olika tillverkare säger nada.
Jo, precis. Men högtalarna kanske är konstruerade för olika rum? Och de förvränger inte signalen om rummet ser ut på rätt sätt?
Postad 12 September 2010 - 10:15
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ja, många är byggda för ett viss placering.
Men transparens är inte en subjektivt åsikt, utan en objektiv.
Postad 12 September 2010 - 10:57
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Ja, många är byggda för ett viss placering. Men transparens är inte en subjektivt åsikt, utan en objektiv.
Utveckla.
Postad 12 September 2010 - 11:26
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Vad ska jag utveckla? Att olika högtalare är byggda för olika placeringar?
Eller faktumet att transparent inte är en subjektiv åsikt?
Postad 12 September 2010 - 11:43
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
LTS säger ju själva att högtalare inte kan bedömas objektivt.
Postad 12 September 2010 - 11:58
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Vem snackar högtalare? Jag snackar om ordet transparens. Jag skrev i första inlägget "Transparent ljud är inte bra ord, bättre vore att säga "ljud man inte funnit någon påverkan av"
Så ska man använda ordet transparent om en CD spelare t ex så är det ett objektivt utlåtande. Man kan inte påstå något är subjektivt transparent. Om något kontrollerat test upptäckt en hörbar påverkan så är den inte transparent längre oavsett vad Pelle eller Olle hör.
Men att säga något är transparent bara för man inte upptäckt något i ett test är inte optimalt. För det kan ju upptäckas i något annat test. Bästa är om man säger typ "har inte funnit en hörbar påverkan" eller dyl.
Själva hifi begreppet bygger ju på att få till en så transparent kedja som möjligt så man kan återge musiken så som den är.
Postad 12 September 2010 - 12:00
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag trodde att vi bland annat snackade om högtalare. Det framgår ju av inläggen i tråden.  Så här skriver LTS: Trots att många hävdar motsatsen, går återgivningsförmåga hos apparater faktiskt att bedöma objektivt. Detta till skillnad från högtalare, där det med nödvändighet ingår subjektiva inslag vid bedömningen.
Postad 12 September 2010 - 12:08
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Du starta tråden med:
"Men ändå låter ju saker olika: högtalare, CD-spelare, förstärkare. Eller gör de?"
Det handla inte bara om högtalare.
Postad 12 September 2010 - 12:12
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Du starta tråden med:
"Men ändå låter ju saker olika: högtalare, CD-spelare, förstärkare. Eller gör de?"
Det handla inte bara om högtalare.
Du har helt rätt. Det handlar inte bara om högtalare. Och med det vill du säga?
Postad 12 September 2010 - 12:19
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Tycker jag framfört det rätt bra.
Postad 12 September 2010 - 12:21
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Postad 12 September 2010 - 12:38
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Vad är det du inte förstod av det jag skrev så kan jag förklara närmare?
Postad 12 September 2010 - 17:17
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Ställer man en kille i rummet och låter honom sjunga, och sedan spelar man upp ljudet i de mest transparenta anläggning som kan uppnås kommer de flesta i detta forum ändå veta vad som var verkligt och vad som var inspelat.
Man kan diskutera olika märken i oändlighet när det egentligen är era hjärnor som slår dessa system på fingrarna. Att skapa fullständigt verkligt ljud är fortfarande en utopi. Men för tillverkare är det lätt att slänga på en klisterlapp på en högtalare eller förstärkare och hävda motsatsen.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 12 September 2010 - 17:18.
Postad 12 September 2010 - 21:58
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Ställer man en kille i rummet och låter honom sjunga, och sedan spelar man upp ljudet i de mest transparenta anläggning som kan uppnås kommer de flesta i detta forum ändå veta vad som var verkligt och vad som var inspelat.
Man kan diskutera olika märken i oändlighet när det egentligen är era hjärnor som slår dessa system på fingrarna. Att skapa fullständigt verkligt ljud är fortfarande en utopi. Men för tillverkare är det lätt att slänga på en klisterlapp på en högtalare eller förstärkare och hävda motsatsen.
Amen.
Postad 12 September 2010 - 22:13
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Att skapa fullständigt verkligt ljud är fortfarande en utopi.
Vad baserar du detta på?
Postad 13 September 2010 - 19:36
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Vad baserar du detta på?
Tycke, smak och upplevelse kanske? Bara en gissning.
Postad 13 September 2010 - 20:11
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ville höra från han. Det finns ju faktiskt kontrollerade tester där folk inte kunnat skiljt på live och via högtalare.
Postad 13 September 2010 - 20:27
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Postad 14 September 2010 - 09:52
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Ville höra från han. Det finns ju faktiskt kontrollerade tester där folk inte kunnat skiljt på live och via högtalare.
Det visste jag inte. Jag trodde hjärnan kunde urskilja verkligt från inspelat. I mitt huvud existerade det inte helt transparenta system. Själv tycker jag det är lätt att skilja verkligt från inspelat. Men det kanske beror på att min anläggning är en vanlig anläggning.
Postad 14 September 2010 - 10:15
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag har inte heller hört en sådan bra anläggning, så därför hävdar jag också att det är omöjligt. Kanske motbevisar mig själv senare i livet.
Postad 14 September 2010 - 12:37
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det visste jag inte. Jag trodde hjärnan kunde urskilja verkligt från inspelat. I mitt huvud existerade det inte helt transparenta system. Själv tycker jag det är lätt att skilja verkligt från inspelat. Men det kanske beror på att min anläggning är en vanlig anläggning.
Ja, men det betyder inte att en sådan anläggning kan återge all musik "transparent", utan det var snarare så att i just det tillfället, med en mindre ensambel så gissade folk fel. Men det krävs ju en hel del av rummet med. Så jag vill nog påpeka att man kan sätta likhetstecknen mellan detta och att man kan återge den flesta musiken som det låter i verkligheten. Men man kan komma bra nära, sen så beror det mesta på inspelningen, tyvärr.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|