Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Byta HDD på Humax HDPVR-1000c av distortion2

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 september 2010 - 08:04

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
Kommentarer till Byta HDD på Humax HDPVR-1000c av distortion2

Postad 22 september 2010 - 08:04

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Vilken hårddisk bytte du till? Har själv installerat en Western Digital Caviar Green WD10EARS 64MB 1TB. Den har dock svårt att komma igång när man ska starta boxen. Tar ca 2 minuter innan kanalerna kommer fram på TV:n. Idag var det dock inga problem. Verkar inte riktigt tillförlitlig.

Postad 22 september 2010 - 14:14

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Vilken hårddisk bytte du till? Har själv installerat en Western Digital Caviar Green WD10EARS 64MB 1TB. Den har dock svårt att komma igång när man ska starta boxen. Tar ca 2 minuter innan kanalerna kommer fram på TV:n. Idag var det dock inga problem. Verkar inte riktigt tillförlitlig.

Som jag skrev i den andra tråden:

WD10EADS 32 MB 1TB

Postad 22 september 2010 - 14:34

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Som jag skrev i den andra tråden:

WD10EADS 32 MB 1TB

Aha, det var du :). Ja ja, jag funderar verkligen på vad det är som gör att den inte hoppar igång på en gång. Att det har o göra med advanced format grejjen. Då skulle den väl bete sig konstigt när man spelar upp, spelar in, spolar osv men det gör den ju inte. Nä, det får nog bli ett byte till en 2 TB istället. En tusing kan det vara värt.

Postad 31 mars 2011 - 17:06

zymos
  • zymos
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Någon av er som fått igång en 2TB disk på samma sätt eller fått igång en sådan på annat sätt (ej USB-kopplat d.v.s.).

Postad 31 mars 2011 - 21:03

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Någon av er som fått igång en 2TB disk på samma sätt eller fått igång en sådan på annat sätt (ej USB-kopplat d.v.s.).

Javisst, det är inga problem. Läs tex detta inlägg.

Redigerat av distortion2, 31 mars 2011 - 21:04.

Postad 01 april 2011 - 12:02

Unregistered9c97d1f2
  • Unregistered9c97d1f2
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Nu blev jag sugen på att uppgradera!

Postad 01 april 2011 - 21:56

zymos
  • zymos
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Tack för infon

Jag uppdaterade min med 2TB disk igår.. verkar fungera helt utmärkt bortsett från att den skriver ut 1,9GB i ledigt utrymme :blink:
Har spelat in mer än det så ser bra ut. Kan starkt rekommendera uppgradering!

/Z

Postad 03 april 2011 - 22:06

jmh439
  • jmh439
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej. Någon som vet vilken disk man skall väljaidag om man vill uppgradera till 1TB? Det verkar ju som om det är lite problem med 64MB cache (WD) och 32MB är lite svårt att hitta. Det fanns en Seagate (http://www.dustinhom...5010586747.aspx) med 32MB cache och 7200rpm men den hade SATA/600. Kan detta funka eller blir det problem? Tacksam för förslag.

Postad 03 april 2011 - 23:09

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Hej. Någon som vet vilken disk man skall väljaidag om man vill uppgradera till 1TB? Det verkar ju som om det är lite problem med 64MB cache (WD) och 32MB är lite svårt att hitta. Det fanns en Seagate (http://www.dustinhom...5010586747.aspx) med 32MB cache och 7200rpm men den hade SATA/600. Kan detta funka eller blir det problem? Tacksam för förslag.

SATA/600 ska vara helt bakåtkompatibelt med SATA2 så det borde fungera utan problem. Men man kan inte vara helt säker utan att prova.

Det är inte 64MB cache på WD som är problemet vad jag förstår, utan att de nya diskarna kör med något som kallas advanced format. Det är snabbare och effektivare fysisk lagring på disken, men stöds bara av nyare operativsystem. Diskarna går fortfarande att köra på äldre OS/mediaspelare men det blir inte optimalt.

Postad 04 april 2011 - 20:25

jmh439
  • jmh439
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tack för svar! Får försöka undvika "advanced format" om det går. Började f.ö. fundera på en 2TB disk istället. Blir lite pyssel i linux men det finns ju många bra och detaljerade beskrivningar i forumet....

Postad 04 april 2011 - 22:08

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Tack för svar! Får försöka undvika "advanced format" om det går. Började f.ö. fundera på en 2TB disk istället. Blir lite pyssel i linux men det finns ju många bra och detaljerade beskrivningar i forumet....

Det är nog värt besväret.

Postad 12 april 2011 - 22:47

jmh439
  • jmh439
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej,

Tänkte bara rapportera att jag lyckats byta till en 2TB Seagate HDD nu ikväll. Anledningen att jag valde Seagate var det här med "Advanced Format" på WD diskarna. Seagate har förvisso också Advanced Format men jag föll för följande formulering: "Seagate SmartAlign technology allows you to get all the benefits of the new Advanced Format 4K sector standard without any hassle–no utilities, no extra steps." Lät ju bra...

Disken har också SATA/600 vilket kändes lite osäkert men den verkar helt bakåtkompatibel med SATA/300. Satte disken i denna docka för att partitionera den enligt tidigare beskrivningar. Använde verktyget

http://www.partition...om/personal.htm

för själva partitioneringen. Funkade finfint.Mycket lättjobbat (påminner om Partition Magic), funkar under XP på min gamla stånka och är dessutom gratis!

När partitioneringen var klar skruvade jag bara ur den gamla disken ur burken och satte i den nya. Hur enkelt som helst - en magnetisk skruvmejsel rekommenderas dock till några av skruvarna som sitter lite trångt. Satte sedan igång boxen vilken hoppade igång precis som med den gamla disken. Ingen hicka alls. Rapporterar som tidigre beskrivits 1.9Gb men detta är ett utskriftsfel - har kopierat över mer än så från den gamla disken vid det här laget.

Ljudnivån märker jag ingen skillnad på så det är sannorlikt fläkten som står för det mesta av bruset. Ej märkbart för min del. Sammanfattningsvis enklare än jag hade trott. Nya prylar för ~1000 SEK och tidsåtgången kanske ett par timmar om man bortser från tiden att kopiera över från den gamla disken via USB. Någon som vet om man kan markera flera filer för överflyttning till HDD eller om man måste flytta dem en och en?

Tack återigen för hjälpen med mina frågor!

//Johan

Postad 13 april 2011 - 10:40

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Någon som vet om man kan markera flera filer för överflyttning till HDD eller om man måste flytta dem en och en?

Kul att det gått så bra. Jag blir nog också tvungen att gå över till 2TB snart.

Det går jättebra att flytta många filer på en gång. Tryck på edit-knappen först (bild på en sax har jag för mig) så kommer det upp checkboxar bredvid filerna. Sedan går det att markera så många filer man vill innan man börjar flytta eller radera eller vad man nu vill göra.

Postad 13 april 2011 - 20:39

jmh439
  • jmh439
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ah, perfekt! Precis vad jag letade efter men inte kunde finna...

Bugar och bockar!

Postad 08 april 2012 - 11:55

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Jag har nu satt in en WD AV-GP 2TB WD20EURS i min Humax HDPVR.
Som det verkar fungerar även Advanced Format hdd i Humax-boxen om man partitionerar och formaterar som det beskrivits tidigare i forumet dvs med GParted.
Jag har uppfattat det så att även om en hdd har fysiska sektorer om 4096 byte så emulerar hårddiskens firmware 512-byte sektorer gentemot SATA-interfacet så det ska inte innebära något egentligt problem. Det man talat om är att det kan bli längre svarstider i t ex Linux om Advanced Format hdd partitioneras utan hänsyn till 4096-byte sektorer men jag tror inte detta har någon betydelse för streaming. Jag har inte märkt något problem med min AV-GP ännu iaf.
Enda svårigheten jag råkade ut för är när jag skulle få igång GParted. Använde först en Ubuntu Live CD med ver. 11.10 och sedan testade jag en GParted Live Boot CD med ver. 0.12.0-5. I bägge fallen ville inte min PC-skärm fungera - den blev svart med blinkande markör. Efter en del research fann jag att "this is a known problem" med vissa grafikkort bl a Nvidia (mitt är ett Nvidia Quadro FX) och ATI. Orsaken ska vara att Linux-varianterna nu använder sk Nouveau-drivrutiner som uppenbarligen inte är särskilt kompatibla med de grafikkort som sitter i resp PC.
Jag löste det med en tidigare version av Ubuntu som jag kunde starta GParted ifrån. Om någon vill ha hjälp med att få de nya releaserna av GParted att fungera har jag hittat en work around som jag kan tipsa om vid behov.
Sammanfattningsvis verkar det som Advanced Format hdd kan användas vid uppgradering av Humax HDPVR utan annat än partitionering och formatering via GParted. Positivt eftersom hdd utan Advanced Format i storlekar från 1TB och uppåt nu blir allt svårare att få tag på.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 10 april 2012 - 14:28.

Postad 09 april 2012 - 14:55

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Sammanfattningsvis verkar det som Advanced Format hdd kan användas vid uppgradering av Humax HDPVR utan annat än partitionering och formatering via GParted. Positivt eftersom hdd utan Advanced Format i storlekar från 1TB och uppåt nu blir allt svårare att få tag på.

Mycket bra att veta. Dels om man vill byta till större eller om den gamla HDD:n skulle ge upp. Tack för infon.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • 2st Slutsteg till köket
    Anton
    2025-04-27 22:56:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.