Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Säkerheten hos posten och komplett.se!

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 October 2010 - 14:47

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Nu har även jag fått mitt person nummer och namn kapat.

Någon har skapat ett konto på komplett.se med mitt personnr och mitt namn fast med en felstavning på efternamnet.

Det började med att tjejen kommer hem från jobbet och plockar upp mig för att vi ska köra upp till Dalarna. Då ser jag att jag fått en avi från posten på någonting som är beställt från komplett.se.
Eftersom vi ville komma iväg så tidigt som möjligt så tar jag med avin och ringer medans vi åker till Komplett.
Där får jag veta att någon skapat ett konto i mitt namn fast efternamnet var felstavat fast med mitt personnr. De har även fått godkänt att få delen fakturerad.
De på komplett kunde inte spärra mitt konto förrän jag gjort en polisanmälan, det tyckte jag var bullshit så de fick spärra det ändå. Sen fick jag ringa till Klarna faktureringsbolaget och förklara samma sak så de inte fakturerar mig. Sen ringde jag och gjorde en polisanmälan fast jag inte hade så mycket att gå på. Men tydligen så har de som beställt saken lyckats att hämta ut den från posten. Så jag ringde till utlämningsstället och de sa att han som hämtat paketet hade ett id med sig. Så jag ringde posten som kollade upp och de sa att mitt personnr och den som hade hämtat ut paketet inte stämde överens. Men de fick inte lämna ut det utan de får vänta tills polisen ringer dom. Men bara får att de hade felstavat namnet på komplett och hade ett sådan felstavat namn på id kortet så kunde de hämta ut paketet ändå fast utan rätt personnr.

Så hur lätt kan det vara att beställa något från komplett om man bara har ett liknande namn på ett stulet id eller liknande och någons annans personnr. För att sedan även kunna plocka ut det från posten för att namnet stämmer men inte personnr.

Jag kommer inte behöva betala något själv men man känner sig på något sätt kränkt av detta.

Behövde få skriva av mig lite.

Postad 16 October 2010 - 18:46

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Om det är "ditt" konto på komplett som du vill spärra, vilket torde hänga mer på personnummer än namn så kan de väl inte ha mycket att anmärka på om det väl kommer till kritan. Om utlämningsstället kräver ID borde de även markerat ID-nuffrorna i datorn. Annars brukar det väl räcka med av

Det som är bra är ju att det är svårt att komma undan med sånt här i slutändan. Det som är dåligt är väl att såna här saker tar tid innan de blir klara med polis, fakturor, osv.

Lycka till i vilket fall.

Postad 16 October 2010 - 22:09

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Ja det var ju grejen. De som hämtade ut paketet hade ett id med sig med det felstavade efternamnet men personnr stämde inte överens med mitt enligt posten men på komplett så gjorde de det. Men fakturan kommer inte skickas till mig det har de redan fixat. Men det känns ändå förjävligt.

Postad 18 October 2010 - 13:27

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Tänkte på en sak. Finns det något mer man kan göra. Kan man spärra så att det inte går att göra en kreditupplysning på mig och upptäcka redan då att någon försöker beställa saker i mitt namn.

Postad 19 October 2010 - 06:50

Magnus M
  • Magnus M
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Det finns en bedrägerispärr hos UC, ring deras kundtjänst på 08-670 90 00 så hjälper dom dig.

Postad 19 October 2010 - 08:11

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Det finns en bedrägerispärr hos UC, ring deras kundtjänst på 08-670 90 00 så hjälper dom dig.

Tack det är fixat även hos soliditet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.