Välj först bildläget Film.
Sedan går du in på avancerade inställningar och bildalternativ, stäng av allt som är "på",
svärta, dynamisk kontrast, brusfilter, kantförbättring m.m.
Prova även att stänga av motion plus då det ofta gör bilden "konstig" också.
Gå sedan in på avancerade inställningar igen:

Ställ skuggdetaljer (shadow detail) till +2, då det hindrar TVn från att dimma ljuset vid mörka scener.
Gamma kan du låta vara så länge.
Colourspace (kommer inte ihåg vad den heter på svenska) kan du ställa in till Personlig (Custom) då
det verkar vara den mest korrekta från fabrik.
Gå sedan in på expertmönster (expert pattern) och välj mönster 1.

Medan detta är öppet går du tillbaka till vanliga bildinställningarna och väljer ljusstyrka. (brightness)
Ställ den vid en nivå där bakgrunden är så svart den kan bli, men du fortfarande kan se alla mörka gråa detaljer.
Välj sedan kontrast, och sänk den tills du kan se alla de ljusare stegen mot vitt, utan att de smälter ihop.
Om du kan se alla vita stegen även med kontrasten på 100, ställ den ändå lite lägre än fullt, typ 90-95.
Gå tillbaka till expertmönster och välj mönster 2:

I avancerade inställningar går du in på endast RGB (RGB only mode) och väljer blå.
Gå sedan tillbaka till vanliga inställningarna och ställ in färg, tills det som var blått på mönster 2 smälter ihop
med bakgrunden, ungefär såhär:

Nu har du antagligen ställt in ljusstyrka, kontrast och färg ganska korrekt!
Beroende på hur ljust eller mörkt ditt rum är, får du ställa in inställningen bakgrundsbelysning (backlight)
till en nivå som passar. Angåenda gamma som jag nämnde tidigare, så kan du ställa den till +1 ifall du tycker
att mörka partier av bilden är väldigt otydliga.
Skärpan kan du göra såhär med:
Om du har en extern digitalbox kopplad till scart, ställer du skärpan på 0.
Använder du den inbyggda boxen så är skärpan bra vid 20 på SD-material och 0 på HD.
Om du ser på bluray eller DVD så funkar det fint med 0 där också, så TVn inte överskärper bilden.
Själv har jag en LE40C655 och detta funkar riktigt bra för mig iallafall.
Angående firmware så avråder jag dig från att uppgradera den, om du inte har allvarliga problem med
något i TVn. Vissa som uppgraderat firmware har sedan upplevt en sämre bild och de flesta säger att
inga förbättringar syns.
Redigerat av You_Too, 15 januari 2011 - 17:32.