Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är REL T1 en bra sub?

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 February 2011 - 20:34

Unregistered610ae6fc
  • Unregistered610ae6fc
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Hej,

Jag letar en passande subba till min nya anläggning. Har beställt Monitor Audio RX 8, RX center samt en Marantz SR6005 att driva dessa med. Säljaren rekommenderade Rel T1 för att göra systemet rättvisa, men jag är lite tveksam då det inte verkar vara så många som har den och så är den inte så snygg. Är det en bra sub och vad finns det för alternativ?

Min nuvarande bas är en Infinity Kappa Sub som jag varit nöjd, kan önska lite mer tryck vid film tittande dock.

Postad 09 February 2011 - 22:15

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Nej, den spelar inte så djupt och är byggd enligt inredningsdesign snarare än ljud.
En sub från Svs är ett bra alternativ. Xtz har även dom bra subbar, dock inte lika prisvärda som svs

Postad 09 February 2011 - 22:47

Unregistered610ae6fc
  • Unregistered610ae6fc
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
OK, hos SVS så hamnar jag på SVS SB12-NSD för att hamna i inom budget. Är det en bra modell eller är det de portade som är mer populära?

Postad 09 February 2011 - 23:10

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Dom portade spelar djupare och kraftigare, dom är enligt mig alltid att rekommendera om man har plats

Postad 10 February 2011 - 03:09

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

OK, hos SVS så hamnar jag på SVS SB12-NSD för att hamna i inom budget. Är det en bra modell eller är det de portade som är mer populära?

Jag har SB12-NSD och kan inte säga annat än att jag är supernöjd med hur den låter. De portade går givetvis lite lägre och har eventuellt lite bättre transientsvar; men för mig gick de bort då de är såpass mycket större.

Dom portade spelar djupare och kraftigare, dom är enligt mig alltid att rekommendera om man har plats

En bra tumregel, även om portade har sina nackdelar också. Men SVS PB-modeller lämnar inte mycket kvar att önska!

Postad 10 February 2011 - 07:39

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
http://www.bildochlj...611&testid=3188
Den vann även ett test i hembiotidningen, se bara till att du kan hörnplacera den.

Postad 10 February 2011 - 08:14

Webster
  • Webster
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har själv en T1, kör den tillsammans med ett par System Audio Mantra 60 och är fruktansvärt nöjd! Jag vet inte vad du kommer lyssna på, men till mig som lyssnar väldigt mycket på live och akustisk musik är den perfekt. väldigt rapp och segar inte efter på någonting.

Till film behöver du inte vara rädd. För tryck finns det så det blir över.Visst finns det subar som spelar djupare, men denna går ner till 20 Hz och det är väldigt väldigt sällan du behöver mer en det. Så jag kan inte annat än rekommendera den! B)

Postad 10 February 2011 - 08:28

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

http://www.bildochlj...611&testid=3188
Den vann även ett test i hembiotidningen, se bara till att du kan hörnplacera den.

Fast att den vann ett test i Bild och Ljud säger ju nada. B)

Postad 10 February 2011 - 11:44

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Fast att den vann ett test i Bild och Ljud säger ju nada. B)

Ok, men om man inte har möjlighet att provlyssna, så är det alltid till någon hjälp....om han nu är intresserad av just denna sub. Jag tycker att iochförsig att det säger en del!

Postad 10 February 2011 - 13:38

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Har själv en T1, kör den tillsammans med ett par System Audio Mantra 60 och är fruktansvärt nöjd! Jag vet inte vad du kommer lyssna på, men till mig som lyssnar väldigt mycket på live och akustisk musik är den perfekt. väldigt rapp och segar inte efter på någonting.

Till film behöver du inte vara rädd. För tryck finns det så det blir över.Visst finns det subar som spelar djupare, men denna går ner till 20 Hz och det är väldigt väldigt sällan du behöver mer en det. Så jag kan inte annat än rekommendera den! B)

Har du mätt den till 20 hz utan att tappa nivå och på en volym värd att lyssna på?
Det tvivlar jag på.

Har själv 2 st slutna Infinity Cascade 15.
Med det pris jag betalade för dom är jag nöjd, men hade jag betalt ordinare pris på 13000 kr styck hade jag varit mindre nöjd. Dom går inte djupt alls om man jämför med en bra bas.

Har man plats skulle jag aldrig köpa en dyr designbas.

Postad 10 February 2011 - 20:56

Unregistered610ae6fc
  • Unregistered610ae6fc
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Till film behöver du inte vara rädd. För tryck finns det så det blir över.Visst finns det subar som spelar djupare, men denna går ner till 20 Hz och det är väldigt väldigt sällan du behöver mer en det. Så jag kan inte annat än rekommendera den! :)

Det låter lovande! Upplever du den som placeringskänslig?

Postad 11 February 2011 - 08:45

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Ja, den skall stå i hörnet, lite bakom någon av fronthögtalarna. Jag hade mina T3'or mellan frontarna till en början, det räckte till musiklyssning då jag bara ville ha det där lilla extra som fattas på mina Rangers. Skall du utnyttja T1 maximalt så är det hörnet som gäller, speciellt till film. Detta är även REL's rekomendationer.

Postad 11 February 2011 - 08:48

Webster
  • Webster
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Har du mätt den till 20 hz utan att tappa nivå och på en volym värd att lyssna på?
Det tvivlar jag på.

Tappar ytterst lite nivå när man kommer ner i dem frekvenserna när man spelar på en vardaglig volym, men absolut inget jag stör mig på. Det som jag tycker är viktiga registret är mellan 30-40 Hz där är den en dröm :D

Nja. När jag fick hem den placerade jag den ganska öppet pga av platsbrist. Nu har jag gjort om i vardagsrummet och ställt den som REL själva vill att man skall, i ett hörn. Visst blir ett litet lyft men det är inte mycket. I en hörn position får den lite extra förstärkning av väggarna men som sagt det är inte mycket. Så du kan ställa den lite vart du vill :)

Postad 11 February 2011 - 09:00

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Det är det som är problemet med REL enligt mig. Många gillar dem till musik och den prisas ju även som musiksub, men det är snarare för att det är en vanlig högtalare i subformat. De spelar verkligen inte lågt och infrabas kan vi ju glömma.

Detta brukar upplevas som snabb bas. Ställer man den i ett rum bredvid en SVS-sub märker nog alla skillnaden hoppas jag. :)

Postad 11 February 2011 - 12:46

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Tappar ytterst lite nivå när man kommer ner i dem frekvenserna när man spelar på en vardaglig volym, men absolut inget jag stör mig på. Det som jag tycker är viktiga registret är mellan 30-40 Hz där är den en dröm :)

Precis så upplever jag mina Cascade 15 oxå.

Självklart

Postad 11 February 2011 - 12:57

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Det är det som är problemet med REL enligt mig. Många gillar dem till musik och den prisas ju även som musiksub, men det är snarare för att det är en vanlig högtalare i subformat. De spelar verkligen inte lågt och infrabas kan vi ju glömma.

Detta brukar upplevas som snabb bas. Ställer man den i ett rum bredvid en SVS-sub märker nog alla skillnaden hoppas jag. :)

Gjorde det en gång i tiden. SVS-en såldes. Men gäller det film och väldigt djupbastung musik
så hade den blivit kvar. REL har subbar i sortimentet som tacklar allt. Men dom
är inte prisvärda i mina öron/ögon.

Postad 17 February 2011 - 22:16

Unregistered610ae6fc
  • Unregistered610ae6fc
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Update: Det blev en vit Rel T1 till slut. Har inte hunnit med så mycket mer än installerat och börjat spela in den men det låter lovande än så länge. Den levererar mer tryck än mina grannar är bekväma med att höra i alla fall ;)

Jag var dock förvånad hur mycket bättre den lirar till musik än Kappa suben. Det låter mer som en naturlig del av ljudet och inte som en låda vid sidan om.

Jag återkommer efter några rullar så får vi se om den levt upp till förväntningarna.

Postad 18 February 2011 - 02:49

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Update: Det blev en vit Rel T1 till slut. Har inte hunnit med så mycket mer än installerat och börjat spela in den men det låter lovande än så länge. Den levererar mer tryck än mina grannar är bekväma med att höra i alla fall ;)

Jag var dock förvånad hur mycket bättre den lirar till musik än Kappa suben. Det låter mer som en naturlig del av ljudet och inte som en låda vid sidan om.

Jag återkommer efter några rullar så får vi se om den levt upp till förväntningarna.

Kul!

Postad 18 February 2011 - 02:53

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

och den är inte ens inspelad.. det blir ju inte direkt sämre från och med nu.. nu blir det bara bättre och bättre.. grattis till den nya subben!

Postad 18 February 2011 - 07:55

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Grattis! en svårslagen sub till musik!

Postad 28 February 2011 - 14:18

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Ni som säger att REL T1 inte spelar djupt eller bara är en "designersubb" har garanterat aldrig lyssnat på en välinställd REL T1. Jag har en REL T2 och det är grymt med tryck i den även till film. Visst det finns bättre subbar men jag har inte hört någon i prisklassen. De dyrare SVS är ju riktigt bra men kan inte tänka mig att man blir besviken med en REL T1! Placera i främre vänstra hörnet, dela den ungefär där dina frontar slutar levera bas och prova lite olika volymer.

Postad 28 February 2011 - 14:24

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Jag hade helt klart velat höra en SVS PC-12 Plus t.ex. mot en REL T1. SVS:en verkar bättre på papper iaf.

Redigerat av philipbtz, 28 February 2011 - 15:21.

Postad 28 February 2011 - 22:58

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Jag är till och med imponerad av svågerns T3 som han kör ihop med Tangent högtalare!

Postad 02 March 2011 - 10:16

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Rel är bra, men faktum kvarstår att dom står sig slätt mot en rejäl sub som tex svs.

Men där är ju problemet storleken, jag kan inte få plats med ens 1 svs hemma, än mindre 2.
Så jag kör sluten design-sub istället.

Postad 25 January 2012 - 19:21

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0
Smaken är som baken. <_<
SVS PB12 var kraftig, soffan vibrerade, men den är stooooor och gav mindre punch än T1:an. kan ha berot på dålig placering. Den var pä hörnan iofs....
Sunfire HRS10 helt ok men inte lika bra "punch" på bröstet under filmtittande.
REL T1 hade precis det jag saknade. Just puchen/trycket på bröstet utan att skaka sönder lgh.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 25 January 2012 - 20:05.

Postad 25 January 2012 - 19:29

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Gammal tråd men vad jag har hört så var REL från början mer gjorda som musik subbar än till film. Så var det förr. Hur det är idag det vet jag inte :)

Redigerat av Unregistered2141, 25 January 2012 - 19:30.

Postad 05 February 2012 - 11:36

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Gammal tråd som sagt,men lite intressant då jag letar efter en vettig sub.
Hade en Rel stentor 3 förut,den var grymt bra men var tyvärr tvungen o sälja den :(
Men T1 ligger ju inom rimlighetens gräns i pengar.. hmm.

Postad 07 February 2012 - 09:03

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Stentor 3 lär ha varit fet..

Postad 05 July 2012 - 16:39

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Är detta den bästa subben i prisklassen om man inte vill ha en sub som går djupt, utan bara levererar följsam, distinkt och allmänt "korrekt" bas. Jag har ägt Mirage MM6 och den var fantastiskt bra på detta, men Rel:en är vit och det är en fördel för mig. Kanske Cambridge X200?

Redigerat av egoBen, 05 July 2012 - 16:40.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.