Postad 07 March 2011 - 18:11
Postad 07 March 2011 - 18:15
som rubriker.. när ni lyssnar på musik hur är eran ljudnivå.. drar ni stereon i bott elle finns de någon speciell lyssning nivå för att höra alla detaljer i musiken.. hur gör ni när ni ex provlyssnar ny stereo elle högtalare??
Min volympott brukar i 99% av fallen stå ca 20minuter i,brukar va lagom volym som är behaglig för mina öron.
Postad 07 March 2011 - 18:20
Postad 07 March 2011 - 18:32
men är det någon speciel ljud nivå man hör alla detaljer i musiken elle är det olika på olika förstärare.. när man e inne i en hifi affär så drar man inte volymen i bott direkt..
Man är ju ganska alkoholpåverkad om man drar volymen i botten,då lär man ju spränga högtalarna eller snarare öronen.
Du märker själv när du hör alla detaljer.
Postad 07 March 2011 - 18:35
Postad 07 March 2011 - 18:37
Den rackans vardagsrumsförstärkare startar med ca 1/3 = 20 av 63 steg.
Det är för lågt för både HTPC:n och mobilen (läs. Spotify) brukar ligga på 1/2 = 30 steg.
Blåtands stereo headsetet är så tystlåten så med den kopplad till förstärkarens så får man höja till 40-45 för att få lagom ljud.
Köksförstärkaren OPI T-amp går oftast 2/3 av max eftersom köksfläkt, diskmaskin och diverse köksapparater måste överröstas...
Annars räcker ungefär 1/3 för att ge behagligt ljud.
I sovrummet står datorhögtalarnas volymvred på under 1/4 av max och oftast avstängda, då jag börjat använda, ett par fickhögtalare under huvudkudden.
Max volym spelas bara i hörlurar.
Postad 07 March 2011 - 18:37
Har mätt med en db-mätare hur högt det är, ca 82db (peakarna är dock högre) Trivs bra med den volymen.
-Uppmätt med en iphone app skall tilläggas.
Håller mig på den volymen mest pga att jag bor i lägenhet.
Under influence så att säga, har jag varit uppe på 75 på Hegeln & då var det sjukt högt, enligt min granne som kom ner & bankade på dörren illa kvickt
Postad 07 March 2011 - 19:22
Man är ju ganska alkoholpåverkad om man drar volymen i botten,då lär man ju spränga högtalarna eller snarare öronen.
Du märker själv när du hör alla detaljer.
Hörredu jag är inte alltid alkoholpåverkad men jag har Pelle i bott titt som tätt
Till ämnet så är ju volymen styrd av stämningen som man vill infinna sig i och således låter det också bäst där.
Om man sänker volymen efter hand vid musiklyssning så bör man se sig om efter ett annat alternativ av anläggning som man kan njuta mer av istället för att jaga imponatfaktor.
Ha det gött gubbar o gummor mvh JAS.
Postad 07 March 2011 - 19:31
bästa var ändå när grannen dagen efter säger-så du gillar Motley crue du!?..han bor 10m bort i ett annat hus
Postad 07 March 2011 - 19:45
bästa var ändå när grannen dagen efter säger-så du gillar Motley crue du!?..han bor 10m bort i ett annat hus
.
Hahaha! Oops?
Postad 07 March 2011 - 19:53
Postad 07 March 2011 - 21:59
Sedan så varierar volymen efter sinnesmod också, senare kvällar vill man slölyssna på 60-70db kanske...medans livekänslan kan vara 100-110 db i peakarna.
Sen bor jag i hus så det är ju en ljudtryckslyx.....
Postad 07 March 2011 - 23:15
Det är just boeendet eller rättare sagt, närheten till grannar som sätter gränser för mig. Tyvärr!Sen bor jag i hus så det är ju en ljudtryckslyx.....
Postad 07 March 2011 - 23:59
Postad 08 March 2011 - 14:45
Beroende på musik och när jag lyssnar. Vanlig vardagslyssning (bakgrunden) på nyare pop/rock/metal så brukar det ligga kring 70-80 dB. Mer koncentrerad lyssning med bättre inspelningar så brukar det ligga runt 95 dB. Riktigt bra inspelningar så kan det närma sig 110 dB.
Du bor i lägenhet du med va?
Postad 08 March 2011 - 16:08
en öl i näven som gäller.
Blir väl nåt squeezebox- liknande för bakgrundsmusik framöver.
Postad 08 March 2011 - 16:50
Jag har hyresrätt.
Postad 08 March 2011 - 17:15
Är jag själv hemma så kan jag dra på ordentligt med infected bara för att blåsa ur skallen lite, då ligger det nog på +110db i topparna.
Men annars så ligger det nog mellan 80-85db vid vanlig lyssning.
Postad 08 March 2011 - 17:21
Är jag själv hemma så kan jag dra på ordentligt med infected bara för att blåsa ur skallen lite
HAHAHA samma här
Postad 08 March 2011 - 17:30
Musik, spelas högre
Ska testa mäta upp min SDX-15 inom kort. Då en shiva-12 av liknande konstruktion, spelade mätaren ut på 130dB i samma lägenhet ^^
Länk till videobevis på 114dB till film. https://www.minhembi...hampe90/288203/ Klicka på filmen längst ned.
Bevis nr 2 Blommorna skakar med ibland ^^
Redigerat av hampe90, 08 March 2011 - 17:33.
Postad 08 March 2011 - 17:39
Du bor i lägenhet du med va?
Juppz, det gör jag. Så jag får anpassa mig men sen så låter dom flesta skivor rätt dåligt om man spelar på lite grann så det finns alltid en stor begränsning inbyggt i musiken.
Postad 08 March 2011 - 17:46
Juppz, det gör jag. Så jag får anpassa mig men sen så låter dom flesta skivor rätt dåligt om man spelar på lite grann så det finns alltid en stor begränsning inbyggt i musiken.
Visst är det så, kan ju erkänna att keb'mo spelas högre än the stooges tex.
Just nu Warren Zevon, och just nu 74db i snitt & 91db i peak. (snabbkoll)
Postad 08 March 2011 - 17:49
Den är det ett +1 på, stämmer allt för väl!
Postad 08 March 2011 - 17:52
Redigerat av Unregistereded94f3cc, 08 March 2011 - 17:54.
Postad 08 March 2011 - 18:00
Postad 08 March 2011 - 18:42
En annan uppskattar lite klassisk musik när man ska varva ner från jobbet, finns ju så otroligt många utgåvor så det är riktigt svårt att hitta guldkornen.
/Mats
Postad 08 March 2011 - 21:04
Jag lyssnar inte på klassisk musik normalt men ibland så sätter jag på en BIS skiva, Vivaldi Four Seasons Nils-Erik Sparf Drottningholm Baroque Ensemble, och "renar" mitt mina öron. Där sätter inte musiken begränsningarna utan det är snarare grannarna. Går att spela sjukt högt och det låter fortfarande bra.
Bra tips.
För de som spelar upp via dator, streamer osv, tänk på att den har pre-emphasis (en diskanthöjning som användes ibland på 80-talet). Ska det låta rätt behövs de-emphasis med t ex programmet Sox.
Om det är CD-275 du menar då.
Postad 08 March 2011 - 21:29
Redigerat av Unregistered2141, 09 March 2011 - 09:35.
Postad 08 March 2011 - 23:13
Vad säjer egentligen det om något...?
Jag har spelat sönder det mesta jag haft hemma...
Med en ny uppsättning grejer hoppas jag att hörseln kommer sätta stopp före grejerna, så jag får nog återkomma när skiten står på plats.
Postad 09 March 2011 - 20:10
För högt för att det skall vara ok för resten av familjen dock, så det gäller att passa på när man är själv hemma.
Skulle faktiskt kunna tänka mig att byta hus just för att kunna inreda ett eget ljudrum i typ källaren för att kunna lyssna mer och på hög volym, själavård!
Postad 12 March 2011 - 09:12
Svårt mäta ngn volym... men volyminställningen på Clip+'en är ofta -1dB eller 0 dB, vilket är högt men inte obehagligt. Kanske motsvarande 90 dB medelnivå ljudtryck i ett rum ? Som någon skrev beror det mycket på typen av musik o för min del även källmaterialets kvalitet. Skulle i vilket fall aldrig kunna spela så högt med högtalare i lägenheten hemma...
Postad 12 March 2011 - 10:18
Oftast lyssnar jag på bussen hem från jobbet... med min Sansa Clip + mp3-spelare med Rockbox firmware, och Westone 3 "öronpluggar". Måste ha tillräcklig volym för att stänga ute bussens vägljud etc.
Svårt mäta ngn volym... men volyminställningen på Clip+'en är ofta -1dB eller 0 dB, vilket är högt men inte obehagligt. Kanske motsvarande 90 dB medelnivå ljudtryck i ett rum ? Som någon skrev beror det mycket på typen av musik o för min del även källmaterialets kvalitet. Skulle i vilket fall aldrig kunna spela så högt med högtalare i lägenheten hemma...
Jag skulle rek dig att köpa större lurar som stänger ute ljudet istället för höja och överrösta ljudet utanför. Det kan lätt ge hörselskador.
Postad 12 March 2011 - 11:10
Jag funderade också på det där när jag läste igenom tråden...Lite kul är det att folk skriver var volymratten står !!
![]()
![]()
Vad säjer egentligen det om något...?
Jag menar, jag har två hörlursförstärkare. En bärbar (Fiio e5) och en vanlig nätdriven.
Om båda står på max (som ett exempel), så säger det inte så mycket om hur kraftigt det låter
Postad 12 March 2011 - 11:28
Jag funderade också på det där när jag läste igenom tråden...
Jag menar, jag har två hörlursförstärkare. En bärbar (Fiio e5) och en vanlig nätdriven.
Om båda står på max (som ett exempel), så säger det inte så mycket om hur kraftigt det låter
Kanske inte alla som har möjlighet att mäta hur starkt de spelar, men vore ju bra om de skrev vilken utrustning så kan det ju ge nån indikation.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
34 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?