Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med Samsung LE-46C755

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 mars 2011 - 00:49

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Har alltid varit en plasmakille, men gick och köpte mig en Samsung LE-46C755 efter att gamla plasman havererat. Varit nöjd med tvn, men har börjat se en stor bristning i den. Frågan är om detta är en inställningsfråga eller om det är ett vanligt fabrikationsfel. Vad säger ni?

Här ser ni en kort filmsnutt på problemet.

http://www.youtube.c...h?v=clkl2R6tSeA

(Tyvärr så verkar det som att utube smetar ut videon, så för en mer korrekt visning delar jag med mig av orginalfilen här istället. Blir fortfarande ett tapp då ögat kan urskilja dessa linjer tydligare än kameran, men detta är det bästa jag kan få fram)

Orginal: http://www.4shared.c...l/Untitled.html

//Lorryquai

Redigerat av Lorryquai, 18 mars 2011 - 02:26.

Postad 18 mars 2011 - 06:59

nisseläsk
  • nisseläsk
  • Forumräv

• 742 inlägg
  • 0
Ser ut som LCD brukar göra, skönt att ha plasma!

Postad 18 mars 2011 - 07:29

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2 387 inlägg
  • 0
Ser inte felen på youtube filmen, men jag gissar att det är "banding" du ser ?

Vertikala linjer som inte ändrar sig ?

Syns bäst exempelvis om en film sveper över en enfärgad yta.

Ishockey-matcher brukar vara bra för att se fenomenet också.

Det är något som kan drabba enstaka exemplar - det är alltså inte ett problem som hela modell-serien lider av.

Postad 18 mars 2011 - 08:00

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Kollade inte super noga, men såg ingenting på filmen iaf.

Postad 18 mars 2011 - 11:25

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0

Ser inte felen på youtube filmen, men jag gissar att det är "banding" du ser ?

Vertikala linjer som inte ändrar sig ?

Syns bäst exempelvis om en film sveper över en enfärgad yta.

Ishockey-matcher brukar vara bra för att se fenomenet också.

Det är något som kan drabba enstaka exemplar - det är alltså inte ett problem som hela modell-serien lider av.

Helt korrekt uppfattning.

Skönt att få ett namn på det, har 4st stora linjer (från topp till tå) på vänstra bildkanten.

Som tidigare nämnt så "ser" inte kameran detta lika tydligt som ögat gör, därav svårt att återskapa problemet.

Ska ta kontakt med inköpare.

//Lorryquai

Postad 18 mars 2011 - 11:45

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2 387 inlägg
  • 0
Exakt vad det beror på vet jag inte (någon kunnig får gärna hoppa in) men min gissning är att det i slutet eller början av ett "panel-tillverknings-band" blir ett antal mindre bra exemplar av panelen som råkar ut för detta.

De flesta varken ser eller bryr sig om problemet - det är nog mest vi kräsna "bild-nördar" som märker det.

Jag har fått en TV utbytt pga banding och det var nog pga av jag kunde ta hyfsade stillbilder på problemet som jag fick den utbytt.

Postad 18 mars 2011 - 13:58

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Så länge det finns folk som vräker ur sig såna här idiotiska kommentarer kommer vi aldrig komma bort från LCD/plasma tjafset!

Angående banding har jag aldrig sett detta innan. Det måste nog anses som ett fel på enstaka paneler.

Postad 18 mars 2011 - 16:09

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Hade det varit en LCD TV med local dimming så får man nog räkna med lite sånt där vid panoreringar. Men på en ccfl belyst panel ska det inte vara sådär.

Den där kommentaren tillförde inte mycket till diskussionen. Vad kul för dig att du är nöjd med ditt val. Men sluta vifta den åsikten i andras ansikten.

Redigerat av deeyay, 18 mars 2011 - 16:10.

Postad 18 mars 2011 - 23:05

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Fick en ny rakt över disk efter att ha visat upp orginalfilen idag på elgiganten.

//Lorryquai

Postad 19 mars 2011 - 07:19

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Fick en ny rakt över disk efter att ha visat upp orginalfilen idag på elgiganten.

//Lorryquai

Vad händer när du kör originalfilen på den nya teven?

Postad 19 mars 2011 - 10:51

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Eftersom "orginalfilen" är inspelad med mobil filmandes gamla tvn, så är det inte så svårt att räkna ut att ränderna kommer att synas, eftersom det är den gamla tvn som filmas från soffan.

//Lorryquai

Postad 19 mars 2011 - 12:37

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Naturligtvis. :unsure:

Jag tänkte mer på vad butiken sade om strecken. Det kan alltid vara kul och höra vad som hade hänt med teven.

Postad 20 mars 2011 - 10:06

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Tog elgigantens supportavd. 5sek att inse att den var felaktig, antar att dom skickar den till samsung för utbyte eller service. Vad dom sedan gör med den vet jag inte (säljer den förhoppningsvis).

Edit: Nämnde ordet banding, tack vare Pulver, så jag antar att dom fattade felet rätt så fort med tanke på förloppet.

//Lorryquai

Redigerat av Lorryquai, 20 mars 2011 - 10:08.

Postad 20 mars 2011 - 12:27

Hardware guy
  • Hardware guy
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Eftersom "orginalfilen" är inspelad med mobil filmandes gamla tvn, så är det inte så svårt att räkna ut att ränderna kommer att synas, eftersom det är den gamla tvn som filmas från soffan.

//Lorryquai

Tror han syftade på andra halvan av filmen, den inspelade DLNA-sekvensen.

Postad 29 mars 2011 - 21:57

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0
Jag hade först tänkt satsa på Sony EX500, men efter att ha sett den här i butik så tyckte jag nog att C755 slog SOnyn rätt rejält på djupet i svärtan, antagligen på det lite mer spegliga glaset. Detska väl vara samma panel annars.

Skönt att höra att det inte var ett generellt problem med C755 får då hade jag nog inte vågat köpa.
NU slår jag nog till på en för 9995:- på elgiganten på öppet köp :)

Däremot såg jag ett konstig fenomen i butik.
När de kör sin demoslinga så blir det fenomen att delar av bilden inte hinner med. Liksom som att halva bilden får lägre framrate ungefär som när ett Spel inte hinner uppdatera hela bilden. Jag vet inte om det beror på mediamarkts demoslinga ellerinkopplingen, men apparaterna berdvid hade inte samma problem. Typiskt så delades bilden vid snabba ponereringar.
Motionflow stod i standard.

Redigerat av e3henri, 29 mars 2011 - 22:00.

Postad 02 april 2011 - 15:29

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Inget som jag upplevt iaf.

//Lorryquai

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.