hemma och på landet?
m.v.h
Seppo
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Koppla iPod till Stereo och få bäst ljud hur?
Startad av
Metallseppo
, May 11 2011 08:01
20 svar till detta ämne
Postad 11 May 2011 - 08:01
Jag har köpt en iPad och undrar hur jag kan få ut så bra ljud som möjligt när jag kopplar till min Primare anläggning
hemma och på landet? m.v.h Seppo Postad 11 May 2011 - 08:25
AirPort express och rippa allt till apple lossless. Spotify fungerar också utmärkt att streama direkt! Postad 11 May 2011 - 09:09
Tack för rådet men tyvärr duger ej kvalitén på ljudet.
Har testar AirPort Express och det är ej tillräckligt bra för mig. Jag kör alltid Apple lossless förutom när det blir Spotify. m.v.h Seppo Postad 11 May 2011 - 09:14
Vad är det som inte duger med Airport express? Jag har för mig att den skickar okonverterad digital information som sedan kodas av i förstärkaren. Om det inte duger är det förmodligen källan det är fel på och inte hårdvaran. Jag kan ha fel, för jag är inte helt insatt i Airport Express...
Det finns en mjukvara som heter JamCast där du skapar ett virtuellt ljudkort och därmed kan streama musiken via ditt trådlösa nätverk. Om det har stöd för iPad vet jag inte. Postad 11 May 2011 - 09:25
Airport Express fungerar perfekt för många.
Jag däremot önskar bättre ljudkvalite än vad APE kan ge om möjligt. Postad 11 May 2011 - 10:07
Oj, konstigt. AirPort express skickar signalen bitperfekt. Om inte ljudet duger bör du kolla på en ny DAC!
Postad 11 May 2011 - 10:10
Du får gärna förklara vad du menar med att ljudkvaliteten inte är tillräckligt bra. Postad 11 May 2011 - 18:13
En del önskningar är svåra att uppfylla... Den skickar som sagt den digitala datan helt oförändrad (bekräftat av Stereophile och många andra). Begränsningen blir övrig utrustning, dvs D/A-omvandlare, förstärkare osv. edit: Sen är det möjligt att det finns inställningar som gör att den inte blir bitkorrekt, t ex EQ, nivåreglering osv, men då beror det på användaren, inte hårdvaran. Redigerat av Ageve, 11 May 2011 - 18:15. Postad 12 May 2011 - 08:48 Den har på tok för mycket jitter. Jag har en Hegel HD10 som får duga tillsvidare. Alla har vi olika referenser och ideal. "En del önskningar är svåra att uppfylla.... DET VAR DÄRFÖR JAG STARTADE DENNA TRÅD! USA och Stereophile hänvisar du till då kommer ett svar som är passande för att maila till tidningen i USA. "The AirPort Express suffers from the exact same problem that all bi-phase connected products do, namely, they are high jitter interfaces. Optical (Toslink) or electrical (S/SPDIF, AES-EBU, etc) are all clock recovery interfaces. The very presence of modulating data (audio in this case) modulates the embedded clock and this generate jitter" m.v.h Seppo Postad 12 May 2011 - 10:11
Har du en docka med usb så kanske du kan använda en sån
Edit: Är man så kräsen på ljudet så kan man ju fråga sig varför man kör sin musik från en iPad och inte en riktig anläggning? Redigerat av Unregisterede10e9503, 12 May 2011 - 10:42. Postad 12 May 2011 - 10:25
Trådens rubrik:
"Koppla iPod till Stereo och få bäst ljud hur?" Första inlägget: "Jag har köpt en iPad" Man undrar ju vilken apparat som det handlar om... Postad 12 May 2011 - 10:49
WF100 går bort totalt för mig eftersom den ej har bra ljud. På ett billigt ljudsystem fungerar den perfekt och är en bra lösning.
Tack för påpekandet. Det är helt rätt jag var trött och skrev fel. Ska vara iPad. Har i.f en iPod och det tekniska jitter m.m är samma. Postad 12 May 2011 - 10:54
Glömde svara på varför jag spelar musik med iPad. Jag har flera anläggningar och iPad är mer mobil än min fasta anläggning. m.v.h Seppo Postad 12 May 2011 - 13:24
Om du inte är nöjd med Airport Express så är det väl bara iStreamer kvar. Men då blir det ju inte trådlöst.
http://www.highresol....com/istreamer/ Postad 13 May 2011 - 05:01
Ok, tack för svaret. Jag har själv ingen erfarenhet av airplay ännu, så jag kan inte kommentera om jitter är ett reellt problem eller inte. Mvh, Peter Postad 13 May 2011 - 07:08
Jag kör allt trådlöst via wifi till en bra USB-DAC med hjälp av en nätverks USB-hub, det funkar bra för mig men jag har kanske inte samma höga krav.
Nätverks USB-huben är riktigt användbar tycker jag allt som är anslutet via nätverket kommer åt alla USB prylar som är anslutna till den. http://www.belkin.com/networkusbhub/ Om jag hade dessa krav på ljud skulle jag bara använda iPaden som remote till något "seriösare" Postad 13 May 2011 - 08:22
Tack får rådet. Har du en själv eller har du hört den? m.v.h Seppo Postad 13 May 2011 - 12:53
Jag såg att tidigare i tråden att du kör en Hegel HD10 med en belkin nätverks USB hub kan du fortsätta att använda den och köra via ditt wifi
http://www.belkin.com/networkusbhub/ Redigerat av OMD28, 13 May 2011 - 12:53. Postad 14 May 2011 - 10:27
Jag besökte High-End mässan i Jönköping SWEETSPOT 2011 förra helgen. Det var ett 50 tal utställare från hela Scandinavien och det var den bästa mässa jag har varit på. Inget stress och väldigt bra planerat så att utställarna inte störde varandra. En av höjdpunkterna var den imponerade demon av Runt Ljud och deras okonventionella set up. Det var två High-End system som var i gång och levererade makalöst bra. Ljudkälla till båda var iPhone/iPad & iPod nano kopplat till iStreamer! System 1: Högtalare Anthony Gallo Strada Nytt Svenskt slutsteg (2x250W) Ljudkälla var en iPhone & iPad kopplat till en HRT iStreamer System 2: "Spelade utomhus!" Högtalare Anthony Gallo Ref 3.5 Mini rör förstärkare Ljudkälla var en iPod nano kopplat till HRT iStreamer Jag blev väldigt imponerad och det var en cool design på allt! P.S Jag är normalt en vinyl nörd och har köpt en iStreamer i veckan. Niklas Postad 15 May 2011 - 14:24
Tyvärr missade jag mässan. Frun tyckte det var för fint väder så vi drog till landet. Har både iStreamer och HRT Music Streamer II "2011" iStreamer fungerar perfekt och låter mycket bra och väldigt analogt. Postad 18 May 2011 - 15:53 Tack! Tack för hjälpen. Har testat en HRT iStreamer sedan i går och jag är mycket imponerad av ljudet. En eloge till HRT för denna produkt som bara kostar futtiga 2.000 kr. m.v.h Seppo 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |