Sony Bravia KDL-46EX710 vs KDL-46EX500 vs Sharp Aquos LC-46LE810E
30 svar till detta ämne
Postad 18 July 2011 - 12:26
spinxen
-
spinxen
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej! Dett är mitt första aktiva inlägg, efter ett tag som passiv läsare. Jag har länge varit sugen på en ny TV, och har börjat kolla seriöst senaste månaden. Min budget är ca max 8000kr. I dagsläget har jag en 6 år gammal LCD som funkar med SD TV men inte mycket mer. Mitt användande ser ut ungefär enligt följande: - 70% filmtittande från datorn. Till nya TV'n tänkte jag köpa en "XTREAMER SIDEWINDER HD" mediaspelare. Bara högupplöst material när det gäller film - 30% TV-tittande på nya Comhem OnDemand boxen (med 8 HD kanaler).Mina främsta krav är att det ska var bra "flyt" i bilden, dvs inga hack vid snabba scener, panoreringar osv. Jag förstår att det kan vara svårt vid denna prisklassen (46tum+). Jag ser också helst att panelen inte har en blank glasyta då vi har många fönster i vardagsrummet.Då jag främst vill ha den till film, så har jag först varit intresserad av plasma då jag prioriterar svärta och "flyt" i bilden, intressanta apparter har varit LG 50PV350 (främst pga. fina betyg på prisjakt och förhållandet pris/prestanda) som går för 5790kr just nu på ElectroWorld/Dustin. Men efter att ha varit och tittat på den på Elgiganten och Mediamarkt så är jag inte särskillt imponerad, även om jag är medveten om att den inte alls kommer till sin fulla rätt i den miljön. Igår var jag och kikade på lite olika apparater, först LG PV350N men blev inte speciellt imponerad alls. Sedan då jag påpekat att jag ville ha bättre flyt, så visade dem mig Sont KDL-EX503AEP (Samma som EX500?). Denna tv hade klart bättre flyt vid panoreringar, men det var ändå små "hack" då och då, svårt att beskriva men säg att en panorering på 5sec så hackade den inledande sekunden och de resterande 4sec flöt på bra. Tyvärr så var källan enbart en vanlig DVD. Sedan bad jag säljaren att visa mig den absolut bästa bilden jag kunde få för 8.990kr, oavsett bildstorlek. Då visade han mig Philips 40PFL6626T, och det var verkligen en underbar bild i den, inte de minsta "hack" eller bildfel. Underbar bild i mina ögon. Hade velat se den med en blueray men de passade inte tydligen... Gick sedan vidare till Mediamarkt där dem hade Philips 40PFL6626T för 6.990kr, men jag vill egentligen ha större bild så jag bad säljaren att visa mig en prisvärd TV i 8k klassen, eftersom han faktiskt tycktes veta vad han snackade om. Då visade han mig Sharp LC46LE810E och körde igång Transformers 2 blueray, vilken bild! Även om det var relativt mycket ljus och störningar i lokalen så var ändå bilden riktigt fin. Han dock bara kolla i 5min innan det var stängning. Så idag när jag kollar senaste utskicket från Mediamarkt så ser jag att dem säljer Sony Bravia KDL-46EX710 för 5.990kr, vilket måste ses som ett kap förutsatt att den är minst lika bra som EX500'n som jag har läst mycket gott om. Är det samma panel i dessa två? Kanske kan man pruta Sharp Aquos LC-46LE810E till 7000?
Mina frågor blir således: 1) Är EX710 och EX500 likvärdiga? 2) Sony Bravia KDL-46EX710 eller Sharp Aquos LC-46LE810E? 3) Vad har jag inte tänkt på? Tips! Tack på förhand!
Redigerat av spinxen, 18 July 2011 - 12:58.
Postad 18 July 2011 - 14:05
rigm0r
-
rigm0r
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Ska jag vara ärlig tror jag inte det skiljer jättemkt på Sonyapparaterna. Jag skulle snarare undvikit EX710 eftersom den har edge-led, och istället gått på EX500 eller nån av de andra apparaterna jag inte vet ett piss om...
EX500 är en bra tv iallafall. Farsan har en sån, och jag har aldrig känt av något som helst hack. EX503 är "samma tv" fast årets modell.
Postad 18 July 2011 - 14:57
Unregistered191ec494
-
Unregistered191ec494
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jag kan bara tala för 710 EX och jag säger undvik den... Har haft hemma 2 st och bägge led något sjukt av ljusinsläpp från sidan.
EDGE-LED verkar överlag vara helt kasst vad jag har kunnat läsa mej till (i efterhand dum som man är... ;-))
EX500 brukar överlag få bra omdömen överallt.
Lycka till!
Postad 18 July 2011 - 15:01
spinxen
-
spinxen
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag kan bara tala för 710 EX och jag säger undvik den... Har haft hemma 2 st och bägge led något sjukt av ljusinsläpp från sidan. EDGE-LED verkar överlag vara helt kasst vad jag har kunnat läsa mej till (i efterhand dum som man är... ;-))
EX500 brukar överlag få bra omdömen överallt.
Lycka till!
Tack för svaret! Ajdå, jag som trodde att EX710 var en "storebror" åt den kritikerrosade EX500 men så verkar ju inte fallet vara tyvärr. Ska åka förbi M.M efter jobbet och kolla lite på EX710 iaf. Hoppas att dem har även EX500 i lager. Annars lutar det åt Sharpen. Synpunkter? Edit; Var inne på M.M för en stund sedan och kollade på Sharp Aquos LC-46LE810E, som tur(?) var så stod den bredvid reavaran Sony Bravia KDL-46EX710 och jag bad han sätta igång Transformers 2 blueray. Jäklar vad fin bild! Sharpen var visserligen vassare, riktigt underbara färger och svärta, det kliade i köpfingrarna. Dock var inte Sony'n alls så dålig heller, tyckte den var helt schysst också. Mycket fint flyt i bägge panelerna, dock hade jag ingen möjlighet att kolla efter bleeding på EX710 som den lär ha problem med. Sedan gick jag vidare in på ELgiganten, dem hade ingen av dessa två modeller inne! Inte en enda Sharp tv, konstigt. Hade ju varit fint att priskriga lite.
Redigerat av spinxen, 18 July 2011 - 20:26.
Postad 18 July 2011 - 20:42
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
EX710 har bara en enda nackdel som förstör hela TV'n och det är just edge led!
EX500 är klockren enligt mig. Mycket bra svärta, trevliga färger, bra flyt.... det enda jag kan störa mig på är den inbyggda digitalboxen som kunde ha varit lite bättre och snabbare.
Hittar du en EX500 så köp!
EX503 är inte årets modell av EX500. 3 betyder att den har stöd för T2 i sin inbyggda mottagare.
Postad 18 July 2011 - 21:28
rigm0r
-
rigm0r
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Okej, fel av mig :-). Orkade inte läsa allt, men var du tvungen att köpa just på mediamarkt?
Kom på en grej man kan klaga på om ex500 - mediaspelaren. Den är pest och pina.
Postad 19 July 2011 - 07:14
spinxen
-
spinxen
-
Rookie
-
7 inlägg
EX710 har bara en enda nackdel som förstör hela TV'n och det är just edge led! EX500 är klockren enligt mig. Mycket bra svärta, trevliga färger, bra flyt.... det enda jag kan störa mig på är den inbyggda digitalboxen som kunde ha varit lite bättre och snabbare.
Hittar du en EX500 så köp! EX503 är inte årets modell av EX500. 3 betyder att den har stöd för T2 i sin inbyggda mottagare.
Tack för informationen! Men alltså edge led, har inte de flesta led det? Varför förstör det? Ang. EX500 digitalbox och mediaspelare så har jag ju andra lösningar på dem, så det blir ju inte ett problem. Så min budget är ungefär 6-8k, då kanske EX500 för 5.990 på dustinhome är ett bra alt? Sharp Aquos LC-46LE810E är i mina ögon de bästa jag sett under 12k hittils, känner att jag står lite i valet och kvalet här..
Postad 19 July 2011 - 09:16
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Sök på edge led och clouding på forumet och du skola finna många svar! 
Ett djävulens påhitt!
Jag betalade närmare 10.000,- för min EX500 och tycker fortfarande att det var värt priset med tanke på vad som finns där ute.
Sharp har jag inte jämfört så mycket med då det inte funnits så mycket av dom i butikerna men även för att deras extra gula pixel fått så mycket dålig kritik.
Postad 19 July 2011 - 09:56
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Ett djävulens påhitt!
Vad lustigt att du säger det...
Postad 19 July 2011 - 11:58
spinxen
-
spinxen
-
Rookie
-
7 inlägg
Sök på edge led och clouding på forumet och du skola finna många svar!  Ett djävulens påhitt!
Jag betalade närmare 10.000,- för min EX500 och tycker fortfarande att det var värt priset med tanke på vad som finns där ute. Sharp har jag inte jämfört så mycket med då det inte funnits så mycket av dom i butikerna men även för att deras extra gula pixel fått så mycket dålig kritik.
Jag ska läsa på. Men vad jag tänker lite kring EX500 är att det känns lite motsträvigt att köpa en 1.5år gammal TV, men å andra sidan så är ju en bra TV alltid en bra TV. Sedan är ju min budget inte mkt att hänga i julgranen. Men ang Sharps modeller så förstår jag inte varför dem har fått massa skit för den gula pixeln, personligen tycker jag att bilden var helt underbar.
Postad 19 July 2011 - 13:42
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jag ska läsa på. Men vad jag tänker lite kring EX500 är att det känns lite motsträvigt att köpa en 1.5år gammal TV, men å andra sidan så är ju en bra TV alltid en bra TV. Sedan är ju min budget inte mkt att hänga i julgranen. Men ang Sharps modeller så förstår jag inte varför dem har fått massa skit för den gula pixeln, personligen tycker jag att bilden var helt underbar.
Håller med ang EX500, men nu har jag inte kollat igenom marknaden så extremt noggrant på ett litet tag. Kan ju ha hänt saker? Men som du säger, en bra TV är en bra TV. Vad jag vet så har SONY inte någon TV som är i närheten lika bra i samma prisklass det här året. Tycker du att Sharp har bra bild så är det bara att slå till om den ligger bra i kurs. Jag tyckte t.ex. personligen att Samsungs modeller var för färgstarka i hemmamiljö. I en välupplyst butik så såg den så sjukt bra ut i färger, kontrast och skärpa...
Postad 19 July 2011 - 15:40
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jag tyckte t.ex. personligen att Samsungs modeller var för färgstarka i hemmamiljö.
Hur tänkte du nu? Du kan få en Samsung att enbart visa svart-vit bild om det är så.  Ingen sansad människa bedömmer tv prestanda baserat på hur den ser ut out-of-the box inställd i en ellada.
Postad 19 July 2011 - 15:47
Jacobsson
-
Jacobsson
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Liten fråga, när jag läser första inlägget som har man 3st 46" sedan el 40" och sedan en 50" skärm,
Vad är det för storlek du vill ha ? Samt som pacman säger & alltid säger, Be om fjärren ställ om TV till default & lek själv med Hemmaläge, sedan bild lägen med manuellt pill. Alt gå till mer seriösa försäljare, dvs butiker som lever & lär på sitt kunnande - du kommer att tacka dig själv senare !
Postad 19 July 2011 - 16:10
Neve
-
Neve
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Oj, här var det mycket generaliserande om EDGE-LED. Kanske läge att också läsa de positiva kommentarerna som folk som faktiskt har köpt 710:an har skrivit innan du bestämmer dig. Och gör som Jacobsson tipsar, pröva att ställa in bilden som du vill ha den själv. Just SONY apparater har ett butiksläge och ett hemmaläge - det är det senare som är intressant för dig att titta på, om du inte bor i en affär d.v.s. (Man måste resetta burken för att byta läge och ställer inte affären upp på det så har de förlorat en blivande kund innan de hinner säga "Kunden har alltid rätt").
Postad 19 July 2011 - 20:44
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
När vi pratar bästa bild under 12k så är Pana G30 en het kandidat, grymt bra pris på den just nu också, om du ändå kunde tänka dig att lägga upp 8k så kanske det går att sträcka sig 1990kr till 
Läs ett bra test här: http://www.flatpanel...p;id=1308122639
Postad 20 July 2011 - 08:25
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Det som är bra med SONY är att dom är bra "out of the box"!
Jag slipper kalibrera och fippla i timmar för att få varje input/kanal att se bra ut.
Samsung (högst personlig åsikt" gillade jag inte. För omständig och jag fick aldrig till bilden ens någorlunda för hemmabruk. För att inte tala om all clouding som var på mitt ex. Kan mycket väl vara en stor bidragande faktor till mitt ogillande.
Men tänder man på starka färger och effekter så är det väl inget fel med det.
Jag vill ha en så neutral bild som möjligt som inte sticker ut för mycket.
Tester är ett aber att läsa och gå igenom. Man får plocka den informationen som verkar mest relevant för det man vill ha och dra sina egna slutsattser. Fina många modeller som fått toppbetyg men som sågats totalt på forum som detta.
Ja, jag sågar edge-led då dom fortfarande efter x antal år inte kunnat producera en modell som inte lider av de vanliga barnsjukdommarna. Visst kan man hitta enstaka exemplar med raka och fina paneler som inte släpper igenom ljus eller har överdrivet mycket clouding, men då odsen för att få en bra panel är så liten så är det för mycket av ett lotteri.
Har sagt det förut och säger det igen... gör edge-led modellerna tjockare så är det lättare att få till en stadigare ramkonstruktion samt att man underlättar för luftflödet inne i TV'n så den inte går för varm.
En viktig sak man bör tänka på innan man köper en LED-panel är om man har tänkt hänga den på väggen.
Till och med vissa försäljare avråder dig till detta. OM du skall göra det så vill dom att du köper till tillverkarens "orginal" väggfäste för en ansenlig summa pengar. Just för att dom vet att konstruktionen är för klen och kunden kommer springa in och klaga dagen efter inköpet.
Postad 20 July 2011 - 09:18
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Det som är bra med SONY är att dom är bra "out of the box"! Jag slipper kalibrera och fippla i timmar för att få varje input/kanal att se bra ut.
Eh, menar du något annat märke som heter Sony?  De har aldrig haft särskilt bra "out of the box" bild, de nyaste är något bättre men de har ingen chans mot Panasonic och LG's THX lägen. Klipp från flatpanelshd: Even though Sony has fairly accurate colors in the Cinema preset it is still not on par with the THX modes in Panasonic and LG’s plasma-TVs.
Postad 20 July 2011 - 10:00
jm99
-
jm99
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Gillade du Sharp 810-modellen så är det väl bara att slå till... Bra bild och till skillnad från övriga LED-TV så verkar inte clouding vara något större problem på Sharpen. Innan OnOff gick i konkurs så annonserade de 40" LE810 för 7k, nu med 30% rabatt så landar du på 5k för 40" och 7k för 46". Har dock ingen aning om vilka butiker som har kvar Sharpen. Köpte själv en Samsung 40C755R2 (7k på Elgiganten) till sovrummet i konkurrens med just Sharp LE810 och 3st ur Sonys LED serier. Sonyn är väldigt snygg och stilren men bilden kändes inte "prisvärd" och Sharpen har ett lite för speciellt utseende för sovrummet för min del. Om det prompt måste vara LCD och du inte vill ha LED så är Samsung C755 ytterligare ett bra alternativ som kan rekommenderas,
Postad 20 July 2011 - 11:01
rigm0r
-
rigm0r
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Köpte själv en Samsung 40C755R2 (7k på Elgiganten) till sovrummet i konkurrens med just Sharp LE810 och 3st ur Sonys LED serier.
Jag köpte själv Samsung-tvn, fast i 46" hos netonnet häromveckan. 7500 ink ett par glasögon. Bra pris tänkte jag. Bilden var halvbra out of the box, men med lite fippel gör den sitt jobb och mycket mer! Ett tips: Passa på att köpa en CCFL-LCD när de fortfarande finns på marknaden! Om ett år är det inte säkert att du kan hitta nån tv över budgetklassen som inte är Edge-LED of doom. LCD-fantasterna här är just nu inne i tomrummet mellan CCFL och OLED. Allt däremellan är djävulens påfund (edge-LED). Final words: EX500 kommer göra dig mer än nöjd i den prisklassen. Har du separat box och separat mediaspelare är det inget att fundera på ens.
Postad 21 July 2011 - 21:38
spinxen
-
spinxen
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag köpte själv Samsung-tvn, fast i 46" hos netonnet häromveckan. 7500 ink ett par glasögon. Bra pris tänkte jag. Bilden var halvbra out of the box, men med lite fippel gör den sitt jobb och mycket mer! Ett tips: Passa på att köpa en CCFL-LCD när de fortfarande finns på marknaden! Om ett år är det inte säkert att du kan hitta nån tv över budgetklassen som inte är Edge-LED of doom. LCD-fantasterna här är just nu inne i tomrummet mellan CCFL och OLED. Allt däremellan är djävulens påfund (edge-LED).
Final words: EX500 kommer göra dig mer än nöjd i den prisklassen. Har du separat box och separat mediaspelare är det inget att fundera på ens.
Ni har övertygat mig till 95% att köpa EX500'n, priset i förhållande till bildkvaliten tycks oslagbar. Håller tummarna för att butikerna har den kvar för samma låga pris på måndag då lönen kommer! Någon som har något att tillägga? Ringde förresten runt till ONOFF men ingen butik hade Sharp modellerna kvar i lager, tydligen köper Expert upp hela centrallagret också så man kunde inte beställa hem tyvärr.
Postad 21 July 2011 - 22:35
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Det som är bra med SONY är att dom är bra "out of the box"! Jag slipper kalibrera och fippla i timmar för att få varje input/kanal att se bra ut.
Final words: EX500 kommer göra dig mer än nöjd i den prisklassen. Har du separat box och separat mediaspelare är det inget att fundera på ens.
Ni har övertygat mig till 95% att köpa EX500'n, priset i förhållande till bildkvaliten tycks oslagbar. Håller tummarna för att butikerna har den kvar för samma låga pris på måndag då lönen kommer! Någon som har något att tillägga?
Päronen köpte nyligen en ex500 plus paraboltjosan från canal digital med inspelningsbar hd-box. Lyxlirare! Jag var där och hjälpte till att få snurr på grejorna, och blev lite konfunderad av hur plottriga tv-menyerna är. Det blev ett jäkla tryckande för att komma in i bildmenyerna, och allt måste sen justeras manuellt för respektive ingång. Varför finns inte copy/paste i bildmenyn? Blev faktiskt glatt överraskad att både default brightness och saturation stämde bra, men inte mycket annat. Kikar man 30 grader från sidan blir svart snarare lila, men inte särskilt blaskigt. Behöver inte vara så på alla ex, om sony kör panel-lotteri på det sätt som rapporterats... Bild från CD-boxen såg lite trist ut, men hittade sen pixelmappat läge på tv:n vilket hjälpte en del, men inte så jag blev riktigt nöjd. CD:s HD-kanaler via satellit ser hyfsade ut, men det är ganska gott om artifacts trots "perfekt" mottagning. Filmkanalerna ser givetvis bäst ut, och det beror givetvis på att materialet är snällare än dokumentär hd-video. Efter att ha spenderat några timmar med EX500 skulle jag nog säga att den ger bra bild för pengarna, men menysystemet är ganska plottrigt och segt och bilden ser en smula "processad" ut hur man än bär sig åt. Såg inga övriga konstigheter, förutom en smula interlace-artifacts ibland...
Postad 22 July 2011 - 01:21
rigm0r
-
rigm0r
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Efter att ha spenderat några timmar med EX500 skulle jag nog säga att den ger bra bild för pengarna, men menysystemet är ganska plottrigt och segt och bilden ser en smula "processad" ut hur man än bär sig åt. Såg inga övriga konstigheter, förutom en smula interlace-artifacts ibland...
Hade du alla bildförbättrare avstängda då?
Postad 22 July 2011 - 10:56
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Hade du alla bildförbättrare avstängda då?
Japp, men labbade lite med dem också såklart.
Postad 22 July 2011 - 15:35
rigm0r
-
rigm0r
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Okej. Har faktiskt inte märkt av det alls. Kan bero på att jag kalibrerade den det första jag gjorde.
Postad 23 July 2011 - 00:02
yoke_man
-
yoke_man
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej efter mycket letande och läsande i MÅNADER!! För att till slut välja mellan Sony EX710 och Sharp le810 så föll lotten på sharpen.
(EX500 föll bort helt då den inte är en led och ska man köpa ny tv så ska man satsa på ny teknik! (anser jag))
Därför att Sonyn har både bleeding och viss clouding där sharpen inte har spår av sådana problem.
Jag har inte ångrat mitt val 1secund! Panoreringar och rörelseskärpa är riktigt bra på sharpen (med rätt inställningar men detta gäller dom flesta tv`s)
Saker att ta med i din beräkning innan du gör ditt val!
Sharpen har reflektioner :/ inte galet mycket men tillräckligt mycket för att det ska kunna bli ett problem om du har ett väldigt ljust rum. Sharpen saknar internetfunktioner och dlna, vilket inte är något problem för mig då jag alltid kör vid dator och xbmc mediacenter. Det viktiga när jag köpte tv var bildkvalitet och det har sharpen så det räcker och blir över! (efter lite kalibrering) maila mig så får du varje mm av mina inställningar 
Sharpens bild är ruskigt SKARP tack vare den extra pixeln då detta logiskt ökar pixelräkningen detta gynnar HD men missgynnar sd material då man ser jätte tydligt hur dålig källmaterialet verkligen är. Dock är uppskalningen på sharpen förvånansvärt bra så det kompenserar en del. sd från tv sändningar analog/digital ser bättre ut en sd från dator.
Sonyn har minre reflektioner, dlna, massor av internetfunktioner! och en överlag grymt bra bild MEN lider av bleeding (bleedingen kan dock minskas med rätt inställningar har jag läst) och viss clouding om du har otur.
Sonyn har ett väldigt trevligt meny-system likt ps3àn som är inovativt och lättnavigerat medans sharpens känns lite knögligt men med massor av möjligherer att tweaka bilden för kalibreringsmästarn.
Så klura ut vad som är viktigt för dig och ställ gärna frågor om du har några 
Tror inte du blir missnöjd med någon av dom så följ magkänslan!
MVH Zoze
PS: plasma är inte speciellt bra i ljusa miljöer då dom inte är lika ljusstarka som lcd/ledbelyst lcd
Om du ändå vill titta på plasma (fördelarna går inte att neka till på plasma) så rekomenderar jag Panasonic`s GT 20 serie, grymma thx certifierade plasmor.
Kom ihåg att vilken tv du än köper så har du ju alltid 2V ångerrätt också
Redigerat av yoke_man, 23 July 2011 - 00:12.
Postad 23 July 2011 - 00:34
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Okej. Har faktiskt inte märkt av det alls. Kan bero på att jag kalibrerade den det första jag gjorde.
Jag gjorde samma sak  Kan säga att jag är bra mkt nöjdare med EX500 än kompisens Panna modell G, inköpt i vintras. EX500 är dessutom bra mkt bättre än Grundig Visio 7 som mina päron har. Sharpen är säkert en mkt bra tv, men jag är som sagt övernöjd med min EX500. Och för det priset är det nästan ett hån. Jag gav 5990 kr för min EX500 42" "Sony Sverige garantier". G
Postad 23 July 2011 - 11:54
yoke_man
-
yoke_man
-
Rookie
-
6 inlägg
Edge-LED of doom. LCD-fantasterna här är just nu inne i tomrummet mellan CCFL och OLED. Allt däremellan är djävulens påfund (edge-LED).
Haha Kul skrivet mannen "Edge led of doom"  men jag håller delvis med men detta gäller då det just räknas som en budget tv, en edge-led med jämn belysning och utan dom vanliga problemen med clouding och bleeding är absolut inget dåligt köp. Det jag kallar budget tv är tv i prisklassen 4-6 tusen på 46" medan en 40-42" are inte alls behöver vara en budget tv i den prisklassen. Men jag är övertygad om att det finns fler tv i prisklassen 6-10 tusen än min sharp som inte lider av dessa problem. Garanterat några samsung och storebrorsan till ex710 an "nx" som dessutom har bättre svärta. MVH Zoze PS: Oled kommer kommer knäcka allt och alla tv`s när det går att tillverka dom i större storlekar med vettig livslängd. DS: Med Ex pris och utan belysningsproblemen kan det absolut vara ett bra köp också 5990:- för en bra 46" are är ett sjyst pris!
Redigerat av yoke_man, 23 July 2011 - 12:04.
Postad 23 July 2011 - 15:14
rigm0r
-
rigm0r
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Om det gör nån skillnad kan jag säga att det är stor chans att du får en ex503 när du beställer en ex500. Läste i ett forum om massa som nyligen beställt ex500, men fått ex503 pga bristande lager hos sony.
503an är precis samma tv, fast den har hd-mottagare för marknätet. Svt hd är ju gratis utan kort.
Sen vet inte jag om man kan klassa ledbelysning som ny teknik. Känns som övergången mellan vanlig glödlampa till lågenergi, fast ännu mindre skillnad. Kostar mer, räcker aningen längre, men nackdelarna orkar man ju inte med! Och nu tog nåt annat (ledlampan) över.
Postad 23 July 2011 - 16:31
yoke_man
-
yoke_man
-
Rookie
-
6 inlägg
Sen vet inte jag om man kan klassa ledbelysning som ny teknik. Känns som övergången mellan vanlig glödlampa till lågenergi, fast ännu mindre skillnad. Kostar mer, räcker aningen längre, men nackdelarna orkar man ju inte med! Och nu tog nåt annat (ledlampan) över.
Led ÄR en ny teknik (i tv samanhang) för att belysa lcd paneler. En led lampa ger mer ljus (är en effektivare metod att belysa) än vanlig CCFL belysning, så att säga att det skulle vara som att byta till en låg-energilampa är aningen missledande. Och ja led har längre livslängd men även om du inte skulle ha samma tv tills den "dör" så innebär detta även att den kommer behålla sin ljus-styrka längre under tiden du har tv`n. Och som sagt långt ifrån alla edge-led paneler lider av dessa problem. Gör man (tillverkaren) det rätt så blir det bra. MVH Zoze
Postad 23 July 2011 - 16:46
yoke_man
-
yoke_man
-
Rookie
-
6 inlägg
Tack för informationen! Men alltså edge led, har inte de flesta led det? Varför förstör det?
Jo dom flesta tv-apparater för under 10k har Edge-led, finns typ 2st philips modeller under 10k som har Back-led med dessa har värdelös bild-processor istället. Det som folk märker och tycker förstör är att det på många men inte alla leder till ojämn belysning. MVH Zoze
Postad 24 July 2011 - 07:34
Torstenson
-
Torstenson
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag var där och hjälpte till att få snurr på grejorna, och blev lite konfunderad av hur plottriga tv-menyerna är. Det blev ett jäkla tryckande för att komma in i bildmenyerna, och allt måste sen justeras manuellt för respektive ingång. Varför finns inte copy/paste i bildmenyn?
Ändra bildingång från Aktuell till Standard så blir det samma på alla ingångar. Då har man ju nåt att utgå efter i allafall. Sen är det ju bara finjustera för varje källa genom att byta till Aktuell, om du tycker att det behövs.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|