Kommentarer till Mitt hemmabio projekt. :-) av Norrlandsimporten
Startad av
Norrlandsimporten
, Aug 07 2011 15:06
21 svar till detta ämne
Postad 07 August 2011 - 15:06
Jag hoppas du ska ha gips eller spånskiva utanpå den där isoleringen. Du riskerar att döddämpa rummet annars. Och i ett ganska smalt frekvensregister dessutom. Ett råd är annars att ta bort isoleringen på väggen mot fönstret och halva sidväggarna från fönsterväggen. En tredjedel i mitten av framväggen bör du också låta vara odämpat för att den behöver du få reflektioner från för att fylla i en del av stereosystemfelen. Taket bör du inte heller dämpa så krafigt.
Det stora podiet borde du bygga en basabsorbent av. Rummet är så litet att du kommer få problem med rumsmoder vid 35Hz och 60Hz.
Ta råd av en akustiker!
Lycka till.
mvh/ Mikael
Det stora podiet borde du bygga en basabsorbent av. Rummet är så litet att du kommer få problem med rumsmoder vid 35Hz och 60Hz.
Ta råd av en akustiker!
Lycka till.
mvh/ Mikael
Postad 07 August 2011 - 15:57
Tack för tipset Mikael.
Jag kommer labba med tyget som skall spännas på väggarna tillsammans med skivor. Allt för att få fram ljudet som passar oss.
Daniel
Jag kommer labba med tyget som skall spännas på väggarna tillsammans med skivor. Allt för att få fram ljudet som passar oss.
Daniel
Postad 07 August 2011 - 17:49
Det här kommer bli häftigt! Tio stolar... då kan du sälja biljett vid visningar så har bygget snart betalt sig
Postad 07 August 2011 - 17:51
Jag hoppas det går vägen för dig. Men fundera över om du vill hålla på med ett dyrt experiment eller få det bra på en gång. Jag rekommenderar att du pratar med en akustiker i fall du inte vill göra tidskrävande misstag. Jag skriver detta i största välmening om att du ska uppnå ett resultat du ska bli nöjd med.
Postad 07 August 2011 - 19:14
Ja det är en prövning med 10 stolar i detta utrymme och nice tanke med inträde :-)
Ja komorok jag tar hjälpsamt emot dina råd och skall testa mig fram, men jag är helt med på det du skriver. Just nu brottas ja med VAR ja placerar a/c utan att de stör. Men de är ju ett I lands bekymmer.
Ja komorok jag tar hjälpsamt emot dina råd och skall testa mig fram, men jag är helt med på det du skriver. Just nu brottas ja med VAR ja placerar a/c utan att de stör. Men de är ju ett I lands bekymmer.
Postad 09 August 2011 - 18:22
Det var ett spännande projekt du har startat.. Det här spar jag för att följa...
Hur stora är popparna? och hur många oz är dom på? Märke?
Vad har du köpt för stolar? Lycka till med ditt bygge. Jag håller på jag oxå så jag vet hur mycket pyssel det är ;o)
Mvh Niclas
Hur stora är popparna? och hur många oz är dom på? Märke?
Vad har du köpt för stolar? Lycka till med ditt bygge. Jag håller på jag oxå så jag vet hur mycket pyssel det är ;o)
Mvh Niclas
Postad 09 August 2011 - 18:31
Biobygget. Det är 8oz och skåpen är ca 60*40*70.
Ja hade turen att ropa hem 10st Nya stolar i skin med hög rygg.
Ja hade turen att ropa hem 10st Nya stolar i skin med hög rygg.
Postad 09 August 2011 - 21:49
Ahh Nappastolar från KVD ? Synd att mn redan köpt poppare dom såg ju riktigt bra ut.
och verkar ju vara "billiga" ändå! Hur som helst coolt bygge!
och verkar ju vara "billiga" ändå! Hur som helst coolt bygge!
Postad 09 August 2011 - 22:29
Ja de hade 10st nappa stolar som ja fastnad för direkt. Vi får se hur det blir.
Postad 12 August 2011 - 19:42
Så mina vänner då var nästa allt klart, jobbat 12 timmars pass sista dagarna. Förstärkaren kopplad till högtalarna, dockat in min iPad till förstärkaren och ljudet var 10 ggr bättre än jag hade förväntat mig. Checka så Dvd också fungera och vilken upplevelse. Nu väntar ja bara på stolarna som kommer på Måndag. Samt skall jag fixa lite bilder på hur det ser ut idag. Jag e mer än nöjd.
Postad 13 August 2011 - 12:25
Följer med stort intresse hur detta kommer att se ut.
Hälsningar Micke o Carina samt My.
Hälsningar Micke o Carina samt My.
Postad 14 August 2011 - 00:17
mem71 idag har vi premiär kollat sagan om ringen. Sjuuukt nöjd vilket sjuhelsike ljud och fått till den exakta isoleringen så ljudet föll fint. Vi fick ligga på podierna för stolarna kommer inte förrän på Måndag. Sen kopplade jag in värmepumpen idag och imorgon får den svart färg. Hälsa familjen.
Postad 16 August 2011 - 19:59
Haha Riktigt glad blir man när du blev nöjd.
Vi som planerar på att bygga fattar nog inte hur mycket jobb som väntar
))
Med all isolering runt omkring, känner du att det var värt det? Borde du ha mer, mindre eller blev det så som du hade tänkt dig?
Vi som planerar på att bygga fattar nog inte hur mycket jobb som väntar
Med all isolering runt omkring, känner du att det var värt det? Borde du ha mer, mindre eller blev det så som du hade tänkt dig?
Postad 17 August 2011 - 18:57
Ang. Isoleringen så var det många som varna mig att de skulle bli dåligt och att de skulle inte bli bra ljud. Men jag försökte hela tiden återskapa ljudet du har på en riktig bio när du talar med stolsgrannen. Samt att utföra klapp testet, gå in på en biograf ställ dig mitt i salongen och klappa. Försök sen memorera ljudet och bygg så du får samma hemma. Risken är stor att andra på bion tycker du är sjuk, men de kan man bjuda på för ja skall ju inte dit mer för nu har ja min egen bio. Själva jobbet var skit kul för man såg ju hela tiden resultat. Men till er alla va inte rädd för isolering för det blir toppen och jag ber er mer än gärna komma o lyssna.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder
176 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?