Här kommer en ny newbie in i forumet och vill ställa lite frågor..
Jag har precis köpt en pioneer vsx-921 som jag egentligen inte vet något om.. den har många knappar och inställningar och det kommer troligen ta ett par år (eller tio) innan jag förstått mig på den (min gamla hade inte alls sådär många grejer/val/knappar - men å andra sidan var det ju därför jag bytt upp mig..). Varför jag köpt just den kan jag inte svara på, den verkade bra.. hade utvecklingsmöjligheter (ur min synvinkel) och det sades att den hade bra ljud..
Nu är det som så att jag kopplat in den och alla grejer runt (sladdar till ve och förbannelse, måste bygga om tvbänken!) och har provkört den lite.. tillsammans med högtalarna från "mitt gamla set".. och det låter såååå hm "platt" (?) - missförstå mig inte, ljudet är klart och tydligt (eller vad jag ska säga) men saknar all form av djup.. jisses va svårt det här var att förklara.. (jag kan inget om området egentligen, jag bara vet när det låter bra och när det låter mindre bra.. ). Just nu låter det skrikigt och jag anar att det inte bara är inställningar utan kanske också ett högtalarproblem..
När jag hade min gamla receiver (tror det var en sony ca 11-12 år gammal) till de högtalare jag kör så var ljudet helt annorlunda, det var helt okej att lyssna på (musik/film/spel) trots att mina högtalare befinner sig i 10 kr klassen (nu snackar vi tio KRONOR, inte tio tusen kronor).. men inkopplade i min nya reciver så låter de mest skråligt och det är irriterande..
SÅÅ.. jag har funderat på att korta ner "köpa-nya-högtalar" tiden.. till att ev köpa nya nu.. men är lite stressad över att det kanske inte blir tillfredsställande ljud även om jag lägger ut massa pengar på nya högtalare.. (att det är mer inställningsfrågor) iof kan det inte bli sämre högtalare än jag har idag.. så nån förbättring blir det.. men tänk om det inte blir så bra som jag vill

Jag/vi använder ljudet idag till tv, xbox (rockband/guitar hero/karaoke) och film och jag gillar lite bas o dovare ljud (kan man säga så..?). Vill helst inte lägga ut mer än 4-4500 på högtalarna (receivern kostade ju en del också)
Har kollat lite på olika högtalare och funderat lite på vad jag vill och har kommit på att det är inte nödvändigt för mig (hm oss) att köpa surroundljud direkt.. utan räcker med frontarna och ev sub till att börja med..(om jag nu inte hittar nått helt paket som stämmer i pris osv).
Tipsa mig gärna både om inställningar jag kan se över i receivern.. och om högtalare som är bra och snygga och kan passa ihop med recivern.. (kommentera gärna mina val också, om de är bra eller dåliga osv) - all hjälp är bra hjälp!
Högtalare jag kollat in:
- Dynavoice Dynamite 10 (v.2) (lutar mot dessa, men någon som vet nått om dem?)
- Dynavoice Challenger M-65 EX (5.0-paket i Black Oak - v.3)
Ser fram emot lite input/hjälp/tips..
Sorry för det långa inlägget.. men känn er duktiga om ni läst enda hit

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra