Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Val av digitalbox för DVB-C

3 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 31 augusti 2011 - 13:36

Traktorpojken
  • Traktorpojken
  • Wannabe

• 14 inlĂ€gg
  • 0
Efter flytt upptÀckte jag att min Pioneer KRP-plasma inte stödjer DVB-C sÄ jag behöver en separat box (och nej, att sÀtta upp en parabol Àr inte aktuellt) för att komma Ät den lokala kabeltv-föreningens sÀndningar. Jag har spanat runt lite men dÄ de lokala kedjorna inte erbjuder nÄgon hjÀlp eftersom jag har mitt abonemang hos en kabeltv-förening och jag inte har nÄgon tidigare erfarenhet skulle jag uppskatta lite hjÀlp.

Min kravspec ser ut enligt följande:

-DVB-C mottagare, Àven gÀrna för marksÀnd Àven om det inte Àr ett krav
-Möjlighet för programkort för Viasats utbud
-Stöd minst 720p upplösning
-Digital ljudutgÄng, gÀrna koax, men det verkar vara ovanligt sÄ Àven optisk funkar
-Tyst
-Fungerar out-of-the-box
-Snabb och smidig i menyerna
-GÀrna inspelningsmöjligheter, till intern/extern hÄrddisk eller över nÀtverk till NAS

Prioriterar inte
-Cardsharing utanför huset
-Uppspelning av film/musik via nÀtverk (ska kompletteras med mer kompetent HTPC)
-Priset, Àven om naturligtvis det inte gör nÄgot om den Àr billigare

Har tittat pÄ Dreambox varianter, men funderar pÄ hur mycket Linux-vana som behövs för vardagligt anvÀndade och dessutom hur man undviker de piratkopior som florerar pÄ markanden.

Är det Dreambox som gĂ€ller eller finns det bĂ€ttre alternativ och vilken modell borde passa mina behov bĂ€st?

Postad 03 september 2011 - 20:07

Vtunabo
  • Vtunabo
  • ForumrĂ€v

• 583 inlĂ€gg
  • 0
1.. Du nÀmner inget om vilket krypteringssystem denna förening anvÀnder
2.. Om nu tex Viasat finns i utbudet sÄ krypteras det förmodligen av föreningen och inte av Viasat
3.. Fungera out-of-the box och samtidigt fundera pÄ Dreambox eller liknande Àr inte förenligt

Postad 05 september 2011 - 16:15

Traktorpojken
  • Traktorpojken
  • Wannabe

• 14 inlĂ€gg
  • 0
Tack för svar!

Föreningen anvÀnder CryptoGuard och fick besked om att de rekommenderar Dilog DC-260HD som tydligen fungerat bra.

Hittar inget uppgift om vilket krypterinssystem som resp box anvÀnder hÀr pÄ prisjakt, mÄste man gÄ in pÄ varje tillverkares hemsida för att fÄ reda pÄ det?

MisstÀnkte lite att det kunde vara sÄ som du sÀger med Dreambox, dÀrav frÄgan om hur mycket datorvana som krÀvs för att fÄ igÄng det. Viss vana har jag sÄ Àr det inte sÄ svÄrt att fÄ igÄng det sÄ lÀnge man hÄller sig till mina önskemÄl Àr det inget som diskvalificerar dekodern totalt.

NÄgon som har förslag pÄ bÀttre alternativ?

Redigerat av Traktorpojken, 05 september 2011 - 16:16.

Postad 05 september 2011 - 16:46

bpl
  • bpl
  • ForumrĂ€v

• 858 inlĂ€gg
  • 0
Om du har basic datorvana, kan nÄgra basic Linix kommandon och vet hur nÀtverk fungerar sÄ Àr Dreambox lÀtt som en plÀtt. För att Cryptoguard kortet ska fungera behöver du en CA modul som du sÀtter i Dreamboxen. I dags lÀget fungerar det med DM8000, DM7025 har CI platser men vet inte om modulen funkar i boxen. DM7020HD som kommer ut pÄ marknaden inom kort Àr en strippad DM8000 som borde fungera med modulen.

Andra Linux boxar som kan funka Àr: VU+ Ultimo (samma mjukvara som DM (kommer snart)) och Miraclebox 9 (egen mjukvara)

Om du vill ha en 100% stabil och i det oÀndliga-konfigurerbar box Àr det Linux + Enigma2 mjukvara som gÀller...

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.