Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ersättare till Benq W9000

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 September 2011 - 17:51

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Min Benq W9000 har gått sönder och nu är jag på jakt efter en ny proj att ersätta den med.
Jag har en Kingpin CES240-16:9 Duk 1.0 Gain. Rummet är inte något dedikerat biorum utan ett vanligt vardagsrum med vitt tak och vita väggar (förutom en svart fond bakom duken), se galleri. Jag använder projen mest på vinterhalvåret pga att det kommer in en hel del ljus på sommaren. Jag kommer dock förbättra mörkläggningen framöver.

Jag vill ha en maskin som har minst lika mycket ljus som min gamla proj. Om jag kommer gilla 3D eller inte återstår att se, men jag vill ha en som klarar full-hd 3D.

Jag har mest tittat på VPL-HW30ES men sneglar även åt VPL-VW95ES som dock egentligen ligger för högt i pris.
Jag jämför såklart mycket med min gamla proj och den har motoriserad zoom och fokus samt 12v trigger vilket HW30 saknar. Detta har dess storebror men prisskillanden är ju enorm och jag kan nog leva utan dessa funktioner.

RS-232 för styrning och status är ett krav. Stort plus om den går att hänga på befintligt fäste (SMS Light AERO 75) då detta sitter uppskruvat innanför innertaket.

Jag skulle gärna se kommentarer från folk angående ljustryck och bild, gärna i jämförelse med W9000.

Postad 14 September 2011 - 06:16

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Någon som iallafall har tillförlitliga siffror på hur många lumen HW30 resp W9000 lämnar kalibrerade?

Postad 14 September 2011 - 06:57

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0
HW30 lämnar betydligt mer ljus än W9000, men blir samtidigt lite mer orolig i bilden på köpet. W9000 har några starka punkter, som tex skärpa i bilden tack vare att det är en single chip teknik ihop med en fin optik.

På de flesta andra punkter som tex kontrast och ljusflöde så pulvuriserar en HW30 din W9000 rätt rejält. Även färgkorrektheten och ljudnivån är starka punkter för HW30.

Skulle tro att uppmätt ljusflöde skulle ge ca 15fL mot drygt 30fL med samma förutsättningar på duken vi mäter mot. (Båda i lågt lampläge med iris öppen.)

Det bästa du kan göra om du vill veta vad du kan förvänta dig i skillnader och på vilka punkter som din gamla maskin står sig, eller rent utav är bättre, är att ta med din W9000 till en seriös butik och titta på dem bredvid varandra.

VW90 har jag inte haft möjlighet att titta på ännu så den kan jag inte konkret ge några svar kring. Men man kan gissa att den, med bla en mer påkostad optik, kommer att få möjlighet till bättre skärpa och troligen ännu högre kontrast men samtidigt med ett större lugn i bilden.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 14 September 2011 - 17:44

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar. Min W9000 har gått hädan så tyvärr kunde jag inte ta med den till butik vilket annars hade varit en lysande ide.
Jag slog till på en HW30 idag och skall straxt packa upp den. Hoppas på att hitta något bra läge som ger kanonbild när det är mörklagt och något annat mer ljusstarkt läge som kan användas i nödfall när man har det lite ljusare.

Hoppas nu det skall funka att hänga upp den med mitt befintliga SMS AERO 75 Light.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.