Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla 4 8 Ohms Sls10 Till Under 8Ohm?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 September 2011 - 08:36

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Hej, nu när nuvarande bygget börjar lida mot sitt slut så vill jag utöka min "bas familj" med ytterligare 2.
då kommer det bli 4 st basar med SLS 10.
Men jag kan inte komma fram till hur en sådan utökning ska kopplas för att få ett lågt ohm tal (ca 4 ohm hade varit lämpligt).
Nuvarande ligger på 4 ohm (8 delat på 2). om jag utökar till 4 bassar så får jag matematiken till 8+8=16 delat på 2=8.
Detta genom att serie och parallell koppla de 2 bas grupperna (2 par på höger sida och 2 par på vänster).

Någon jag har missat? I så fall hjälp mig gärna :)

Postad 21 September 2011 - 11:21

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Nej du har helt rätt i dina uträkningar

MEN det jag reagerar på, är vad du menar med basgrupper? Kör du alla på ett steg då eller?

Postad 21 September 2011 - 23:28

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Nej du har helt rätt i dina uträkningar

MEN det jag reagerar på, är vad du menar med basgrupper? Kör du alla på ett steg då eller?

Korrekt Professorn! har just nu 1 xtz sub amp till 2 SLS 10, hade velat utöka familjen med ytterligare 2, olämpligt? Troligen, så fort det kommer till mer dynamisk musik så misstänker jag att steget kommer klippa(?)
Vill få ned ohm talet då XTZ rekomenderarde det

Hade jag vetat vad som hade varit lämpligt när jag började på det hela så hade jag nog kört med ett PA slutsteg med vettigt filter istället. :S

Postad 28 September 2011 - 19:31

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Aldrig seriekoppla basar. De kommer att påverka varandra negativt och få försämrad kontroll (lägre dämpfaktor) bättre med ett substeg till.

Postad 28 September 2011 - 21:03

Unregistered1574
  • Unregistered1574
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
de där får du gärna utveckla, varför skulle dem påverka varandra negativt?

Postad 28 September 2011 - 23:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Aldrig seriekoppla basar. De kommer att påverka varandra negativt och få försämrad kontroll (lägre dämpfaktor) bättre med ett substeg till.

Öhh...? Va...?
Det är ju steget som styr dämpfaktorn...?
Ju högre impedans, desto högre dämpfaktor från steget...?
Seriekoppling innebär just högre impedans, och därmed högre dämpfaktor...?

Postad 29 September 2011 - 20:38

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Fall 1, ett baselement är kopplat direkt till förstärkaren som har en låg utimpedans jämfört med högtalarelementet.
Fall 2, bas1 är kopplat i serie med bas2's talspole som har samma impedans som bas1. Alltså mycket högre än förstärkarens utimpedans dvs lägre dämpfaktor. Antingen elementets + eller - pol är ju kopplat till nästa element och inte direkt till förstärkarens +/-.

Bas 1 kommer också att påverkas av den mot-EMK som uppstår när bas2's talspole för sig fram och tillbaks i magnetfältet.
Sant dock att förstärkaren kommer att se en högre impedans.

I en ren sub/sub-steg konfiguration har man ju även fördelen av inte inte behöva något passivt filter och oftast korta högtalarkablar vilket ger högre verklig dämpfaktor.

Postad 29 September 2011 - 21:53

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Ja håller med bagarn, högre impedans = högre dämpfaktor...

Postad 30 September 2011 - 16:38

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Stämmer, att gå från 4 till 8 ohm dubblar dämpfaktorn. Det gäller för en högtalare kopplad till förstärkaren.
Nu är ju dämpfaktorn en parameter som är av intresse för högtalaren. Ska man beräkna dämpfaktorn ska egentligen resistans från tex högtalarkabel läggas till förstärkarens utimpedans, nu är den väldigt låg och påverkar knappt, lägg däremot till en talspole på 8 ohm och dämpfaktorn landar på 1.

Ju lägre utimpedans förstärkaren har (högre dämpfaktor), ju bättre är förstärkaren på att kompensera för högtalarens mot-emk och därmed dämpa membranets ringning.

Postad 01 October 2011 - 18:11

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Liket lever! (trode att tråden var död och begraven)...

Fall 1, ett baselement är kopplat direkt till förstärkaren som har en låg utimpedans jämfört med högtalarelementet.
Fall 2, bas1 är kopplat i serie med bas2's talspole som har samma impedans som bas1. Alltså mycket högre än förstärkarens utimpedans dvs lägre dämpfaktor. Antingen elementets + eller - pol är ju kopplat till nästa element och inte direkt till förstärkarens +/-.

Bas 1 kommer också att påverkas av den mot-EMK som uppstår när bas2's talspole för sig fram och tillbaks i magnetfältet.
Sant dock att förstärkaren kommer att se en högre impedans.

I en ren sub/sub-steg konfiguration har man ju även fördelen av inte inte behöva något passivt filter och oftast korta högtalarkablar vilket ger högre verklig dämpfaktor.

EMK? vad får det för eventuell påverkan av elimentet som ligger före?

Funderar på och införskaffa i ett PA slutsteg http://www.thomann.d...sp_endstufe.htm
eller rekommenderar ni och införskaffa i en xtz sub amp till? bakerman22 vad tror du? har sett att du har en del erfarenhet med PA steg och bas...

Redigerat av ljudfantasten, 01 October 2011 - 22:20.

Postad 02 October 2011 - 11:25

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
It's alive:)

Signalen får membranet att röra sig, men spole som rör sig i ett magnetfält genererar också en signal. Det är emk och där kommer en stärkare med låg ut-impedans bättre dämpa oönskade rörelser.
Lite förklaring här:
http://www.crownaudi...ping_factor.pdf

Postad 02 October 2011 - 12:17

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Ok, det blir med andra ord som jag tänkte ha det i långa loppet, dvs jag får utöka med ytterligare en förstärkare eller något PA steg som är kraftig nog för och klara av 4 element och den impedansen det ger...

Då kvarstår frågan vad ni anser vara lämpligast?

Postad 04 October 2011 - 19:34

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Behövs inte filter så är nog ett rejält pa-steg bra. Två parallella basar per kanal. Mycke power per krona.

Postad 05 October 2011 - 22:26

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Fas och filter är ett måste (ingen delning i förstärkaren, trots att det är sub ut, knepigt av XTZ).
Har spanat på denna: http://www.thomann.d...sp_endstufe.htm
Vad jag förstår så ska den ha ett sub filter, fas mm inbyggt?
Men om jag beställer en till XTZ sub amp så blir det samma kostnad.

Postad 06 November 2011 - 13:11

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
bumpar tråden
Spekulerar på och investera i denna: http://www.thomann.d...p_amplifier.htm

Det nämns något om sub men är det med fas justering delningsfilter osv?
på köpet har den DSP vilket gör den väldigt attraktiv OM den har sub filter... någon som vet?

Postad 06 November 2011 - 16:56

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

bumpar tråden
Spekulerar på och investera i denna: http://www.thomann.d...p_amplifier.htm

Det nämns något om sub men är det med fas justering delningsfilter osv?
på köpet har den DSP vilket gör den väldigt attraktiv OM den har sub filter... någon som vet?

Behringer iNuke NU3000DSP Amplifier, 2x 1500 Watt @ 2 Ohms, 2x 880 Watt @ 4 Ohms, bridged mode 3000 thomann Watt @ 4 Ohms, Class-D Technologie, Switch Mode Power Supply, DSP with 24-Bit/96 kHz-converter, DSP-Section with Delay, Crossover, EQ (8 parametric, 2 dynamic), USB-Port in front side, Subwoofer/Satellite-Crossover, XLR- and 1/4" Jack, Spk. Out

Redigerat av Bakerman, 06 November 2011 - 16:57.

Postad 06 November 2011 - 18:25

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Ibland.. är man blind... ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.