Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynavoice Challenger M-85 eller Yamaha NS-555

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha NS-555 (Golvhögtalare) 4 9,04 (76) 7 990:-
Dynavoice Challenger M-85 (Golvhögtalare) 1 8,9 (62) Inga priser
Yamaha RX-V667 (Surroundförstärkare) 6 8,97 (28) Inga priser
54 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 5 mån sedan
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 1 år sedan
Byta source på inputs koplade till tvn via förstärkare (2 inlägg) 3 år sedan
*** Oficiell tråd - Yamaha RX-V667/V767 *** (556 inlägg) 4 år sedan
* Officiell Tråd - Dynavoice * (3407 inlägg) 6 år sedan
Hur få 5.1 ljud och 4k? (12 inlägg) 7 år sedan
Vad är min begagnade receiver och/eller förstärkare värd? (34 inlägg) 7 år sedan
Trasig diskant Yamaha NS-555 (2 inlägg) 8 år sedan
HDMI-ARC/CEC LG <-> Yamaha (19 inlägg) 9 år sedan
dynavoice m-85 gen 1 vs Klipsch rf-82 mk1 (32 inlägg) 9 år sedan
Yamaha NS-555 vs Dynavoice F-6 (14 inlägg) 9 år sedan
Yamaha 11.2 - RX-V3067 - 3010 -3020 -3030 etc. (5 inlägg) 9 år sedan
RX-V667 AAC? (1 inlägg) 10 år sedan
Yamaha NS-555, C444 driva med H/K AVR360? (49 inlägg) 10 år sedan
Hjälp! Yamaha RX-V673 eller RX-V771? (14 inlägg) 10 år sedan
RX-V465 vs RX-V667 (0 inlägg) 11 år sedan
Köpråd NAD2600A (1 inlägg) 11 år sedan
Vad är det för skillnad egentligen på YAMAHA NS-S700 och NS-555 ? (7 inlägg) 12 år sedan
Bästa "mellanklass" surroundförstärkaren. (93 inlägg) 12 år sedan
2.1 reciever eller 5.1 reciever? (33 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-667, vilka högtalare utan att behöva köpa ny stärkare? (29 inlägg) 12 år sedan
Hjälp med Yamaha RXV657 + NS555 (3 inlägg) 12 år sedan
Får inte subwoofern att spela tillfredsställande? (22 inlägg) 12 år sedan
Kopplingsfråga Yamaha RX-V 667 (18 inlägg) 12 år sedan
Kopplingsfråga Yamaha RX-V667 (3 inlägg) 12 år sedan
Hjälp mig hitta en ny hemmabio receiver (4 inlägg) 12 år sedan
Välja mellan Yamaha 667, Onkyo 609, pionner (8 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-V667 problem! (7 inlägg) 12 år sedan
inställningar för Yamaha RX-V667 och Dynavoice DF-5? (1 inlägg) 12 år sedan
Mina högtalare avskyr vokalerna A och Å. (14 inlägg) 12 år sedan
Onkyo 608/Pioneer 920/Yamaha 667 (6 inlägg) 12 år sedan
Några frågor inför stundande surroundförstärkarköp (9 inlägg) 13 år sedan
Yamaha NS-555 vs. Yamaha NS-777 (4 inlägg) 13 år sedan
Yamaha RX-V667 vs. Onkyo TX-SR608 (21 inlägg) 13 år sedan
yama 7.1 bättre ljud än yama 5.1 (5 inlägg) 13 år sedan
Yamaha NS-555 eller Dynavoice Magic F-6 EX ? (1 inlägg) 13 år sedan
Problem med donyvaice m-85. (10 inlägg) 14 år sedan
Andersson EX-700 Åsikter? / Yamaha NS-555 (0 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg) 15 år sedan
Yamaha NS-xxx tillsammans XTZ 99 W12 (14 inlägg) 15 år sedan
Yamaha NS 555 och Infinity beta 50 (2 inlägg) 15 år sedan
Uppgradera till Dynavoice M-85? (12 inlägg) 15 år sedan
Dynavoice M-85 eller QLN Artech 8 (35 inlägg) 16 år sedan
Canton Movie 150 QX eller Dynavoice M-85 Paket (24 inlägg) 16 år sedan
proson stratego vs dynavoice finale (72 inlägg) 16 år sedan
Känslighet hur fungerar det ? (14 inlägg) 16 år sedan
Vilka högtalare ska jag köpa? (1 inlägg) 16 år sedan
Dynavoice M-85 (11 inlägg) 16 år sedan
Högtalarfunderingar (6 inlägg) 17 år sedan
Yamaha NS 333-444-555 (15 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för Ronny.L (9 inlägg) 18 år sedan
Yamaha NS-555, nån som har nåt att säga om dom? (11 inlägg) 19 år sedan
Hur är detta systemet? (10 inlägg) 19 år sedan
Yamaha 555 vs Bygga eget (2 inlägg) 19 år sedan

#1

Postad 25 september 2011 - 10:12

Moberg17
  • Moberg17
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Hallå.

Håller på att välja hemmabiosystem till min Yamaha RX-V667 receiver. Jag står och väger mellan att använda Dynavoice Challenger M-85 eller Yamaha NS-555 som golvhögtalare.

Den uppfattning jag har fått är att M-85 kanske är lite bättre medan NS-555 är snyggare och kanske fungerar bättre ihop med min Yamaha Receiver.

Så jag undrar vilken av dessa som är bäst rent prestandamässigt?

#2

Postad 25 september 2011 - 10:41

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Vad jag har hört är NS-555 rätt lama. Men däremot tycker jag NS-serien är riktigt snygga.

Så här får du ju nästan ställa dig frågan om du vill prioritera ljudet(M-85) eller om det estetiska är viktigare(NS-555)?
Det går ju iofs att kombinera om du nu gillar utseendet på NS-555 mer än M-85, om ditt hemmabiosystem är tänkt att användas mest för film/TV-spel, så kan du ju kombinera NS-555 med ett par subbar.

Om du väljer M-85 får du en tightare bas, men enligt mig är dessa pjäser inte vackra.
Bäst prestanda; M-85.

Så; Kombinerar du NS-555 med en sub eller två så får du både prestanda och det estetiska.

#3

Postad 25 september 2011 - 10:52

Moberg17
  • Moberg17
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Okej, tack så mycket för ett bra svar. Jag håller verkligen med om att M-85 inte är särskilt snygga men ljudet är trots att det viktigaste (även om det estetiska spelar in). Jag får nog helt enkelt åka och lyssna på NS-555 och bedöma om de håller måttet, något jag inte kommer kunna göra med M-85 då jag bor i Stockholmsområdet.

#4

Postad 25 september 2011 - 11:40

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Ledsen att röra till det, men om ljudet är prio för dig tycker jag du ska leta vidare bland andra märken än Dynavoice. Finns mycket gott att lyssna på därute för en rimlig peng.

#5

Postad 25 september 2011 - 12:25

Evildo
  • Evildo
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Yamaha NS-555 utan att tveka, om du nu måste välja bland just dessa två.

#6

Postad 25 september 2011 - 13:30

Moberg17
  • Moberg17
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Ledsen att röra till det, men om ljudet är prio för dig tycker jag du ska leta vidare bland andra märken än Dynavoice. Finns mycket gott att lyssna på därute för en rimlig peng.


Självklart är jag medveten om att det finns mycket bättre högtalare men med min budget (och min förstärkare) har jag fått intrycket att Dynavoice verkar vara det mest prisvärda valet då begagnat inte är aktuellt.

#7

Postad 25 september 2011 - 14:02

Unregisteredc9bf91cb
  • Unregisteredc9bf91cb
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Själv beställde jag M65orna för en halvtimme sen, har samma reciever som dig och fick känslan av att om du inte tänkt köpa ett slutsteg så tjänar du inte speciellt mycket ljudmässigt om du väljer M85. NS-555 har jag dock inte hört (tyckte de inte var lika snygga som M65).:P

#8

Postad 25 september 2011 - 22:18

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Att lägga pengar på slutsteg till M-85orna är rätt meningslöst. Lägg dem på ett par bättre högtalare isf.

#9

Postad 26 september 2011 - 11:09

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Ledsen att röra till det, men om ljudet är prio för dig tycker jag du ska leta vidare bland andra märken än Dynavoice. Finns mycket gott att lyssna på därute för en rimlig peng.

Om du nu ska skriva något i tråden kan du ju göra det på ett konstruktivt sätt. T.ex; lista ett par modeller för given budget. Istället för att snacka dynga om Dynavoice.
Det är inget större fel på Dynavoice egentligen, om man tittar på priset. En bra instegshögtalare skulle jag säga. Självfallet finns det bättre högtalare...men man behöver ju inte börja med ett par B&W, HECO eller Dynaudio för 10k+ eller hur.

Killen har uppenbarligen en budget om cirka 3500:- för ett par högtalare och begagnat var inte intressant. Även om jag definitivt rekommenderar begagnat, särskilt för dessa pengar, då man kan få sjukt mycket högtalare för pengarna.

Eftersom ljudet är viktigast, så kommer NS-555 troligen "gå bort", då dessa är lama för pengarna.
Gissningsvis är ett par Dynavoice F-7 EX bättre.

Även Wharfedale och XTZ har högtalare inom din budget.
Undvik Andersson/Eltax.

Jag personligen hade valt en mindre front högtalare typ F-6/F7-EX, om prio ligger på film/TV-spel. Ligger prio på musiklyssnande och finlir, så är vi fel ute redan i och med den tighta budgeten.
Även om jag tror att du, som nybörjare, kommer bli nöjd med så lite som F-6 EX faktiskt. Vet inte vad F-6 EX kostar men jag tror nästan du kan få ett par av dessa och samtidigt få en hyfsad sub också, inom din budget.

Därmed vill jag få sagt att en stor högtalare med feta basar inte alltid är bättre till filmen, då subbarna oftast fixar det lägre registret för den mindre högtalaren bättre.

Långrandig som vanligt...
Slutsatsen blir;
För 3500:- får du ett par M-85?
För 1000-1500:- får du ett par F-6 EX?
Du får en sub för 2000-2500:-.

d.v.s till film/TV-spel är kombon F-6 EX + t.ex en Dynavoice SW-10 bättre än ett par klumpiga M-85or.(med sub även till M-85orna blir det betydligt dyrare, bortåt 6000:-)

Detta är mina åsikter. Och ingen annans.

Redigerat av Falcy, 26 september 2011 - 11:12.


#10

Postad 26 september 2011 - 12:37

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Om du nu ska skriva något i tråden kan du ju göra det på ett konstruktivt sätt. T.ex; lista ett par modeller för given budget. Istället för att snacka dynga.........
Eftersom ljudet är viktigast, så kommer NS-555 troligen "gå bort", då dessa är lama för pengarna.
Gissningsvis är ett par Dynavoice bättre.

På vilket sätt är det "konstruktivt" att hävda att NS-555 är "lama" (vad nu det betyder? Troligen att de saknar hissad fjortisbas och loudnessfärgning...) Och att "gissa" att ett par Dynavoice är ett bättre val är ju bara dumt. Det efterföljande resonemanget om att det duger för en "nybörjare" är ju ännu dummare - kräver det erfarenhet att uppskatta ett bra ljud?

On topic; om du inte har möjlighet att lyssna på Dynavoice innan köp rekommenderar jag dig att sky dem som pesten. Kolla in XTZ (de har buy&try på allt), Tangent eller egentligen vad som helst som du kan lyssna på och gillar ljudet och designen på. Om bio är prio1 kan du köra på mindre frontar med en sub, men vill du ha ok musikåtergivning rekommenderar jag dig att bränna krutet på 2 bra frontar. Och vad du än gör köp inte Dynavoices subbar. Du kan lika gärna knata ner till Biltema och inhandla billigast möjliga baselement och slutsteg och stoppa in i en flyttlåda, det ger troligen mindre dist.

#11

Postad 26 september 2011 - 23:12

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Ja, jag skulle nog säga att det krävs en jävla mängd erfarenhet för att uppskatta bra ljud, helt klart. Erfarenhet bygger man upp genom att lyssna på mängder av högtalare och på så vis skaffar sig "aha"-upplevelser, både bra och dåliga.

Så jävla pissigt dåliga är inte Dynavoice. Vad jämför du med är en högst relevant fråga i sammanhanget.
Biltema, billigast baselement, stoppa i flyttkartong. Ok, samma fråga här, om deras subbar är så himla dåliga, vilka jämför du med?

Jag inser att dina KEF iQ70 låter bättre enligt dig än ett par Dynavoice.

Jag anser förövrigt att mina HECO äter upp dina KEF till lunch. <<< På vilket sätt är det relevant?. Inte ett skit, liksom alla dina inlägg i den här tråden.

Om du tror att jag uppskattar "hissad fjortisbas" så misstar du dig å det grövsta.

Går man in som du gör och totalsågar så får man ju gärna svara på varför och vilka andra högtalare som jämförs.
Det är ju tyvärr så att man inte kan jämföra ett par Dynaudio för 10k mot ett par Dynavoice F-7 eller M-85.

#12

Postad 27 september 2011 - 07:18

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Jag jämför Dynavoice med Tangent, XTZ, Audio pro m fl. Inom TS budget återfinns flera alternativ från resp tillverkare. XTZ kan vara ett bra kort pga deras buy&try.

Det finns mycket trevligt att lyssna på i butik. Om Dynavoice inte finns i butik nära skulle jag låta bli. Vem vet, du kanske nöjer dig med dem, men om inte?

Och till slut - bara för att man är ny inom hifivärlden innebär det inte att ens öron inte förtjänar att matas med välljud från en någorlunda korrekt högtalare. Somliga anser annorlunda och gör allt för att hävda sig, t o m kolla upp en annan användares galleri och utrustning för att sedan hävda att "mina grejer äter dina till lunch". För det är ju precis det som det handlar om...

Redigerat av Unregistered1322, 27 september 2011 - 07:19.


#13

Postad 27 september 2011 - 08:34

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0
Undrar lite över alla dem som dissar dynavoice på löpande band. Har ni själv lyssnat på t.ex. M-65 EX? Det verkar inte som att de som sågar högtalarna har lyssnat på dem över huvudtaget.

Nu till ämnet. Jag valde själv mellan M-65 EX och NS-555 efter att ha lyssnat på både så fick det bli m-65. Tyckte ns-555 saknade pondus. Har däremot hört att ns-777 är betydligt mer kompetent, men den kostar ju lite mer. Om designen kan man ju säga vad man vill. Utan tygfront tycker jag de är riktigt snygga, men de är ju stora, så se till att ha plats. Som någon skrev här med så tror jag inte du tjänar så mycket på att gå på m-85, m-65 levererar tillräckligt med bas och spara hellre mellanskillnaden till en framtida sub.

#14

Postad 27 september 2011 - 09:34

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Jag jämför Dynavoice med Tangent, XTZ, Audio pro m fl. Inom TS budget återfinns flera alternativ från resp tillverkare. XTZ kan vara ett bra kort pga deras buy&try.

Det finns mycket trevligt att lyssna på i butik. Om Dynavoice inte finns i butik nära skulle jag låta bli. Vem vet, du kanske nöjer dig med dem, men om inte?

Och till slut - bara för att man är ny inom hifivärlden innebär det inte att ens öron inte förtjänar att matas med välljud från en någorlunda korrekt högtalare. Somliga anser annorlunda och gör allt för att hävda sig, t o m kolla upp en annan användares galleri och utrustning för att sedan hävda att "mina grejer äter dina till lunch". För det är ju precis det som det handlar om...

Jag rekommenderade också XTZ till TS. Vilket du kunde gjort i ditt första inlägg och på så vis varit "konstruktiv" och inte bara komma in och totalsåga Dynavoice "bara för att".

No hard feelings :wub: , nu har du iaf svarat på en fråga jag hade. Även om jag inte riktigt håller med dig om din liknelse med basen i flyttkartongen :P

Man måste hela tiden väga in priset och då är utan tvekan Dynavoice med!
Även om dessa inte är lika bra som ett par XTZ eller KEF, så räcker det att börja med. Varför börja på Mount Everest, vidare till Kilimanjaro och sist ta Kebnekaise? Då missar man ju massa saker och lärdom, även Kebnekaise har saker att erbjuda och ger framförallt mersmak att stiga högre...

Jag började själv med ett par Genexxa och en Technics för över 15 år sedan och tyckte då det lät bra. Jag hade ju inga erfarenheter(referenser), för jag hade inte lyssnat på så mycket annat. Men Genexxa var/är ju om något, verkligen ren dynga! Det vet jag idag.

För min del har det varit så att jag växt ur högtalaren, det blir för mycket "aha"-upplevelser åt det dåliga hållet, det saknas detaljer och kontroll osv.
Jag skulle iaf, utan tvekan, välja ett par F-6 EX och en sub, om budget ligger kring 3500:- och prio ligger i filmtittande/TV-spel. Har själv haft den kombon och jag tyckte det var mer än godkänt.
Fullständiga detaljer och kontroll i mid/high känns överflödigt när man kollar på en action rulle t.ex
Till musik och "finliret" däremot ställer jag andra krav.

Hemmabio är hemmabio, musikanläggning är musikanläggning. Helt olika saker enligt mig och ställer helt olika krav på förstärkare och högtalare.

Redigerat av Falcy, 27 september 2011 - 09:36.


#15

Postad 30 september 2011 - 15:23

Thunderbird88
  • Thunderbird88
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Är väl inget större fel på Dynavoice? Man får det man betalar för.
Jag har själv M-85or och de är inte dåliga. Men de är inte bra.
Bra ös är det i dom dock kan jag faktiskt säga.
Ljudet passar mig bra (har dock problem med knastrande diskant på mina golvare fast nu när jag kör stativarna till datorn så hör jag samma sak i dom med! Vilket nästan tyder på förstärkaren).
Dom är inte snygga utan front tyget.
Helt okej med front tyget på. Inga snygga grunkor som t.ex Monitor Audio RX8 eller liknande.
Helt okej för pengarna som sagt.

Bas finns det. M-85 är verkligen inte bas fattiga och är inte så värst blyga för att gå ner några steg i frekvens heller.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.