![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 07 oktober 2011 - 18:58
Postad 07 oktober 2011 - 21:58
Postad 08 oktober 2011 - 07:49
Jag vill inte vara negativ... det kan säkert vara en helt okej spelare. Detta är en klassisk OEM spelare. Dvs Netonnet har köpt en färdig spelare av en kinesisk tillverkare, den bygger på en standardkonstruktion med Realteks chip (samma som Tvix, Mede8er, Xtreamer osv bygger på). De har köpt till en standard-mjukvara...
Skillnaden att köpa denna kontra tex Tvix, Mede8er, Xtreamer osv märks i de "mjuka delarna". Support o vidareutveckling av mjukvaran kan skilja ganska mycket. Tyvärr har alla dessa spelare buggar, du köper den för att få en universalspelare som ska klara "allt", detta ställer oxå krav!
Fördelen med de andra spelarna är att de tillverkarna jobbar enbart med Mediaspelare... detta gör att de har inte råd att släppa för dåliga grejer, de har inte heller råd med att inte rätta till buggar o fel (olika bra självklart). Det är mycket möjligt att du inte märker skillnad på spelarna det första året.... sen kan det börja märkas....
Det kan ske förändringar av tex MKV filer som gör att mjukvaran måste uppgraderas, hur många uppgraderingar komm Netonnet göra innan produkten anses som "klar" eller "död"???....
Fördelar med en "Märkesmediaspelare" tex Tvix, Mede8er osv
- I normalfallet mycket bättre mjukvaru-utveckling o buggfix.
- Större användarbas, dvs lättare att få hjälp på forum osv
Jag säger inte att spelaren måste vara sämre, men sannolikheten att det kan bli problem är högre! Så jämför ordentligt med tex Mede8er, Tvix, WDTV osv innan du bestämmer dig!
Postad 08 oktober 2011 - 15:34
Tack för svaret tänkte faktiskt inte alls på mjukvaran o uppdateringar, kan tänka mig att det blir precis som du beskriver
Postad 08 oktober 2011 - 16:41
Dessutom är denna baserad på ett äldre chip som har varit utvecklat länge. Ser man till andra nya spelare med nya chip från kända märken så har mjukvaran varit riktigt horribel.
Detta är produkten hos tillverkaren:
http://www.measy.com...roduct13_en.htm
Jag har testat en del produkter från denna tillverkaren själv, helt ok saker. De gör uppdateringar i mjukvaran och buggar försvinner.
Sen kan jag inte säga om de gör det bättre eller sämre än AC Ryan, TviX och så vidare.
Sett till priset verkar den vara bra.
Redigerat av PalmiNio, 08 oktober 2011 - 16:42.
Postad 08 oktober 2011 - 18:07
Postad 08 oktober 2011 - 20:00
Det hjälper ändå inte... ansvaret för uppgraderingar ligger hos ÅF:en... NetOnONet, hur mycket uppgraderingar har de betalt för?? Det kommer hela tiden maskiner vilket lätt gör att man anser att "maskinen är färdig"...
En OEM tillverkare har inga större krav på sig att kunna mjukvaran, att själva lägga till eller förbättra den. De brukar ofta leva gott på att bara skicka ut de Realteks standard-varianter. Antagligen köper de referens-design av Realtek med standardmjukvara.
Kolla in vissa forum, folk försöker i många fall köra ful-uppgraderingar för att få en stabilare eller mer utvecklade spelare.
Det finns väldigt lite som talar för en OEM maskin kontra en "riktig", den brukar alltid bli passerad av de andra, tyvärr!
PalmiNio, jobbar du med detta eller hur är din koppling? Vilka andra köper från Measy?
Lägger du till 200 spänn så kan du köpa en Mede8er MED500x, då får du en riktigt stabil spelare som dessutom har Moviejukebox inbyggt! Finns även Netgear NeoTV550 som är en av de få som klarar BluRay menyer o extern Bluray spelare...
Postad 09 oktober 2011 - 09:34
PalmiNio:
Det hjälper ändå inte... ansvaret för uppgraderingar ligger hos ÅF:en... NetOnONet, hur mycket uppgraderingar har de betalt för?? Det kommer hela tiden maskiner vilket lätt gör att man anser att "maskinen är färdig"...
En OEM tillverkare har inga större krav på sig att kunna mjukvaran, att själva lägga till eller förbättra den. De brukar ofta leva gott på att bara skicka ut de Realteks standard-varianter. Antagligen köper de referens-design av Realtek med standardmjukvara.
Kolla in vissa forum, folk försöker i många fall köra ful-uppgraderingar för att få en stabilare eller mer utvecklade spelare.
Det finns väldigt lite som talar för en OEM maskin kontra en "riktig", den brukar alltid bli passerad av de andra, tyvärr!
PalmiNio, jobbar du med detta eller hur är din koppling? Vilka andra köper från Measy?
Lägger du till 200 spänn så kan du köpa en Mede8er MED500x, då får du en riktigt stabil spelare som dessutom har Moviejukebox inbyggt! Finns även Netgear NeoTV550 som är en av de få som klarar BluRay menyer o extern Bluray spelare...
Du har såklart rätt till detta. Frågan är samtidigt hur mycket som skiljer sig mellan Measy mjukvaran och den som NoN har, är det t ex bara en start-up logotyp så kanske det inte är så dyrt att få nya hela tiden. Konverteringen kanske till och med ligger inom NoN.
Jag har träffat Measy på mässor och jag jämför bara med andra OEM tillverkare inom samma kategori, finns dock inte några större mängder. De hade betydligt större line-up och nyare chip i sina modeller, antagligen har de bra relationer med Realtek. Var även deras Android spelare som var den första jag fick känna på, men som jag sagt tidigare så känns inte Andorid så bra till Mediaspelare än.
Info om företaget:
http://measy.en.alibaba.com/
Postad 08 november 2011 - 12:20
http://www.measy.com...roduct41_en.htm
Specen ser trevlig ut, ett axplock:
Realtek RTD1186DD 750Mhz
512M DDR3 RAM
4GB flash
HDMI 1.4
USB 3.0
Gigabit LAN
802.11n WiFi dongel
3,5" HDD upp till 3TB
Dual OS Linux/Android 2.2
OLED display
Klarar 3D BD-ISO, antar att det är Xtreamer Prodigy och Popcorn Hour A-300 som är närmaste konkurrenterna?
Postad 06 oktober 2012 - 07:53
Postad 06 oktober 2012 - 16:39
Spelar ingen större roll... Om Netonnet drar ner på antalet OEM-märken så kommer dom väl sälja Mediaspelare under Andersson, Centrum, Skantic eller något annat av sina märken.
Det är ju bra att upplevt dom som bra... det blir ofta lite begränsad support i och med att dom får betala för uppdateringar osv...
Så kolla att de verkligen är riktigt billiga, priserna faller hela tiden på alla spelare.
Postad 06 oktober 2012 - 19:25
Nu har jag ju inte provat att köra en hel film eftersom jag blir tokig på fläktens ljud men den spelar 3D mkv, 1080 mkv och något som Apple TV2 med XMBC inte klarar av, nämligen Canal+ HD-filmer (dock utan text). Allt detta från min Netgear ReadyNAS Duo (arc).
Man ska nog bara hålla sig till filmuppspelning med denna mediaspelare och det genom den enkla filhanteraren. Appar och sådant verkar väldigt segt, men som ren nätverksmediaspelare helt okej. Få se om den hackar om man spelar hela filmer.
EDIT - Verkar fungera, utan att bli varm, utan fläkt om man inte har någon hårddisk i eller wifi-donglen. Återkommer.
Redigerat av ruva, 06 oktober 2012 - 21:06.
Postad 07 oktober 2012 - 09:52
Redigerat av ruva, 07 oktober 2012 - 10:42.
Postad 13 oktober 2012 - 23:01
Apropå FW uppdateringar så kan man nog glömma det. Synd då spelaren har stöd för BT men det är inte inlagt. Annars finns följande godis i orginalspelaren med senaste FW:
New functions:
V3.05
1. Add "Recent play" and "My Favorite";
2. To support the IDX, SUB and SRT subtitle files which are under the same folder directory (finns redan);
3. Improved the Cover-art configuration by 2*7; one page will show more movie cover-art posters;
4. To support the on-line video playback from the HTML 5 web-page;
5.To add Facebook portal at Realpilot;
6. To support BD 1.0 navigation;
7. To add HD audio supporting 7.1 sound Channel, and also support downmix 7.1 to 5.1 channel;
8. Added time-display during music play-back;
9. To add Auto-Play at the System setup;
10. Add 2 sets optional UI for choose.
Redigerat av ruva, 13 oktober 2012 - 23:04.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar