Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

panasonic tx-p50vt30

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 oktober 2011 - 14:03

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12 727 inlägg
  • 0
Hej

Idag var jag inne på Elgiganten för att kolla lite på en sony led tv, Har alltid varit mycket för att det ska vara led för bilden samt att den ska vara energisnål, har haft en hel del diskutioner om detta i tidigare trådar MEN.........Idag rekomenderade en säljare en panasonic tx-p50vt30 som är en plasma ( vilket jag aldrig skulle ha igen he he :))

När jag berättade at jag var rädd att det skulle bli inbränningar sa han att det kunde man inte få på denna tv samt att om man jämnför mellan en led och denna skulle det bara skilja ca 10 kr om året i energiförbrukning.

Nu till min fråga...är det någon som har erfarenheter av denna tv?

Vad jag har förstått på en hel del diskutioner så skule jag då slippa både inbränningar, halo effekter samt clouding och få bättre svärta med denna tv än en led tv, här var även inbyggt bra 3d sa han.

Skriv gärna ner era erfarenheter och vad ni tycker om denna tv, är det nått att ha osv, vad klarar den av osv osv

MVH
Morgan

Postad 15 oktober 2011 - 14:06

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...kt.php?o=854598

Postad 15 oktober 2011 - 14:27

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12 727 inlägg
  • 0
Hej

Ja jag läste lite där och den verkar ju vara en riktigt bra tv, men tyvärr hittar jag inget om tex betraktningsvinkel, hur mycket den drar i ström, om någon har märkt av inbränningar osv, men jag blir mer och mer sugen på denna tv.

Postad 15 oktober 2011 - 14:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
"Har alltid varit mycket för att det ska vara led för bilden".

LED är bakgrundsbelysning och ibland en LCD:s svagaste punkt. Plasma har ofta väldigt jämn svärta oavsett var du sitter och tittar. Gillar du jämn svärta tycker jag du ska kolla in plasma extra noga.

Postad 15 oktober 2011 - 14:43

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Plasma - jämn svärta, LCD (UTAN LED!) - något bättre svärta vid hotspot.

Postad 15 oktober 2011 - 14:57

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12 727 inlägg
  • 0
Ja , jag har ju hela tiden gått och kollat på led för att jag trott att det skulle vara det bästa fast en hel del medlemmar här har påpekat att plasma är bättre, och nu har jag nog ändrat uppfattning, när man ser hur dagens plasmor är.

Jag har själv en gammal samsung plasma som säkert är ca 5-6 år gammal, men har tyvärr fått ibland ghosting / inbränningar som visserligen gått bort med en myrrornas krig tvätt :) men är ändå lite skeptiskt att man inte kan få inbränningar på denna plasman ( panasonic tx-p50vt30Y ).

Som även trebban påpekade så är ju betraktningsvinkeln viktig eftersom vårt vardagsrum är möblerat så att ena soffan är nästan precis vid sidan av tv och har märkt att med en led tv får du en fruktansvärd usel betraktningsvinkeln., men med min gamla plasma så är den knappt förändrad.

För övrigt så verkar denna tv vara ett bra köp, mycket pengar, men ett bra köp och vill därför ha lite mer kött på bena innan man slår till på den, och vilket ställe är bättre att få information på än Minhembio.com :)

Hur är det med dagens Plasma, behöver dom " köras in " ?
Med min gammla plasma skulle man dra ner kontrasten och ha det så i visst antal hundra timmar för att såkallat " köra in den " ?

Redigerat av mstoltz, 15 oktober 2011 - 16:16.

Postad 15 oktober 2011 - 16:37

snakeplisken
  • snakeplisken
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Jag haft min i vt30 i en vecka det jag märkt är att betraktningsvinkeln från sidan blir lite mörkare än om man kollar rakt framifrån, har inget minne av att min gamla LG plasma uppförde sig på det sättet.

Postad 15 oktober 2011 - 16:45

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12 727 inlägg
  • 0
Hej

Ok . Har du märkt något med inbränningar eller ghosting ännu ?

För behövde man " köra in" tv med låg kontrast i ett visst antal hundra timmar, behöver man det i dagens läge med dom nya plasmorna eller hur gör du ?

Postad 15 oktober 2011 - 17:34

snakeplisken
  • snakeplisken
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Nej inga tecken på ghosting eller inbränning, på den gamla LGn så blev det ghosting efter undertexterna men inte ens den fick några inbränningar.

Postad 15 oktober 2011 - 18:33

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Hotspot? Du måste mena sweetspot.

Jag haft min i vt30 i en vecka det jag märkt är att betraktningsvinkeln från sidan blir lite mörkare än om man kollar rakt framifrån, har inget minne av att min gamla LG plasma uppförde sig på det sättet.

Det är garanterat reflektionsfiltret som gör det så. Min KRP-500M är likadan. Tack och lov blir det bara så vid en extrem vinkel. För mig som har kontrollerad belysning så är det filtret helt onödigt.

Postad 15 oktober 2011 - 18:38

MattiasUppsala
  • MattiasUppsala
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag har en VT30 55". Det är en suverän bild på den om man gillar mörkare skärmar. Skruvar man upp ljuset lite så upplever jag att de ljusa partierna pulserar. Har dock aldrig haft en plasma tidigare så jag jämför med LCD.
Ett annat störmoment är att det sitter fyra fläktar i tv:n. De hörs inte om du har ljud på på tvn, men om du har det på det lägsta så hörs dom. Jag har en allergi mot elektronik som låter så ta detta med en nypa salt.

I övrigt så hittar du nog 100 tester som säger att VT30 är det bästa du kan köpa. Dom har nog inte fel om du kan leva med plasma flimret (har en annan tråd angående detta här på forumet och en del säger att det blir bättre när tv:n blir inkörd / alt du vänjer dig).

Postad 16 oktober 2011 - 00:22

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Hotspot? Du måste mena sweetspot.

Precis. Fast det är hotspot för mig. Sitter alltid på exakt samma ställe, så det är en grop i soffan som alltid är varm. Perfekt

Postad 16 oktober 2011 - 10:41

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12 727 inlägg
  • 0
Men hur är det med inbränningar med denna och dagens plasmor ?

Och allt detta med flimmer på denna tv, är det natt som går bort med tiden ?
Finns det kanske en youtube film eller liknande som visar vad det är / menar med flimmer ?

Redigerat av mstoltz, 16 oktober 2011 - 10:44.

Postad 16 oktober 2011 - 11:17

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Det beror ju helt på vilka modeller du jämför ,tror det blir svårt att hitta en LCD som tar vt30, gt30 ,st30 osv i djup svärta rakt framifrån med.Medans en LG plasma är sämre än de bästa LCD er på just den punkten.

Hej

Ok . Har du märkt något med inbränningar eller ghosting ännu ?

För behövde man " köra in" tv med låg kontrast i ett visst antal hundra timmar, behöver man det i dagens läge med dom nya plasmorna eller hur gör du ?

Kör du THX läget från början så är det inga konstigheter med gosting och inbränningar problemen blir när du vill ha neon färgade gräsmattor och mycket "tryck" i bilden... vilket innebär livfull läget eller maxat standard bildläge. Samtidigt börjar flimmer komma med den felinställda bilden.

Men hur är det med inbränningar med denna och dagens plasmor ?

Och allt detta med flimmer på denna tv, är det natt som går bort med tiden ?
Finns det kanske en youtube film eller liknande som visar vad det är / menar med flimmer ?

Köper man denna TV så borde man läsa på så mycket att man ställer in den rätt och då finns inte flimmer = Thx eller en ISF kalibrering i professionell bild läget.

Postad 16 oktober 2011 - 11:18

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
jag har haft ett antal olika plasmor under åren och alltid kört mest film och en del spel. HTPC är igång varje dag och även om jag använder mig av skärmsläckare (10min) så blir det väldigt ofta statisk bild under långa perioder. Jag har aldrig fått inbränning på någon av dessa tv.
den sämsta tvn utav de jag ägt var en LG pc1r som gav temporära inbränningar (ghostning) väldigt ofta och klart störande.
bör tillägga att jag spendera sjukt många timmar med Test Drive på min xbox 360, jag trodde definitivt att jag skulle få inbränningar av tex hastighetsmätaren etc som konstant låg på samma ställe i bilden.
Vill även påpeka att samtliga andra tv har varit panasonic plasmor.

Postad 16 oktober 2011 - 11:51

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12 727 inlägg
  • 0
Det där med flimmer är nått jag nog kommer att störa mig på väldigt mycket.

samt så kör jag med mycket xbox och är lite orolig att lägga ca 17.000 kr på en tv som man kan få inbränningar som eventuellt kanske inte går bort och som garantin inte täcker.

börjar bli lite tveksam nu till denna tv .

Postad 16 oktober 2011 - 15:54

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0
Jag har 2 LG plasmor och har ingen inbränning på någon utav dem , en pg6000 som är minst 3 år och en pk350 som är 1år.Pg6000 kan man se gosting på då den till 90 % får analogt med svarta över och under kanter... men det försvinner lika snabbt när något program kör 16/9 format. Det finns ingen anledning att oroa sig för inbränning eller ens gosting på en plasma idag om man använder den till mer än datorskärm.
Min pk350 kan få lätt gosting efter timmar av spel som försvinner efter 5 min med skärmrengöring.

Mstoltz : Har du sett någon live med lite olika material som sd, hd och bluray ?

Postad 16 oktober 2011 - 22:10

Illyren
  • Illyren
  • Forumräv

• 641 inlägg
  • 0
att folk 2012 fortfarande oroar sig för inbränning är ett mysterium för mig. VT30 är en av världens bästa TV, ingen LCD kommer i närheten. Köp den, du blir inte besivken.

Postad 16 oktober 2011 - 22:20

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6 649 inlägg
  • 0

Hej

Ja jag läste lite där och den verkar ju vara en riktigt bra tv, men tyvärr hittar jag inget om tex betraktningsvinkel, hur mycket den drar i ström, om någon har märkt av inbränningar osv, men jag blir mer och mer sugen på denna tv.

http://www.flatpanel...l&id=1303892383

Ström och betraktning och en massa annat som är läsvärt.

Postad 17 oktober 2011 - 08:26

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0

Det där med flimmer är nått jag nog kommer att störa mig på väldigt mycket.

samt så kör jag med mycket xbox och är lite orolig att lägga ca 17.000 kr på en tv som man kan få inbränningar som eventuellt kanske inte går bort och som garantin inte täcker.

börjar bli lite tveksam nu till denna tv .

Du kommer INTE få några inbränningar om du inte totalt misshandlar skärmen med galna inställningar och många många timmar med statisk bild. VT30 är troligtvis den bästa TV som du kan köpa idag och den har fått massor med utmärkelser och bäst i test i alla seriösa tester jag läst. Köp den där du har öppet köp (t ex. elgiganten) och lämna tillbaka om du inte blir nöjd :)

Redigerat av EVOVII, 17 oktober 2011 - 08:27.

Postad 17 oktober 2011 - 08:46

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

Hej

När jag berättade at jag var rädd att det skulle bli inbränningar sa han att det kunde man inte få på denna tv samt att om man jämnför mellan en led och denna skulle det bara skilja ca 10 kr om året i energiförbrukning.

MVH
Morgan

Du borde be honom visa sina beräkningar betr. energiförbrukningen.
.Jag tvivlar.
.

Postad 17 oktober 2011 - 10:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Det kommer inte sänka eran ekonomi ifall teven står på. "ibränningar", ifall de skulle dyka upp går att bota, men det tar tid. Folk inser bara inte det.

Postad 17 oktober 2011 - 11:13

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

Det kommer inte sänka eran ekonomi ifall teven står på.

Det tror inte jag heller.
Dock bör en försäljares påståenden vara seriösa.
.

Postad 17 oktober 2011 - 12:21

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 0
för nån månad sedan var jag inne på Hi-fi klubben i stockholm (sveavägen) och där stod det Foo Fighters inbränt. kom tillbaks 1 vecka senare och det stod fortfarande Foo-fighters inbränt i skärmen. undrar hur dem lyckats med det?

detta samt att alla panasonic tv-apparater lider av posterization och 50hz buggen och kostar mycket gjorde att jag valde samsung D8005 istället. men den har sämre svärta samt lider lite av tillfällig inbränning i cinema-smooth läget.

Postad 17 oktober 2011 - 13:00

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12 727 inlägg
  • 0
Håller med er alla.

Jag har också lite svårt att tro vad försäljaren sa till mig att det skulle sänka vår ekonomi och att det bara skilde så lite som 10 kr om året mellan en led och plasma.

Samt som ni sa att OM det skulle bli inbränning så skall ju tv stå på rätt mycket med "myrrornas krig" för att kunna tvätta bort det. och då är det ju inte roligt när räkningen kommer.

Kan tala om att jag var inne och kollade på panasonic tx-p50vt30 , i affären såg jag direkt vad som menades med flimmer......detta kan jag säga att jag hade irriterat mig ordentligt på. fick låna fjärren och trixade lite med blev inget bättre !

Bilden var väldigt mörk tycker jag samt att 3D verkade inte i min mening vara sådär imponerande.

Jag tror att jag eventuellt inte kommer att lägga pengarna på denna tv ännu i alla fall.

Även här kom försäljaren med en poäng ( om nu detta stämmer ) Att sålänge jag spelar xbox360 eller ps3 så flyttar sig loggor osv på spelen sig en liten pixel just så att det inte ska bli inbränningar, MEN spelar du wii, kommer du få inbränningar väldigt lätt samt använder den som datorskärm eller liknande´, rekomenderade då en led tv istället som allround tv.

Nu är det ju så att jag och barnen och frugan spelar en hel del wii,men även xbox 360.
Vad jag förstår så finns det ju säkert en hel olika tv med olika problem.

Led har ju Clouding och Bleeding
LCD har halo och svärta
Plasma eventuella inbränningar

Nu kommer det säkert finnas en hel del folk som vill halshugga mig om vad jag skrev om dom olika tv modellerna, men som sagt detta är vad jag har läst och upplevt, men finns säkert plasma, lcd och led fanatiker som gärna vill säga emot :)
Alla har sin favorit och skall naturligtvis få ha det.

Men i dagens läge vill jag bara säga att det är väldigt svårt att hitta en tv som passar just en själv.

Så vi får väl se om det blir en led eller lcd kanske istället, än har jag inte sett någon led som inte har bleeding eller clouding och heller inte sett en LCD med en tum på 50 till 55.

Men jag tar gläderligen emot fler tips. !

Redigerat av mstoltz, 17 oktober 2011 - 13:01.

Postad 17 oktober 2011 - 13:09

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6 649 inlägg
  • 0
Jag förstår egentligen inte riktigt vilka tips du är ute efter. Ingen tv saknar problem så det svaret kommer du lixom aldrig få.
Sen är det ju lite skumt att förutsätta att tvn man köper kommer att få problem som inbränningar mm. Hade det varit vanligt förekommande att folk får sådana problem så skulle bland annat inte VT30 ha 9 stjärnor av 10 på prisjakt.

Det där med att loggan flyttare en pixel ser jag som rätt orelevant för övrigt eftersom loggan täcker rätt många pixlar och några kommer alltid ha samma färg så det kvittar nästan att kanterna skulle röra lite på sig.

Dessutom har jag svårt att tro att ett par minuter med myrornas krig ökar elräkningen på ett markant vis. Är ju inte direkt så att du ska räkna med att ha myrornas krig påslaget ett par timmar om dagen :P

Jag tror helt enkelt att du letar efter en fullt problemfri tv men som sagt det existerar ingen sådan och med den vetskapen får du istället välja den som du själv tycker verkar vettigast av vad som finns.

Postad 17 oktober 2011 - 13:56

MattiasUppsala
  • MattiasUppsala
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tycker att det är märkligt att så många påstår att skärmen inte flimmrar i THX läge. Viss om du har TV:n i en källare utan fönster så märker man nog inte något pga att man kan dra ner ljusstyrkan och kontrasten.

Googlar man på detta fenomen så kommer du hitta många som har valt att lämna tillbaka tvn pga av flimmer i de ljusa partierna. Förstår att alla ögon och miljöer är olika men att inte något av "världens bästa tv" testen tar upp detta fenomen?

Vissa säger att det blir bättre efter 200 timmar. Jag låter min tv stå på när jag är på jobbet . Är skeptisk men provar. Funderar själv på att sälja den om det inte blir bättre men jag vet inte vad jag ska köpa istället.

Prioriterar hellre korrekt ljus än perfekt svärta =)

Postad 17 oktober 2011 - 14:19

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6 649 inlägg
  • 0

Tycker att det är märkligt att så många påstår att skärmen inte flimmrar i THX läge. Viss om du har TV:n i en källare utan fönster så märker man nog inte något pga att man kan dra ner ljusstyrkan och kontrasten.

Googlar man på detta fenomen så kommer du hitta många som har valt att lämna tillbaka tvn pga av flimmer i de ljusa partierna. Förstår att alla ögon och miljöer är olika men att inte något av "världens bästa tv" testen tar upp detta fenomen?

Vissa säger att det blir bättre efter 200 timmar. Jag låter min tv stå på när jag är på jobbet . Är skeptisk men provar. Funderar själv på att sälja den om det inte blir bättre men jag vet inte vad jag ska köpa istället.

Prioriterar hellre korrekt ljus än perfekt svärta =)

Alla ser inte det som vissa upplever som flimmer. Jag har själv en G20 och jag har aldrig störts av något sådant. Jag ser inte dåligt.
Nu tittar jag visserligen på min tv kalibrerad i mörklagd miljö men som sagt jag har inget sånt problem och anledningen till att man inte hör talas om det mer än man gör är väl just för att inte alla störs av det. Precis som att inte alla störs av buzzing.

Om en TV som för vissa flimrar fortfarande räknas som en av världens bästa tvaparater så kan man ju dessutom gissa vad som finns på övriga tvaparater som ändå gett lägre betyg/omdömen.

Men å andra sidan ska man köpa det man själv trivs med. Störs man av flimmer och har möjlighet att byta, gör det. Störs man av clouding och kan byta, gör det.

Postad 17 oktober 2011 - 16:09

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12 727 inlägg
  • 0

Jag tror helt enkelt att du letar efter en fullt problemfri tv men som sagt det existerar ingen sådan och med den vetskapen får du istället välja den som du själv tycker verkar vettigast av vad som finns.

Nej det var ju det som jag beskrev i mitt förra inlägga att alla tv har ju sina problem, men det gäller bara att välja vilka problem man kan leva med och vilka som man vill undvika.

Här håller jag med dig, och tycker som du att det är konstigt att om nu denna är utsedd till " världens bästa tv", och så talar dom inte om att tv har problem med flimmer.

Sen vill jag påpeka att jag är inte ute efter en helt felfri tv eftersom detta inte finns, skulle det funnits så hade ju varje människa köpt just den tv kanske.
Jag har bara lite beslutsångest med vilken tv och vilka sorters problem jag kan eventuellt leva med.

Postad 17 oktober 2011 - 17:30

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6 649 inlägg
  • 0
Den personen som gjorde testet kanske helt enkelt inte upplevde flimmer.

Postad 17 oktober 2011 - 19:42

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Mstoltz du har ju en Samsung plasma, om du aldrig upplevt att den "flimrar" så kommer du inte märka det på VT30 heller.

Postad 17 oktober 2011 - 21:53

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0
Jag kan se flimmer på lite enklare panasonic plasmor både Hd ready och full HD paneler men har inte upplevt det på vt30 än. Synade en vt30 ett tag med lite olika material.
Lycka till med köp Mstoltz ,vad det än blir :)

Postad 18 oktober 2011 - 08:07

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

att folk 2012 fortfarande oroar sig för inbränning är ett mysterium för mig. VT30 är en av världens bästa TV, ingen LCD kommer i närheten. Köp den, du blir inte besivken.

2012? Äger du en tidsmaskin?

Postad 19 februari 2012 - 13:55

pajja
  • pajja
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
fan vilka atityds problem folk på det här forumet verkar ha, hjälp varandra, kriga inte mot varandra för fan ! sitter ni på forum för att tävla om vem som vet mest eller?

Postad 19 februari 2012 - 17:17

ejo
  • ejo
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

fan vilka atityds problem folk på det här forumet verkar ha, hjälp varandra, kriga inte mot varandra för fan ! sitter ni på forum för att tävla om vem som vet mest eller?

Snygg bump.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.