Bumpar tråden lite. Någon som jämfört denna med någon annan?
Såg att specarna verkar lovande.
Jag lånade hem DacMagic, DacMagic Plus, Rega Dac, HD11 och HD20 och gjorde en jämförelse i början på 2012. Kanske inte helt rättvist att jämföra prylar med så stor prisskillnad, men jag ville få en uppfattning om hur mycket mer jag fick för pengarna om jag gick upp en bit i pris. DacMagic hade precis gått ur sortimentet på klubben och såldes ut för 1900 kr. Min förhoppning var därför att den skulle visa sig vara lika bra som alla recensioner antydde.
Jag jämförde alla omvandlarna hemma med samma förstärkare (NAD C320BEE), högtalare (B&W 705) och digitala signalkällor (NAD C521BEE, Sonos ZP90 och Channel D Pure Music på en MacMini). Syftet med jämförelsen var att hitta den omvandlare som gav mest bang-for-the-buck, men även att få en uppfattning om vad som skiljde de olika omvandlarna. Har försökt sammanfatta mina högst personliga intryck nedan. Hoppas att de kan vara till hjälp.
Jag började med DacMagic och blev tyvärr besviken. Ljudet kändes tunt, hårt med tydlig distorsion i toppen. I min anläggning var det rent obehagligt att lyssna på. Jag kände hela tiden ett behov av att skruva ned. Återgivningen av röster och akustiska instrument var inte trovärdig och tydligt sämre än de inbyggda D/A-omvandlarna i sonos och cd-spelare. DacMagic presenterade något fler detaljer än de inbyggda D/A-omvandlarna, men skillnaden var hårfin och kan mycket väl ha varit upplevd snarare än faktisk.
Nästa steg blev DacMagic Plus. Här tyckte jag mig höra en tydlig förbättring av återgivningen i de övre registren. Ljudet var långt ifrån lika skarpt/obehagligt utan att för den delen tappa detalj. Tvärtom kändes det som om att DacMagic Plus återgav betydligt fler detaljer än den äldre DacMagic. Återgivning av röster och akustiska instrument var något bättre än med DacMagic och på nivå med återgivningen från de inbyggda D/A-omvanlarna i sonos och cd-spelare. Jag hade helt säkert kunna leva med DacMagic Plus i min anläggning, men för 3500 kr hade jag förväntat mig en betydligt större förbättring än vad den faktiskt erbjöd.
Därefter gick turen till Rega Dac. Detta blev testets andra besvikelse. Regan hade ett varmt, mjukt och mycket odetaljerat ljud. Väldigt behagligt, men blur-effekten tog bort hela glädjen. Jag lyssnade bara på Regan två gånger innan jag lade undan den. Hade jag kunnat få den för samma pris som DacMagic Plus hade jag ändå föredragit DacMagic Plus. Givet att den kostade 6000 kronor hade jag svårt att förstå hur den kunnat bli så populär.
Nästa steg blev HD11. HD11 presenterade, jämfört med de tidigare omvandlare, musiken med ett naturligt och extremt detaljerat ljud. Återgivningen av akustiska instrument och röster lät plötsligen naturligt och trovärdigt. Hårdrock, trumpeter och annan utmanande musik som knappt gick att lyssna på med DacMagic/DacMagic Plus lät nu riktigt bra. Även botten öppnades upp något och ljudet kändes fylligare. Jag upplevde aldrig HD11 som varm, men jämfört med den analytiska kylan från DacMagic/DacMagic Plus var det som om att komma in i bastun efter en lång dag i skidbacken. Jag upplevde att HD11 utgjorde en markant förbättring jämfört med de inbyggda D/A-omvandlarna i sonos och cd-spelare. Det dåvarande priset på 8000 kändes motiverat.
Slutligen fick HD20 även en chans och för mig satte den pricken över i-et. Ännu mer detalj, bättre separation och ett ännu mer öppet och transparent ljud. Jag var dock lite osäker på om skillnaden motiverade steget upp till det dåvarande priset på 12000 kr. Jag har sedan dess fått chansen att jämföra HD11 och HD20 med betydligt bättre förstärkare (H200, H300, H20, Atoll IN200 SE, ...) och högtalare (B&W 805s, Amphion Argon 7L, ...) och i de kombinationerna hade jag utan att tveka betalat 4000 kr mer för HD20. Med det nuvarande priset på 9500 kr känns det som en no-brainer

För mig blev slutsatsen att DacMagic Plus, HD11 och HD20 var prisvärda D/A-omvandlare, medan DacMagic och Rega Dac kändes mindre intressanta. För min del slutade historien med en HD25, men innan dess hade jag hunnit byta ut högtalare och förstärkare...

Vore kul att höra om det är någon annan som jämfört de här (och andra) D/A-omvandlare. Hur har era intryck varit?