Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cambridge DacMagic Plus

39 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 November 2011 - 22:31

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0
Då var den officiell till slut.
  • 24-bit 192KHz på USB ingången
  • Asynkron USB
  • Hörlursutgång
  • Digital förförstärkare
  • BT100 trådlös Bluetooth dongle som tillbehör
------------------------------------------------------------------

DacMagic Plus Digital to Analogue converter features
  • Twin Wolfson WM8740 24bit DACs used in dual differential configuration
  • New Anagram Technologies ATF2™ 24-bit/384kHz audio up-sampling / jitter reduction
  • Optional Digital Preamp mode allowing connection directly to power amp or active speakers
  • 24-bit/96kHz driverless USB Audio 1.0
  • 24-bit/192kHz USB Audio 2.0 with ASIO or kernel streaming modes
  • Asynchronous USB transfer for very low jitter
  • Selectable digital filters - linear phase, minimum phase and steep
  • Balanced XLR audio output and RCA phono output
  • Two 24 bit digital inputs (with optical or coaxial for each)
  • External input for optional BT100 Bluetooth receiver - allows audio to be streamed and up-sampled from any paired Bluetooth device
  • Supports high quality apt-X Bluetooth CODEC as well as standard SBC Bluetooth CODEC
  • Available in black or silver finishes

Bifogad fil(er)

Postad 14 November 2011 - 22:37

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Högintressant!
Är (mycket nöjd) ägare utav dacmagic. Saknar dock hörlursutgång.. Vilket den nya har.
Denna blir rolig att prova i en a/b test.
Någon som har koll på hur prislappen kommer att sättas?

Postad 15 November 2011 - 07:13

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Kul. Är också nöjd med min DacMagic men det skulle sitta fint med en till den andra anläggningen också. Får bli till att hålla ögonen på denna Plus-modell.

Postad 15 November 2011 - 15:33

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Har den fjärrkontroll är den intressant annars går den fetbort, det är det jag saknar på min nuvarande. Smidigt att kunna köra den som försteg. Problemet är att jag har kvar en analog källa, Wii, finns det några vettiga AD-omvandlare? :rolleyes:

Postad 15 November 2011 - 16:20

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Finns på Cambridge hemsida nu. Manual på Svenska (pdf). Suger gör det dock att inte heller till denna så verkar det finnas fjärrkontroll...

Redigerat av tomano58, 15 November 2011 - 16:20.

Postad 15 November 2011 - 21:56

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0
Instämmer, synd att dom blåst på med massa godis men skippar fjärr. Själv vill jag byta ingångar, styra hörlursvolym eller byta filter från soffan. Varför inte ha fjärren som tillbehör för att hålla priset konkurrenskraftigt?

Snabbkollade manualen nu. Ett helt stycke om "Bit perfect-överföring – Lägena ASIO och WASAPI Exclusive". Nu kanske tom våra kära hifitidningar lyckas ställa in grejjerna rätt när dom testar DACar...... :lol:

Postad 16 November 2011 - 11:38

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Officiellt svar från Cambridge:

"We feel that the DacMagic Plus does not warrant a remote as it does not utilise enough features.

You can change the source device connected, but you would need to manually change the source along with the DacMagic Plus. It does have a volume control however and I will certainly pass your comments onto the team who take customer feedback seriously."

Redigerat av tomano58, 16 November 2011 - 11:47.

Postad 16 November 2011 - 20:54

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
Ingen fjärr ? Meh, uselt:(

Postad 16 November 2011 - 20:59

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Vi får hoppas att fjärren (eller rättare sagt bristen på fjärr) kan hålla ner prislappen!
Vill verkligen veta prislappen på denna!

Postad 16 November 2011 - 21:10

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Man kan ju alltid spekulera. :)

Vad ska man gissa på då? 3500-4000kr kanske?

Postad 17 November 2011 - 00:04

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Den kanske är okey? Synd att det ska proppar i så mycket som möjligt i dagens dacar, försteg, hörlursförstärkare mm.
Hoppas se inte tummar på ljudkvaliten för det är ju det viktigaste enl mig.

Postad 22 November 2011 - 21:37

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0
£350 enligt What Hi-Fi

Postad 25 November 2011 - 01:21

andreaperrone
  • andreaperrone
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
någon som vet när den kommer till sverige? vill inte köpa dacmagic för nu är storebror här!

Postad 25 November 2011 - 01:34

andreaperrone
  • andreaperrone
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ca pris 550€, streamar via blåtand, slipper man ZonePlayer eller Airplay om man enbart vill ha en ljudkälla, Frågan är hur kvaliten blir.

Postad 26 November 2011 - 13:11

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0
DacMagic Plus dyker upp i Hi-Fi Klubbens butiker framåt jul och kostar 3 500 kronor.

Enligt Bild & Ljud Hemma

Postad 26 November 2011 - 13:14

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

DacMagic Plus dyker upp i Hi-Fi Klubbens butiker framåt jul och kostar 3 500 kronor.

Enligt Bild & Ljud Hemma

Great!
Då blir det till att uppgradera. Äntligen hörlursutgång! :)
Sett att det går att kränga dacmagic för runt 17-1800:- på begmarknaden.

Postad 24 December 2011 - 10:42

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0
Finns i lager på klubbens webblager nu. Och gamla modellen sänkt med 750kr.

Redigerat av Bogge, 26 December 2011 - 21:42.

Postad 01 March 2012 - 08:29

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlägg
  • 0
Är det någon som hunnit testa denna ännu?

Postad 01 March 2012 - 08:41

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Är det någon som hunnit testa denna ännu?

Kommer att testas i nya numret av HiFi Musik bla.

Postad 01 March 2012 - 08:53

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlägg
  • 0
aha nice. Kan få tag på en för 2500kr så blev väldigt sugen.

Postad 06 March 2012 - 16:17

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlägg
  • 0
Läste testet i hifi och musik och det var väl rätt intressant, däremot så verkar det som om skribenterna gillar Asus Essence One bättre som ligger i samma prisklass. Dacmagic kan jag säkert få provlyssna på mitt lokala hifi-klubben men en asus lär inte finnas för demo så långt bilen går på en tank :(

Jag har ett par AKG K 701 som jag tänkte hitta ny förstärkare och dac till.

Postad 02 August 2012 - 05:07

Unregisteredf2107117
  • Unregisteredf2107117
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Goda nyheter för alla som använder datorn som källa och vill kunna köra ut både musik och film.

http://support.cambr...?QuestionID=290

Detta medför att man ej behöver byta ljudutgång o man exempelvis kör XBMC eller PLEX eller liknande.

Postad 07 February 2013 - 11:07

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Bumpar tråden lite. Någon som jämfört denna med någon annan?
Såg att specarna verkar lovande.

Postad 07 February 2013 - 12:27

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Hifi & Musik jämförde Plus med gamla DacMagic baserat på hur recensenten mindes att den gamla lät. Och kom så fram till att Plus lät bättre. :D

Postad 07 February 2013 - 15:14

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Lät som ett seriöst test! :)

Skulle vara kul att veta hur långt efter den hamnar t.ex Audiolab M-DAC eller Musical Fidelity M1 DAC?

Postad 07 February 2013 - 20:15

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Har Hifi&Musik någonsin gjort ett seriöst test? :unsure:

Skulle vara kul att veta hur långt efter den hamnar t.ex Audiolab M-DAC eller Musical Fidelity M1 DAC?

Vad får dig att tro att den skulle hamna efter? Den mäter[1] i alla något bättre än de omvandlarna (men det betyder givetvis inte att den låter annorlunda).

[1]. http://www.milleraud...3/avtech_2.html
login: avtech
lösen: 3chip

Postad 07 February 2013 - 21:26

Unregistered56edd2b0
  • Unregistered56edd2b0
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Har Hifi&Musik någonsin gjort ett seriöst test? :unsure:

Vad får dig att tro att den skulle hamna efter? Den mäter[1] i alla något bättre än de omvandlarna (men det betyder givetvis inte att den låter annorlunda).

[1]. http://www.milleraud...3/avtech_2.html
login: avtech
lösen: 3chip

Jag tycker det bästa är att låna hem tex en dac och lyssna eller titta efter begagnat www.hifimagasinet.com
Själv hittade jag en Lead LA-100 för bra pris och är tok nöjd med den.Alla daccar låter lite olika och folk har olika
uppfattning vad som är bra eller dåligt samt har olika musiksmak så det med att läsa tester säger inte mkt.Visst kan man läsa men man får ta det med en nypa salt. Köpte själv en primare i30 får många år sedan utan ha lyssnat på den,fick den för ett bra pris och den har ju fått grymt bra kritik.Men väl hemma när jag testade den så var faktiskt min gamla bättre.
Så det blev till att sälja primaren efter ett tag. Mvh DrT

Postad 08 February 2013 - 19:54

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Här har du 2 st DAC-tester med bl.a DacMagic Plus. Dock fanns inte Musical Fidelity med i någon av testerna:

http://www.ljudochbi...ed-usb-jun-2012
http://www.ljudmakar...35_exannons.pdf

Postad 09 February 2013 - 23:19

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Hi-Fi Choice February 2013 DAC Grouptest:

Audiolab M-Dac £600 - Grouptest winner

Sound Quality 5.0
Value for money 5.0

Like: Lively, powerful and lifelike sound; excelent feature set; superb build
Dislike: Absolutely nothing at the price
We say: An entirely convincing DAC that offers superb sound and flexibility

Musical Fidelity M1DAC £400 - Recommended
(issue 5 asynchronous USB 24-bit/96 kHz)

Sound Quality 4.5
Value for money 4.5

Like: Silky yet vibrant sound; fine build; cracking value
Dislike: Limited bass response, not quite as emotionally involving as the best
We say: Sophisticated and seductive sounding, this is a super buy

Cambridge Audio DacMagic Plus £300 - Recommended

Sound Quality 4.0
Value for money 5.0

Like: Fine feature set; spacious sound
Dislike: Slight lack of emotional involvement; sluggish volume control
We say: Very capable performer with some useful features, and it's excellent value for money too

-------------

Jag har köpt en M1DAC, jag använder tillsammans med M1HPA och programmet J River MC 18.

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 10 February 2013 - 18:38.

Postad 10 February 2013 - 20:03

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Bumpar tråden lite. Någon som jämfört denna med någon annan?
Såg att specarna verkar lovande.

Jag lånade hem DacMagic, DacMagic Plus, Rega Dac, HD11 och HD20 och gjorde en jämförelse i början på 2012. Kanske inte helt rättvist att jämföra prylar med så stor prisskillnad, men jag ville få en uppfattning om hur mycket mer jag fick för pengarna om jag gick upp en bit i pris. DacMagic hade precis gått ur sortimentet på klubben och såldes ut för 1900 kr. Min förhoppning var därför att den skulle visa sig vara lika bra som alla recensioner antydde.

Jag jämförde alla omvandlarna hemma med samma förstärkare (NAD C320BEE), högtalare (B&W 705) och digitala signalkällor (NAD C521BEE, Sonos ZP90 och Channel D Pure Music på en MacMini). Syftet med jämförelsen var att hitta den omvandlare som gav mest bang-for-the-buck, men även att få en uppfattning om vad som skiljde de olika omvandlarna. Har försökt sammanfatta mina högst personliga intryck nedan. Hoppas att de kan vara till hjälp.

Jag började med DacMagic och blev tyvärr besviken. Ljudet kändes tunt, hårt med tydlig distorsion i toppen. I min anläggning var det rent obehagligt att lyssna på. Jag kände hela tiden ett behov av att skruva ned. Återgivningen av röster och akustiska instrument var inte trovärdig och tydligt sämre än de inbyggda D/A-omvandlarna i sonos och cd-spelare. DacMagic presenterade något fler detaljer än de inbyggda D/A-omvandlarna, men skillnaden var hårfin och kan mycket väl ha varit upplevd snarare än faktisk.

Nästa steg blev DacMagic Plus. Här tyckte jag mig höra en tydlig förbättring av återgivningen i de övre registren. Ljudet var långt ifrån lika skarpt/obehagligt utan att för den delen tappa detalj. Tvärtom kändes det som om att DacMagic Plus återgav betydligt fler detaljer än den äldre DacMagic. Återgivning av röster och akustiska instrument var något bättre än med DacMagic och på nivå med återgivningen från de inbyggda D/A-omvanlarna i sonos och cd-spelare. Jag hade helt säkert kunna leva med DacMagic Plus i min anläggning, men för 3500 kr hade jag förväntat mig en betydligt större förbättring än vad den faktiskt erbjöd.

Därefter gick turen till Rega Dac. Detta blev testets andra besvikelse. Regan hade ett varmt, mjukt och mycket odetaljerat ljud. Väldigt behagligt, men blur-effekten tog bort hela glädjen. Jag lyssnade bara på Regan två gånger innan jag lade undan den. Hade jag kunnat få den för samma pris som DacMagic Plus hade jag ändå föredragit DacMagic Plus. Givet att den kostade 6000 kronor hade jag svårt att förstå hur den kunnat bli så populär.

Nästa steg blev HD11. HD11 presenterade, jämfört med de tidigare omvandlare, musiken med ett naturligt och extremt detaljerat ljud. Återgivningen av akustiska instrument och röster lät plötsligen naturligt och trovärdigt. Hårdrock, trumpeter och annan utmanande musik som knappt gick att lyssna på med DacMagic/DacMagic Plus lät nu riktigt bra. Även botten öppnades upp något och ljudet kändes fylligare. Jag upplevde aldrig HD11 som varm, men jämfört med den analytiska kylan från DacMagic/DacMagic Plus var det som om att komma in i bastun efter en lång dag i skidbacken. Jag upplevde att HD11 utgjorde en markant förbättring jämfört med de inbyggda D/A-omvandlarna i sonos och cd-spelare. Det dåvarande priset på 8000 kändes motiverat.

Slutligen fick HD20 även en chans och för mig satte den pricken över i-et. Ännu mer detalj, bättre separation och ett ännu mer öppet och transparent ljud. Jag var dock lite osäker på om skillnaden motiverade steget upp till det dåvarande priset på 12000 kr. Jag har sedan dess fått chansen att jämföra HD11 och HD20 med betydligt bättre förstärkare (H200, H300, H20, Atoll IN200 SE, ...) och högtalare (B&W 805s, Amphion Argon 7L, ...) och i de kombinationerna hade jag utan att tveka betalat 4000 kr mer för HD20. Med det nuvarande priset på 9500 kr känns det som en no-brainer ;)

För mig blev slutsatsen att DacMagic Plus, HD11 och HD20 var prisvärda D/A-omvandlare, medan DacMagic och Rega Dac kändes mindre intressanta. För min del slutade historien med en HD25, men innan dess hade jag hunnit byta ut högtalare och förstärkare... ;)

Vore kul att höra om det är någon annan som jämfört de här (och andra) D/A-omvandlare. Hur har era intryck varit?

Postad 10 February 2013 - 21:45

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Jäkligt intressant läsning ljudvåg! Har själv en DacMagic just nu (ganska nöjd med den dock) men letar efter ny Dac med försteg. HD20 och HD25 som väldigt intressanta alternativ. Helst skulle jag vilja hitta en beggad HD20 men det är ganska svårt det. :)

Det du skriver får mig att bli ännu säkrare på att HD20/HD25 är rätt väg att gå. Hur kör du med din HD25? Kör du den som ren d/a-omvandlare eller kör du den som försteg också?

Postad 11 February 2013 - 00:45

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Jag kan föreställa mig att DacMagic låter betydligt bättre med din rörförstärkare och dina Sonus Faber högtalarna. Vilken härlig anläggning du har byggt ihop by the way... !

I dagsläget kör jag HD25 som kombinerad d/a-omandlare och försteg. Som slutsteg kör jag H20 och högtalarna är ett par B&W 805s. Låter fantasktiskt bra! Funderar på att skaffa ett P20 försteg snart. Jag har en teori om att volymkontrollen i P20 kommer att vara tillräckligt mycket bättre än den i HD25 för att kompensera för den längre signalvägen. Skall bli spännande att provlyssna så snart P20 kommer ut.

Planerar du att köra d/a-omvandlaren som försteg eller som ren d/a-omvandlare?

Tycker verkligen att du skall låna hem och provlyssna både HD20 och HD25. Om du känner att HD20 blir lite väl mjuk i din anläggning kan det vara värt att även testa även HD11. HD25 är (IMHO) mycket bättre än HD11, men prisskillnaden på 10 tusen är lite väl mastig. Det är inte omöjligt att HD11 ändå blir ett mer prisvärt val. En annan d/a-omvandlare som är värd ett försök är Atoll Dac200. Inte omöjligt att den skulle kunna bli ett riktigt bra match med resten av din anläggning. Den har dessutom en mycket trevligare fjärrkontroll än HD20/HD25. (Helt ärligt förstår jag inte att man kan skicka med en så löjlig plastbit som fjärrkontroll till en d/a-omvandlare som kostar 17 tusen. De hade troligen sålt fler omvandlare om priset varit 18 tusen och RC8 hade ingått...)

Postad 11 February 2013 - 10:48

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0

Vilken härlig anläggning du har byggt ihop by the way... !

Tackar! :)

Planerar du att köra d/a-omvandlaren som försteg eller som ren d/a-omvandlare?

Till att börja med som både dac och försteg, tycker det verkar smidigt. Men fjärren avskräcker ju en del. :P

Tack för tipset om Atoll Dac200, ska kollas upp!

Postad 11 February 2013 - 18:46

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Blev också lite besviken på Rega när jag provlyssnade på den i butik. Hade verkligen hoppats att den skulle ge mer.

Hegel ar aldrig riktigt imponerat på mig av någon anledning!? Vet inte varför, kanske borde försöka låna hem och testa någon gång när man har FF en hel helg. ;)

Blev bara nyfiken på DacMagic Plus efter att jag såg specarna. På papper så är den en riktig mördardac både komponentmässigt och in-utgångar som den erbjuder.

Den DAC som egentligen imponerat mest på mig var en Kinaimporterad DAC "audio gd" som tyvärr är lite svår att få tag på. Har sett den lite då och då på bl.a. Tradera och Blocket men alltid lyckats missa den.
Det enda jag egentligen behöver är att lyfta min Squeezebox så att den matchar resten av anläggningen, men av egen erfarenhet så vet jag att, köper jag något "prisvärt och ganska bra" så ångrar man sig snart och går upp ett steg till det som var bättre men kostade lite extra. :)

Tack för alla länkar, skall plöja igenom lite material och se om man blir lite klokare.

Postad 12 February 2013 - 00:21

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Klart du skall låna hem och testa en Hegel ;) Det bästa vore antagligen att låna hem en DacMagic Plus samtidig för att jämföra (om du nu har möjlighet till det vill säga). När jag läser det du skriver slår det mig att jag häller aldrig imponerats av Hegels omvandlare på det där tappa hakan och helt stum sättet. Men varje gång jag jämfört dem med andra omvandlare har de visat sig ge den mest naturliga återgivningen med överlägsen separation och dynamik. Men det är ju så klart baserat helt och hållet på mina egna preferenser och intryck. Du kanske kommer att tycka precis tvärtom... only one way to find out.

En sak som jag lärt mig om Cambridge Audio är att deras utrustning nästan alltid ser mer eller mindre överlägsen ut på specarna, men att den sällan imponerar jämfört med andra märken i samma prisnivå. Med det inte sagt att det är dåliga prylar...

Postad 17 February 2013 - 14:10

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Du har rätt... Skall försöka hitta ett bra tillfälle att låna hem en DAC eller två. Det är dock lite snikigt att låna hem och sen köpa begagnat. Jag har inte riktigt mage att göra så mot en liten HiFi-butik som kämpar för sin överlevnad. ;)

Tror inte heller att Dac Magic är en dålig DAC, men jag är orolig över att det blir för stort steg till t.ex. Hegel.
Har börjat kolla lite på Audiolab M-DAC också. Den verkar ha fått grymt bra kritik.
Vad livet skall vara svårt ibland!

Postad 19 February 2013 - 19:19

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
För den som är intresserad av Hegel HD11 så är den prissänkt just nu i vissa butiker:

https://www.prisjakt...t.php?p=1019916

Jag har en HD11 själv och upplever den som ett klart lyft på alla sätt från den vanliga DacMagic:en.

Postad 13 April 2013 - 21:01

PerraHimself
  • PerraHimself
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Passar på att ställa en fråga till alla er som äger en DacMagic Plus.
När ni spelar material som har högre kHz 44.1, skiftar den över automatiskt för er på enheten? För mig står den kvar på 44.1 kHz oavsett vad jag matar den med för material. Enda sättet för mig att få dioderna på enheten att flytta sig är att manuellt gå in bland ljudinställningarna och byta i ljudinställningarna i Windows, men det ska man väl inte behöva göra? Hade för mig att den byter automatiskt beroende på vad man matar den med?

Jag har testat att ställa om enheten till USB 2.0 och kör med Cambridge egna drivrutin utan framsteg.

Postad 14 April 2013 - 00:36

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Passar på att ställa en fråga till alla er som äger en DacMagic Plus.
När ni spelar material som har högre kHz 44.1, skiftar den över automatiskt för er på enheten? För mig står den kvar på 44.1 kHz oavsett vad jag matar den med för material. Enda sättet för mig att få dioderna på enheten att flytta sig är att manuellt gå in bland ljudinställningarna och byta i ljudinställningarna i Windows, men det ska man väl inte behöva göra? Hade för mig att den byter automatiskt beroende på vad man matar den med?

Jag har testat att ställa om enheten till USB 2.0 och kör med Cambridge egna drivrutin utan framsteg.

Det är musikspelare som avgör vilken samplingsfrekvens som DACen ska ställa in sig på. I ditt fall låter det som att allt fungerar som det ska, dvs när du byter samplingsfrekvens på ut-signalen på dator så stället DACen om till den samplingsfrekvens som du valt. Men du vill naturligtvis att samplingsfrekvensen i datorn automatiskt anpassar sig till samplingsfrekvens på den musikfil som du spelar upp och för att åstadkomma det så behöver du antagligen byta mjukvaran som du använder för att spela upp musik.

Du behöver en mediaspelare som klarar att gå förbi "mixern" i operativsystemet på datorn så att den själv kan ange vilken samplingsfrekvens som dacen ska ställas in på. Det fungerar inte med iTunes eller Windows media player. Själv använder jag JRiver och den kan man ställa in så att den använder "WASAPI" (fungerar i Windows 7 och senare). Foobar är också en mediaspelare som har stöd för WASAPI. En teknisk beskrivning av vad WASAPI är hittar du på följande länk.
http://thewelltemper...m/KB/WASAPI.htm

Postad 14 April 2013 - 11:13

PerraHimself
  • PerraHimself
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Det är musikspelare som avgör vilken samplingsfrekvens som DACen ska ställa in sig på. I ditt fall låter det som att allt fungerar som det ska, dvs när du byter samplingsfrekvens på ut-signalen på dator så stället DACen om till den samplingsfrekvens som du valt. Men du vill naturligtvis att samplingsfrekvensen i datorn automatiskt anpassar sig till samplingsfrekvens på den musikfil som du spelar upp och för att åstadkomma det så behöver du antagligen byta mjukvaran som du använder för att spela upp musik.

Du behöver en mediaspelare som klarar att gå förbi "mixern" i operativsystemet på datorn så att den själv kan ange vilken samplingsfrekvens som dacen ska ställas in på. Det fungerar inte med iTunes eller Windows media player. Själv använder jag JRiver och den kan man ställa in så att den använder "WASAPI" (fungerar i Windows 7 och senare). Foobar är också en mediaspelare som har stöd för WASAPI. En teknisk beskrivning av vad WASAPI är hittar du på följande länk.
http://thewelltemper...m/KB/WASAPI.htm

Tack för hjälpen, nu fungerar det som det ska! :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.