Bygga egen duk? Material?
46 svar till detta ämne
Postad 01 December 2011 - 15:19
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Hej hopp,
Jag funderar på att skippa att köpa fancy duk på rulle och istället bygga en "blank tavla" och ha som duk. Dvs en ramspänd duk av passande material.
Frågan är, vilket material ska man ha och var får man tag på det?
Det verkar ju finnas två alternativ, trä (mdf/plywood etc) eller tyg (persienntyg, IKEA Tupplur etc).
Någon som har erfarenhet av trä eller tyg som vill dela med sig av tips o ideer?
Såhär ser jag det
Trä - Enkelt att bygga med, billigare (?), lätt att få tag på, sämre struktur/yta, mer jobb med slipning etc
Tyg - Svårare att få riktigt spänt, dyrt (?), svårt att få tag på, men ger bättre struktur/yta.
Trä är ju lätt att hitta (Bauhaus mfl), men var säljs tyg till hyfsat pris?
Tror tyvärr att IKEA Tupplur är på gränsen för för litet, är max 200x195 cm.
Redigerat av blizzy, 04 December 2011 - 00:19.
Postad 01 December 2011 - 15:48
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
"Riktigt" duk-tyg finns lite varstans. Använd prisjakt och under projektordukar välj "Gör det Sjäv". Annars finns ju billiga rulldukar på typ Netonnet om du vill klippa och spänna upp på egenbyggd ram. T ex bynetonnet SPS 108 Art.nr: 158762- Storlek: 108 tum
- Bildförhållande: 16:9
- Gain: 1,1
- Bildyta bredd: 2400 mm
- Bildyta höjd: 1350 mm
- Dukyta bredd: 2480 mm
- Dukyta höjd 1655 mm
Ger inte så mycket rum för ramen, speciellt på bredden. Men 990 spänn för tyget, urklippt med egen sax... En Ikea Tupplur kostar väl mellan 3-400 kr.
Postad 01 December 2011 - 16:07
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Jag hade alla gånger gått på skiva.
Slätt och fint och blir aldrig rynkigt eller får draperingar.
Tyg är ett...otyg... 
Svårjobbat...dessutom finns risken att det säckar efter ett tag och måste spännas om.
Alternativet skulle vara att limma på ett dukmaterial (med permanent spraylim) på tex en 3mm masonitskiva som du antingen skruvar/spikar fast direkt på väggen och ramar med svart eller reglar upp och hänger som en tavla.
Postad 01 December 2011 - 19:23
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Okej,
Så skiva är att föredra tycker du, lecvip. Har du gjort något liknande som du kanske kan visa upp?
Vad är det för material som gäller då?
Masonit, MDF, plywood?
Ska det slipas o bredspacklas först eller endast målas?
Jag har läst att träet kan slå sig lite, typ att det blir vågigt av färgen och upphängningen. Tips på att motverka det?
Postad 01 December 2011 - 20:06
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Jag har gjort en duk med ett skivmaterial som jag är väldigt nöjd med.
Den är visserligen inte målad men belagd med ett dukmaterial/yta som jag konstruerat -men skivmaterialet är valt för att ge jämnast möjliga yta.
bild bifogas.
Det är ett treskiktsmaterial som varken slår sig eller drar sig åt något håll.
Kanske onödigt dyrt om man skall göra en budget "no fancy"-duk som du säger.
Är ganska säker på att en masonitskiva skulle bli jättebra som budgetalternativ.
Den har en superslät yta som jag inte ens tror att du behöver sandpappra utan bara spruta med rätt färg.
Postad 01 December 2011 - 21:46
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Tack för tipset o bilden lecvip!
Den ser riktigt nice ut =)
Masonit låter väl lovande då.
Nästa fundering är kring färg och färgapplicering.
Funkar "vanlig" färg från färgaffär, har hört att man ska ha nån speciell nyans (S1500 eller något)?
Funkar vanlig applicering med roller, eller krävs spruta?
Jag förmodar att om man rollar så får man slipa lite mellan de olika lagren för att bli av med ev partiklar som kan ha fastnat, men känns ju som bra mycket billigare och mer praktiskt än spruta...
Postad 01 December 2011 - 22:14
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Många rollar en ljusgrå färg (kanske den S1500 som du nämner) men jag hade absolut sprutat färgen.
Fast kanske får man ett rimligt resultat med en så där tunn skumgummiroller och lättflytande färg.
Finns en stor tråd om detta här på forumet.
Räkna med att du måste mellanslipa och rolla några lager om du inte sprutar.
Rolla är ju enklast om man måste göra duken "på plats" i lägenhet eller hus.
Det finns ju billiga elektriska sprutor som koncentrerar färgen ganska bra och som gör att man kan spruta utan att behöva speciell sprutbox...brukar funka i vanligt garage eller liknande. Ett annat tips är att spruta eller rolla masoniten hängandes -så ramlar det inte ner skit och fastnar i färgen under torktiden.
Lycka till!!
Postad 01 December 2011 - 22:22
uefacupen
-
uefacupen
-
Användare
-
-
206 inlägg
S1500 halvmatt 7 använde jag samt en fin roller, när jag rollade mina gipsskivor, det krävdes 2 st skivor till min 123 tums duk med en spacklad skarv på mitten. Fick måla allt fyra gånger i olika riktningar men resultatet kan jag inte klaga på texturen på gipsskivorna är så fin att den inte märks färgåtergivningen är också helt okej, har dock bara jämfört med dukar på hifilklubben och brl. Kör en optoma hd65 dvs 720p hade jag haft en dyrare projektor skulle jag förmodligen köpa en dyrare ramspänd duk.
Postad 02 December 2011 - 18:02
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Uefacupen, vad är din åsikt om att använda gipsskivor framför trä? Jag kollade lite på olika skivor nu och min skärm kommer vara 110", dvs 2450 x 1380 mm (plus ca 100mm på varje sida för svart ram, så säg totalt 2700x1600mm). Spånskivor verkar finnas i max 2500x1200, Gips finns i 2700x1200. (större blir nog omöjlig att transportera i bilen oavsett)...Så det får nog bli till att skarva och spackla, och då tänkte jag att gips är nog lättare att få bra skarv på plus att man borde kunna skruva det rätt i väggen utan reglar etc. Skulle då kunna sätta 2st 13mm 2700x900 (2700x1800) från bauhaus, så får man 3 "snygga" kanter och en endast en kapad. Tips på spacklingen för o få det snyggt? Uefacupen, vad har du för ram runt gipsskivorna?
Postad 04 December 2011 - 00:30
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jag har läst på lite och det verkar som att de flesta väljer MDF trots allt. Storleksmässigt så verkar maxmått vara ca 1200 bredd, så kanske får nöja mig med 90" eller 96" yta (1990x1120 resp 2130x1200). Då slipper man ju skarvar/spackling samt att MDF är ju stabilare, gips måste man nog regla upp riktigt ordentligt för att det inte ska knäckas osv. Upphängningen och ramen på denna länk är ju riktigt smart och enkel... Här var ännu en smart lösning. Med ram som förhindrar att skivan slår sig, samt höjdjustering för att få den exakt i våg. Verkar ännu smartare (om än lite mer avancerad), så något i stil med den tänkte jag bygga. Låter det som en bra plan tro?...
Redigerat av blizzy, 04 December 2011 - 00:46.
Postad 04 December 2011 - 06:30
inkoqnito
-
inkoqnito
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Tja ska göra en mdf duk tänkte fråga vad bör man använda för färg/färger? Och vad gör egenskaper eftersträvar man?
Vänligen
Isak
Postad 04 December 2011 - 10:10
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Ja många väljer MDF, varför vet jag inte. Jag har precis också byggt en egen duk (den är inte riktigt färdig än, ramen saknas) och jag har byggt min i gips. Fördelar med gips är att det är billigt, det slår sig inte, det är en slät yta redan från början och det är lätt att spackla om man behöver skarva två skivor (vilket man behöver om man vill ha över 100 tum typ). Nackdelar? Jag vet inte, hittills har det inte kommit fram några nackdelar. En gipsskiva som du inte belastar med annat än dess egen vikt och som är reglad minst 60 cm ser jag ingen risk för att den skulle knäckas om man inte sparkar boll mot den.
Jag målade min tre varv med en korthårig roller (ej skum) med Beckers takfärg Beckerplast glans 3 bruten i S1000N. Totalkostnad för hela duken ca 250 kr.
Redigerat av A Haddock, 04 December 2011 - 10:11.
Postad 04 December 2011 - 14:25
inkoqnito
-
inkoqnito
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Ja många väljer MDF, varför vet jag inte. Jag har precis också byggt en egen duk (den är inte riktigt färdig än, ramen saknas) och jag har byggt min i gips. Fördelar med gips är att det är billigt, det slår sig inte, det är en slät yta redan från början och det är lätt att spackla om man behöver skarva två skivor (vilket man behöver om man vill ha över 100 tum typ). Nackdelar? Jag vet inte, hittills har det inte kommit fram några nackdelar. En gipsskiva som du inte belastar med annat än dess egen vikt och som är reglad minst 60 cm ser jag ingen risk för att den skulle knäckas om man inte sparkar boll mot den.
Jag målade min tre varv med en korthårig roller (ej skum) med Beckers takfärg Beckerplast glans 3 bruten i S1000N. Totalkostnad för hela duken ca 250 kr.
Tjenare A Haddock! Man borde klara sig med en mdf board ganska fint om man går strax över 100 tum, det är ju väldigt tungt med gips, ser jag nog som något negativt;) Har du testat duken än med projektorn? Blir det mycket bättre än en vanlig vit duk? Ja har en gammal euroscreen tripod här hemma just nu som kommer från en nerlagd skola som frugans pappa låna ut till mig, hade projicerat på en vit vägg innan. Och blev bättre men kan ju alltid bli bättre, och känns som att just en ljusgrå färg istället skulle fungera fin fint:) Funderar på om det går att uppnå ännu bättre resultat med att blanda några färger eller typ grundmåla med en svart färg och sen köra på s1000N eller något liknanade:) Ha det /Isak
Postad 04 December 2011 - 15:36
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Jag har bara haft projektorn uppe och provkört en timme förra helgen och tyckte bilden blev bra (utan någon som helst tweaking av projektor eller källa). Men det säger ju egentligen ingenting när man inte har nåt att jämföra emot. Jag har aldrig haft projektor innan och aldrig sett det på en duk. Det mest intressanta vore väl att låna hem en riktig duk när bion är helt färdig och jämföra den mot den egenbyggda. Innan dess kan jag egentligen inte säga att bilden är jättebra på min hembyggda duk, men jag kan vara nöjd med den ändå
Postad 04 December 2011 - 16:08
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Haddock, jag håller med om att gips är enklare att spackla om man får skarv. Men jag tänkte hålla mig till 90-100" oavsett, tror att större blir för stort (har ca 3,2m "tittavstånd"). Mycket lutar åt att jag kör på Nygges lösning. Snyggt, smidigt (man kan ta ner duken vid behov), det blir ytterst få märken på väggen (bra vid ev försäljning av lgh eller om man ska byta duk), verkar hyfsat lätt att göra och sätta upp (framförallt mha höjdjusteringen)... MDF'en lär ju sitta bra och inte slå sig när man har den reglad. MDF är ju också slätt från början, precis som gips, så på den fronten är de två likvärdiga. Frågan är dock hur man fäster skivan i reglarna utan att det syns på "duken". Typ försänka skruvarna och sedan spackla igen hålen. Eller sätta skruvarna långt ut i kanterna och sedan sätta svart ram ovanpå (hade dock varit bra med några skruvar i mitten också...) Angående färg, som jag har förstått det så är S1000 helt vit, och sedan högre värde = mer grå. Dvs S1500 och S2000 är gråare. Jag läste även att desto ljusare rum man har desto gråare duk ska man ha. Mitt vardagsrum är ganska ljust, har 3 fönster i väst, men kommer kunna mörklägga hyfsat. Ska man då välja något mellanting när det gäller färg, typ S1500? Haddock du får gärna ta några bilder på bygget o slutresultatet om du har lust =)
Postad 04 December 2011 - 19:54
inkoqnito
-
inkoqnito
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Jag har bara haft projektorn uppe och provkört en timme förra helgen och tyckte bilden blev bra (utan någon som helst tweaking av projektor eller källa). Men det säger ju egentligen ingenting när man inte har nåt att jämföra emot. Jag har aldrig haft projektor innan och aldrig sett det på en duk. Det mest intressanta vore väl att låna hem en riktig duk när bion är helt färdig och jämföra den mot den egenbyggda. Innan dess kan jag egentligen inte säga att bilden är jättebra på min hembyggda duk, men jag kan vara nöjd med den ändå 
Haddock, jag håller med om att gips är enklare att spackla om man får skarv. Men jag tänkte hålla mig till 90-100" oavsett, tror att större blir för stort (har ca 3,2m "tittavstånd"). Mycket lutar åt att jag kör på Nygges lösning. Snyggt, smidigt (man kan ta ner duken vid behov), det blir ytterst få märken på väggen (bra vid ev försäljning av lgh eller om man ska byta duk), verkar hyfsat lätt att göra och sätta upp (framförallt mha höjdjusteringen)... MDF'en lär ju sitta bra och inte slå sig när man har den reglad. MDF är ju också slätt från början, precis som gips, så på den fronten är de två likvärdiga.
Frågan är dock hur man fäster skivan i reglarna utan att det syns på "duken". Typ försänka skruvarna och sedan spackla igen hålen. Eller sätta skruvarna långt ut i kanterna och sedan sätta svart ram ovanpå (hade dock varit bra med några skruvar i mitten också...)
Angående färg, som jag har förstått det så är S1000 helt vit, och sedan högre värde = mer grå. Dvs S1500 och S2000 är gråare. Jag läste även att desto ljusare rum man har desto gråare duk ska man ha. Mitt vardagsrum är ganska ljust, har 3 fönster i väst, men kommer kunna mörklägga hyfsat. Ska man då välja något mellanting när det gäller färg, typ S1500?
Haddock du får gärna ta några bilder på bygget o slutresultatet om du har lust =)
@A Haddock: M förstår, jo roligt att veta hur pass bra ens duk står mot de "riktiga" modellerna:) jag tänkte börja med att fixa några bitar och provmåla dem för att se resultat:) @blizzy: Du kanske kan ta och limma i mitten och på kanterna sätter du skruv underifrån som går igenom ram, skiva och in i ramen beror dock på tjocklek av ram men:)
Postad 04 December 2011 - 20:01
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Det finns ett par bilder i mitt galleri under budgetbiobygge. Ska se om jag har lite mer bilder på kameran så kanske jag kan slänga upp ett separat album för dukbygget så småningom.
Postad 04 December 2011 - 21:31
inkoqnito
-
inkoqnito
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Det finns ett par bilder i mitt galleri under budgetbiobygge. Ska se om jag har lite mer bilder på kameran så kanske jag kan slänga upp ett separat album för dukbygget så småningom.
Ser nice ut:) om du målat med S1000N, så får jag nog ha s1500 eller s2000 för vill ju ha mer grå. Det där basspump var något nytt för mig:P /Isak
Postad 05 December 2011 - 06:56
Webban
-
Webban
-
Användare
-
-
116 inlägg
Jag körde med en 22 mm MDF skiva som målats med Goo System färg, snäppet dyr färg men jag ångrar inte valet. MDF var kalas, krävde lite förbehandling i form av att slipa ytan med ett fint fint sandpapper. Skivan skruvade jag upp som sedan täcktes av en L-profiler från Ecophon, samma som taket.
Finns några bilder i mitt galleri där man ser duken i sina olika "former".
Postad 05 December 2011 - 08:36
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Är det bara jag som har missat nåt eller var köper man egentligen MDF?
Jag kan inte hitta det på de vanliga byggaffärerna som finns på nätet (bauhaus, k-rauta, hornbach, byggmax etc). Är det så att de inte finns utsatta på deras webbshoppar men att de har de i butik? MDF känns ju varken som ett exklusivt eller ovanligt material så borde ju finnas "överallt"....
Postad 05 December 2011 - 08:44
Unregistered2e3a526b
-
Unregistered2e3a526b
-
Användare
-
-
132 inlägg
Min duk är byggd med masonit på en träram,rollade den med s1500 funkar helt ok.
Postad 05 December 2011 - 09:48
inkoqnito
-
inkoqnito
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Är det bara jag som har missat nåt eller var köper man egentligen MDF? Jag kan inte hitta det på de vanliga byggaffärerna som finns på nätet (bauhaus, k-rauta, hornbach, byggmax etc). Är det så att de inte finns utsatta på deras webbshoppar men att de har de i butik? MDF känns ju varken som ett exklusivt eller ovanligt material så borde ju finnas "överallt"....
Hej blizzy! Det skall finnas brukar stå som MDF Board, byggmax hade inte så stora ja ville ha men såg att Beijer hade en bra size om du bor nära någon sådan? Min duk är byggd med masonit på en träram,rollade den med s1500 funkar helt ok.
s1500 är det åt gråa hållet? Sen fungerar det mycket bättre än att projicera mot en vägg? För just nu har vi mot en vit tapet och vill liksom veta om det blir bättre med målat material i någon gråaktig färg:)?
Postad 05 December 2011 - 13:14
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Inkoqnito:
Ja Beijer bygg har MDF 1220x2440, men kostar 275 kr för 12mm.. Tycker det var lite väl att ta i..
Bauhaus mfl borde ju ha,men hittar inte på nätet.
Får kanske ta o ringa runt lite, brukar vara bästa sättet o få information (byggsektorn och internet är brukar inte vara en bra kombination)...
Vissa skriver att de använder MDF, vissa Masonit.
Vad är skillnaden i sammanhanget projektorduk?
Är det ena slätare än det andra? Skillnader i om det "slår sig" eller ej?
Masonit, då förställer jag mig sånna tunna (6mm) fladdriga skivor, medan MDF känns mer robust. Kanske finns tjockare masonit också?....Det verkar vara lite av en djungel
Postad 05 December 2011 - 13:36
CallMeNobody
-
CallMeNobody
-
Beroende
-
-
1126 inlägg
Jag har 90" i 10mm tjock MDF och den har slagit sig aningen.
Jag har S1000 då jag tyckte 1500 blev lite för mörk.
Vidare vill jag tipsa om väggfärgen "Lady" som är mattare och mer hållfast än takfärg. Dock dyrare.
Postad 05 December 2011 - 14:05
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
CallMeNobody,
Hur har du fäst din skiva? Om du hade gjort om det (för att undvika slagning), hur hade du gjort då?
Postad 05 December 2011 - 17:19
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jag har seriösa problem med att hitta MDF-skivor... Varken Bauhaus, byggmax eller k-rauta har. Beijer har en, fast kostar 299 kr.... LänkGips verkar vara lättare att få tag på, och betydligt billigare. 63 kr på Bauhaus. Länk
Postad 05 December 2011 - 19:24
inkoqnito
-
inkoqnito
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Jag har seriösa problem med att hitta MDF-skivor... Varken Bauhaus, byggmax eller k-rauta har. Beijer har en, fast kostar 299 kr.... Länk Gips verkar vara lättare att få tag på, och betydligt billigare. 63 kr på Bauhaus. Länk
Men kör på gips då bara och vara försiktig:) mitt tips vore att spika fast gipsskivan mot ramen först sen spackla och slipa sen måla:) borde ju göra att spikarna inte märks:)
Postad 06 December 2011 - 00:51
uefacupen
-
uefacupen
-
Användare
-
-
206 inlägg
Skruvade fast en ram på baksidan av gipsskivorna, ramen på framsidan är bara kosmetika.
Postad 06 December 2011 - 09:35
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Men kör på gips då bara och vara försiktig:) mitt tips vore att spika fast gipsskivan mot ramen först sen spackla och slipa sen måla:) borde ju göra att spikarna inte märks:)
En gipsskiva bör du skruva fast, inte spika
Postad 06 December 2011 - 13:03
inkoqnito
-
inkoqnito
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
En gipsskiva bör du skruva fast, inte spika 
Sorry klart det skall skruvas, om man inte vill ha en unik textur på duken;) och kanske även en unik form:P Någon som har en målad mdf eller gipsskiva och har lust att visa skillnad på den och att projicera mot vägg? Ja har en vitaktig tapet som ja än så länge projicerat mot blir det stor skillnad på det och en målad mdf? Eller är skillnaden väldigt liten? Vänligen Isak
Postad 08 December 2011 - 16:20
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Någon som har en målad mdf eller gipsskiva och har lust att visa skillnad på den och att projicera mot vägg? Ja har en vitaktig tapet som ja än så länge projicerat mot blir det stor skillnad på det och en målad mdf? Eller är skillnaden väldigt liten?
Jag efterfrågar också feedback och bilder från fler som har gjort en MDF/Gips-duk som kan svara på hur bra det egentligen blir... I princip alla som säljer dukar (butiker) och folk som har köpt påstår ju att man ju "måste ha en riktig duk", annars har man slängt pengarna i sjön på projektorn... "det är inte rättvist mot projektorn" osv...
Postad 08 December 2011 - 22:39
inkoqnito
-
inkoqnito
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Jag efterfrågar också feedback och bilder från fler som har gjort en MDF/Gips-duk som kan svara på hur bra det egentligen blir... I princip alla som säljer dukar (butiker) och folk som har köpt påstår ju att man ju "måste ha en riktig duk", annars har man slängt pengarna i sjön på projektorn... "det är inte rättvist mot projektorn" osv...
Att man slängt pengarna i sjön tycker jag är larvigt, jag tycker allt att jag får en ganska bra bild med min epson eh tw5900 på min vitaktiga vägg, men frågan är hur bra mycket bättre det blir med en duk eller mdf=) Mer om detta önskas VERKLIGEN:) Men var i kontakt med Beijer idag de sa att de hade massa sågrester ja kunde få och sen få färgprover för att testa så det låter ju lovande:)
Postad 09 December 2011 - 08:33
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jag håller med Inkoqnito... att det är värdelöst med hemmabyggd tror jag knappast.
Min vita vägg med väv (som har en lätt strukturerad yta) funkar helt godkänt att använda som duk tycker jag. Även om strukturen syns en del igenom, så vid ljusa scener blir det en aning randigt/streckigt i bilden vilket uppfattas som sämre bildkvalitet... det åtgärdas ju dock enkelt av en MDF eller gipsduk, som är slät i strukturen.
När det gäller ljusstyrka och reflektion etc så tycker jag inte att väggen är något problem, jag testade en film samtidigt som jag hade taklampan och en golvlampa tänd och det funkade helt okej.
Dock har jag ju som sagt aldrig jämfört med en "riktig" duk hemma, så det är ju svårt att säga hur bra det är egentligen. Men jag tror ändå på MDF/gips, så länge man inte har några skarvar, skruvhål eller missar i målningen...
Ska snart börja bygga, så fler tips på färg, skivor, reglar, konstruktioner etc hade varit toppen. Så slipper man själv allt trial-and-error arbete...
Postad 09 December 2011 - 10:22
inkoqnito
-
inkoqnito
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Jag håller med Inkoqnito... att det är värdelöst med hemmabyggd tror jag knappast. Min vita vägg med väv (som har en lätt strukturerad yta) funkar helt godkänt att använda som duk tycker jag. även om strukturen syns en del igenom, så vid ljusa scener blir det en aning randigt/streckigt i bilden vilket uppfattas som sämre bildkvalitet... det åtgärdas ju dock enkelt av en MDF eller gipsduk, som är slät i strukturen. När det gäller ljusstyrka och reflektion etc så tycker jag inte att väggen är något problem, jag testade en film samtidigt som jag hade taklampan och en golvlampa tänd och det funkade helt okej.
Dock har jag ju som sagt aldrig jämfört med en "riktig" duk hemma, så det är ju svårt att säga hur bra det är egentligen. Men jag tror ändå på MDF/gips, så länge man inte har några skarvar, skruvhål eller missar i målningen...
Ska snart börja bygga, så fler tips på färg, skivor, reglar, konstruktioner etc hade varit toppen. Så slipper man själv allt trial-and-error arbete...
Jag har en gammal euroscreen tripod här hemma och ser att bilden blir skarpare här hemma än min tapet men dock inte så mycket bättre vid ströljus. Då gjorde bytet från att ha en ljudstyrka på 700 till 2000 mycket mer:) Jag personligen skulle gärna ha en ramspänd så kommer experimentera, dels testa måla på småbitar först och sen även testa de dukarna som min svärfar har från den gamla skolan men tror att de äldre dukarna inte är så stot skillnad mot en mdf. Dock känns det ändå attraktivt för mig då jag kan ta en sån och smälla upp på en ram blir billigare för mig och sen även lättare mdf blir ju trots allt ganska tungt:) Vet att här snackas det mdf men tycker ändå det är intressant med att spänna upp tyg på en ram med, undrar skillnaden på att spänna upp tyg eller en rullgardin på en ram och en mdf och en riktig duk:) Ibland undrar jag om skillnaden verkligen är så stor:) det jag tycker att jag stört mig mest på är urtvättad vild när flera ljuskällor stört:)
Postad 14 December 2011 - 09:30
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Tidigare skrev jag att jag hade problem med att hitta MDF-skivor till hyfsade priser (Beijer var de enda som hade priser ute på nätet, och där var det ganska dyrt). Jag var runt på Bauhaus och K-Rauta precis och fick fram följande prislista (obs, detta är endast Bauhaus pris, då K-rautas var dyrare) 1220x2440x8 - 169 kr 1220x2440x10 - 189 kr 1220x2440x12 - 198 kr 1220x2440x16 - 248 kr1220x2440x19 - 299 kr 1220x2440x22 - 399 kr 1220x2440x25 - 479 kr Sen har Bauhaus kapning för 10 kr och klyvning för 20. Jag kommer satsa på en 16 mm skiva som de kapar i butiken så att den blir 2169x1220. Sedan gör jag ett 1 cm överlapp runt om, där den svarta ramen kommer att fästas enligt Destroyer2000's princip ( länk). Skärmytan kommer då att bli ca 97", dvs 2133x1200 mm. Sedan fäster jag den på väggen så som Nygge gjorde ( länk). Färg blir S1000 eller S1500. Har inte bestämt än, men jag har ett ganska ljust rum, både pga vita väggar och tak och pga fönster i västerläge precis bredvid.
Redigerat av blizzy, 14 December 2011 - 14:48.
Postad 14 December 2011 - 15:19
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Vad tror ni om följande design för ramen?  Till väster, dukens ovandel i tvärsnitt. Till höger, duken framifrån "genomskinlig" Bildförklaring: Grå - vägg, Röd - Reglar, Brun - MDF-skiva, Svart - Ram I alternativ 1 så är vitsen att ha överlapp med ramen och skivan, vilket ger en snygg kant. Det spelar alltså ingen roll om skivans kant är lite sned eller ful. Dock blir det ganska svårt att fästa ramen, för jag vill ju ha så litet överlapp som möjligt (mindre överlapp = större bild). Med Alt 2 och Alt 3 skippar man överlappet och får maximalt stor duk. Samt att det är enkelt att fästa. (Man kan fästa den typ såhär: Länk). Frågan är om det blir snyggt framifrån, då det inte blir någon överlapp så kommer ju MDF'ens kant att synas. Den ska ju sågas av Bauhaus så den bör vara rak, men minsta fel kommer ju att synas tydligt. Feedback uppskattas!
Redigerat av blizzy, 14 December 2011 - 15:20.
Postad 28 December 2011 - 19:22
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Här är bilden igen, den försvann från förra servern
Postad 29 December 2011 - 00:35
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
Mästare
-
-
3116 inlägg
31 stycken dukmatriál för att bygga ram själv. : https://www.prisjakt...ams=l=s81127190
Postad 20 September 2012 - 12:04
Welen
-
Welen
-
Rookie
-
8 inlägg
Tror nog på idèn att köpa projektorn, testa olika bildstorlekar, därefter bygga en duk av mdf i en storlek som passar bra.
Postad 15 October 2012 - 22:25
samsara
-
samsara
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Går du ofta på bio kan du fråga personalen om dom har banners liggande "stora plastdukar med reklam för kommande filmer". Om baksidan är sidenmatt är det bara att måla bildsidan med svart färg och hänga upp duken.
Någon som vet var jag kan köpa bannersduk i metervara jag skulle själv behöva ca 12 meter x 1,6 till tre biografer.
Annars har jag testat med gelcoat som används till plastbåtar. Fungerar ok men kan vara svårt att få till en matt yta med sandblästring.
Postad 18 October 2012 - 12:03
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Var ju ett tag sedan..
Men jag byggde duken, 100", och körde på ram alternativ 2.
Målade själva dukytan med extra matt färg, S1500.
Blev superbra!
Kan lägga upp lite bilder senare vid tillfälle..
Postad 28 October 2012 - 16:00
T0K3RN
-
T0K3RN
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Tjena!
Jag har en tv-bänk som är 180cm bred och tänkte bygga en duk att ställa på den, framför TVn. Vad tror ni om en ram med masonitskiva, sen limma fast/fästa IKEAs tupplur på den?
Tacksam för svar!
Postad 29 October 2012 - 12:46
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Tjena!
Jag har en tv-bänk som är 180cm bred och tänkte bygga en duk att ställa på den, framför TVn. Vad tror ni om en ram med masonitskiva, sen limma fast/fästa IKEAs tupplur på den?
Tacksam för svar!
Jag har ingen erfarenhet av varken Tupplur eller av att limma, men min spontana reaktion är att det kommer bli svårt att få den slät.. Duken är ju ett par kvadratmeter stor och du måste se till att inte få några bubblor eller limrester någonstans, annars kommer det att synas i bilden senare.. Det är ju annars det som är fördelen med att måla en slät skiva, så länge man ser till att applicera färgen i jämna, tunna lager så förblir allting slätt och fint. Kanske bara är ett skrivfel, men "en duk att ställa på den"? Jag förmodar att du ska fästa den på väggen och inte faktiskt ställa den ovanpå. Låter svårt att få den att stå rakt upp annars..
Postad 30 October 2012 - 01:00
T0K3RN
-
T0K3RN
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag har ingen erfarenhet av varken Tupplur eller av att limma, men min spontana reaktion är att det kommer bli svårt att få den slät.. Duken är ju ett par kvadratmeter stor och du måste se till att inte få några bubblor eller limrester någonstans, annars kommer det att synas i bilden senare.. Det är ju annars det som är fördelen med att måla en slät skiva, så länge man ser till att applicera färgen i jämna, tunna lager så förblir allting slätt och fint.
Kanske bara är ett skrivfel, men "en duk att ställa på den"? Jag förmodar att du ska fästa den på väggen och inte faktiskt ställa den ovanpå. Låter svårt att få den att stå rakt upp annars..
Kul med svar! Ja, det kanske du har rätt i.. Kanske till och med blir svårt att spänna runt och häfta? Jo, måla är ju självklart ett alternativ, men det känns som om de kan bli dyrt. Nej, jag har faktiskt tänkt ställa den på tv-bänken! Med ett sorts egengjort "stativ" eller liknande
Postad 18 November 2012 - 22:54
samsara
-
samsara
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
När jag jobbade på Sandrews biograferna använde man sig av vitt väggfärg där man blandade in vit krita pulver. Tycker inte att bilden blev bättre när vi fick vita plastdukar. Dessvärre kommer jag inte ihåg hur mycket krita man blandade i färgen men skulle tre att man måsta köra med lite färg som skall binda pulver och mycket kritapulver som skall reflektera ljuset.
Postad 19 November 2012 - 09:57
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
När jag jobbade på Sandrews biograferna använde man sig av vitt väggfärg där man blandade in vit krita pulver. Tycker inte att bilden blev bättre när vi fick vita plastdukar. Dessvärre kommer jag inte ihåg hur mycket krita man blandade i färgen men skulle tre att man måsta köra med lite färg som skall binda pulver och mycket kritapulver som skall reflektera ljuset.
Förklara , du menar att ni inte använde dukar på Sandrew utan målarfärg
Postad 25 November 2012 - 09:08
tot
-
tot
-
Användare
-
-
122 inlägg
Hej!
Jag häftade upp min duk först men den blev "vågig" efter ett tag.
Så nu har jag limmat den, blev helt slätt.
Jag använde mej av en spånskiva som jag grundmålade först för att limmet skull fästa.
Sen använde jag våtrumslim.
nu efter ca 3 veckor har jag fått massa småbubblor under duken, inte bra.
Redigerat av tot, 22 December 2012 - 18:59.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
→
Dukar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|