Här kommer en slags slutrapport då jag har haft Sharp LC-70LE836S några veckor nu och jag tror jag har upptäckt de mesta egenskaperna. För det är ju så att en ny TV alltid är som bäst första dagen man testar den, sedan blir den bara sämre.

Ni får ursäkta om jag verkar koncentrera mig på det negativa. I stort tycker jag detta är en mycket bra TV och jag kommer att behålla den. Men den har en del skavanker och egenheter som kan vara bra att veta om, beroende på hur känslig man är.
Bleeding/CloudingSom jag skrev i tidigare inlägg har mitt exemplar ljusblödningar, främst från de nedre hörnen och mest i det högra. Det finns även en svag clouding men det påverkar inte bildvisningen vid normalt tittande. Vilka områden som påverkas syns tydligast då TV:n inte får någon insignal. Då släpper den av någon anledning på med ljus och skavankerna syns tydligt.
Blödning från hörnen kan synas under filmvisning och det beror mycket på bildens komposition. Oftast händer det när något ljust ska visas i mitten av bilden men det ska vara mörkt ner mot hörnen. Av någon anledning tycks blödning inte ske t ex om man tittar på en 2.40:1-bild som är mestadels ljus eller mestadels mörk. Då är de svarta remsorna "intakta".
Blödningen syns givetvis mest när jag har helt nedsläckt i rummet. Den märks knappt under TV-tittande på dagen med ett ljusare rum.
Detta är alltså en FULL-LED, men lider ändå av blödningar. Läser man Sharp-trådar på AVS-forum verkar det ganska vara ganska vanligt för modellen.
Det gröna molnetDet finns ett skumt grönaktigt moln i mitten av bilden när jag slår på TV:n. Molnet syns mycket svagt och kan synas under filmvisning om bilden är mörk. Undersöker jag molnet närmare verkar det bestå av en samling horisontella linjer. Men det positiva är att molnet försvinner efter en stund (oklart efter hur länge). Det finns aldrig kvar när jag gör en efterkontroll innan jag stänger av TV:n.
Horisontella band under en sekundBilden blir randig under ca en sekund när den matas av en färsk videosignal eller när man har ändrat vissa bildinställningar. En skitsak tycker jag.
"Dirty Screen Effect"Denna skavank kan nog en del reta sig på ordentligt, särskilt om man tittar på mycket ishockey på TV. Nu har jag faktiskt inte sett på hockey på denna TV men jag har läst om detta problem med DSE på olika forum.
När bilden visar en stor ljus yta och samtidigt panorerar lite snabbare så ser ytan smutsig ut. Det ser ut som svaga dammfläckar som ligger stilla ovanpå bilden. Riktigt tydligt blev det när jag spelade "Flower" på PS3:an och flög högt upp i luften och snurrade runt som bara den. Då blev det många ljusa pastellfärger med mjuka färgövergångar som skulle panoreras och det såg tyvärr inget bra ut.
Om denna effekt beror på den halv-matta skärmen vet jag inte, men några ingenjörer på Sharp borde ta och skämmas ordentligt.

Jag står ut med defekten då den syns väldigt sällan under filmvisning.
Halv-matt skärm ger reflektionerJag förstår ärligt talat inte varför man inte kan använda en helt matt skärm? Jag skaffar en LCD-TV så att jag ska slippa behöva skapa mig en grotta i vardagsrummet men så syns reflektioner från lampor och fönster. Reflektionerna syns mest när bilden är mörk, givetvis. Den halv-matta ytan skapar kanske bättre svärta men vad ger det om det syns reflektioner i den?
Primärfärger står utDetta kan vara en fråga om kalibrering. Eller också är det kanske är så det ska vara helt enkelt, vad vet jag? Jag är ingen expert. Jag använde mig av bildinställningarna som publicerades i recensionen på FlatpanelsHD.
Hursomhelst så upplever jag att färgerna rött, blått, grönt och gult (den gula subpixeln kanske?) blir starka i bild. Alltså om en yta är helt i en ljus variant av dessa färger så står den ut ganska mycket i bilden. Bara något jag har noterat, men inte retar mig så mycket på. Färgerna är för övrigt mycket bra.
Vinkel från skärmenHär håller jag med recensionen på FlatpanelsHD, det är ca 30 grader som gäller. Jag sitter drygt 3 meter från TV:n. Sitter man för långt ut mot kanten blir det sämre kontrast vilket ger mindre tryck och svärta i bilden och mattare färger. Faktum är att en liten bildförsämring syns ganska tidigt när man flyttar sig bara en liten bit från mitten ut mot sidorna, men jag tycker det är acceptabelt. En svaghet med LCD, antar jag.
"Smart TV"Jag är allmänt skeptisk till alla försök att få alla sorters hemelektronik att klara allt. Jag använder min TV som bildvisare. Jag har en dator kopplad till TV:n så jag har inte testat TV:ns appar och nätverksfunktioner.
Det positiva då?Som sagt, här rapar jag upp diverse skavanker men ändå är jag nöjd? Är han tokig, eller?

I mitt tycke är bilden felfri under 99% av tiden jag ser på film så jag tycker det är helt ok. Om fem år är det kanske ändå dags för en ny TV och den här duger helt klart till dess. Jag är inte jättepetig och tyvärr verkar ju nästan alla TV-modeller ha diverse defekter nuförtiden. Den perfekta TV:n kommer jag köpa strax innan jag pensionerar mig om 25-30 år för som läget ser ut med ekonomi som pensionär så kommer jag nog ha den TV:n livet ut.

Några bra grejer dårå:
- Stor bild är givetvis määäktigt. Men jag har redan börjat vänja mig.

- Goda kalibreringsmöjligheter och enkelt att byta mellan olika inställningsprofiler, t ex "movie" och "game".
- LCD = ljusstark, vilket är bra för mitt kritvita vardagsrum och för TV-tittande på dagen.
- TV:n verkar fungera bra tillsammans med PS3:an (förutom Flow då) och min PC. Har inte testat detta lika mycket som med bild från min Oppo-93:a.
- Ett bra motionfilter. Jag är en "hädare" på så sätt att jag har svårt för det naturliga juddret vid panoreringar i 24p. Jag vill ha aningens mjukare rörelser men inte för mycket videokänsla och så få artefakter som möjligt. Här tycker jag denna TV gör bra ifrån sig, mycket bättre än min gamla. Givetvis går det att stänga av detta filter om man vill.
- Mycket bra med nivåer i svärtan så att man ser vad som händer i mörka scener.
- TV:n är knäpptyst. En stämningsfull, tyst scen på stor bild i ett knäpptyst rum är inte att underskatta.

Det var allt.